2015-02-12, 17:09
Medlem
Schweizergardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Antingen har den läckt eller så har den inte det. Dina försök att skrämma användarna här är otroligt tafatta, du tänkte att du skulle låta avslappnad i sättet där du pekar ut "alla", istället för att bara skriva "alla". Stoppa upp dina fingrar där de kan göra någon nytta istället för att vinkla fantasier.

Ingenting stödjer att den verkligen har läckt. Allt är baserat på en sekundär källa som i sig inte har några användarnamn här. Har den då några namn alls? Är den alls härifrån?
Att sedan kalla databasen "manipulerad" för att ingen skall råka illa ut är bara skitsnack. Det finns ingen koppling till specifika användare.

Försöker inte skrämma upp någon överhuvudtaget, bara admins isf, så att de har en krishantering redo att rulla "if shit hits the fan". Jag förstår om de håller tillbaka på maskeringsfunktionalitet, raderingsmöjligheter och dylikt i dagsläget, men så fort databasen läcker på något sätt så ska möjligheten finnas för användare att anonymisera sig på några röda sekunder. Helst redan nu. Det ligger FB:s egenintresse precis som i användarnas intresse, så det finns inget motsägelsefullt i detta. De enda som vinner på situationen just nu är RG, AB och deras häxjakt.

Det är lite onödigt av dig att försöka få det till att jag försöker skrämma någon, när jag vill hjälpa till. Om det är några som har försökt skrämma användare så är det väl "psykokanin" och den där muslimska snubben med en grön flagga som försöker skrämma folk att "nu är det kört".

Det var förresten en annan användare som PM:ade en punkt med info som borde läggas till i min lista över s.k. "indicier":

Citat:
Min hotmail-adress fanns med i .csv-dokumentet, men INTE (falska)personnumret jag använde vid reg. eller mitt riktiga. Har aldrig varit registrerad på CDon men använt mailen på många andra ställen. Gäller inte användaren jag skriver ifrån för övrigt.

Detta tolkar jag som ett positivt tecken åtminstone.
Senast redigerad av Schweizergarde 2015-02-12 kl. 17:13.
2015-02-12, 17:11
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Än så länge, ja. Troligen finns det ganska många här, som anser att en del moderatorer bagatelliserar problemet. Vem vet, i morgon kanske tusentals blir uthängda. Att det är ett säkerhetsproblem för flashback råder ingen tvekan om, även om man kan tycka att var och en får se om sin egen datasäkerhet.
Jag bagatelliserar ingenting och det tycker jag inte att någon annan moderator gör. Vi representerar inte heller FB på något sätt utan bara oss själva. Det är givetvis skitjobbigt för de drabbade och definitivt inget man ska behöva vara med om. Men det är inte heller någon lösning att vilt fäkta mot allt och alla och överreagera. Jag föredrar att agera efter den fakta som finns och utifrån det försöka förstå problemet.

Jag har aldrig påstått att jag vet hur saken ligger till. Det kan vara så att de har 40 000 FB-identiteter. Men jag har inte sett något som tyder på det. Det vi vet är att det är ett ensiffrigt antal och att dessa inte direkt är de svartaste fåren i FB:s användarregister,
2015-02-12, 17:16
Medlem
N3ss3s avatar
Nu har jag en vild spekulation, och det är med största sannolikhet inte någonting som har något med saken att göra, men har det funnits säkerhetsläckor i tredjepartsappen för flashback och har några av de uthängda användarna måhända använt denna?
2015-02-12, 17:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Från att ha läst vad andra användare har skrivit så finns det en del info att gå på:

* Jag har testat att efterfråga nya lösenord från CDON.com med de från databasen. Det har funnits åtskilliga fall där epostadressen inte finns med på CDON.com.

Om läckan kommer från cdon.com så kan det lika gärna vara en gammal läcka då de flesta konton som drabbats är ganska gamla dvs användarna använder inte samma adress idag som när man registrerade sig t.ex. på Flashback. Man kanske använde en hotmail-adress vid registreringen, men använder gmail idag och det är då gmail-adressen som finns registrerad på CDON idag.

Man bör också tänka på att CDON tidigare ägdes av samma koncern som Aftonbladet, dvs Researchgruppen har kanske fått "ärva" gamla backuper från CDON som blivit kvar efter att CDON sålts. Likaså har Researchgruppen lika lätt att få tag på information från t.ex. Aftonbladet Plus, Familjeliv osv för att använda i jakten på Flashback-användare.
2015-02-12, 17:53
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Jag vill inte gå in på det eftersom det utsätter mig för en risk. Men jag kan verifiera att det stämmer. Men om det finns någon användare vars uppgifter finns med i dumpen som kan visa en alternativ bild så gör det mig enbart optimistisk. T ex om användarnamnet börjar på "d" och dyker upp på en radlängd där t ex "m" eller rentav "x" skulle vara, så hade det varit ett gott tecken.

Just nu verkar det som att emailadresserna lägger sig på ett ställe som är max ±1 begynnelsebokstav från användarnamnet, eller rentav samma bokstav.

Det som talar emot det här är att det finns ett antal mailadresser med som inte är registrerade på FB, om det nu är så att användarnamn också skulle vara en parameter i databasen, varför finns då dessa mailadresser med?
2015-02-12, 18:15
Medlem
Citat:
Jag vill inte gå in på det eftersom det utsätter mig för en risk. Men jag kan verifiera att det stämmer. Men om det finns någon användare vars uppgifter finns med i dumpen som kan visa en alternativ bild så gör det mig enbart optimistisk. T ex om användarnamnet börjar på "d" och dyker upp på en radlängd där t ex "m" eller rentav "x" skulle vara, så hade det varit ett gott tecken.

Just nu verkar det som att emailadresserna lägger sig på ett ställe som är max ±1 begynnelsebokstav från användarnamnet, eller rentav samma bokstav.
Den dump Researchgruppen använder sig av är från 2006 nån gång. Man har inte hela databasen. Alla avslöjanden RG/AB gjort har gällt personer som reggat sig 2002-2006.

Som Schweizergarde säger så finns det ett enkelt sätt för admin och teknikerna att verifiera att listan är riktig och det är att plocka fram användarnamnen som mejladresserna är registrerade med. Alla adresserna finns ju ej fortfarande då listan är från 2006, en del har bytt mail, men många finns kvar fortfarande. Då kommer man upptäcka att personer som har användarnamn som börjar med a b c förekommer i början av mail-listan och personer som har användarnamn som börjar med z å ä ö förekommer i slutet då mailadresserna är sorterade i användarnamnets bokstavsordning. Det ända sättet som RG vet detta är om man har tillgång till användarnamn och mail. Och det har man från 2006 alltså. Då hade FB cirka 100.000 användare.

Maillistan och personnumrerna som cirkulerar är förmodligen läckta av RG/Fredriksson själv, medvetet, i syfte att visa upp sin trofé och skapa oro. Vilket vi ser i den här tråden. Som konstaterats är personnumrerna sorterade i nummerordning och matchar ej mailen.

Synd bara att admin är så jävla envis att förneka att det faktiskt crikulerar en dump från just 2006. Även Bagdad-bob måste ju vakna nån gång.
2015-02-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Den dump Researchgruppen använder sig av är från 2006 nån gång. Man har inte hela databasen. Alla avslöjanden RG/AB gjort har gällt personer som reggat sig 2002-2006.

Min regg-mail fanns inte med, jag reggade 2002. MEN en ANNAN jävla email-adress fanns med i Piscators spionarkiv. Och konsekvenserna av det börjar jag märka då folk (amatörer) försöker använda min adress att regga upp sig på en massa saker och sen rusa till min inbox för att verifiera. Jag har dock bytt lösen sedan dess men att denna lista florerar som kuk-asen i Researchgruppen kommit över och "slarvat bort" orsakar en jävla massa problem.

Allt i jakten på att hitta ett kommunalråd i Kalix som skrivit "neger" på internet...
2015-02-12, 18:39
Medlem
Schweizergardes avatar
Ja, alla som har skrivit att de är med i dumpen är i princip gamla användare. Tror till 95% att en gammal eller nygammal kopia på databasen har kommit ut. Även om den skulle vara "gammal" så är det lika allvarligt för det. Som sagt, det som skrivs på Flashback finns kvar så länge admins vill det – och personerna lever kvar med sina personnummer, kanske med karriärer, amorteringar och små barnfötter som springer runt i lägenheten när allt går åt helvete.

Antagligen har admins redan konstaterat att en läcka skett för länge sedan, men de tänker leka "the waiting game" eller i värsta fall "ignore game" helt och hållet. Magkänslan säger att nivån är ganska låg när det gäller att värna om sina användare, säkerhet och dylikt, man bryr sig helt enkelt inte särskilt mycket eftersom man är kvar i samma "klotterplanksmentalitet" som för 10 år sedan, medan IT-världen och samhällsklimatet har sprungit vidare år för år.

Med det sagt så skulle jag verkligen vara tacksam om jag hade fel i detta och användarna istället kunde känna någon slags trygghet med FB står upp för integritet och Jan Axelssons insats för debatt-Sverige var på riktigt, istället för att inse att det hela var ett luftslott hela tiden.
Senast redigerad av Schweizergarde 2015-02-12 kl. 18:46.
2015-02-12, 18:39
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Varför gör dom på dette viset? Det retar ju bara upp folk nåt vansinnigt. Vill dom att det ska bli som i Tyskland under 20-talet?
2015-02-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ja, alla som har skrivit att de är med i dumpen är i princip gamla användare. Tror till 95% att en gammal eller nygammal kopia på databasen har kommit ut. Även om den skulle vara "gammal" så är det lika allvarligt för det. Som sagt, det som skrivs på Internet försvinner inte, och personerna lever kvar med sina personnummer, kanske med karriärer, amorteringar och små barnfötter som springer runt i lägenheten när allt går åt helvete.

Antagligen har admins redan konstaterat att en läcka skett för länge sedan, men de tänker leka "the waiting game" eller i värsta fall "ignore game" helt och hållet. Magkänslan säger att nivån är ganska låg när det gäller att värna om sina användare, säkerhet och dylikt, man bryr sig helt enkelt inte särskilt mycket eftersom man är kvar i samma "klotterplanksmentalitet" som för 10 år sedan, medan IT-världen och samhällsklimatet har sprungit vidare år för år.

Med det sagt så skulle jag verkligen vara tacksam om jag hade fel i detta och användarna istället kunde känna någon slags trygghet med FB står upp för integritet och Jan Axelssons insats för debatt-Sverige var på riktigt, istället för att inse att det hela var ett luftslott hela tiden.
Precis. Jag har en gammal användare. 99% av det jag skrivit har varit harmlöst trams men det är några inlägg jag gärna skulle radera.
2015-02-12, 18:55
Bannlyst
Min mejladress är tydligen hackad via "piscatus". Vad detta är för sida vet jag inte och jag har aldrig sett den tidigare. Jag verkar tydligen inte ha en användare där eftersom att när jag begär glömt lösenord så händer inget.

Kan min mejladress och användaruppgifter ha funnits i deras databaser och hamnat där via överskick från andra källor? Något känns fuffens.
2015-02-12, 19:01
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Min mejladress är tydligen hackad via "piscatus". Vad detta är för sida vet jag inte och jag har aldrig sett den tidigare. Jag verkar tydligen inte ha en användare där eftersom att när jag begär glömt lösenord så händer inget.

Kan min mejladress och användaruppgifter ha funnits i deras databaser och hamnat där via överskick från andra källor? Något känns fuffens.

Piscatus är en databas våra kära journalister använder, när det står att du är med där menar pwned att det skulle hänvisa till en läcka från den databasen.

Jag skulle dock inte själv på något vis skriva in känslig information på pwned, speciellt inte om du inte är insatt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in