2015-02-11, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Hur många av de som hängts ut av åsiktspoliserna AB och Expressen har blivit dömda i domstol senare , för de har väl blivit dömda för sina brott.

Att bli avslöjad av media är inget straff som någon domstol dömer ut. Om t.ex förtroendevalda politiker under dold kamera säger något som bryter mot en lag eller som är direkt olämpligt i deras yrkesroll, då är ofta straffet kopplat till att de har vissa skyldigheter i och med deras anställning eller position i samhället och då är det ofta arbetsgivaren som t.ex säger upp tjänsten eller så inser personen att den inte kan vara kvar på sin post efter avslöjandet.

Men för exakt statistik vad som hänt efter ett avslöjande får du väl vända dig till domstolarna och begära ut uppgifterna. Svårt för någon på flashback att veta det.
Citera
2015-02-11, 22:24
Medlem
elinoelins avatar
Det var väl nu i veckan som någon uthängd tog självmord?
Då ska aftonbladet svara med att jävlas med fler människor.
Ibland blir man fortfarande chockerad över att detta faktiskt är Sverige.
Känns snarare som man bor i Irak eller liknande.

Nej jag är förbannat trött på expressen och aftonbladet.
Hur kan ni fortsätta gå in på deras hemsida och sponsra de?
De leker några slags dagisfröknar och vill bara jävlas med vanliga folk som de råkar ogilla.

Att de lagt ner så mycket tid på detta är ju skrämmande.
Vad hände med våldtäktsmän, mördare, terrorister?
Att vi här ses som de värsta brottslingarna att jaga är ju sjukt.

När man skriver något anonymt på nätet och sen få det offentligt är det samma sak som att ta någons dagbok och lägga ut och dessutom uppmärksamma på aftonbladet.
Helt otroligt att folk inte ens protesterar?
Är det något fel på svenska folket?
Citera
2015-02-11, 22:25
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Men kom in i matchen! ha ha vi diskuterar att AB har avslöjat hatare på FB. Tråden handlar om det. Det är ju på grund av att lagbrott skett som en plats som flashback granskas. Är du med? och lagstiftningen bestäms av de som folket röstat fram. Det kan ju inte komma som en överraskning då att det kan bli såhär. Man kan inte bryta mot lagar oavsett var och ta för givet att inget händer.
Du säger att lagbrott har skett? Vilka är dömda(av domstol, inte av Aftonbladet)? Vad har hur folket röstat och vem som stiftar lagarna att göra med Aftonbladets selektiva uthängningar? Spela inte bildad och juridiskt kunnig när du uppenbarligen inte är det.
Citera
2015-02-11, 22:26
Medlem
En något relaterad fråga med allt som hänt på sistone. Kan någon bekräfta eller dementera detta påstående: Om jag på nätforum påstår att "Kalle" är en äcklig jävla bög så kan detta bli förtal eller dylikt juridiskt efterspel men om jag före mitt tråkiga påstående om "Kalle" lägger till att

"Det är min personliga åsikt att Kalle är en äcklig jävla bög" så är inte detta lika grovt/svårare att bli fälld för så att säga då det är just min uttryckta personliga åsikt vilket jag även understryker genom att skriva detta och inte bara att jag slänger ut mig ett random förtal.

Ja?
Citera
2015-02-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
På tal om Researchgruppen och journalister som samarbetar med dem så måste ni bara lyssna på den här utfrågningen av Granskning Sverige: http://avpixlat.info/2015/02/11/david-baas-fornekar-researchgruppens-valdsmetoder/

När står aftonbladets journalister på tur?

Haha herregud av nervös han verkar...
Citera
2015-02-11, 22:29
Medlem
Clodiuss avatar
Jag är ingen hatade, och hetsar vare sig mot svarta, judar eller Mona Sahlin, men jag har i skydd av anonymiteten skrivit ett och annat i uppriktig ton, som skulle vålla mig besvär i mitt civila liv, om min identitet röjdes. Hur långt kommer AB och researchgruppen att gå? Kommer ett ifrågasättande av allmängilltigheten av genusteorin att leda till ett uthängande? Kommer en kommentar om Annie Lööfs brist på erfarenhet att leda till ett ilsket personangrepp i gammelmedia?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Du säger att lagbrott har skett? Vilka är dömda(av domstol, inte av Aftonbladet)? Vad har hur folket röstat och vem som stiftar lagarna att göra med Aftonbladets selektiva uthängningar? Spela inte bildad och juridiskt kunnig när du uppenbarligen inte är det.

Här gick du i fällan lite. Man kan ha brutit mot lagen utan att vara dömd för det. Du missförstår med tanken att man är oskyldig till motsatsen bevisats, men lagbrott kan ske utan att man varit dömd i domstol.

Fel två du begår är att aftonbladet har inte som en domstol mandat att döma ut påföljder som t.ex fängelse eller elektronisk fotboja m.m. Men och det är ett stort MEN media granskar och avslöjar.

Det finns även de som erkänt sina uttalanden på flashback som avslöjats och konsekvenserna har kommit i form av uppsägningar av tjänster.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
En något relaterad fråga med allt som hänt på sistone. Kan någon bekräfta eller dementera detta påstående: Om jag på nätforum påstår att "Kalle" är en äcklig jävla bög så kan detta bli förtal eller dylikt juridiskt efterspel men om jag före mitt tråkiga påstående om "Kalle" lägger till att

"Det är min personliga åsikt att Kalle är en äcklig jävla bög" så är inte detta lika grovt/svårare att bli fälld för så att säga då det är just min uttryckta personliga åsikt vilket jag även understryker genom att skriva detta och inte bara att jag slänger ut mig ett random förtal.

Ja?
Jag tror inte det spelar så stor roll för från sammanhanget och formuleringen en äcklig jävla bög skulle man förstå att det var ett skälsord snarare än att du hävdar att han har avvikande sexuell läggning vilket i vissa fall skulle kunna anses som en ärekränkande form av förhållning
Citera
2015-02-11, 22:30
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Stå till svars säger du. Så att bli offentligt uthängd i Expressen eller Aftonbladet är alltså ett helt OK sätt att "stå till svars" ? Lite sisådär rättssäkert, om man säger så....
Lite som en modern variant på lynchmobb.

Själv tycker jag nog snarare att det är bäst att överlåta rättsskipandet till våra myndigheter. OK för dig också?
Idagsläge så skulle vi behöva en ny Voltaire som vågade utmana makten som försökte lägga munkavel på folket.
Om AB var rakryggade så hade de även avslöjat vilka som ligger bakom den "anonyma" researchgruppen. Men det hade kanske skrämt läsarna om de fått veta att det är vänsterextremister.
Citera
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Aldrig att RG & AB har något komplett medlemsregister. De har massa mailadresser och har sen försökt lägga pussel. I några fall har de lyckats. Medlemmar som blir skärrade och erkänner koppling till ett konto hängs ut, de som nekar är säkra.

Inte fan riskerar AB att bli stämda för en uthängning om de inte fått ett erkännande. I synnerhet som de aldrig kan bevisa kopplingen i domstolen utan att röja olaga dataintrång och brott mot datalagen rörande lagring av personuppgifter.

Hade AB haft något register hade betydligt värre "näthatare" än de vi sett hittills dykt upp på förstasidan.

De har 40k hackade e-mailadresser som de kört mot Flashbacks återställ lösenordet och fått träff på vissa samt kört dessa e-mails mot någon bonnierdatabas för att få fram identiteten och vips så har de några att outa. De har inte Flashbacks hela databas.

Skulle gissa på att det finns en hel del politiker och högt uppsatta personer i samhället som sitter här och näthatar emellanåt. Hade de haft dessa hade de inte hängt ut skogsarbetare och undersköterskor.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Men snälla förutom flashback så har tidningar alltid granskat allt möjligt från politiker, friskolor, förskolor som serverar knäckebröd, ICA fuskar med kött...överallt där det kan tänkas finnas saker som behöver granskas. Det har varit dolda kameror i valstugor- exakt samma upplägg som på fb, man ertappar någon som trott att de sagt något som är "anonymt" och sen Pang är det ute. Tough luck.

Min poäng är då. Undvik hamna i de situationerna så är det inga problem. Annars skyll er själva. Enda sättet ändra på det är att ändra lagstiftningen inte att bryta mer mot lagarna

Tvärtom. Se till att alla bryter mot idiotlagar, så kommer idiotlagarna att tas bort eller praxis kommer att bli att de inte implementeras.
Citera
2015-02-11, 22:32
Medlem
staticages avatar
Nu har jag bara följt Aftonbladets avslöjanden med ena ögat öppet,hets mot folkgrupp är ju ett brott men det är en polisiär fråga,inte upp till en tidning att starta häxjakt och hänga ut folk. Kakan öppnar upp sej och berättar om näthatet,
vad är det hon inte förstår hon har ju hetsat lika mycket själv,"alla snutar är svin "såna uttalanden,klart som fan när en offentlig person,anställd av public service vräker ur sej sånt,att det blir kortslutning i skallen hos folk.
Man blir illamående för mindre i dagens Sverige,det var bättre förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in