2015-02-11, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KochK
Ja för du själv är ju en hygglig prick "Den fete går alltså i krig mot yttrandefriheten. Det var väl bara en tidsfråga innan denna oformliga heffaklump skulle börja pissa omkring sig som den galne hund han är. Hoppas att man hinner ställa honom till svars innan han får infarkt mitt i middagsgrisen" Inget hatande/kränkande där inte! Hycklare!
Jag beskrev en mentalitet som verkar frodas på flashback tyvärr. Jag själv sa aldrig någonting om min person i frågan jag har sagt en och annan sak som jag inte är stolt över idag men jag har mognat ordentligt under årens lopp
Citera
2015-02-11, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Detta kanske en juridikutbildad person kan svara på..

Är inte flashback USA-baserat? Servrarna är väl också baserade där?

Om så är fallet, gäller svensk lagstiftning ifall nån skulle begå brott, typ "hets mot folkgrupp" genom att skriva nåt "olämpligt" på Flashback?

Servrarna har funnits i USA men gör det inte längre.

Dessutom är en svensk ändå juridiskt ansvarig för det han skriver. Om servern funnes i New York och svensken i Emmaboda, så skulle Emmaboda anses vara "brottsplatsen" och i Emmaboda gäller förstås svensk lag.
Citera
2015-02-11, 22:15
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Aldrig att RG & AB har något komplett medlemsregister. De har massa mailadresser och har sen försökt lägga pussel. I några fall har de lyckats. Medlemmar som blir skärrade och erkänner koppling till ett konto hängs ut, de som nekar är säkra.

Inte fan riskerar AB att bli stämda för en uthängning om de inte fått ett erkännande. I synnerhet som de aldrig kan bevisa kopplingen i domstolen utan att röja olaga dataintrång och brott mot datalagen rörande lagring av personuppgifter.

Hade AB haft något register hade betydligt värre "näthatare" än de vi sett hittills dykt upp på förstasidan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratinazisten
Granska är en sak. Tycker du alla som dom granskat har varit granskningsvärda?

Vi har ju ett rättssytem i Sverige, så om det visar sig att journalisterna gått för långt (likt fallet när de ville visa hur lätt man får tag i vapen) så kommer de ju få stå till svars också.

Min poäng är fortfarande att om media har som uppgift granska, så tar man en risk oavsett om du är svartjobbande byggarbetare eller fb näthatare, för om ertappad så kan det bli jobbigt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Etablissemanget och Gammelmedia har ju lyckats lägga en nästan unik våt filt över det offentliga samtalet i Sverige. Jag vågar påstå att det är unikt i en västerländsk demokrati att ha så lågt i tak då det gäller diskussion kring vissa känsliga frågor som mångkultur, invandring, radikalfeminim mm.
Kan ni komma på något liknande i nutid?

Däremot utgör ju växande alternativa diskussionsplatser som Flashback, Avpixlat mm ett stort hot mot denna åsiktskontroll på sikt. Man vet att man inte kan stänga av sajterna utan att Sverige skulle få enorm kritik. Då försöker man istället på detta sätt applicera den våta filten även på sajterna.
Citera
2015-02-11, 22:16
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Dessutom är en svensk ändå juridiskt ansvarig för det han skriver. Om servern funnes i New York och svensken i Emmaboda, så skulle Emmaboda anses vara "brottsplatsen" och i Emmaboda gäller förstås svensk lag.

Mm fast det blir ju lite löjligt... om du är på semester i USA då och begår detta "brott" så kommer det ändå ses som ett brott, även fast brottet inte utfördes i Sverige.
Citera
2015-02-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratinazisten
Jag beskrev en mentalitet som verkar frodas på flashback tyvärr. Jag själv sa aldrig någonting om min person i frågan jag har sagt en och annan sak som jag inte är stolt över idag men jag har mognat ordentligt under årens lopp
Jag missförstod dig, jag raderade mitt inlägg men du hann citera.
Citera
2015-02-11, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför skulle det vara fel väg att gå? Jag vet att idiothatarna är i minoritet men de får alldeles för mycket uppmärksamhet. Varför kan man bli avstängd för "trams" om man skriver typ bajsbajsbajs i tre trådar i rad när det tydligen är ok att häva ur sig helt irrelevanta hat-mantran om judar, svarta och homosexuella om och om igen utan att tillföra ett skit till en tråd?

För att bajsbajsbajs är ett rent nonsensnlägg, medan det hätska inlägget förmodligen åtminstone på något sätt håller sig till ämnet.
Citera
2015-02-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Men snälla förutom flashback så har tidningar alltid granskat allt möjligt från politiker, friskolor, förskolor som serverar knäckebröd, ICA fuskar med kött...överallt där det kan tänkas finnas saker som behöver granskas. Det har varit dolda kameror i valstugor- exakt samma upplägg som på fb, man ertappar någon som trott att de sagt något som är "anonymt" och sen Pang är det ute. Tough luck.

Min poäng är då. Undvik hamna i de situationerna så är det inga problem. Annars skyll er själva. Enda sättet ändra på det är att ändra lagstiftningen inte att bryta mer mot lagarna

Hur många av de som hängts ut av åsiktspoliserna AB och Expressen har blivit dömda i domstol senare , för de har väl blivit dömda för sina brott.
Citera
2015-02-11, 22:22
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför skulle det vara fel väg att gå? Jag vet att idiothatarna är i minoritet men de får alldeles för mycket uppmärksamhet. Varför kan man bli avstängd för "trams" om man skriver typ bajsbajsbajs i tre trådar i rad när det tydligen är ok att häva ur sig helt irrelevanta hat-mantran om judar, svarta och homosexuella om och om igen utan att tillföra ett skit till en tråd?

Håller med om just detta. Även om jag själv inte är rasist, antisemit, homofob m.m kan det vara intressant att läsa välformulerade och intelligenta sådana argumentera för sin sak. De lågpannade hatspammarna tillför dock ingenting till forumet. Det är dessutom bara de riktigt låga och vulgära AB & Expressen hänger ut.

Samtidigt är anonymiteten och dess frihet en förutsättning för forumet, absolut. Skulle dock inte ha något emot om moderatorerna höjde ribban en smula. Men kvalitetskriterier kan förstås vara svårt att upprätthålla.
Citera
2015-02-11, 22:23
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Hmm.. ok.

Har det testats i domstol någon gång?

Men om personen befann sig i ett annat land när inlägget skrevs? Det blir ju lite som att du inte kan bli dömd i Sverige ifall du rökt på i Amsterdam.
Citera
2015-02-11, 22:23
Medlem
På tal om Researchgruppen och journalister som samarbetar med dem så måste ni bara lyssna på den här utfrågningen av Granskning Sverige: http://avpixlat.info/2015/02/11/david-baas-fornekar-researchgruppens-valdsmetoder/

När står aftonbladets journalister på tur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in