2015-02-11, 14:48
Medlem
Franzzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Att avslöja och ta reda på någons identitet på nätet borde i sig vara illegalt. Har en individ yttrat sig kritiskt mot islam t.ex. så kan ett offentliggörande av dennes nick leda till dödshot från islamistiska grupper. Därför är ett avslöjande så farligt och fel.

Som att inte Flashbacks egna "grävande journalistik" med röjda identiteter ect inte har lett till dödshot och självmord?

Ni är ena jävla mongon ibland alltså.

"DET ÄR OKEJ NÄR VI GÖR DET, MEN NÄR NÅN GÖR DET MOT OSS SÅ MÅSTE DET BLI OLAGLIGT. BECAUSE MUH ANONYMITET... "
Citera
2015-02-11, 14:48
Bannlyst
Kommer det mer snaskiga reportage från dom svenska hemmen? Eller var detta dom enda fyra vi får? Varför släpper dom inte bara hela listan med namn och allt?
Citera
2015-02-11, 14:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iduna
Fast det är ju inte förbjudet att trakassera eller hota, i sig.

Det är fullt lagligt för mig att skriva hur mycket jag vill på nätet, om hur ful och dum jag tycker att den eller den är. Och det är fullt lagligt att hota folk, så länge den handling man hotar med, inte är brottslig.

Folk verkar ha försvårt att förstå detta.

Jag kan säga: Om du inte städar nu (hot), så får du ingen middag (handling). Helt lagligt.

Förstår du?
Jo, det är faktiskt förbjudet att hota, trakassera och kränka människor också IRL.

BrB
5 kap. Om ärekränkning
Senast redigerad av micro113 2015-02-11 kl. 14:51.
Citera
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradoft
Aftonbladet skriver i sin granskning av Flashback att deras förankring/server ligger i USA?

Det gör den inte… Det är Bahnhof Internet AB och Jon Karlung som vaktar Flashback. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20236955.ab

Snabb whois ger följande:
flashback.org
IP-nummer
212.85.75.180
Resultat för IP-nummer 212.85.75.180
IP-nummer
212.85.75.180
Land
Sweden
Region
Dalarnas Län
Stad
Vikmanshyttan
Latitude
60.283298
Longitude
15.816700
ISP
Bahnhof Internet AB
Organisation
Bahnhof Internet AB

Det intresanta i kråksången är researchgruppen/piscatus.se som har sina servrar i samma hall som Flashback. Det är alltså inte så konstigt att detta kom på tal?

Riktiga journalister är ett utdöende släkte.*
Men detta säger ingenting alls. Allt du ser är att din trafik terminerar där. Du ser ingenstans var servrar och databaser befinner sig.

Nu vet jag ju inte var FB har sin infrastruktur, men har skaplig koll på hur man löser sånt här genom mitt yrke.

Om jag hade byggt upp en sajt jag ville skulle vara svåråtkomlig så hade jag någonstans i landet haft ett antal lastbalanserare. Bakom dessa så hade jag haft ett antal VPN-linor till andra ställen i världen, minst två. På varje plats finns ett par, tre webbnoder, cachar, DB-cachar och ett SAN bakom varje. Dessa skulle då replikera data mellan varandra samt till en tredje plats. Då är det svårt att lista ut vad som finns var, och all trafik mellan dessa tre punkter är krypterad. Tämligen svårt att skjuta ner eftersom man enkelt kan ta upp nya proxies/lastbalanserare tämligen fort utan att för dens skull avslöja var man har sitt data.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Är det hackspätten som peckat i ditt huve? Egen majoritet, var kan man fråga sig, menar du på Flashback?
Nej, i riksdagen.
Men det förstod du nog, eller hur?
Citera
2015-02-11, 14:50
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobrov

Jämför detta:

Du säger till din granne att han ser ut som en grobian och är en idiot.
eller
Du sätter upp en affisch på den lokala anslagstavlan om att ovan nämnde granne ser ut som en grobian och är en idiot.

Jag är säker på att den berörde personen i båda fall upplever detta som trakasserier. Inte minst om affischen på anslagstavlan (vilket är troligast) saknar avsändare.

Det är just detta som jag tycker är finessen med "avslöjanden" i stil med aftonbladets pågående, och även i tv-program som "trolljägarna". Folk har så jävla lätt att skriva skit om andra. Sedan vill man efter att ha blivit påkommen med byxorna nere skylla på att man "mådde dåligt", "var full", "det var så länge sedan" osv. Heder (på det viset åtminstone) åt skogsarbetaren som inte smiter undan beskyllningen utan står för sina åsikter.

Det är helt uppenbart så att det råder såväl en moralisk, som social skymning i vårt land. Detta bevisas inte minst på detta forum. Var fasen tog god uppfostran, sunt förnuft, empati och moral vägen?

Man blir inte direkt hoppfull för framtiden...
Och den ska upprättas och ordnas av Jan Helin?
Citera
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Varför skrivskrattar du? Det finns inget mänskligt behov av att hata någon annan människa, så att du vill framstå som försvarare av detta blir lite surrealistiskt.

Hat används ju av politiker, terrorister och militärer i opinionsbildande syfte för att uppnå olika syften.

Att du skriver att man “får säga och uppmuntra hat mot en grupp” i USA förvånar mig. Rent generellt finns inte en sådan rättighet. Det är så att rättsområdet som gränsar till konstitutionen inte är tillräckligt reglerad. Du håller ju med om “trakasserier med rasistiska termer” gentemot en person är ett brott. I USA benämns det som “Hate Crime”

Självfallet handlar det om två politiska ytterligheter Libertarianism vs. Kommunitarism där du politiskt verkar vara libertarian trots att du säger dig eventuellt hata politiker. Du låter lite förvirrad faktiskt

Nedan får du ett inlägg i debatten som visar på att även “Free Speech” är begränsad i USA.

http://www.americanbar.org/groups/public_education/initiatives_awards/students_in_action/debate_hate.html

Det finns mao begränsningar i “Free Speech” i USA genom doktrinen med “Fighting words” och uppmuntran till hat eller “Incitement”.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fighting_words#United_States

http://en.wikipedia.org/wiki/Fighting_words#Incitement_vs._fighting_words

Till hösten kommer US Supreme Court med sin syn på fallet “Elonis v. United States” och kan komma att ytterligare definiera gränserna mellan “Hate Speech” och “Free Speech” på internet och då även Flashback.

http://gawker.com/how-seriously-will-the-supreme-court-take-internet-hara-1591648347

http://fusion.net/story/30685/what-you-need-to-know-about-the-supreme-court-case-that-could-kill-online-free-speech-or-curb-online -harassment/

Låt mig åter komma till min käpphäst nämligen att inlägg på Flashback kan konstituera brott både i Sverige och i USA eftersom servrarna finns där. Skulle ett sådant brott begås mot en amerikansk medborgare på Flashback så är det bara att gå in på FBIs hemsida och rapportera.

http://www.fbi.gov/about-us/investigate/civilrights/hate_crimes

https://tips.fbi.gov/#googtrans(sv)

Skulle inte skada att samtliga oavsett medborgarskap som blivit utsatta för hat på Flashback anmäler detta till FBI för som jag citerat tidigare. Och naturligtvis särskilt peka det faktum att Flashbacks servrar finns i USA.

Jag ser inte hat som ett brott. Att hata en specifik grupp eller person är en åsikt, om än hatisk, och borde därför vara helt lagligt.

Att säga "jag hatar svarta/vita personer för de är dumma/har fel/ful hudfärg" ska självklart vara lagligt. Att kalla enskilda offentliga personer fula äckliga horor etc ska också vara lagligt. Det är helt naturligt anser jag. Det må vara förkastligt men ett brott? Plz.

Även om jag tex bråkar med någon över någon chatt och råkar säga något rasistiskt ska det självklart vara lagligt. Varför ska staten blanda sig i enskildas diskussioner och bråk? Det är ett horribelt samhälle som vill lagföra allt otrevligt.

Och vad innefattar hets mot folkgrupp och kränkningar?

Jag skulle vilja ha en lista över de ord jag får och inte får säga i Sverige för det är så jävla diffust. Tex Dan Park, hur ska han veta vilken konst som är laglig eller inte? Får en svart person göra mer kontroversiell konst i Sverige än en vit?

Får en svart man säga nigger neger osv? Är det okej att vara rasistisk mot vita?

För 5 år sedan använde SVT ordet zigenare flitigt, sen blev det helt plötsligt rasistiskt?

Att du kan bli dömd för hets i efterhand för konst är sjukt. I praktiken så har Sverige en censur byrå som ska avgöra vad acceptevel konst är. Ser du inget problem med det?

Jag ser heller inget behov av att definiera mig politiskt.
Citera
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykokanin
Kommer det mer snaskiga reportage från dom svenska hemmen? Eller var detta dom enda två vi får? Varför släpper dom inte bara hela listan med namn och allt?

För att de såklart vill göra jobbet själva och dessutom sälja så mycket lösnummer/annonser som möjligt.
Vet inte hur länge de kan dra ut på det, men några dagar till går säkert. I alla fall om de har lite mer "spektakulära" avslöjande/outningar att göra. Hade de haft något riktigt spektakulärt hade de nog däremot redan kört det.
Citera
2015-02-11, 14:52
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Man kan fråga sig vad Aftonbladet definierar som hat. Är t ex tråden där "historikern" Henrik Arnstad avslöjas som mytoman ett uttryck för hat? Jag misstänker att om Aftonbladet fick bestämma skulle sådana trådar inte få finnas. Bara rätt sorts personer skulle få kritiseras.
Det hade varit exakt samma som Aftonbladets kommentarer. Vissa sport och tvhändelser få ha trådar. Allt annat har inget forum eller stängs ner så fort det blir jobbigt. De enda omröstningarna som får finnas är om man hoppas att aik eller hammarby vinner derbyt, eller om det var rätt att hang over 4 vann en oscar.
Citera
2015-02-11, 14:53
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, det är faktiskt förbjudet att hota, trakassera och kränka människor också IRL.

BrB
5 kap. Om ärekränkning
Det vet vi, tröttsamma papegoja. Förespråkar du att Aftonbladet ska "beivra" brott genom att trakassera människor utan att de vare sig är åtalade eller dömda för brottet? Om svaret är ja. Flytta till Nordkorea och stör inte oss som vill leva i en fri värld.
Citera
2015-02-11, 14:54
Medlem
Citat:

BrB
5 kap. Om ärekränkning

Om det är så enkelt i verkligheten: Förklara då hur Gudrun Schyman kan sjunga med i sånger om att "vi hatar män". Du är otroligt naiv. Vilket gör att jag önskar dig allt gott.
Citera
2015-02-11, 14:55
Bannlyst
Citat:

BrB
5 kap. Om ärekränkning
Det är nog inte säkert att grejerna som dom uthängda gjort är olagliga. Snarare tvärtom. Kanske det juristen skrivit i så fall men det är stor skillnad om du skriver ett brev till nån med angrepp och hot och om du ställer dej på ett torg och skriker det eller skriver det i förbifarten på internet. Ja tror det sannolikaste att det skulle kunna bli nått av av dom här grejerna i så fall är hets mot folkgrupp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in