2015-02-11, 14:36
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Jag vill inte vara moderator, nej.
Det finns moderatorer som tagit på sig den uppgiften och de skulle sett till att detta togs bort fortast möjligast. Det är liksom det som de är till för

Nej varför ska AB vara det, som sagt så finns det redan frivilliga moderatorer vars uppgifter är att se till reglerna sköts.

Denna granskning är ett resultat av att folk har brutit mot de regler som finns på detta forum och moderatorerna har tillåtit att dessa regler brutits. Det är inte en attack på yttrandefriheten eftersom yttrandefriheten inte stödjer dessa beteenden.

Ok. Men så reglerna följs ej alltid. Så vad är lösningen? Vem ska se till att de följs slaviskt för det är det du verkar kräva? Ansvarig utgivare?
Senast redigerad av hashflash 2015-02-11 kl. 14:39.
Citera
2015-02-11, 14:39
Medlem
Man kan fråga sig vad Aftonbladet definierar som hat. Är t ex tråden där "historikern" Henrik Arnstad avslöjas som mytoman ett uttryck för hat? Jag misstänker att om Aftonbladet fick bestämma skulle sådana trådar inte få finnas. Bara rätt sorts personer skulle få kritiseras.
Citera
2015-02-11, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av teddyB_VBG
Förstår inte vitsen med artikeln om FB's grundare? Ett par bilder på honom och några vita vägar känns som stabil journalistik! Och alla påpekanden om intäkterna?
Men det hela handlar väl mer och click-bait än något annat!

För Jan.A har väl samma roll som Jan.H har för ab? Och då Jan.H bla har en toppskribent som springer runt och drar linor och ofredar kvinnor så är väl inte hans samvete helt rent heller?

AB "granskar ju makten"
Detta AB: s drev handlar inte om annat än att få(eg. återfå...)makten.
Två män som vill ha makt och inflytande över den stora fårskocken. d. v. s vi övriga.
Citera
Medlem
freeriderXIIs avatar
Att avslöja och ta reda på någons identitet på nätet borde i sig vara illegalt. Har en individ yttrat sig kritiskt mot islam t.ex. så kan ett offentliggörande av dennes nick leda till dödshot från islamistiska grupper. Därför är ett avslöjande så farligt och fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashflash
Ok. Men så reglerna följs ej. Så vad är lösningen? Vem ska se till att de följs slaviskt för det är det du verkar kräva?

Reglerna för att få vara på detta forum och posta saker är tydliga.
Vad brukar hända om man inte följer uppsatta regler?
Detta är inte direkt raketforskning eller?

Vem ska se till att de följs?
Vad sägs om......... de som frivilligt anmält sig att vara de som ska se till att de följs?
Citera
2015-02-11, 14:41
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att män har svårt att "genomskåda" feminismen legitimerar inte hot och trakasserier .. Inte ens att män känner att de inte vågar yttra sakliga åsikter kring feminismen eller annat.

Dina övriga paranoida idéer föreslår jag att du lägger fram för en reporter -- finns det minsta hållbarhet i det påståendet så är det ett scoop för vilken blaska som helst..

Fast det är ju inte förbjudet att trakassera eller hota, i sig.

Det är fullt lagligt för mig att skriva hur mycket jag vill på nätet, om hur ful och dum jag tycker att den eller den är. Och det är fullt lagligt att hota folk, så länge den handling man hotar med, inte är brottslig.

Folk verkar ha försvårt att förstå detta.

Jag kan säga: Om du inte städar nu (hot), så får du ingen middag (handling). Helt lagligt.

Förstår du?
Citera
2015-02-11, 14:42
Medlem
Vad sägs om att starta en egen tråd enbart för extremt näthat mot politiker och mediapersonligheter? Ju grövre desto bättre.

Gärna innehållande extrema vålds-/sexskildringar men med humor i, för det ska visst vara ok. Galago har bland annat gjort det mot konservativa personer i Sverige om jag inte minns fel. Borde vara lika ok att göra det åt andra hållet. Har för mig att någon vänsterextremist skrivit en hårdporrnovell där han dominerade en konservativ partiledare i Danmark/Norge?
Citera
2015-02-11, 14:43
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Att avslöja och ta reda på någons identitet på nätet borde i sig vara illegalt. Har en individ yttrat sig kritiskt mot islam t.ex. så kan ett offentliggörande av dennes nick leda till dödshot från islamistiska grupper. Därför är ett avslöjande så farligt och fel.

Intressant tanke.
Hur blir det när uppenbara brott har begåtts, typ bedrägeri eller så. Ska den utsatte inte få efterforska själv utan måste låta polisen googla runt?
Ska det vara tvingande att låta folk skriva anonymt på sin webbserver/webbplats eller ska det endast gälla de platser som frivilligt upplåter utrymme för anonyma kommentarer?
Citera
2015-02-11, 14:43
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Man kan fråga sig vad Aftonbladet definierar som hat. Är t ex tråden där "historikern" Henrik Arnstad avslöjas som mytoman ett uttryck för hat? Jag misstänker att om Aftonbladet fick bestämma skulle sådana trådar inte få finnas. Bara rätt sorts personer skulle få kritiseras.

Ljum missaktning kanske? Skulle väl rendera i att tråden var en sida lång pga hård moderering. En hel del information skulle gå förlorad. Tur för den "drabbade".

Där föds problemet "vem bestämmer vad som är hat"? Enligt den drabbade, oftast "kränkte", så är denne naturligtvis "drabbad av hat" (hehe en kul boktitel om lättkränkt södermalmsbo).
Citera
2015-02-11, 14:44
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du vet att Aftonbladet inte är bundet av någon tystnadsplikt - och alltså inte har ett krav på sig att gardera sig mot allt det där när de rapporterar.

Skogsarbetaren har dessutom ställt upp på intervju - jag föreslår att du tilltror honom om att kunna fatta egna beslut.
"Ställt upp på intervju"? Tillåt mig hånflina. Aftonbladet begår nästintill hemfridsbrott och kör upp kamera och mikrofon i ansiktet på honom med repliken: "Vi vill ställa frågor om vad du har skrivit på Flashback". Han har ett par sekunder att överväga hur han ska hantera situationen.

Ställt upp på my ass.

Det är Gestapo som knackar på din dörr nästa gång.
Citera
2015-02-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Varför skrivskrattar du? Det finns inget mänskligt behov av att hata någon annan människa, så att du vill framstå som försvarare av detta blir lite surrealistiskt.

Hat används ju av politiker, terrorister och militärer i opinionsbildande syfte för att uppnå olika syften.

Att du skriver att man “får säga och uppmuntra hat mot en grupp” i USA förvånar mig. Rent generellt finns inte en sådan rättighet. Det är så att rättsområdet som gränsar till konstitutionen inte är tillräckligt reglerad. Du håller ju med om “trakasserier med rasistiska termer” gentemot en person är ett brott. I USA benämns det som “Hate Crime”

Självfallet handlar det om två politiska ytterligheter Libertarianism vs. Kommunitarism där du politiskt verkar vara libertarian trots att du säger dig eventuellt hata politiker. Du låter lite förvirrad faktiskt

Nedan får du ett inlägg i debatten som visar på att även “Free Speech” är begränsad i USA.

http://www.americanbar.org/groups/public_education/initiatives_awards/students_in_action/debate_hate.html

Det finns mao begränsningar i “Free Speech” i USA genom doktrinen med “Fighting words” och uppmuntran till hat eller “Incitement”.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fighting_words#United_States

http://en.wikipedia.org/wiki/Fighting_words#Incitement_vs._fighting_words

Till hösten kommer US Supreme Court med sin syn på fallet “Elonis v. United States” och kan komma att ytterligare definiera gränserna mellan “Hate Speech” och “Free Speech” på internet och då även Flashback.

http://gawker.com/how-seriously-will-the-supreme-court-take-internet-hara-1591648347

http://fusion.net/story/30685/what-you-need-to-know-about-the-supreme-court-case-that-could-kill-online-free-speech-or-curb-online -harassment/

Låt mig åter komma till min käpphäst nämligen att inlägg på Flashback kan konstituera brott både i Sverige och i USA eftersom servrarna finns där. Skulle ett sådant brott begås mot en amerikansk medborgare på Flashback så är det bara att gå in på FBIs hemsida och rapportera.

http://www.fbi.gov/about-us/investigate/civilrights/hate_crimes

https://tips.fbi.gov/#googtrans(sv)

Skulle inte skada att samtliga oavsett medborgarskap som blivit utsatta för hat på Flashback anmäler detta till FBI för som jag citerat tidigare. Och naturligtvis särskilt peka det faktum att Flashbacks servrar finns i USA.

Lägg av! Jag bor också till stor del i USA. Alla dina citat kommer från debatter på diverse amerikanska fora. Bl a studentfora. Du citerar ingen lag. Om du verkligen bor och verkar i USA, så vet du att First Amendment är mer eller mindre heligt i detta land. Däremot så är debatten levande i allra högsta grad. Skillnaden mellan Sverige och USA är att du i USA får säga och skriva vad du vill men kan straffas för det i efterhand. I Sverige censureras det däremot friskt innan publikation, vilket gör att debatten undertrycks. I USA är man av den uppfattningen att det är huvudsaken att orden kommer ut i det publika. Många med intensa övertygelser sitter gärna av fängelsetid för sina. I USA finns många oppositionella övertygelser. Beträffande rasism så florerar den friskt. FFa mellan Hispanics och Afroamericans, Afroamericans och Orientals, Arabs and Jews osv. Whites är oftast den snälla antirasisten numera. Lite folk med medborgargarden uppe i Appalacherna och Kentucky och kulturbevarare i Södern osv. Men debatten är fri. Den svenska rapporteringen om den amerikanska debatten är emelletrid sned. Började redan att luta på sjuttiotalet. Här kan man nästan tro, enligt media, att den svenska vänstern fick slut på kriget i Vietnam. Pust och puh!

"Rapportera till FBI". Man tar sig för pannan!
Citera
2015-02-11, 14:47
Medlem
bobrovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Jag tycker visserligen att tillmälena och allmänna respekten i den tråden är riktigt låg, men att skriva om någon är i min värld inga trakasserier. Hade folk adresserat henne direkt vore det en annan sak, men tråden är inte riktad mot henne utan handlar om henne.
Möjligtvis kan det handla om ärekränkning i någon form, men inte trakasserier i varje fall.

Jämför detta:

Du säger till din granne att han ser ut som en grobian och är en idiot.
eller
Du sätter upp en affisch på den lokala anslagstavlan om att ovan nämnde granne ser ut som en grobian och är en idiot.

Jag är säker på att den berörde personen i båda fall upplever detta som trakasserier. Inte minst om affischen på anslagstavlan (vilket är troligast) saknar avsändare.

Det är just detta som jag tycker är finessen med "avslöjanden" i stil med aftonbladets pågående, och även i tv-program som "trolljägarna". Folk har så jävla lätt att skriva skit om andra. Sedan vill man efter att ha blivit påkommen med byxorna nere skylla på att man "mådde dåligt", "var full", "det var så länge sedan" osv. Heder (på det viset åtminstone) åt skogsarbetaren som inte smiter undan beskyllningen utan står för sina åsikter.

Det är helt uppenbart så att det råder såväl en moralisk, som social skymning i vårt land. Detta bevisas inte minst på detta forum. Var fasen tog god uppfostran, sunt förnuft, empati och moral vägen?

Man blir inte direkt hoppfull för framtiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in