Citat:
Ursprungligen postat av
zorceus
Jag tycker visserligen att tillmälena och allmänna respekten i den tråden är riktigt låg, men att skriva om någon är i min värld inga trakasserier. Hade folk adresserat henne direkt vore det en annan sak, men tråden är inte riktad mot henne utan handlar om henne.
Möjligtvis kan det handla om ärekränkning i någon form, men inte trakasserier i varje fall.
Jämför detta:
Du säger till din granne att han ser ut som en grobian och är en idiot.
eller
Du sätter upp en affisch på den lokala anslagstavlan om att ovan nämnde granne ser ut som en grobian och är en idiot.
Jag är säker på att den berörde personen i båda fall upplever detta som trakasserier. Inte minst om affischen på anslagstavlan (vilket är troligast) saknar avsändare.
Det är just detta som jag tycker är finessen med "avslöjanden" i stil med aftonbladets pågående, och även i tv-program som "trolljägarna". Folk har så jävla lätt att skriva skit om andra. Sedan vill man efter att ha blivit påkommen med byxorna nere skylla på att man "mådde dåligt", "var full", "det var så länge sedan" osv. Heder (på det viset åtminstone) åt skogsarbetaren som inte smiter undan beskyllningen utan står för sina åsikter.
Det är helt uppenbart så att det råder såväl en moralisk, som social skymning i vårt land. Detta bevisas inte minst på detta forum. Var fasen tog god uppfostran, sunt förnuft, empati och moral vägen?
Man blir inte direkt hoppfull för framtiden...