2015-02-11, 14:28
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Han var ingen politisk rådgivare i den bemärkelsen att han hade något med politikens innehåll att göra.
Viss rådgivning vad gäller juridiska frågor kring vissa beredanden var hans funktion vad gäller det politiska. Ingen folkvald och inget förtroendeuppdrag.

Det var över gränsen att hänga ut juristen. Miljöpartisten däremot var bra.
Jag håller med. En lägre jurist är inte i sådan maktposition att han ska hängas ut. Det hade aldrig hänt för ett liknande brott om det inte handlat om politik och/eller Flashback.
Citera
2015-02-11, 14:28
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att du inte förstår innebörden av "politisk rådgivare" är givetvis bara att beklaga - för din skull.

Nej, hans funktion var inte juridiska frågor kring vissa beredanden.

Han funktion var att sammanställa underlag för beslut och att vara rådgivande åt politikern som skulle fatta beslut -- en rätt tung post när det gäller möjligheten att påverka besluten mao.
Nej det var inte alls hans funktion. Det du skriver stämmer helt enkelt inte.
Citera
2015-02-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Man måste vara dum i huvudet om man tror på ett enda ord som Jan Helin säger i positiva ordalag om Flashback. Allt det är bara för att få med sig lättleda idioter. Han kan inte säga sanningen så han försöker verka resonlig, ansvarsfull,nyfiken och ganska öppen för nya ideér.

Han hatar flashback och varför skulle han inte göra det? Han vill ha debatten styrd "modererad" in i sin åsiktskorridor vilket är raka motsatsen till Flashback. Det gör att allt från damfotboll, invandring och åsikter om hans journalistvänner får fritt spelrum och därför får ett oönskat resultat ur hans synvinkel.

Visserligen har du en poäng. Han är därmed ett fan av stasi.

Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Absolut att det är bra att man kan diskutera fritt utan censur. Dock vill jag tvinga in sånt i det offentliga rummet mer. Om det går. Och det är helt OK med "anonymitet". Jag själv sitter ju här.

Min poäng är mer att folk borde tänka mer på vad man skriver. Även om många är hårdhudade, förstår hur man ska hantera sådant på en sida utan ansikten osv. Men alla kan inte det. Och när det slängs personangrepp till höger och vänster på ett extremt sätt så är det knas.

Det är svårt det här. Jag anser framför allt att Flashback behövs för att det finns så få offentliga rum att diskutera svåra frågor på. Och framför allt då framföra kritik kring sådant som helst inte ska kritiseras enligt massmedia och det politiska etablissemanget. Där är vårt land så långt ifrån "yttrandefrihet" som det nästan går att komma.

Självklart ska man tänka igenom vad man skriver, så man inte skriver dynga. Men jag tycker man skall få yttra sig precis som man vill så länge man håller sig till ämnet. Sen om andra inte uppskattar det så är det bara att skrolla vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av robban3
Men du ser inte skillnaden på att prata fritt kontra att kränka, hata och hota personer som faktiskt är vad det handlar om i de fall AB tar upp? Kan man inte stå för vad man tycker kanske man inte ska vräka ur sig det heller kan jag känna.

Alla känner sig kränkta idag, ordet saknar substans. Hota kanske jag inte ställer mig bakom, men rent hat har jag inga invändningar mot.
Citera
2015-02-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Det finns till och med regler här på FB mot vissa beteenden:

0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.

1.03. Hets mot folkgrupp
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

1.04. Uppvigling
Det är förbjudet att uppvigla eller att organisera brottslig verksamhet från forumet.
Och du menar att reglerna inte efterföljs?
Citera
2015-02-11, 14:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
En fråga: Förstår du hur psykiskt förtyckt fungerar gentemot massorna?
Är du medveten om hur svårt det är för män (framför allt) att kritisera och genomskåda feminismen till exempel?

Enligt mig är det uppenbart en andrahandsagenda i det här från massmedias sida, att utöva denna kontroll för att skrämma och ytterligare skapa tystnad.

Det finns förstås massor av andra exempel på saker som inte ska torgföras. Politiska övergrepp av olika slag, rena brott som utförts i statens namn, osv osv.
Att män har svårt att "genomskåda" feminismen legitimerar inte hot och trakasserier .. Inte ens att män känner att de inte vågar yttra sakliga åsikter kring feminismen eller annat.

Dina övriga paranoida idéer föreslår jag att du lägger fram för en reporter -- finns det minsta hållbarhet i det påståendet så är det ett scoop för vilken blaska som helst..
Citera
2015-02-11, 14:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Nej det var inte alls hans funktion. Det du skriver stämmer helt enkelt inte.
Jo, det var hans funktion -- och fyi: det var SD som valde att sparka honom - inte Aftonbladet.
Citera
2015-02-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashflash
Så vilka inlägg rör det sig om? Du vill vara moderator och ta bort de inlägg som Aftonbladet skrivit ut och viftar med, för att de brytit mot ovanstående regler?

Ditt dröm-flashback existrerar redan alltså. Borde Aftonbladet vara moderatorer här?

Jag vill inte vara moderator, nej.
Det finns moderatorer som tagit på sig den uppgiften och de skulle sett till att detta togs bort fortast möjligast. Det är liksom det som de är till för

Nej varför ska AB vara det, som sagt så finns det redan frivilliga moderatorer vars uppgifter är att se till reglerna sköts.

Denna granskning är ett resultat av att folk har brutit mot de regler som finns på detta forum och moderatorerna har tillåtit att dessa regler brutits. Det är inte en attack på yttrandefriheten eftersom yttrandefriheten inte stödjer dessa beteenden.

Beteenden som till och med FB har regler mot:

0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.

1.03. Hets mot folkgrupp
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

1.04. Uppvigling
Det är förbjudet att uppvigla eller att organisera brottslig verksamhet från forumet.
Citera
2015-02-11, 14:33
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Jo, det var hans funktion -- och fyi: det var SD som valde att sparka honom - inte Aftonbladet.
Jag säger inget om vem som sparkade honom och varför. Jag konstaterade enbart att din beskrivning av hans uppdrag och funktion är felaktig.
Citera
2015-02-11, 14:34
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toveLo
Nej jag kan faktiskt inte förstå hur man kan må bra som människa och samtidigt trakassera en programledare för ett barnprogram bara för att personen ser ut på ett visst sätt.

Visst tyder det på dålig smak att kommentera en persons fulhet på Internet. Men ska det vara förbjudet? Och i så fall, ska det också vara förbjudet att kommentera en persons snygghet?
Citera
2015-02-11, 14:35
Medlem
teddyB_VBGs avatar
Förstår inte vitsen med artikeln om FB's grundare? Ett par bilder på honom och några vita vägar känns som stabil journalistik! Och alla påpekanden om intäkterna?
Men det hela handlar väl mer och click-bait än något annat!

För Jan.A har väl samma roll som Jan.H har för ab? Och då Jan.H bla har en toppskribent som springer runt och drar linor och ofredar kvinnor så är väl inte hans samvete helt rent heller?
Citera
2015-02-11, 14:35
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Du anser att yttrandefriheten bör begränsas?
Nu är ju dock yttrandefriheten redan begränsad pga. lagen om HMF (som man får tycka vad man vill om), att förtal är olagligt och att ex. anställda på vissa myndigheter inte får berätta om vad man vill.

Alla gillar yttrandefrihet men jag tror det är väldigt få som är för total yttrandefrihet i praktiken, åtminstone om de tänker efter lite.

OnT: Oerhört pinsamt att man först säger att man bara ska ge sig på högt uppsatta, och sedan hänger ut en skogsarbetare. Man bedriver helt enkelt en häxjakt mot folk med obekväma åsikter. Helin och Aftonbladet är pajasar. Oj, vad modigt att stå för yttrandefrihet för människor som tycker ungefär samma sak som en själv. Vilken uppoffring. Vilket kontroversiellt ställningstagande. Vilket mod. Idioter.
Citera
2015-02-11, 14:36
Medlem
Citat:
Att män har svårt att "genomskåda" feminismen legitimerar inte hot och trakasserier .. Inte ens att män känner att de inte vågar yttra sakliga åsikter kring feminismen eller annat.

Dina övriga paranoida idéer föreslår jag att du lägger fram för en reporter -- finns det minsta hållbarhet i det påståendet så är det ett scoop för vilken blaska som helst..

Vad du verkar blunda för är det hat som en del extrema feminister sprider. Skulle vilja se det omvända förhållandet helt öppet i sociala medier.

Om det vore så att jag fick jobba politiskt för att enbart en manlig världsbild ska råda och får stöd av massmedia och alla politiska partier så skulle ditt påstående stämma. Och att denna rörelse fick stifta lagar som bara ger män makt och förtrycker kvinnor osv. Dvs det omvända förhållandet mot hur det är med feminismen idag. Då skulle du ha rätt i din romantiska bild. Men det är bara fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in