2015-02-10, 18:21
Medlem
49450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehalem
Jag förstår att många är rädda för att bli exponerade.

Frågan är dock, om ni är så rädda för att er åsikt ska komma ut, är det för att ni egentligen inte tycker som ni skriver, eller värderar ni inte er åsikt nog för att stå för den?

Dömt utifrån åsikterna som florerar här grundar det sig inte i någon slags medkänsla för sina medmänniskors rättigheter i alla fall, så mycket är jag säker på.

Jag propagerar bara för det sistnämnda. Men jag kan tillägga att jag aldrig skulle yttra åsikter på kanaler som Facebook etc, jag klickar inte ens "gilla" då jag inte vill diskutera saker på nätet i offentlig person. Flashback är bra då jag får detta utrymme utan att behöva utstå risk för misstolkning som sen ska förstöra mitt privatliv etc. Ett skämt, ett felcitering eller en misstolkning och plötsligt är du privat hatad... Så vill jag inte ha det. IRL ventilerar jag gärna mina åsikter i tal, face to face, i telefon eller i SVT Debatt.
Citera
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
? SÅ man skriver alltså saker som man inte står för och tycker då? Varför gör man så.. man måste va smått störd då eller?

Nej, inte alls.

Tror du att alla som här på FB skriver att de tycker att 'alla tjejer som inte tar de i tvåan första kvällen, är värdelösa', verkligen tycker så? Eller tror du att åtminstone en del av dem bara jiddrar?
Citera
Medlem
syscrashs avatar
Man ska inte få yttra sig negativt mot regimen för då är det haaaat...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Han har fått sparken nu? Jag hoppas att övervakningsförespråkarna här skäms ordentligt.

Vilken jävla nation av bäbisar vi är.

Gå in på youtube och titta på "Justin Bieber - Baby" miljontals anonyma hatkommentarer!!! När jag spelar call of duty brukar jag bli kallad "faggot" av amerikaner...anonymt!!! Så här kan vi inte ha det. Ostraffad oförskämdhet! .
Trots din grova ironi, låter det rätt vettigt?
Justin Bieber borde väll få sjunga utan att bli hatad av miljontals människor, vad ger de rätten att mobbas?
Du borde självklart kunna få spela COD utan att bli kallad de ena med det andra, sen att du inte tar åt dig är en sak men folk ska ge fan i att bete sig som rövhål anonymt, jävla fegisar hela bunten.
Skäms över min generation.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Enkelt löst problem, det är ju bara att hävda att avsikten inte var att "kränka", utan att yttra sanningen. Svenskar har rätt att yttra sig i sitt eget land. Punkt.
Nej, så enkelt är det inte.
Citera
Medlem
shanghais avatar
Citat:

Frågan är dock, om ni är så rädda för att er åsikt ska komma ut, är det för att ni egentligen inte tycker som ni skriver, eller värderar ni inte er åsikt nog för att stå för den?

Dömt utifrån åsikterna som florerar här grundar det sig inte i någon slags medkänsla för sina medmänniskors rättigheter i alla fall, så mycket är jag säker på.

Handlar om att vi inte har en fungerande yttrandefrihet i Sverige. Människor förföljs för att åsikter inte stämmer överens med rådande normer som dikteras av vissa politiker och media.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Det har de gjort nu. De utpekade har inte gjort något brottsligt utan Aftonbladet anser att de uttalat sig olämpligt. Det är allt de har.

De har uttalat sig olämpligt ja. Det är inte detsamma som att de inte har rätt att ha en åsikt.
Citera
2015-02-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Har de lagt ut folks åsikter? Än så länge så ha jag bara sett två människor med kopplingar till två av våra riksdagspartier som ska ha yttrat sig rasistiskt och olämpligt. Samt en läkare som varit anonym.

Men vad är ditt förslag för att stoppa Aftonbladet? Att låta pappa staten kliva in och sno deras utrustning? Att sätta Helin i finkan? Att stänga ned deras hemsida?

Förövrigt så är jag ingen angivare. Jag vågar bara tänka lite annorlunda kring de här frågorna. Don't hate me 'cause i'm black.

Aftonbladet borde givetvis dömas för förtal.
Citera
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Du menar att man inte får ha en åsikt om man uttrycker den på ett klumpigt sätt? Enbart folk som har en retorisk ådra i kroppen får ha en åsikt? Och hur är det förresten om det inte ens är personens riktiga åsikt? En person kanske bara tar sig en viss roll för att det är roligt att debattera?

Åsikt och yttranden är inte samma sak. Jag kan skriva att "alla bögar är äckliga" utan att för den delen ha den åsikten, eller menar du på allvar att en, exempelvis, skådespelare som yttrar vissa åsikter i sin roll har dem?

För det är vad du, rent logiskt, säger om du menar att yttrande och åsikter är samma sak.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nu handlar det ju inte om jaga källor utan om RG/AB bereder sig uppgifter på ett olaglig sätt och det är ju vad de gör.
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/It-relaterade-brott/
Hur vet du det?

Är du medlem i gruppen och vet hur de går till väga?
Citera
Medlem
Citat:

Åsikterna är det nog inte många som är rädda för. Det är väl snarare att bli av med jobbet och att löpa gatlopp. Det är väl bara kolla på Marcus Birro om vad som händer om man inte rättar in sig i ledet.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnolia82
Researchgruppen är inte statlig. Vadå, vill du inskränka journalisters yttrandefrihet eller? Vad är det för Stasi-fasoner!?

Nej. I Sverige har vi förutom en statlig säkerhetstjänst även två privata sådana: Researchgruppen och EXPO.

De tar hand om sådana saker som den statliga säkerhetstjänsten är förhindrad att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in