2015-02-11, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ja det är möjligt att det är din subjektiva uppfattning om det hela, det betyder ju inte att det är sant för det.

Om du menar att hänga ut en icke dömd person och på så sätt förstöra dess karriär inte är att trakassera så anser jag att du har fel, och här är lagen glasklar.

Aftonbladet skulle låtit rättsväsendet ta hand om fallen, innan de gav ut namn på någon. Det är så det ska fungera i en rättsstat.
Du har en poäng, men visst finns det tillfällen som det är viktigt att massmedia granskar även privatpersoners göranden inom finansvärlden, sjukhus, militären mm?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Kriminellt har de såklart inte betett sig (förutom förtal), och det du skriver stämmer på en person (miljöpartisten)

Förtal?
Absolut inte.

Och det stämmer på Juristen också.
Citera
Medlem
nötallergikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Om du menar att hänga ut en icke dömd person och på så sätt förstöra dess karriär inte är att trakassera så anser jag att du har fel, och här är lagen glasklar.

Aftonbladet skulle låtit rättsväsendet ta hand om fallen, innan de gav ut namn på någon. Det är så det ska fungera i en rättsstat.

Men snälla, finns det någon vits i att sitta och försvara dem. De får smaka på sin egen medicin, de har ingen annan att skylla än sig själva. AB gör ju detta för att sätta fingret på ett samhällsproblem. Om de inte hade gjort så här så hade ingen börjat ta problemet på allvar.

De kanske har förstört dessa personers karriärer, men trollen har ju förstört sina offers LIV. Lite skillnad. Fy fan för att ha en mobb sinnessjuka FB-råttor som sitter och skriver dödshot mot mig och min familj, och veta att mitt barn är på dagis där jag inte kan övervaka det.

Det är helt, fullkomligt oacceptabelt att sprida näthat och borde rendera i, förutom havererade karriärer, fängelsestraff och dryga böter. Förhoppningsvis kommer AB fortsätta sin kampanj under lång tid framöver, jag tycker bara det är väldigt synd att de inte nämner alla med namn.
Citera
2015-02-11, 13:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykokanin
Va snackaru om? Dom knackar inte på folks dörr utan ser till att stå utanför när dom kommer från jobbet eller är på väg till jobbet så dom inte ska kunna gömma sej. Personerna har inget val alls om att bli filmade eller inte
Du får gärna länka till någon av Aftonbladets klipp där de hänger ut en enskild på film som vägrar uttala sig och säger till dem att denne vill bli lämnad ifred.
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast nu kräver du ju att vuxna människor - hatande män - skall ta ansvar för sitt eget handlande .. det fungerar inte så ..
Det är bara våldtagna kvinnor och barn som man kräva sådant av ... och gör i parti och minut på flashback.

Jasså det är offerkofta på så fort någon säger emot?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pherick321
Tycker att Alexander Bard sammanfattade det hela väl med: #Aftonbladet is not a newspaper. Aftonbladet is the worst fucking lynch mob Sweden has seen since the witchhunts. Check #Flashback."

Inte för att jag bryr mig särskilt mycket om Anonymous MEN en DDoS mot Aftonblaskan skulle inte sittet helt fel nu (?) Hyckleri av Jan Helin att först stå upp för attacken mot Charlie Hebdo för att sedan vilja begränsa yttrandefriheten och attackera den - precis som islamisterna gjorde. Jan Helin har alltid slagit mig som en patetisk och sorglig själ men det här är ett riktigt lågvattenmärke utan dess like.

Läs på om yttrandefrihet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Du får gärna länka till någon av Aftonbladets klipp där de hänger ut en enskild på film som vägrar uttala sig och säger till dem att denne vill bli lämnad ifred.
Haha både miljöpartisten och juristen visar ganska rakt ut hur dom känner för situationen
Citera
2015-02-11, 13:04
Medlem
8711s avatar
Citat:
Nej, att knacka på dörren och låta någon bemöta något är inte trakasserier. Trakasserier blir det först om de sagt till Aftonbladet att lämna dem ifred med reportrarna står kvar och knackar/bultar på dörren och kräver svar.

Och nej - eftersom de inte identifierar personerna så är det inte uthängning. De som intervjuas har dessutom låtit sig just intervjuas.

De som mot sin vilja ställts mot sitt näthat i media är en politiker och en politisk rådgivare, inga anonyma enskilda.

Så om Nordfront stjäl uppgifter eller databaser och samarbetar med grovt kriminella extremister som själva är oerhört hatiska. Då är det okej att jag plingar på din dörr? Det är okej att jag filmar dig, hänger ut dig, tar reda på vad du jobbar med osv. Då vet jag.
Citera
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Hur du lyckades få det jag skrev till att jag skulle vara emot absolut yttrandefrihet, eller ens att det skulle vara förbjudet att skriva att muslimer knullar åsnor, är för mig en gåta. Du borde vara lite lugnare med att dra slutsatser om andras åsikter bara för att de inte håller med dig om allt du skriver.

Drog jag fel slutsat eller "jumped to conclution" så ber jag absolut om ursäkt för det.
Det var mer ett svar på att jag "argumenterade som ett obstinat barn" när poängen mer var att det är viss skillnad på att få sig uppslängt på löpet på Aftonbladet mot att någon ska läsa en tråd man just skriver nått "kränkande" i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Nä nä nä nä det där går iiiiinte!

Enligt FB egna logik så är detta offentliga personer och då får man allt tåla att det skrivs.

Detta är absolut ingen uthängning över huvud taget

Tror många retar sig på proportionerna i "brottens" karaktär i relation till uthängningarna.

Exempel. 1) "Skogsarbetare retar sig på Kakans twitterhat och hatar tillbaka på Flashback".

Exempel. 2) "Åtta svenskar skadar och våldtar kvinna på Finlandsfärja". Varför skyddas åtta utländska ickesvenskar, som tydligen består av kriminella somalier bla från uthängning?. Dessa män, som begått ett fruktansvärt brott med reella skador, åsamkade en ung kvinna för livet?

En svensk skogsarbetare, som i ord uttryckt känslan hat, hängs däremot ut av ett statsbärande och statsunderstött media?

Opartiskheten i vår svenska press förundrar många och ifrågasätts mer och mer.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
AB har ej förstört någons karriär. De har bedrivit journalistik.
De har sökt upp personen och givit dem chansen att förklara sig eller, märk väl, totalt förneka hela grejen.

Om någon har förstört karriärer så är det personerna som uppfört sig så sjukt illa som vissa erkänt att de har. Självdestruktivt värre

Seriöst alltså. Jag tycker att det skulle krävas någon form av IQ-test för att bli medlem här.

De ha bedrivit (kass) journalistik OCH förstört någons karriär. DIN DUMMA JÄVLA FITTA!
Citera
2015-02-11, 13:05
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Men snälla, finns det någon vits i att sitta och försvara dem. De får smaka på sin egen medicin, de har ingen annan att skylla än sig själva. AB gör ju detta för att sätta fingret på ett samhällsproblem. Om de inte hade gjort så här så hade ingen börjat ta problemet på allvar.

De kanske har förstört dessa personers karriärer, men trollen har ju förstört sina offers LIV. Lite skillnad. Fy fan för att ha en mobb sinnessjuka FB-råttor som sitter och skriver dödshot mot mig och min familj, och veta att mitt barn är på dagis där jag inte kan övervaka det.

Det är helt, fullkomligt oacceptabelt att sprida näthat och borde rendera i, förutom havererade karriärer, fängelsestraff och dryga böter. Förhoppningsvis kommer AB fortsätta sin kampanj under lång tid framöver, jag tycker bara det är väldigt synd att de inte nämner alla med namn.

Det spelar ingen roll, i en rättsstat så ska inte enskilda intressenter bedriva häxjakter, hur ädelt målet än må vara. Vi kan inte låta media tumma på reglerna, de måste visa att de är bättre än näthatarna och låta rättvisan ha sin gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in