2015-02-11, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
En åsikt börjar med: Jag tycker...
Ett hot börjar med: Jag ska...
Uppvigling med: Någon bör...

Att tycka att Breivik gjorde rätt är en rättighet.
Att säga att man tänker göra precis som Breivik är det inte.

Det har du rätt i, personen ifråga sa dock att han fantiserar om det, vilket gör det till en fantasi.

Ska vi lagföra alla författare och producenter för filmer som handlar om mord eller där huvudkaraktären vill begå brott?

Skärp dig.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vems moral skall vara normgivande då, din, Aftonbladets, Dinamarcas, RG eller SvP:s?
Eller Flashbacks? Eller du kanske inbillar dig att det inte finns en normgivande moral här?
Citera
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Jag tycker personligen att det är bra att en diskussion startas kring vad man får och inte får skriva på internet. Det är stor skillnad mellan yttrandefrihet och rena påhopp. Bara för att man är "anonym" på FB innebär det inte att man ska få skriva omoraliskheter utan att det blir någon form av konsekvens. Det är ju bara att gå till sig själv, vill du att någon skriver att ditt äckliga tryne borde skäras loss från ditt huvud och spikas upp på närmaste vägg så att alla kan spotta på det, t.ex.?

Sedan får man ju skylla sig lite själv också kan jag tycka, ska man skriva hatiska/rasistiska kommentarer så får man väl se till att skydda sig själv ordentligt också. Undrar hur många användare som skiter på sig i detta nu av nervositet för att deras egentliga identitet ska bli avslöjad?
Du menar väl inte att AB startat diskussionen? De vill inte ha någon diskussion de vill skriva lagarna, agera polis och hänga ut de skyldiga och som bonus tjäna lite pengar.
Citera
2015-02-11, 08:45
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Just, aftonbladet hänger heller inte ut alla på flashback, eller hur? de hänger ut dem som faktiskt bryter mot svenska lagar.
Det jobbas för fullt nu för att ändra lagar/ förenkla kring att komma åt näthat av varierande
slag. Så mycket möjligt aftonbladet är först med att "bita ifrån", sen kommer farbror polisen också och knackar på div. FB dörrar i riket.

Och ärligt, sitter man som frisk vuxen individ och spyr hat på div. forum mot ex. individuella personer så hoppas jag man får rejäla böter. Helt rätt om du frågar mig.

För som sagt kritik är en sak, hat en helt annan och klarar man inte att fatta skillnaden här så ska man nog inte sitta och skriva i offentligheten.

Men nej. Tänk om tänk rätt. Nu tänker du på de brott människor som du verkligen ogillar dvs. när folk gör att det blir dålig stämning och sånt är ju jobbigt och bör bestraffas hårt om man frågar dej (nån gjorde tydligen....). Den stora majoriteten brottsllingar på fb har satt dit sig själva för att de frågat sina medmänniskor "om man kan lindra sin ångest med klassade preparat x utan att dö" eller motsvarande. Näthatet är den goda fienden de bekämpar när de snor alla dina rättigheter. Din signatur är brottsligt falsk marknadsföring men du blir nog förlåten för du är en så god följare!
Citera
Medlem
Hasse.Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Därför att jag inte är dömd för vapenbrott, vilket jag även förklarar för journalisten men som av någon anledning inte är med i klippet...

Jag hade hemma 5 styck rostiga 7,62mm och en övningsgranat (en sån med blått streck, med betong istället för stridsdel) som jag hittade på Kvarns skjutfält för 10-15 år sedan. Brott mot "lagen om brandfarliga och explosiva föremål " som gav mig ca 3000kr i böter, för ca 5 år sedan.

Med andra ord, noll styck vapen, det värsta jag hade kunnat göra vore möjligen att kasta ammunitionen i huvudet på någon.
Herregud, AB är verkligen efterblivna. Hur hittade dom dig? Jobbmail, samma mail som du har till facebook? Berätta!
Citera
Medlem
cunthunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag fattar inte, skrev inte Aftonbladet för bara några dagar sedan att man INTE skulle hänga ut vanligt folk utan bara "offentliga personer" ?

Nu gör man alltså precis tvärt emot och hänger ut en skogsarbetare fullt identifierbar via sin Facebook-profilbild. Alla som känner personen på Facebook vet således direkt vem han är. Och jag tror inte det är speciellt knepigt för vem som helst att leta upp honom på Facebook.

Så när blev en skogsarbetare en offentlig person?

Är detta ett beslut som fattats av Jan Helin igår kväll, i affekt, efter att han sett hur Aftonbladet totalkraschar nu i förtroende och upplaga?

Eller tvärtom att folk hört av sig och bett Jan H att faktist sätta ner foten och konfrontera de värsta asen Flashback har.

Och att folk själva får gräva fram vem personer är är ju allas fulla rättighet, det är ju det vi lever på här på flashback.

Fan beblanda inte oss som faktist använder anonymiteten med kriminella Breivik bönder som leker krigare med softairguns.
Citera
2015-02-11, 08:46
Medlem
franges avatar
Citat:
Faktiskt sett är du dömd för vapenbrott om du är dömd i en domstol, ingenting annat. Förmodligen har vederbörande erkänt innehavet och fått ett strafföreläggande, det vill säga, ingen domstolsförhandling, brott erkänt, påföljd böter.

Citat:
Något har du väl hittat på, eller polisen brukar vara hemma hos dig och leta efter ammunition? Skämt åsido, menar du att Aftonbladet ljuget läsarna upp i huvudet, utmålar dig som brottsling utan belägg för det? Förtal?

Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Lite off topic, men hur fan torskar man för det brottet asså? Kan ju inte finnas många värnpliktiga som inte fick med sig en och annan souvenir från någon övning.

Hade fest hemma som urartade med en idiot som stod och pissade och skrek på sin tjej i grannen trädgård, polisen kom, såg en softairgun som låg på på en hylla, jagade ut alla och gjorde husrannsakan. Och hittade lite gammal ammunition. Det var det enda olagliga jag hade.

Strafföreläggande var det ja, precis.
Citera
2015-02-11, 08:47
Medlem
GeneralPoops avatar
Oväntat, Aftonbladet..

Man skulle granska och hänga ut personer med upphöjda positioner och förtroendeuppdrag i samhället.

Kan nägon förklara för mig hur i helvete en skogsarbetare klassas som det?
Citera
2015-02-11, 08:48
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampzop
Så kan det absolut vara. Men, min känsla är ändå att folks oro och hat mot dessa avslöjande är pga att många känner att de själva kunde skrivit något liknande. Är ju ingen ide att blunda för att det finns oproportionellt mycket högerextermister på flashback som sprider sin skit i alla möjliga trådar. Hade det däremot varit ett reportage om islamister hade reaktionerna troligen blivit betydligt mindre, eftersom det finns färre användare som känner en gemenskap med dessa.

Nej tror folk värdesätter anonymitet och förstår hur viktigt det är för Flashback och samhället i övrigt, tror människor hade reagerat annorlunda om det varit polisen som genomför denna registrering och häxjakt istället för en vänstervriden marxist tidning som leker åklagare och domare. Jag "hatar" kommunister och islamister men de ska rätt att uttrycka sig annars faller väl hela iden om demokrati, principer handlar det om.
Högerextremister säger du , egentligen borde vänsterextremister vara rädda dom med efter allt hot och hat som framförs emot t.ex SD men nu är det vänstern som driver denna häxjakt och som har använt sig av en vänsterextremisterna RG för att sammanställa registret så de löper fria och det är en annan dimension av problemet här.
Jag tycker Alexander Bard sa det bra igår :
"I hate #Flashback for all the shit written there about me and my friends. But I defend its right to exist as if my life depended on it."
"When somebody takes the law into their own hands and claims to "clean up society" for us, we sense the smell of fascism. "
Citera
2015-02-11, 08:49
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Till alla er som tycker dessa uthängningar skulle på något sett vara bra. Hur fan tänker ni? tanken med detta forumet är att du ska vara annonym och inget/ingen ska kunna outa dig, absolut inte blaskmedia! För då kan ni lika väl börja uppge era personnr adress tel direkt. Kanske när ni har laddat ner någon olovlig film meddelar ni de som har filmrättigheterna era personuppgifter? Hade ni tyckt det var bra om varje gång ni råkade parkera köra för fort att polisen kunde gå in och hacka din bil och få fram dessa uppgifter för att sedan dra in ditt körkort och ge dig böter? Finns hur mycket övervakning som kan göras the sky is the limet. Tänk för fan en runda till era jävla mongon!

Fast tanken om att du är hundra procent anonym på nätet är en falsk säkerhet, du är aldrig helt osynlig på nätet då varje hemsida registrerar att du har klickat in och sparat om du har skrivit någonting, du lämnar alltid något spår efter dig som i sin tur går att förfalska men det är fortfarande ett spår.

samtidigt så är det fel att hänga ut folk såvida det inte rör sig om personer som bryter mot tystnadsplikten eller har bevisat en specifik agenda när det kommer till dess arbetsplats.

Jag anser att det är rätt om man skulle lyfta fram en kirurg, polis, politiker eller någon annan tjänsteman eller offentlig person som säger eller har sagt att den tänker göra sitt absolut sämsta för att hjälpa en person/grupp enbart för att den har ett specifikt kön eller en specifik hudfärg/religion, däremot så är det onödigt att man tar upp andra fall där folk lider av akut hjärnsläpp och inte tänker sig för när de yttrar sig.
Citera
2015-02-11, 08:50
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunthunter
Men vad tänkte du när du försvarar dina Breivik hjärnsläpp med att det är ju din åsikt.
Det känns som att vissa bara är inne för att sabba för Flashback.

Ja du har rätt att hata kakan och prata om henne och hennes utseende, vikt osv. Men att sitta och snacka skit om att dyka upp på svt med vapen och göra en Breivik.

Fan man blir så satans irriterad. Jag trodde på allvar att du var ett barn innan när jag läste dina inlägg. Jaja låt youtube 4-chan muppen vara. Han gör ingen skada.. Men du verkar ju vara en vuxen man.

Man har väl rätt tycka det Breivik gjorde är rätt. Skulle någon göra copy cat på Breiviks handlingar på Grön ungdom eller VPK Ungdom, så kommer jag tycka han / hon gjorde rätt.

Precis som medlemmar i Grön ungdom / VPK ungdom / SSU skulle jubla om någon gick runt sköt ihjäl SDU:are.

Det enda jag sörjde när Palme blev skjuten var att SVT ställde in alla program den dagen.
Senast redigerad av Sverige2025 2015-02-11 kl. 09:01.
Citera
2015-02-11, 08:53
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash
Det har du rätt i, personen ifråga sa dock att han fantiserar om det, vilket gör det till en fantasi.

Ska vi lagföra alla författare och producenter för filmer som handlar om mord eller där huvudkaraktären vill begå brott?

Skärp dig.

Jag säger inte att denna person gjorde rätt eller fel. Men man får bygga meningar med omsorg om man inte vill bli missförstådd. Jag har all förståelse för att Herr Skogshuggare lackade ur på "kakan" då hennes åsikter uttrycks i rent provokativt syfte. Avsaknaden av debatt kring hennes uttalanden föder givetvis det hatat som riktas mot henne.

Aftonbladet bär också ansvar för debatterna här på Flashback då man väljer att censurera debatter eller helt enkelt inte tillåta debatter på sin egen sida med motiveringen... ja, finns det någon motivering? Sedan de krävde att man kopplade till sin Facebook så förstår jag inte riktigt varför.

Så du och jag håller säkert med varandra i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in