2015-02-11, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cunthunter
Inte är det ju så svensken tänker, att hylla breivik.
Det är någon form av sjukdom eller bokstavskombinattion. Ett väldigt konstigt beteende att fotogtaferas med softairguns och militärkläder och hylla breivik.
Visst att folk hyllar Adolf Hitler..

Denna människa måste ju ha en hjärnskada..
Skogsarbetare som gillar softairguns och breivik.

Nej självklart inte, jag menar inte att gemene svensk har dessa åsikter. Utan att den användaren som skrivit det har dessa åsikter. Oavsett om aftonbögen står utanför dörren eller inte, man ändrar inte åsikt för att en journalist knackat på
Citera
2015-02-11, 06:23
Medlem
ChrisOhoys avatar
Som jag förstått det hela så går grundlagen före vanlig lag. Alltså är det inte kriminellt att uttrycka en åsikt som enlig lag är kriminell (HMF). "Näthat" är ett nytt ord och innefattas inte av lagen och således kan man inte kriminalisera "näthat" så länge "hatet" ligger inom ramarna för yttrandefriheten.

Jag vet inte hur lagen ser på röjningen av identiteter på internetforum, men dataintrång alternativt insiderbrott ligger nära till hands. Nu när vi börjar se vanliga människor bli av med sina jobb på grund av deras privata åsikter som offentliggjorts av Sveriges största tidning så måste vi på allvar se över lagen och i synnerhet grundlagen.

Svenska folket har makten att säga ifrån, men det hör inte till vår natur att göra det.
Citera
2015-02-11, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edulimefragetecken
Alla med utländska IP-adresser? Antar jag med att du menar med din siffra 40 000.

Omöjligt för Aftonbladet att gå in andra länders angelägenger. Jag har en statlig internetoperatör som enbart skulle lämna ut uppgifter i fall om Spioneri mot denna nation. Vad Sverige tycker är inte aktuellt och vad Aftonbladet tycker, den tidningen känner de inte till här borta.

Min fabror som är Säkerhetsansvarig på företaget (däribland för personlig sekretess, när jag använder deras internet) så ska han gå emot mig och ta Cantwell i hand, i detta världens hörn?

Bör nämnas att jag ar två medborgarskap och heter något helt annat här än i Sverige.

Hahaha, jag ser att du kör samma linje som jag mot Reellfantast eller vad han heter. Undra hur han besvarar oss nu. Han kanske känner några inom sina grupperingar som känner ledarna i landet du bor i !
Citera
2015-02-11, 06:33
Medlem
cunthunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h936860
Nej självklart inte, jag menar inte att gemene svensk har dessa åsikter. Utan att den användaren som skrivit det har dessa åsikter. Oavsett om aftonbögen står utanför dörren eller inte, man ändrar inte åsikt för att en journalist knackat på

Men en person som hyllar en så pass färsk massmördare är ju inget man vill bo granne med/jobba med.
Där borde ju Aftonbladet göra allmänheten en tjänst. Speciellt då han visade sig vara vuxen och ha blivit dömd för vapenbrott. Jag hoppas verkligen att aftonbladet gjort det rätta att anmäla denna fjolla till säpo så de kan ha span på hen.

För mig är det en jävla skillnad på att kalla någon ett judesvin, negerjävel eller svennefitta och sitta och mordhota specifika människor och hylla massmördare och sedan säga, men vadå det är ju mina åsikter.
Citera
2015-02-11, 06:34
Medlem
murder_us avatar
Jag tycker att det är allas vår fulla rättighet att ifrågasätta varför alla kvinnor på P3 ser ut som fläskpannkakan och det är uppenbart att skogsarbetarn drev när han skrev om att göra en Breivik på radiohuset. All heder åt honom som inte viker sig när råttorna från aftonblaskan kommer.

Nu är jag inte hackad, men bara kom hit med dig Arselberg så ska du få en brandyxa i fontanellen.
Citera
2015-02-11, 06:38
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Men en person som hyllar en så pass färsk massmördare är ju inget man vill bo granne med/jobba med.
Där borde ju Aftonbladet göra allmänheten en tjänst. Speciellt då han visade sig vara vuxen och ha blivit dömd för vapenbrott. Jag hoppas verkligen att aftonbladet gjort det rätta att anmäla denna fjolla till säpo så de kan ha span på hen.

För mig är det en jävla skillnad på att kalla någon ett judesvin, negerjävel eller svennefitta och sitta och mordhota specifika människor och hylla massmördare och sedan säga, men vadå det är ju mina åsikter.

En åsikt börjar med: Jag tycker...
Ett hot börjar med: Jag ska...
Uppvigling med: Någon bör...

Att tycka att Breivik gjorde rätt är en rättighet.
Att säga att man tänker göra precis som Breivik är det inte.
Citera
2015-02-11, 06:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Som jag förstått det så finns inte Flashbacks egentliga server/servrar hos Bahnhof utan det handlar snarare om någon form av gateway som finns hos Bahnhof och som sedan förmedlar trafiken vidare till/från de riktiga servrarna. Själva webbservern och databasen kan således finnas lite var som helst.

Ja, frontend brukar de kallas. Brukar innehålla en ssl-koncentrator (ofta i hårdvara) för krypteringen, en lastbalanserare som fördelar trafiken till en serverpark mm. Om man tittar på en flashback-sida så ser man att det är två ip-adresser som används, en static.flashback.org som går till en serverpark som innehåller grafik, avatarer och annan statisk information som inte är kontroversiell. Denna cachar man nog lokalt i bahnhof serverhall för att minimera trafiken över internet samt för bättre svarstider.

Resten fördelas över servrar som ganska säkert står på annat håll. Det märks inte minst på de driftstörningar som ibland uppstår pga kablarna i havet ibland går av. Hade servrarna stått i Sverige så hade man inte märkt av dessa störningar.

Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Så rg påstår att de har 40 000 användares mail och personnr?
Isf måste de väll ha hållit på och granska under en väldigt lång tid för att hitta 40 000 användare som uttrycker sig rasistiskt och/eller sexistiskt, om det ens är möjligt.

Då jag känner till en del av de användare som outats ut så vet jag att det snarare är frågan om politisk åsiktsregistrering än rasistiskt/sexistiskt. Man har alltså registrerat användare som skrivit vettiga debattinlägg i olika områden, eller som på något sätt ifrågasatt vänsterideologi.

Det är alltså inte frågan om sverigedemokrater utan personer med alla sorters politisk åskådning, men som gjort sin röst hörd anonymt i Flashback. både i politiska som icke politiska delforum.

Sådan åsiktsregistrering är väldigt lik det man gör i totalitära stater, typ f.d. östtyskland, Ryssland, Kina osv. Det kan vara så att det finns en dold agenda bakom det hela, lett från t.ex. Ryssland som är väldigt aktiva inom detta område, även i Sverige. Det är såpass allvarligt att Must och Säpo borde ta en närmare titt på Piscatus förehavanden.
Citera
2015-02-11, 06:39
Medlem
cunthunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Jag tycker att det är allas vår fulla rättighet att ifrågasätta varför alla kvinnor på P3 ser ut som fläskpannkakan och det är uppenbart att skogsarbetarn drev när han skrev om att göra en Breivik på radiohuset. All heder åt honom som inte viker sig när råttorna från aftonblaskan kommer.

Nu är jag inte hackad, men bara kom hit med dig Arselberg så ska du få en brandyxa i fontanellen.

Jo men det sätter ju tonen på vad allmänheten tycker ska hända med hela den här jävla listan.
Att ifråga sätta vad kakan gör och tycker är självklart. Att i tråd efter tråd hylla Breivik och fantisera om att massmörda oliktänkande samtidigt som man är dömd för vapenbrott är ju sjukt.

Hur mycket skoj det än var..

Som om en dömd pedofil skulle sitta på flashback och säga att den ska göra si och så mot barn på ett dagis brevid hans hus. Sedan när han blir konfronterad så säger han, vadå det är ju min åsikt. Att dessa barn ska våldtas och utnyttjas.

Men visst kör på din linje
Citera
2015-02-11, 06:43
Medlem
Citat:

Jag har inga åsikter på att de hänger ut folk eller vem de hänger ut. Det är ens egna ansvar att se till så att man förblir anonym om man vill skriva kontroversiella saker...

Men det jag menar är att oavsett vad man skrivit så ändras inte din åsikt per automatik bara för att du får ett hembesök
Citera
2015-02-11, 06:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Som jag förstått det hela så går grundlagen före vanlig lag. Alltså är det inte kriminellt att uttrycka en åsikt som enlig lag är kriminell (HMF). "Näthat" är ett nytt ord och innefattas inte av lagen och således kan man inte kriminalisera "näthat" så länge "hatet" ligger inom ramarna för yttrandefriheten.

Jag vet inte hur lagen ser på röjningen av identiteter på internetforum, men dataintrång alternativt insiderbrott ligger nära till hands. Nu när vi börjar se vanliga människor bli av med sina jobb på grund av deras privata åsikter som offentliggjorts av Sveriges största tidning så måste vi på allvar se över lagen och i synnerhet grundlagen.

Svenska folket har makten att säga ifrån, men det hör inte till vår natur att göra det.

Yttrandefriheten är relativ och kan därav inskränkas genom lag. Yttrandefrihet råder, men för den sakens skull så kan man lida sanktioner i form av straff om lagen föreskriver annat, tex HMF eller what not.

Näthat är snarare ett samlingsbegrepp som du inte ska blanda ihop med de rekvisit som finns, enbart för att "näthat" inte finns skrivet någonstans innebär inte att den träffas av lag.

AB ligger nära men, nära skjuter ingen hare. AB har inte själv begått något absolut lagbrott, än i varje fall även om man kan tycka att deras beteende är under all kritik. Det AB har gjort i förevarande fall är att ta emot uppgifter av en tredje part som begått dataintrång, men det är en annan diskussion.

Edit: Jag förstår dock inte varför folk tror att YGL är absolut och är en rättighet som ger skydd för allt de gör. Vet folk ens vad YGL är eller är det enbart en ursäkt till att tycka synd om sig själv? Sverige har aldrig haft ett oinskränkt YGL-skydd och kommer aldrig att ha det. Sverige är inte bäst på någonting längre inte ens när det gäller att skydda sina egna medborgare vilket AB visar gång på gång. Varje person får skydda sig själv.
Senast redigerad av Blazrrboz 2015-02-11 kl. 06:53.
Citera
2015-02-11, 07:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blazrrboz
Yttrandefriheten är relativ och kan därav inskränkas genom lag. Yttrandefrihet råder, men för den sakens skull så kan man lida sanktioner i form av straff om lagen föreskriver annat, tex HMF eller what not.

Näthat är snarare ett samlingsbegrepp som du inte ska blanda ihop med de rekvisit som finns, enbart för att "näthat" inte finns skrivet någonstans innebär inte att den träffas av lag.

AB ligger nära men, nära skjuter ingen hare. AB har inte själv begått något absolut lagbrott, än i varje fall även om man kan tycka att deras beteende är under all kritik. Det AB har gjort i förevarande fall är att ta emot uppgifter av en tredje part som begått dataintrång, men det är en annan diskussion.

Edit: Jag förstår dock inte varför folk tror att YGL är absolut och är en rättighet som ger skydd för allt de gör. Vet folk ens vad YGL är eller är det enbart en ursäkt till att tycka synd om sig själv? Sverige har aldrig haft ett oinskränkt YGL-skydd och kommer aldrig att ha det. Sverige är inte bäst på någonting längre inte ens när det gäller att skydda sina egna medborgare vilket AB visar gång på gång. Varje person får skydda sig själv.

Där har du ju hela kulturmarxismens ideologi i ett nötskal! När man börjar att relativisera kring de demokratiska rättigheterna som yttrandefrihet och mötesfrihet. När man börjar begränsa och beskära de demokratiska rättigheterna för att de inte passar in på den kulturmarxistiska ideologin. Hela diskrimineringsindustrin och HMF är en enda stor soppa av politiskt relativiserande kring olika gruppers rätt att känna sig kränkta.
Citera
2015-02-11, 07:08
Medlem
Det är ju flera olika personer dom gjort "reportage" om denna gången.

Verkar vara minst 3 olika personer i de meddelanden dom skrivit om på aftonslaskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in