2015-02-11, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejfgeve
Men för i helvete, fatta en enda liten sak, dessa människor har fått tag i flashbacks databas med emailadresser som de lämnat vid registreringen. All annan spekulation är ju bara så efterbliven, eller är flashbacks uppfattning den att förövarna i gängse case samlat in en massa emailadresser på nätet och sen gissat sig till att den dä @ måste nog skriva på flashback. Bästa Admin, för att mitt gamla konto skulle kunna sammankopplas med mig i det riktiga livet så är den minsta gemensamma nämnaren att flashbacks emails-registrering hamnat i orätta händer, det enda som kopplar mig samman i mitt privat leverne med flashback är just den där emailen som jag var tvungen att lämna när ja<g registrerade mig.
Med Tanke på admins rabiata förnekande av en ev läcka så skulle det vara väldigt intressant hur han förklarar hur rg lyckats få ihop det med min email och min riktiga person?

Eller för att förekomma moderatorer och admins lama bortförklaringar, det finns inget alternativ till att de kunnat koppla ihop min email med mig och flashback utan att de har tillgång till flashbacks databas!

Men eftersom jag använder ett unikt nick på fb så har jag inte blivit ihopkopplad med ett specifikt konto, men det kan väl flashback hjälpa rg med om dom vill!

Jag håller med, databasen måste ha läckt. Det är alldeles för många här som säger att det är omöjligt att de skulle varit oaktsamma med mailen. Vi måste nu utgå från att databasen läckt och Admin försöker hemlighålla det för att inte förlora användare.
2015-02-11, 05:19
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerkonny
Jag håller med, databasen måste ha läckt. Det är alldeles för många här som säger att det är omöjligt att de skulle varit oaktsamma med mailen. Vi måste nu utgå från att databasen läckt och Admin försöker hemlighålla det för att inte förlora användare.
Det verkar inte bättre. Det skulle sitta fint med en uppdatering av admin eller kanske den där teknikern som jag inte minns namnet på...Benq eller liknande...
2015-02-11, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
På vilket vis sysslar aftonbladet et al med polisiär verksamhet?
Och för vad hade dessa (vilka?) individer blivit straffade för i USA somm hade gett extremt långa fängelsestraff?
USA håller väldigt hårt på yttrandefriheten, där finns inga lagar såsom förtal eller hets mot folkgrupp, där kan man säga vad som helst utan att råka ut för politisk förföljselse som man blir i Sverige, där riskerar man stränga straff för att efterforska källor. Hade Aftonbladet varit i USA och gjort samma sak hade de blivit åtalade vid det här laget.
2015-02-11, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Det verkar inte bättre. Det skulle sitta fint med en uppdatering av admin eller kanske den där teknikern som jag inte minns namnet på...Benq eller liknande...
Eftersom databasen läckt så måste nu Admin ta bort ALLA mailadresser i databasen om de nu vill ha kvar sin trovärdighet. FB har just nu noll trovärdighet eftersom Admin vägrar skydda sina användare. Jag tycker alla här ska skicka PM till Admin och skriva att de ska ta bort alla mailadresser, mailadresser behövs inte för inloggning utan är bara ett otyg. Man kan skapa konton utan mail.
2015-02-11, 06:25
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Eftersom databasen läckt så måste nu Admin ta bort ALLA mailadresser i databasen om de nu vill ha kvar sin trovärdighet. FB har just nu noll trovärdighet eftersom Admin vägrar skydda sina användare. Jag tycker alla här ska skicka PM till Admin och skriva att de ska ta bort alla mailadresser, mailadresser behövs inte för inloggning utan är bara ett otyg. Man kan skapa konton utan mail.

Det är lite som att teckna en hemförsäkring efter att brandkåren har varit hemma och släckt en brand.
2015-02-11, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Det är lite som att teckna en hemförsäkring efter att brandkåren har varit hemma och släckt en brand.

Detta är inte den enda gången RG kommer hacka FB, det kommer de göra i åratal framöver. Tar FB bort mailadresserna så är deras hackerkarriärer över.
2015-02-11, 06:55
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
USA håller väldigt hårt på yttrandefriheten, där finns inga lagar såsom förtal eller hets mot folkgrupp, där kan man säga vad som helst utan att råka ut för politisk förföljselse som man blir i Sverige, där riskerar man stränga straff för att efterforska källor. Hade Aftonbladet varit i USA och gjort samma sak hade de blivit åtalade vid det här laget.

Uhm, trollar du eller är du bara okunnig?
Givetvis har de lagar om förtal, och så vitt jag vet finns inte samma typ av lagstadgat källskydd som i Sverige.
Vad det nu har med saken att göra, det känns ju inte relevant alls i sammanhanget.
2015-02-11, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Uhm, trollar du eller är du bara okunnig?
Givetvis har de lagar om förtal, och så vitt jag vet finns inte samma typ av lagstadgat källskydd som i Sverige.
Vad det nu har med saken att göra, det känns ju inte relevant alls i sammanhanget.

Det är du som är okunnig, förtal, hets mot folkgrupp finns inte i USA. Sverige har en massa inskränkningar i yttrandefriheten som USA inte har. I USA får du säga vad du vill(dock inte att du vill gå ut och mörda människor) utan att få repressalier. Varför tror du FB flyttade sin server till USA? Jo för att undgå de svenska inskränkningarna i yttrandefriheten. Hade USA haft hets mot folkgrupp och andra inskränkningar hade FB inte funnits vid det här laget.

Källskydd har för fan inget med yttrandefrihet att göra din ärthjärna. Källskydd innebär att man inte får efterforska vem som sagt vad till en tidning. Givetvis har USA en sådan lagstiftning också.
2015-02-11, 07:48
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Det är du som är okunnig, förtal, hets mot folkgrupp finns inte i USA. Sverige har en massa inskränkningar i yttrandefriheten som USA inte har. I USA får du säga vad du vill(dock inte att du vill gå ut och mörda människor) utan att få repressalier. Varför tror du FB flyttade sin server till USA? Jo för att undgå de svenska inskränkningarna i yttrandefriheten. Hade USA haft hets mot folkgrupp och andra inskränkningar hade FB inte funnits vid det här laget.

Källskydd har för fan inget med yttrandefrihet att göra din ärthjärna. Källskydd innebär att man inte får efterforska vem som sagt vad till en tidning. Givetvis har USA en sådan lagstiftning också.

Tror du an på allvar skulle flytta servern och trots det behålla en regel 1.03 om det bara handlade om lagrum?

Snälla.

Sätt dig ner i båten och sluta komma med dumma påståenden

De har fortfarande inte hackat servern och i dagsläget har de inte ens kopplat ihop någonting med nicknames, så innan du vet det har filen troligtvis absolut ingenting med just FB att göra, annat än att de namngett den så.
2015-02-11, 08:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3

De har fortfarande inte hackat servern och i dagsläget har de inte ens kopplat ihop någonting med nicknames, så innan du vet det har filen troligtvis absolut ingenting med just FB att göra, annat än att de namngett den så.
Men hur har de kommit åt nick på de fyra personer som AB hängt ut? Har de kapat dessas epost och anvãnt funktionen för att återställa lösenord/nick och på så vis kommit åt nick!?
2015-02-11, 08:29
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men hur har de kommit åt nick på de fyra personer som AB hängt ut? Har de kapat dessas epost och anvãnt funktionen för att återställa lösenord/nick och på så vis kommit åt nick!?

Du har missat att de också ringt till helt fel personer.

De har helt enkelt gissat och ställt människor mot väggen tills de erkänt, det är det troligaste. I alla fall till någon av dessa som AB hängt ut kan bekräfta eller dementera.

Vanligt hederligt detektivarbete...
2015-02-11, 09:22
Medlem
Researchgruppen HAR hackat Flashback och har HELA deras databas

Jag ser att det råder mycket förvirring om huruvida uppgifterna som RG kom över har blivit framtagna. Jag frågade Chloe i ett PM och detta var vad hen skrev:

-----------------------------
Jag:Vet du från vilken årtal databasen är? Och är det FBs verkliga databas och inget som hackats fram?

Chloe: Den är ifrån 2010-13, exakt år vet jag inte, men mellan dessa helt klart. Och det är enbart delar av databasen. RG har alltså hela Flashbacks databas och sedan har de samkört med massa personnummer och skapat denna databas på 40.000, och det är den databasen som släppts.

Jag:Har du några teorier om hur RG fick tag i FBs databas?

Chloe:Vanligt hack.
------------------------

Så hoppas detta skingrar era tankar om hur de kom över uppgifterna, Chloe är ju en auktoritet inom data här på Flashback så det borde ju stärka trovärdigheten i uppgifterna. Detta är ju viktiga info för användarna så det är bra att ni får veta.

(Tycker även Chloe kan kliva fram lite här i forumet och berätta mer vad hen vet)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in