Citat:
Ursprungligen postat av
boboslacke
Jo fast det vi började detta i är ju en diskussion kring var den som han själv påstod och vissa andra källor misstänkte fanns över honom hörde hemma. Alla tecken pekar mot att det var hos militären och IB denne fanns i sådant fall och inte som det påstås någon på Säpo som styrde om det.
Jag säger att många tecken visade att det är större sannolikhet att denne finns inom IB och ganska säkert högt uppe.
Det är ingen nyhet att IB placerar folk i Libanon etc vid denna tid och att Bergling på alla sätt motsvarar kriterierna vi sett att de hade för sina rekryteringar, militär jägarutbildning, äventyrlighet, vidlyftighet i privatliv, rymlig moral, polistjänst och FN tjänst. Dessutom befodran även militärt efter mycket märklig tjänstgöring i mellanöstern som kollegor reagerade starkt över och som definitivt IB och dess efterträdare kände till.
Om det var så kan det också förklara den milda behandlingen av denne i olika sammanhang.
Håller inte med dig om att alla tecken pekar direkt mot IB. Ex det faktum att
Stig Bergling trots varningar från olika håll placeras på en så känslig tjänst ryssrotelns spaningssektion pekar mer mot SÄPO självt.
Men visst kan jag undra också över militären inte verkar reagera på de varningar som bevisligen kommit. Jag tycker det mesta tyder på att det bristande samarbetsklimatet mellan militär och polis och inom organisationerna gjorde att en person som SB kunde slippa igenom nätet.
Gunnar Ekbergs placering i Libanon är väl dokumenterad, men har vi fler som varit där runt de åren? GE kan knappast sägas haft vidlyftigt privatliv ,varit polis eller jobbat för FN.
Om vi utgår från din tro att IB hade SB på lönelistan så är dom ingalunda ensamma bland våra rättsvårdande nyheter med att anställa märkliga karaktärer. Behöver bara påminna om RPS anställnng av
Åke J Ek hösten 1986 och dennes upphöjelse till kommissarie.
Avslöjad som fullblodnazist redan på 40-talet och nära kontakter med våldsamma organisationer ligger inte denne livsfarlige karriärist i fatet. Inte heller att han jobbat intimt med utländska hemliga tjänster. Och när vi kommer till MOP är Åke alltid en av dom som finns inom radarn, att han fanns med runt MOP blir jag allt mer övertygad om.