Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-25, 00:42
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Här finns några maskade foton på SE plus artikeln från -92.
Här ett omaskat foto: http://i43.tinypic.com/2i8brqu.jpg

Det här är säkert en övertolkning från min sida men varför väljer han att gå längs ytterkanten på trottoaren vilket han uppger? Om ni tittar på bilderna så ser man ju att det är en bra bit att gå från huvudingången till ytterkanten rakt fram för att därefter börja gå rakt mot tunnelgatan. Han uppger ju att det var ganska tomt på folk och om det är kallt och snålblåst så förefaller det ju absolut mest logiskt att vika av direkt till vänster från huvudingången och gå längs trottoarens innerkant för att dessutom ev. få viss skydd mot vädret.

I övrigt känns hela hans historia tillrättalagd och överdrivet detaljrik.
Skulle tippa på att han skulle kvalificera sig för en Asperger diagnos.

http://i.imgur.com/h5F5G0z.jpg?1
Citera
2015-02-25, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja , läser man ordagrant så står det så. Vi har också den för sin kunskap och integritet respekterade juristen Erik Holmbergs ord på att SÄPOs-övervaknings utredning varit mycket skickligt utförd.

Ok vad kan det röra sig om...det är frågan. Någon av de identifierade personerna vid mordplatsen bör det alltså handla om. Som också förekommit från vittnesmålen vid Grand och i Gamla stan som Säpo har en uppfattning om identiteten på. Vilka är möjliga som gravade hundar?
Citera
2015-02-25, 03:54
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Det här är säkert en övertolkning från min sida men varför väljer han att gå längs ytterkanten på trottoaren vilket han uppger?

I övrigt känns hela hans historia tillrättalagd och överdrivet detaljrik.
Skulle tippa på att han skulle kvalificera sig för en Asperger diagnos.

http://i.imgur.com/h5F5G0z.jpg?1

Reagerade också på den detaljen med ytterkanten, där går man om man inte vill bli upplyst av skyltfönstren.

Och i övrigt så var hela hans berättande och resonerande kring hans tankar väldigt märkliga.
Sen vet jag av erfarenhet att journalister kan få till artiklar som inte överensstämmer med intervjun så att säga.
Citera
2015-02-25, 06:31
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
SE:s roll behöver onekligen klargöras. Hans utseende och kroppsbyggnad är inte oväsentlig i sammanhanget.

AnderssAnderssona: du nämner tidningsfoton på SE - det vore förträffligt om du kunde skaka fram något/några! Kan du månne ordna det?

TinyTiny: Har du möjlighet att länka till foton på SE? Vore mkt intressant!

De foton jag minns bäst är foton som emanerar från tidningen Proletären 1991.

Bl.a. ett i helfigur där han har samma klädsel som på mordkvällen.

Kan baske mig inte hitta dessa idag på nätet.

Om min minnesbild stämmer såg jag dessa foton i en annan publikation.

Proletärens Vitbok har samma ansiktsfoto som nyss länkats.
Citera
2015-02-25, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Uppenbarligen höll inte kompetenta poliser med om det!

För mig är han snarare lite för bra för att vara sann (dvs en ensam Palmehatare som sjuter OP av en slump men kom undan misstankarna på ett mycket märkligt sätt där det fortfarande idag är så att han är outredd och dessutom använts som vittne för att placera en oskyldigt på den svarandes bänk.

Vid det laget kunde man ju inte veta att SE, en känd Palmehatare liksom VG inte vandrat ut från Skandia av en tillfällighet och råkat får se OP och skjutit för att sedan försöka ljuga sig ur situationen alternativt agerat tillsammans med t ex VG eller någon annan så varför blev det då stopp så plötsligt i den utredningen? Tvärstopp!

Att man från början blev intresserade är faktumet att han uppenbarligen ljög. Där han själv tog kontakt för att jobba sig in.

Det är väl en inte allt för djärv gissning att beslutet om stopp kom från HH själv.

Han som inte var så imponerad av SE. Snarare irriterad. Där jag tror att han inte först insåg den verkliga komplikationen. Men insåg den senare när det började röras fysiskt inne på Skandia.

Enligt mitt resonemang var det inte personen Stig som var problemet. Det var vad man kunde hitta inuti Skandia. En koppling till något som Holmer insåg var olämpligt i sammanhanget.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-25 kl. 06:59.
Citera
2015-02-25, 08:50
Medlem
GW får frågan i dagens Expressen om hur hans syn på mordet förändrats efter "En Pilgrims död". Han passar på att slå ett slag för mötesscenariot:

"Det där förändras hela tiden, det gäller att inte låsa fast sig. Det finns ju en del vittnen som påstår
att skjutningen har förgåtts av någon form av kontakt mellan gärningsmannen och offret. Att
de helt enkelt skulle ha stått och pratat med varandra. Och det har jag naturligtvis grubblat mycket
över – för Lisbeth Palme förnekar det kategoriskt.

– Men jag är inte så säker på det vittnesmålet faktiskt. Det kan finnas anledningar till att inte vilja säga det, utan att för den skull vara inblandad i mordet på maken."
Citera
2015-02-25, 08:58
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=qtH_VRbGS4w

Stig Engströms vittnesmål 1989.

Det mest fantastiska enligt mig är hans påståenden.

Lisbet var naturligtvis tacksam för all hjälp i detta läget.

Där andra vittnen samtidigt vittnar om hennes hysteriska beteende och okontaktbarhet. Där vissa säger att hon inte ville ha hjälp eftersom Palme behövde operation.

Han påstår sig ha pratat med Lisbet.

Där hon sade till honom att hon förövrigt blivit beskjuten. Ett häpnadsväckande påstående. Sagt till en person som ingen annan har sett.

Ytterligare en sak som slår mig. Hans vittnesmål ändrades aldrig över tiden. Han upprepade det som en läxa. Oavsett vad som kom fram i övrigt. Oavsett att andra tyckte han ljög.

För mig är det slående. Vilka personer reagerar på detta sätt. Med en detaljrikedom som inga andra vittnen har. Man behövde ingen rekonstruktion efter mordet. Han satt ensam med alla detaljer. Men av någon anledning så var det ingen annan som höll med.

Han dog utan att dödsdag kunde fastställas. Obemärkt. Men han fick sin tid i rampljuset.

Var det inte just det som var hans grej. Att vi fortfarande sitter och diskuterar hans roll. En roll som han själv tog på sig.

Jag har själv rörts av det faktumet att det varje dag dör personer som ingen saknar. SE var uppenbarligen en av dessa personer.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-25 kl. 09:16.
Citera
2015-02-25, 09:16
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Någon/några som har koll på det mesta är välkommen att skicka PM så kan jag försöka få till en överskådlig bild.

Grymt! En enklare sak att börja med kanske vore skytteföreningen, deras kopplingar sinsemellan och sedan bygga ut med Åkes gubbar osv. Vore oerhört intressant att se kopplingarna. På detta vis kan vi på ett överskådligt sätt se om några linjer skär rakt upp i de övre skikten och vilka som har kopplingar långt ut i periferin.
Citera
2015-02-25, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Grymt! En enklare sak att börja med kanske vore skytteföreningen, deras kopplingar sinsemellan och sedan bygga ut med Åkes gubbar osv. Vore oerhört intressant att se kopplingarna. På detta vis kan vi på ett överskådligt sätt se om några linjer skär rakt upp i de övre skikten och vilka som har kopplingar långt ut i periferin.

Något som definitivt måste ingå är Holmers kontaktnät. Så långt som man kan utröna.

En central del i dramat enligt mig.

Och dess efterverkningar i synnerhet.

Är det någon som hade kontakter rätt upp i makten under lång tid så är det väl han.

Mannen som sket i kontakterna med högerelement.

Men där svaret tangerar vad det handlade om.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-25 kl. 09:27.
Citera
2015-02-25, 09:26
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Något som definitivt måste ingå är Holmers kontaktnät.

En central del i dramat enligt mig.

Absolut! Efter att lusläst tråden så har persongalleriet med kopplingar hit och dit växt och blivit svårt att överblicka och många här har varit fantastiska på att gräva fram uppgifter och beröringspunkter mellan individer inom säkerhetstjänster, poliser, militärer, företag, politiker etc etc. Får vi ner det på pränt, någon slags dokumentation som vi gemensamt kan utgå från så är det snart dags för nästa steg.
Citera
2015-02-25, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Absolut! Efter att lusläst tråden så har persongalleriet med kopplingar hit och dit växt och blivit svårt att överblicka och många här har varit fantastiska på att gräva fram uppgifter och beröringspunkter mellan individer inom säkerhetstjänster, poliser, militärer, företag, politiker etc etc. Får vi ner det på pränt, någon slags dokumentation som vi gemensamt kan utgå från så är det snart dags för nästa steg.

Så rätt du skriver. Det behövs en bildlig åskådning av dramat.

Är det inte just som är bristen. Bristen på åskådning av de som hade oheliga allianser. I ett annat syfte än att lösa mordet. Men ändå ingick i en miljö som möjliggjorde mordet men vars ramverk måste döljas.

Att kunna se vilka som hade makten att utföra och makten att dölja. Det jag tror att det handlar om är de som utförde mordet stod inte under direkt makt under det tillfället. Men man tog tillfället i flykten i skydd av de makter som ville dölja av andra orsaker......

Enligt mig genialt. Men jag tror inte att detta faktum insågs just då. Men där jag idag inser efter 29 år. Där det finns vittnen som inte vill tala än idag. Eftersom maktens väktare fortfarande finns. Oroliga även efter 29 år...... Där det enligt boboslacke finns folk som vill tala. I utbyte mot åtalseftergift. Men det funkar inte.

Vem är egentligen väktarna av staten än idag. Hur mänga känner egentligen till vad som ska döljas. I vilka skiften och händelser delas denna kunskap. Och på vilken nivå.....

En kartläggning av tjänarna leder förhoppningsvis till ordergivarna.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-25 kl. 10:20.
Citera
2015-02-25, 10:34
Medlem
Stig Engströms föräldrar är båda födda i Madesjö, Kalmar län. Föräldrarnas 30-åriga vistelse i Indien var baserad på faderns arbete med tändsticksproduktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in