Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Både Olof och Lisbet Palme kom från överklassen, övergick till SAP:s inre kretsar och var vana att röra sig i kretsar där man visste vilka de var. De tog helt enkelt för givet att det skulle gå jättebra att ordna med biljetterna där i kassan. Det hade säkert fungerat bra i liknande sammanhang.

Harry Schein berättade en liknande historia där en god vän misslyckats med att boka bord på en restaurang med motiveringen att det var fullsatt. Schein ringde upp samma restaurang, drog på rejält om någon adelsman, doktor si och så. Jomensan, de fanns visst plats och sällskapet kunde segla in på restaurangen någon tid senare.

Förstå att det är skillnad på folk och folk. Vissa seglar på och det går prima, andra får streta och gno. Så har det varit och så är det.

Det du presenterar är ett möjligt scenario, men inget faktum. Ett faktum är att två bra platser är reserverade och finns åtkommliga i kassan. En rimlig tolkning är att dessa biljetter är avseda för paret Palme. Det är av stor vikt att gå till botten med detta, eftersom många här varken litar på utredningen eller Lisbeth Palmes vittnesmål fullt ut.

Har chefen vid SF som reserverat biljetterna någonsin framträtt med namn?
Citera
2015-03-03, 11:43
Medlem
Om OP eller LP hade avtalat möte med någon vid Dekorima...när avtalades det isf ?? Eftermiddagen, kvällen eller på bion ?? Nä, att det skulle vara något avtalat möta låter lite långsökt...

Inte Rosengren, va ??
Citera
2015-03-03, 11:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Det du presenterar är ett möjligt scenario, men inget faktum. Ett faktum är att två bra platser är reserverade och finns åtkommliga i kassan. En rimlig tolkning är att dessa biljetter är avseda för paret Palme. Det är av stor vikt att gå till botten med detta, eftersom många här varken litar på utredningen eller Lisbeth Palmes vittnesmål fullt ut.

Har chefen vid SF som reserverat biljetterna någonsin framträtt med namn?
Nej det är inget faktum att det var så i detta fall. Och frågan om för vem biljetterna bokats är inte helt ointressant. Men jag är rätt säker på att Palme var van vid den gräddfil som fanns där vare sig han ville eller inte.

Och jag tror faktiskt att det finns "hål" i biosalongerna hur "utsålt" det än är.
Citera
2015-03-03, 11:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Om OP eller LP hade avtalat möte med någon vid Dekorima...när avtalades det isf ?? Eftermiddagen, kvällen eller på bion ?? Nä, att det skulle vara något avtalat möta låter lite långsökt...

Inte Rosengren, va ??
Enligt LP fanns inget avtalat möte och OP hade inte varit helt ointresserad av att följa med Mårten Palme och Ingrid Klering för att dricka en kopp te.
Citera
2015-03-03, 11:49
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberord
För att bevisa ditt påstående föreslår jag att du skickar ett e-brev till mig med avsändaradress anti.avsan@riksdagen.se. Min e-postadress hittar du på min blogg cyberord.wordpress.com.

Äsch då... Går det bra att forwarda?
Citera
2015-03-03, 11:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Både Olof och Lisbet Palme kom från överklassen, övergick till SAP:s inre kretsar och var vana att röra sig i kretsar där man visste vilka de var. De tog helt enkelt för givet att det skulle gå jättebra att ordna med biljetterna där i kassan. Det hade säkert fungerat bra i liknande sammanhang.

Harry Schein berättade en liknande historia där en god vän misslyckats med att boka bord på en restaurang med motiveringen att det var fullsatt. Schein ringde upp samma restaurang, drog på rejält om någon adelsman, doktor si och så. Jomensan, de fanns visst plats och sällskapet kunde segla in på restaurangen någon tid senare.

Förstå att det är skillnad på folk och folk. Vissa seglar på och det går prima, andra får streta och gno. Så har det varit och så är det.

Håller helt med.För en Statsminister finns alltid tid, plats, tillgång och Lisbeth Palme var inte en blyg viol från landet. Tror inte att LoP någonsin oroade sig eller funderade allt för ofta om biobiljetter fanns, om bordsbokning eller hotellrumstillgång. Halvadlig politisk broiler och högadlig baronessa i ett Sverige som då sällan hindrades sällan av såna trivialiteter.
Citera
2015-03-03, 11:53
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
När Anna Lind mördades gick jag igenom bilder från torgmöten och kollade in personer bland åhörarna. En person dök upp då och då och jag gjorde en liknande bildserie som Sten Flygare, där denna person successivt förvandlades till NK-mannen. Men det visade sig vara en medarbetare till Anna Lind som hade synts på en del torgmöten. Min bildserie var MYCKET övertygande.
Det är just denna typ av uppenbara manipulationer som jag fått möta till vardags i massmedias nyhetsmakeri. Reaktionerna mot mig då jag undrat över bakomliggande motiv hur oskyldiga de än verkat har efterhand bekräftat överstatliga intressen. Sambanden mellan morden och en hel rad centralstyrda vidrigheter jag fått uppleva är helt obeskrivliga. Övergreppen mot enskilda personer som på detta sätt satts i system talar dock sitt tydliga språk. Det är då knappast någon tröst att vi är i gott sällskap med Palme eller Lindh om man inte kan ha hopp om en ännu högre makt någontans.
Citera
2015-03-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963

Inte Rosengren, va ??

I Kjell Espmarks skönlitterära bok "hatet" så får statsministern en lapp i fickan med instruktioner om vart han ska gå. Hatet är ingen carbon kopia av det verkliga förloppet (t.ex sker mordet med kniv) men boken ger intrycket av att smyga in pusselbitar om sanningen. Boken är intressant pga Kjell Espmarks status, under denna tid leder han Nobelkommitens inre arbete med vem som ska få Nobelpriset i Litteratur, ett arbete med internationell prestige och som ställer mycket höga krav på sekretess. Det är troligt att Sven Aspling och Birger Elmer är Espmarks källor och ger naturligtvis enorm tyngd till boken.

Jämför detta med att Palme efter biobesöket vill kontrollera en sak i bioprorammet, i anslutning till det slocknar skyltbelysningen i bokaffär (om jag minns rätt). Tänk om det istället är ett meddelande som Olof Palme vill kontrollera.
Citera
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberord
Kan det vara så att de som hävdar att tidsaspekten har så stor betydelse själva har dåligt långtidsminne?

Fjantigt inlägg mot person. Du fick minnesforskaren Elisabeth Loftus namn, kolla upp hennes rön, hon är världsledande på området.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du borde ju veta.. du har ju tillbaka i tråden kört alla de regelbrott och taktiker som angriparna försöker med nu inklusive 1.06 1.07 och stött de mest märkliga teorierna som förekommit bland foliehattarna osv så att någon som återigen försöker koka soppa utan ens spik får stöd av dig förvånar väl ingen...

Man måste vara väldigt ny i tråden för att inte förstå vad din roll handlar om också denna gång.

Kan du inte berätta vilja teorier som är ok att diskutera och vilka som inte är det?
Är rätt så tröttsamt att hela tiden läsa samma sak, att folk blir anklagade för det ena och det andra...

Jag har den här tråden som tidsfördriv, och det är ofta väldigt intressant, mycket bra länkar som kommer fram, men jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan säga att Eugene de Kock är totalt ointressant. Om han var i Stockholm under mordnatten så är det minst lika intressant som alla andra teorier.

Och vad gäller sekretess så kan jag väl skriva det också, som jag skrev till Boboslacke i pm tidigare, att den maximala längden för sekretess är 40 år. Hurvida den kan förlängas efter detta vet jag dock inte. Källa på det är offentlighet och sekretesslagen.
Citera
2015-03-03, 11:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Att fejka avsändar email är en baggis. Är du normalbegåvad och har datorvana borde du själv lyckas att skicka ett email med avsändaren anti.avsan@riksdagen.se inom några timmar.
Du får använda telnet eller ssh och en emailserver som tillåter alla avsändar adresser.

Det finns till och med en terminologi: Email spoofing
https://en.wikipedia.org/wiki/Email_spoofing

Jag avråder dock mvagrippa och andra från att skicka fejk email till Cyberord. Man blir nämligen avslöjad med sin IP adress (om man inte döljer den med andra verktyg). Det är genom IP adress man kunnat spåra en del fejk emails från stålbrännare etc till Internetcafer.

Tack för rådet, men ingen risk med mig, då får jag be nästa generation om hjälp.
Citera
2015-03-03, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Håller helt med.För en Statsminister finns alltid tid, plats, tillgång och Lisbeth Palme var inte en blyg viol från landet. Tror inte att LoP någonsin oroade sig eller funderade allt för ofta om biobiljetter fanns, om bordsbokning eller hotellrumstillgång. Halvadlig politisk broiler och högadlig baronessa i ett Sverige som då sällan hindrades sällan av såna trivialiteter.

Kanske att deras liv under oppositions åren delvis kunde se ut på detta sätt. Men när Olof Palme var statsminister var deras liv mycket inrutat och gav tvärtom litet utrymme för spontanitet.

Deras problem var snarare det motsatta, inte ens om dom var ute i god tid och var lediga kunde de röra sig fritt i offentligheten. Denna kväll skulle vara ett undantag... visst kan de vara så att paret verkligen chansar, men faktum är att bra biljetter ligger tillgängliga i kassan och väntar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in