2015-02-10, 16:39
Medlem
Flashbackministerns avatar
Ikväll är dom tillbaka... igen

....
Veckans Brott har tittat närmare på ett av många fall där anhöriga inte upplever att de fått alla svar efter att en nära anhörig avlidit.

Sjöpolisens dykargrupp
Vad döljer sig under ytan på det vatten som omger Stockholm, bortsett från fisk, sjögräs och gamla båtvrak? Camilla Kvartoft har följt med polisens dykargrupp när de letar stöldgods under ytan.

Carl-Eric Björkegrens försvinnande
Den här veckan tar vi upp fallet med den konstälskande finansmannen Carl-Eric Björkegren som försvann från sin strandvilla i skånska Viken en dag i juni 1994. Björkegren var försvunnen i hela två år innan fallet blev en brottsutredning – och till och med en mordutredning – på polisens bord. Försvann Björkegren frivilligt, blev han mördad eller är han fortfarande i livet, 94 år gammal? Vad gör polisen om någon plötsligt försvinner utan att lämna minsta spår efter sig? Vad gör man utan vare sig brottsplats eller fyndplats? Och vilka är utsikterna att komma vidare i den här utredningen?

Aktuellt: Yara-fallet
Åttaåriga Yara mördades den sista april 2014 i Karlskoga. Hennes familj hade skickat henne från Gaza till Sverige för att skydda henne från det krigshärjade området. I Sverige togs hon om hand av två släktingar. Men när flickan hittades död blev kvinnan och mannen misstänkta för att ligga bakom mordet. Domen meddelades den 3 februari i Blekinge tingsrätt. Kvinnan fick livstid för mord och mannen dömdes till sex års fängelse för grovt vållande till annans död och synnerligen grov misshandel. Leif kommenterar domen.
....
Citera
2015-02-10, 17:27
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern

Aktuellt: Yara-fallet
Åttaåriga Yara mördades den sista april 2014 i Karlskoga.
Nej men i Karlskrona.
Citera
2015-02-10, 21:23
Medlem
Quarrels avatar
Kul att se en inspelningsmiljö i studio som inte har perfekta kulisser, ser mer ut som en verkstad eller ett garage.

- Du får väl säga till, säg till innan du svimmar av!
Citera
2015-02-10, 21:23
Medlem
irrblosss avatar
Haha vilken rekonstuktion! GW är underbar! "Nänänä! Hon får säga till innan hon tuppar av!".
Citera
2015-02-10, 21:24
Medlem
Haha, han är ju för rolig... Trä en påse över huvudet på en statist och tejpa runt om :P
Citera
2015-02-10, 21:29
Medlem
Quarrels avatar
Statisten: "Luften tar slut fort här inne, måste jag säga".
GW: "Mm".
Citera
2015-02-10, 21:32
Medlem
Fickludds avatar
GW har en Waran-bricka runt halsen. Dvs han tar blodförtunnande medel och vill med brickan informera eventuell sjukvårdspersonal om det.
Citera
2015-02-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Haha vilken rekonstuktion! GW är underbar! "Nänänä! Hon får säga till innan hon tuppar av!".

Och sen när hon ligger på marken "du har väl inte svimmat på riktigt nu?"
Citera
2015-02-10, 21:37
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
GW har en Waran-bricka runt halsen. Dvs han tar blodförtunnande medel och vill med brickan informera eventuell sjukvårdspersonal om det.
Kanske efter höftledsoperationen. Vet att folk lättare kan få proppar efter operationer. Eller så har det med hans övriga hälsotillstånd att göra. Inte så ovanligt i den åldern ju.
Citera
2015-02-10, 21:43
Medlem
Clownsanitys avatar
Angående 22-åriga Angelica.

Anledningen till att Polisen inte kunde hitta några fingeravtryck på tejprullen kan väl ha att göra med att den potentiella gärningsmannen använde handskar, just för att undvika att lämna av några? Hade jag haft ihjäl någon skulle jag vara extremt noga med att försöka sudda ut spår som skulle kunna knyta mig an till brottet.
Citera
2015-02-10, 22:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownsanity
Angående 22-åriga Angelica.

Anledningen till att Polisen inte kunde hitta några fingeravtryck på tejprullen kan väl ha att göra med att den potentiella gärningsmannen använde handskar, just för att undvika att lämna av några? Hade jag haft ihjäl någon skulle jag vara extremt noga med att försöka sudda ut spår som skulle kunna knyta mig an till brottet.

Ja, det tänkte jag också på. Dessutom OM A skulle ha trätt påsen över huvudet själv, så är sannolikheten hög, enligt mitt sätt att se det, att något fingeravtryck från henne skulle finnas på den eller på tejpen. För HON torde väl i så fall inte ha varit så beräknande mitt i natten att hon tänkt på att ha haft handskar på sig... I så fall, för att sätta dit killen? Och hur stor är chansen att A trätt på påsen i huset och gått med den på sig - fasttejpad - hela vägen till bilen från huset. OM hon skulle ha velat markera något, då kunde hon ha trätt på påsen då hon kommit fram till bilen. Det låter märkligt med självmord/olyckshändelse vid självmordsförsök i detta fall. De hade väl också bråkat under kvällen?

Dessutom vaknade väl killen (sambon?) i huset. Sov de inte i samma rum? I så fall borde väl A sett honom innan hon gick ut för att "markera" vid bilen, där han skulle ligga och sova.

GW nämnde också att det fanns motstridiga uppgifter i killens berättelse. Någon som vet vad dessa bestod i?

Varför kollades inte A:s mobil och dator? För att polisen hade sin åsikt klar direkt?

Finns påsen kvar för analys i dag?

Måste påpeka att jag kan ha missat/missuppfattat något, då jag inte satt klistrad vid TV:n hela programmet.
Citera
2015-02-10, 22:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det tänkte jag också på. Dessutom OM A skulle ha trätt påsen över huvudet själv, så är sannolikheten hög, enligt mitt sätt att se det, att något fingeravtryck från henne skulle finnas på den eller på tejpen. För HON torde väl i så fall inte ha varit så beräknande mitt i natten att hon tänkt på att ha haft handskar på sig... I så fall, för att sätta dit killen? Och hur stor är chansen att A trätt på påsen i huset och gått med den på sig - fasttejpad - hela vägen till bilen från huset. OM hon skulle ha velat markera något, då kunde hon ha trätt på påsen då hon kommit fram till bilen. Det låter märkligt med självmord/olyckshändelse vid självmordsförsök i detta fall. De hade väl också bråkat under kvällen?

Dessutom vaknade väl killen (sambon?) i huset. Sov de inte i samma rum? I så fall borde väl A sett honom innan hon gick ut för att "markera" vid bilen, där han skulle ligga och sova.

GW nämnde också att det fanns motstridiga uppgifter i killens berättelse. Någon som vet vad dessa bestod i?

Varför kollades inte A:s mobil och dator? För att polisen hade sin åsikt klar direkt?

Finns påsen kvar för analys i dag?

Måste påpeka att jag kan ha missat/missuppfattat något, då jag inte satt klistrad vid TV:n hela programmet.
Jag vill inte träda i stället för moderator, men jag rekommenderar fortsatt diskussion om dödsfallet här: (FB) Död utanför Säffle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in