2015-02-10, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Magnolia82
Bara för att man inte är dömd betyder inte att man inte brutit lagen. Trollar du eller var det du skrev seriöst?

Jag diskuterar som en jurist. I verkligheten är jag anarkist och skulle aldrig drömma om något så löjligt som att lyda lagar, men jag vet hur "spelreglerna" ser ut. I Sverige är man juridiskt sett inte kriminell förrän man är dömd och domen har vunnit laga kraft. Punkt.
Citera
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Jag vill själv ha anonymitet för att skyddas från dräggen på FB ja.
Och det kan även finnas andra skäl till att anonyma webbplatser som FB ska existera, så jag har ingeting emot anonymitet som sådan. Helt ok.

Och nej, hat och åsikter är faktiskt helt skilda ting.
Jättebra, jag vill också att du ska ha anonymitet. Du vill att folkgrupper och andra handikappade ska få vara här utan att känna sig kränkta. Jag har goda nyheter: det har de fått vara sedan dag ett

hat och åsikter är faktiskt helt skilda ting....? Varför säger du det? Jag vet redan att du tror på detta. Meningen är att du ska förklara varför, vad skillnaden skulle vara mellan en åsikt och hat - i bemärkelsen något definierbart som går att hålla efter med ett regelverk på forum. Kan du det?
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Fast i totialitära stater blir man mördad och misshandlad av högsta huvud pga fel åsikter. Rasistiska åsikter är saker som kan hindra yttrandefriheten från de individer som känner sig träffade av dessa inläggen.

På samma sätt som att kommunistiska åsikter kan hindra yttrandefriheten för människor som känner sig träffade av dessa inlägg?

Var tusan finns vänsterns intelligentia egentligen?!
Citera
2015-02-10, 19:23
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej knappast ... men en och annan dumskalle som inte fattade funktionen skulle nog sticka ut näsan ... i början ...
Nu underskattar du de som skriver här på FB.

Det skulle med all säkerhet skapa en inrikes och utrikes debatt om Sveriges rättsrådande myndigheter skulle börja döma FB ansvariga utgivare på löpande band.

Min övertygelse är att om det i så fall händer skulle det bli en uppfriskande debatt om yttrande och åsikts frihet på allvar.

I forna DDR så vågade folk till slut inte ens prata med grannar,vänner eller arbetskamrater för man visste inte vem som var angivare till STASI.
Citera
2015-02-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Flashback är ju olagligt i Sverige också. Flashbacks ledning är enligt domstolsbeslut förbjudna från att bedriva sin verksamhet under nuvarande former i Sverige. Gissa varför servrarna flyttades till USA.

I jämförelse med USA är Sveriges yttrandefrihet enormt begränsad. Till skillnad från USA konstitution är Sveriges grundlag utformad för att begränsa våra möjligheter till yttrande- och åsiktsfrihet. Läs grundlagen, den finns gratis på nätet.

Bara för att servrarna finns i USA så kan du likväl inte skriva vadsomhelst och hävda att du vill bli behandlad som en amerikansk medborgare. Är du med mig?
Citera
2015-02-10, 19:24
Medlem
Kan inte någon slänga upp en hemsida med jävligt känsliga information om alla de här journalisterna som beter sig som Gestapo? Helt seriöst.. borde vara många där ute som skulle kunna tänka sig att skrida till "handling" så att säga.

Hade gärna gjort det själv men sitter ej på de kunskaperna tyvärr.
Citera
2015-02-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Riktigt vidrigt att Aftonbladet ägnar sig åt åsiktscensur och sätter dit enskilda personer för att de uttryckt obekväma åsikter på nätet. Det är som om Sveriges alla it-tekniker skulle se till att www.aftonbladet.se helt plötsligt pekar på 127.0.0.1. Skulle Aftonbladet gilla det?

Hur har Aftonbladet censurerat någon?
Du vet ju uppenbarligen inte ens vad du pratar om
Citera
2015-02-10, 19:25
Bannlyst
Aftonbladet skulle visa mer respekt till Flashback då många av deras så kallade reportrar, i brist på egen kraft samlar information här. De skall fundera lite innan de biter den hand som föder dem som ordspråket heter. Men de har väl fått order uppifrån vad de bör göra för att ev få det kanske kommande nya tidningsstödet av ministern från Disney klubben bah.

Sen undrar man om varför inte de blir anmälda för sina intrång i databaser mm, eller att de driver folk i döden eller hetsar grupper till att misshandla oliktänkande... Nått jäkla ansvar måste de väl ha. För visst måste det vara olagligt och straffbart eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Det skulle med all säkerhet skapa en inrikes och utrikes debatt om Sveriges rättsrådande myndigheter skulle börja döma FB ansvariga utgivare på löpande band.

Min övertygelse är att om det i så fall händer skulle det bli en uppfriskande debatt om yttrande och åsikts frihet på allvar.

I forna DDR så vågade folk till slut inte ens prata med grannar,vänner eller arbetskamrater för man visste inte vem som var angivare till STASI.

Det är ju verkligen att dra det till sin spets att jämföra med DDR ha ha Kom igen! Sverige och DDR är ju som natt och dag. I Sverige kan du skriva en insändare som är kritisk till de som har makten och inte blir du fängslad för det..
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Nej, att ansvariga utgivare måste följa svensk lagstiftning (som anses liberal i större delen av världen) skulle nog inte föranleda mer än några ledsna rackare som lånat ut sitt namn och ett nedlagt forum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Nej, censur genom att se till att ingen i fortsättningen vågar yttra sig, med risk att bli uthängd och bli av med karriär, vänner och kanske familjen för resten av livet för att man sagt dumma saker på nätet.

Som man bäddar får man ligga.
Citera
Medlem
Magnolia82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag diskuterar som en jurist. I verkligheten är jag anarkist och skulle aldrig drömma om något så löjligt som att lyda lagar, men jag vet hur "spelreglerna" ser ut. I Sverige är man juridiskt sett inte kriminell förrän man är dömd och domen har vunnit laga kraft. Punkt.

Nej, du diskuterar som du tror att en jurist gör, utan att outa mig själv är min erfarenhet desto större. Ett brott begås så fort handlingen är utförd, varken mer eller mindre. Du är oskyldig tills dess att motsatsen bevisas men det du skrev om att ett brott inte begåtts förrän personen är dömd är skitsnack. Punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in