2015-02-10, 18:23
Medlem
garm76s avatar
Jag vill förbli anonym för att åsikter jag har må vara inte olagliga mer moraliskt fel i en del världar som anti jakt och miljömuppar.
Att AB och RG tycker det är okej att vara olagliga vad hindrar då HA eller Banditos att göra samma sak och jaga oliktänkande på forum eller om veganer härjar i matforumet och hänger ut köttätare. Finns ingen ände om det ska ses moraliskt riktigt att med näbbar och klor kämpa mot anonymiteten på forum.

Och trots att AB ska leka moralens väktare mot medborgare så handlar nog allt om pengar, sidobesökare och avundsjuka i slutändan.
Citera
Medlem
49450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Fast Aftonbladet sorterar ju bort dem som inte har offentliga uppdrag och läkarens identitet blev skyddad . Vad Expressen gjorde var värre. Jag håller dock med om att man leker med elden här. Antingen är man naiv eller så vill man ha eld för politiska ändamål.
Ja, men vad vann de på att ens visa detta? Vad "tänker" Stefan Löfven, hade man velat hänga ut hans tankar om man kunde också? Är det inte relevant vad Stefan gör, säger och propagerar för? Varför ska man hänga ut en person, en läkares anonyma åsikter? Skrek han detta på mottagningen, sa det till en patient eller något annat? Varför får han inte tänka vad han vill och utrycka det anonymt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 49450
Jag tror tyvärr inte alls Aftonbladet ser detta som en sådan samhällstjänst som de försöker kamouflera det hela med. Snarare gör dom detta av kortsiktig vinning, helt utan ansvar för konsekvenser. Folk är inte alla smarta, vissa är dumma och rent ut sagt livsfarliga. Hur ska dessa kunna ventilera sig nu, vad blir deras alternativ för att få uppmärksamhet? Lätt att ta personexempel och nämna politiker etc, men tänk längre så inser man snart faran. Vi har ju på senare tid bevittnat självmordsbombningar och skolmassakrer. Hårdrocks stjärnan Marilyn Manson sa det ganska när han fick frågan vad han skulle säga till de ungdomar som lät massakrera sina klasskamrater i Columbine "I wouldn't say a single word to them I would listen to what they have to say, and that's what no one did.", något som Aftonbladet nu helt skrämmer bort.

Helt riktigt, i slutändan är den stora faran blir det Breivikpannkaka av alltihop.
Mest troligt är ju att här finns ett antal mindre psykiskt stabila personer på forumet som nu blir ordentligt paranoida. Man blir inte en psykopatisk mördare imorgon men processen för att så småningom landa där kan mycket väl starta.
Så som det ser ut idag i Sverige är det nästan en legitim fråga att ställa om enda vägen ur galenskapen är att börja "skjuta av förrädarna". (Det uppmuntrar jag såklart inte till).
Citera
2015-02-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foofle
Ja, där uppkom en intressant tanke.
Nästa gång någon kallar mig för "fag" eller liknande på internet så skall jag ha AB på speed dial för att genast rapportera detta påhopp!
Har vi lite tur så får vi mer övervakning på internet! Då skulle jag känna mig mycket säkrare!
Fast folk ska väll ge fan i att kalla dig saker utan fog?
Kalla okända personer för skit och sen gömma sig bakom anonymitet som en jävla fegis, varför?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 49450
Ja du, du är ju anonym så du får stå ditt kast.

Men din dubbelmoral är ju uppenbar då du gör skillnad på åsikter och åsikter. Du menar på att om man uttrycker sig mer städat ska man släppas fram och säga vad man vill. Lagfästa uttryck och tankar...

"Jag kan personligen stå för allt jag har skrivit på FB, men jag vill vara anonym eftersom går jag ut med namn här så skulle jag få allt FB skit där jag inte vill ha det, i mitt privatliv. Liksom detta som är poängen med anonymiteten inte att det ska tillåta människor att sitta och spy ner internet med hat."

Du vill vara anonym, men du vill ändå mena att man ska bli uthängd om man inte faller inom ramen du själv satt upp. Jag tycker du beter dig illa när du säger såhär. Debattera på Facebook ist, anonymiteten här är just till för att alla ska få plats! Facebook är utmärkt för dig som inte vill veta av extrempunkter som så uppkommer med anonymitet. Du ska veta att dina släktingar, barn, sambo, mor, far etc alla har tänkt sjuka tankar någon gång. Dessa ska enligt mig få plats på flashback om man så vill ventilera dem, detta utan att riskera att bli uthängd! Du hör enligt mig inte alls hemma här om du inte delar det...

Inte jag som satt upp ramen, är Sveriges lagar, som du dessutom återfinner i regelverket på FB, har du läst dessa?

Är inte tillåtet sitta på FB och ex. uttrycka hat mot en folkgrupp. Är däremot tillåtet gå runt och tänka dessa saker. Är inte tillåtet sticka kniven i nån persons fysiska kropp för att du råkar hata den personens "grupp" kallas hatbrott och där ingår även verbal trakassering.

Det du ser just nu är att lagens "långa arm" även börjar innefatta internet.

Och bra tycker jag, för jo även invandrare, muslimer, svarta, handikappade och kvinnor ska ha lov surfa runt på FB utan att behöva känna sig förnedrade var och varannan sekund.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det finns väl ändå en poäng med att ha ett forum där åsikter kan vädras, utan ansvarig utgivare.

För övrigt. Är din signatur ironiskt menad?
Jag har inte sagt något annat - jag svarade på en fråga om varför inte Flashbacks ägare väljer att ha utgivarbevis på Flashback...

Han vill knappast ansvara för att skit som skrivs här helt enkelt.
Citera
2015-02-10, 18:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Om det skulle krävas ansvarig utgivare för Flashback så tror jag att det skulle finnas en kö av Flashbackare om skulle vara beredda att agera "ansvarig utgivarmålvakter"....
Nej knappast ... men en och annan dumskalle som inte fattade funktionen skulle nog sticka ut näsan ... i början ...
Citera
2015-02-10, 18:25
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehalem
Jag förstår att många är rädda för att bli exponerade.

Frågan är dock, om ni är så rädda för att er åsikt ska komma ut, är det för att ni egentligen inte tycker som ni skriver, eller värderar ni inte er åsikt nog för att stå för den?

Dömt utifrån åsikterna som florerar här grundar det sig inte i någon slags medkänsla för sina medmänniskors rättigheter i alla fall, så mycket är jag säker på.

Hur mycket skulle du stå för radikala åsikter i ett intolerant land? Det är en väldigt sjuk uppfattning du har men det förstår du nog inte själv. Tänk så här istället: om du levde i Saudiarabien och propagerade för jämställdhet, skulle du gå på barrikaderna för din åsikt då? Om regimen tar ifrån dig allt och piskar dig offentligt? Så är det förstås inte i Sverige, men Sverige har en lightversion av detta. Marcus Birro blev av med jobb, vänner och hela rasket, och hans brott? Felaktiga åsikter, yttrade helt sansat utan några smädelser.

Det är väldigt bekvämt som nobelpristagaren Aleksandr Solzhenitsyn sa en gång, att stå för den rådande åsikten i ett samhälle. Själv hamnade han i Gulag för sina.
Citera
2015-02-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Inte jag som satt upp ramen, är Sveriges lagar, som du dessutom återfinner i regelverket på FB, har du läst dessa?

Är inte tillåtet sitta på FB och ex. uttrycka hat mot en folkgrupp. Är däremot tillåtet gå runt och tänka dessa saker. Är inte tillåtet sticka kniven i nån persons fysiska kropp för att du råkar hata den personens "grupp" kallas hatbrott och där ingår även verbal trakassering.

Det du ser just nu är att lagens "långa arm" även börjar innefatta internet.

Och bra tycker jag, för jo även invandrare, muslimer, svarta, handikappade och kvinnor ska ha lov surfa runt på FB utan att behöva känna sig förnedrade var och varannan sekund.

Lagen har inget med ABs låtsasdomstol att göra.
Citera
Medlem
negrofobens avatar
Som all annan skit AB mm drar fram så kommer även detta att gynna SD och slå tillbaka på media
SD har nolltolerans nu kanske vi får se vad som gäller inom andra partier...
Att dom aldrig lär sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Om man vågar uttala sig rasistiskt på anynoma forum och har rasistiska åsikter ska man våga stå för det in public.

Tyvärr kan du inte yttra dig fritt om invandring negativt men korrekt in public beroende på vilken yrkeskategori du tillhör utan att riskera jobb, bli misshandlad av invandrargäng eller få en sten inkastad genom fönstret och i bästa fall bara bli hånad för dina åsikter. Lika lite som en muslim kan tala öppet om sin homosexualitet utan riskera dödliga eller allvarliga konsekvenser. För många betyder den här typen av forum mkt, där de anonymt kan lufta sina tankar och jag tycker vi ska låta det vara så. Varför ska media försöka styra vad som skrivs här? Och så vitt jag vet så kan du bli avstängd även här om du vid upprepade tillfällen utan fog gör övertramp. Nej, låt detta forum vara ifred!
Senast redigerad av gs-v-se 2015-02-10 kl. 18:40.
Citera
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, så enkelt är det inte.
Jo, precis så enkelt är det. Eller så är det kanske enligt dig rimligt att AB dikterar villkoren för synen på yttrandefrihet i detta land? Och då är det inte alls "enkelt", eller? Nej, du svurna yttrandefrihetsfiende, folk kommer inte att böja sig för Bonnierpressens folkfientliga diktat. Det är i så fall bara att uppfinna en ny metod att verkligen skriva anonymt, t.ex. skriva från offentliga platser, bibliotek eller dylikt. Vad ska ni ta er till då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in