2015-02-10, 12:15
Medlem
Brottsforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KURDISHEN
Jag har tittat upp om min mejladress förekommer i den hackade databasen och det gör den. Jag har den mejlet jag reggat här även på mina andra privata saker. Vad kommer hända nu? Hur hände det här, har admin uttalat sig något än eller försöker DU komma på något som vanligt att dribbla oss andra användare och beskylla oss för att vara klumpiga som vanligt?

Vi vet i dagsläget inte hur gruppen har kommit över användare från Flashback men jag har kommit på ett möjligt sätt det hade kunnat ske på. När mängder av epostadresser plockades ut från Disqus för något år sen tror jag dessa verifierades mot Flashbacks medlemsdatabas. Detta genom registreringssidan på detta forum där man anger sin epost. Om den redan existerade i databasen tror jag man fick information om det. Martin Fredriksson skrev sannolikt ett script som skötte processen automatiskt. Fick han träff visste han om att någon hade registrerat sig här. Men en träff med ett anonymt epostkonto säger inte vilken person som ligger bakom därför tror jag han gjorde likadant mot andra källor för att få fram identitet och senare troligt personnummer.

Finns det något som motsäger min teori? Jag vet som sagt inte. Det är en, enligt mig, kvalificerad gissning.
2015-02-10, 12:21
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsforum
Vi vet i dagsläget inte hur gruppen har kommit över användare från Flashback men jag har kommit på ett möjligt sätt det hade kunnat ske på. När mängder av epostadresser plockades ut från Disqus för något år sen tror jag dessa verifierades mot Flashbacks medlemsdatabas. Detta genom registreringssidan på detta forum där man anger sin epost. Om den redan existerade i databasen tror jag man fick information om det. Martin Fredriksson skrev sannolikt ett script som skötte processen automatiskt. Fick han träff visste han om att någon hade registrerat sig här. Men en träff med ett anonymt epostkonto säger inte vilken person som ligger bakom därför tror jag han gjorde likadant mot andra källor för att få fram identitet och senare troligt personnummer.

Finns det något som motsäger min teori? Jag vet som sagt inte. Det är en, enligt mig, kvalificerad gissning.

Den är betydligt mer sannolik än att de skulle hitta informationen via någon databas från FB. Speciellt som delar av det de "läcker" egentligen inte har någonting med ett FB konto att göra. Det är snarare troligt att man gjort korsreferenser och på så sätt manuellt fått fram vissa personer. Genom att sen outa dessa och samtidigt läcka data som egentligen inte är relevant visar man med en rökrida att man faktiskt har den så kallade databasen utan att egentligen inte ha tillgång till någon ny information över huvud taget.

Så nej, jag är inte orolig återigen.
2015-02-10, 12:22
Medlem
Brottsforums avatar
Citat:

Jag gjorde en kontroll genom att försöka skapa en ny användare här på forumet med en epost som jag redan visste fanns. Det kom fram ett meddelande som sa:

Citat:
Det finns redan en användare registrerad på den epost-adress du angav

Vi ska komma ihåg en sak och det är att Martin Fredriksson inte är någon dum person. Oavsett vad jag tycker om honom är det en högst tekniskt kompetent person som kan det här med automatisk datainsamling bättre än någon annan av alla dammiga journalister där ute.
2015-02-10, 12:41
Medlem
zorceuss avatar
Om researchgruppen och/eller aftonbladet har en databas som de kan leta information i, borde man inte kunna få reda på huruvida de har information om sig själv det genom att begära ett registerutdrag från respektive part?

Enligt databaslagen eller personuppgiftslagen skall väl alla personer ha rätt till ett utdrag per år från varje motpart, så länge som datan är strukturerad.. och var den inte strukturerad från början har den väl blivit strukturerad under genomgången och därmed omfattas den av lagarna..väl?

Om tillräckligt många frågar så borde väl det innebära lite problem för researchgruppen, då 10.000-tals förfrågningar borde kräva visst jobb att ta fram.

Jag kanske missar något i tanken ovan, men rent spontant känns det som att utgivningstillstånd inte skyddar från rättigheten att få sina registeruppgifter levererade till sig.
2015-02-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
RG har ju hela medlemslistan (finns här: https://www.flashback.org/memberlist.php ) och det är denna som är databasens användarlista. Sen har man kopplat ihop dessa användarnamn med samma användarnamn på andra sajter, framförallt Familjeliv. Det finns över huvudtaget inget som tyder på att epostadresserna kommer från Flashback.

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag skulle vilja vända på saken. Det enda som är bevisat är att Piscatus registrerar privatpersoner och att det är de som har dålig säkerhet och låter dessa uppgifter drälla runt på nätet.

Om man dessutom ser på datakvaliten i filen så är den minst sagt dålig, dvs det är något manuellt pusslande man har ägnat sig åt.

De som ska hängas här är onekligen Piscatus, Researchgruppen, Expressen och Aftonbladet som sitter och kartlägger och registrerar privatpersoner i sina register, bland annat minderåriga. Men vilken media vågar granska dem? Det är den frågan man borde ställa sig.

Men Chloe sa att RG har hackat FBs databas, så de har hela databasen, fråga hen själv.
2015-02-10, 12:57
Medlem
Cradleoffilths avatar
Verkar som vi alla ligger risigt till...blir mitt sista inlägg här på fb under detta nick. Det är tydligt att man lyckats gräva fram såpass många personer nu att det måste vara en allvarlig läcka.

Hej då och tack för fisken!
2015-02-10, 13:00
Medlem
Brottsforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavia
Men Chloe sa att RG har hackat FBs databas, så de har hela databasen, fråga hen själv.

Vet användaren i fråga det eller var det en slutsats som han eller hon drog utifrån omständigheterna?
2015-02-10, 13:14
Medlem
CarbonElites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Verkar som vi alla ligger risigt till...blir mitt sista inlägg här på fb under detta nick. Det är tydligt att man lyckats gräva fram såpass många personer nu att det måste vara en allvarlig läcka.

Hej då och tack för fisken!

Bra - men lova att komma tillbaka. Nytt konto, e-mail och proxyservrar så är du på banan igen. Vi ska inte låta hatarna förstöra FB.
2015-02-10, 13:17
Medlem
Citat:
Vet användaren i fråga det eller var det en slutsats som han eller hon drog utifrån omständigheterna?

Jag frågade Chloe i ett mail. Jag tycker Chloe kan träda fram lite här och berätta mer vad hen vet.
2015-02-10, 13:18
Medlem
Starkt jobbat av researchgruppen detta konto har blivit bokfört på helt fel person så hur har det gått till?
Jo troligen på följande sätt i mitten av 2000 talet var jag precis som massa andra kids aktiva på femtielva torrentsidor mm och man bytte konton mm med varandra och på en del sidor kunde man av säkerhetsskäl ej byta mail då detta var mycket vanligt sätt att hacka..
Så till föld av detta fick jag utöver ett konto på en torrentsida även denna mail i ett byte för typ 10 år sedan.. När sedan denna torrent tracker dog så fanns inget mer kvar kopplat till mailen så då reggade jag ett flashback konto med mailen så i den läckta csv filen finns mailen till kontot med dock finns inte mitt personnr med alls dock lyckades jag få tag på personen som skapat mailen och hans personnr finns med..
Och denna person verkar inte vara den ända som är felaktigt identifierad här är ett exempel till (FB) Blev uppringd av Richard Aschberg från Aftonbladet, hur?

Så min slutsats är att researchgruppen har noll koll på om uppgifterna i själva verket stämmer trots det väljer dem att gå på folk som faktiskt kan vara helt oskyldiga vilket vi även såg exempel på när dem var igång redan förra året när expressen skulle konfrontera avpixlat folk och det visade sig att folk påstods ha skrivit saker dem var helt oskyldiga till...

Så slutligen då detta konto har blivit felaktigt identifierat så säger jag over and out inga mer inlägg kommer postas med detta konto då 3e person riskerar att skadas och bli åsiktsregistrerad för saker han inte står för. Turligt nog har detta konto bara använts för att diskutera studier och torrent

//Rocka
2015-02-10, 13:19
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavia
Jag säger inte att det inte är så. Jag har ingen kontroll över de uppgifterna och det är självklart inte möjligt för någon att bevisa att en databas inte är läckt. Givetvis så ligger bevisbördan hos den som påstår någonting.

Tänk till lite nu - om Piscatus/RG hade tillgång till FB:s databas, varför utelämnar man då det viktigaste, dvs användarnamnet? En epostadress och ett personnummer ger ju ingenting i sig om man inte kan koppla det mot det som någon skrivit.

Den som påstår sig ha de uppgifterna kan ju skicka min epostadress i PM till mig. Då tror jag på det.
2015-02-10, 13:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det är nog inte Disqus. Det finns företag i samma koncern som Researchgruppen tillhör som har dessa epostadresser och personnummer och som Researchgruppen därför har haft tillgång till. Granskar man detta närmare så hittar man en mängd företag som kan ha lämnat ut uppgifterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in