2015-02-10, 09:10
Medlem
Zelarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Källan lär definitivt inte vara Flashback utan något underligt hopkok av gissningar med data från olika källor. FB har ju t ex inte några personnummer och om de skulle ha tillgång till data från FB så hade givetvis användarnamnen varit med också, annars är den ju ganska värdelös.

Förhoppningsvis har någon som hittar sig själv i flashback.csv registrerat sig med olika personnummer eller mailadresser på diverse olika tjänster (Aftonbladet Plus, etc) och kan härleda minst en av läckorna.
2015-02-10, 09:14
Medlem
Jag frågade Chloe om databasen och hen sa att RG har hela FBs databas runt årtalet 2010-2013 Vad RG sedan gjort är att de screenat fram identiteten på användarna ur databasen, och de fick fram 40 000 st. Och det är dessa 40 000 som släppts. Så FBs databas har alltså kopierats på något sätt och skickats till RG. Detta är ju något som FB måste ta itu med, hur kan de ha så dålig säkerhet.
2015-02-10, 09:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag har tittat i filen och inget av mina konton är med. Källan lär definitivt inte vara Flashback utan något underligt hopkok av gissningar med data från olika källor. FB har ju t ex inte några personnummer och om de skulle ha tillgång till data från FB så hade givetvis användarnamnen varit med också, annars är den ju ganska värdelös.

Den största ironin är ju att de själva tycks vara klåpare och inte kan skydda sina data, och frågan är om det är så lämpligt att ha en privat underrättelsetjänst som spionerar på svenska privatpersoner, registrerar dem, säljer sina uppgifter till media och dessutom är oförmögna att skydda sina uppgifter.

Hade det handlat om t ex Avpixlat som sysslade med samma sak hade det tagit hus i helvete och det borde det rimligtvis göra nu också om inte media själva satt med alla fingrar i den här patetiska syltburken.

Det är ju bara att kolla upp vilka sajter som kräver fullständigt personnummer vid registrering. Det är ytterst få som gör det då de flesta bara kräver födelsedatum.

Mina konton på Disqus finns inte med. Jag saknar konto på Familjeliv och har ganska så för mig att man var tvungen att ange personnummer där (vilket är anledningen till att jag inte skapat konto där, men det är ju typ 10 år sen så jag minns inte helt). De emailadresser som jag använder på andra sajter finns inte heller med.

När fler användare granskat och funnit kopplingarna så tror jag det framkommer att det i första hand är familjeliv som är källan och att skribenterna faktiskt någon gång använt samma nick där som på Flashback och att detta är den koppling som görs. Men det innebär inte nödvändigtvis att användaren med ett visst nick på Familjeliv är samma på flashback för det finns en del som registrerar in fake-konton på Flashback och använder nick från Familjeliv just för att det är någon på Familjeliv man ogillar och därför skapar ett elakt konto på Flashback för att förtala denne.
2015-02-10, 09:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavia
Jag frågade Chloe om databasen och hen sa att RG har hela FBs databas runt årtalet 2010-2013 Vad RG sedan gjort är att de screenat fram identiteten på användarna ur databasen, och de fick fram 40 000 st. Och det är dessa 40 000 som släppts. Så FBs databas har alltså kopierats på något sätt och skickats till RG. Detta är ju något som FB måste ta itu med, hur kan de ha så dålig säkerhet.

RG har ju hela medlemslistan (finns här: https://www.flashback.org/memberlist.php ) och det är denna som är databasens användarlista. Sen har man kopplat ihop dessa användarnamn med samma användarnamn på andra sajter, framförallt Familjeliv. Det finns över huvudtaget inget som tyder på att epostadresserna kommer från Flashback.
2015-02-10, 09:40
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavia
Jag skulle vilja vända på saken. Det enda som är bevisat är att Piscatus registrerar privatpersoner och att det är de som har dålig säkerhet och låter dessa uppgifter drälla runt på nätet.

Om man dessutom ser på datakvaliten i filen så är den minst sagt dålig, dvs det är något manuellt pusslande man har ägnat sig åt.

De som ska hängas här är onekligen Piscatus, Researchgruppen, Expressen och Aftonbladet som sitter och kartlägger och registrerar privatpersoner i sina register, bland annat minderåriga. Men vilken media vågar granska dem? Det är den frågan man borde ställa sig.
2015-02-10, 10:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ju bara att kolla upp vilka sajter som kräver fullständigt personnummer vid registrering. Det är ytterst få som gör det då de flesta bara kräver födelsedatum.

Nästan alla e-handelssajter kräver väl personnummer vid fakturaköp? Eventuellt också vid andra köp.
2015-02-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
För att RG har kopia på FBs databas!?

Nej, det har de inte.

Citat:
Ursprungligen postat av escape.
Dumpen har tydligen släppts och man kan söka på om man fanns med på pwnad.pw. hittade info på sh https://swehack.org/viewtopic.php?f=18&t=538

Det är inte FBs dump, utan Piscatus.
2015-02-10, 11:27
Medlem
swimp78s avatar
Jag är med med personnummer och epostadress, fast på olika rader.

Epostadressen är INTE mitt riktiga namn utan hittepånamn i stil med "kanonbollen@mail.com"
Man undrar varifrån personnumret kommer?

Jag misstänker via disqus. Man måste fått ut ip via telefonbolagen när man mobilsurfat, som i fallet med de uthängda porrsurfarna. Nån tredje-part som köper en tjänst av telia, som via den kan få tag på ip.

Internet hemma står inte på mitt namn nämligen, så det måste skett via mobilen. Och man kan ju inte få mitt namn via min epostadress. När jag handlar på nätet osv och uppger min riktiga adress använder jag inte "kanonbollen" utan "namn.efternamn@"-adressen. Min "kanonbollen"-adress och mitt namn finns inte reggat ihop.
2015-02-10, 11:35
Medlem
LinusShillTipss avatar
Får massa meddelanden från vänsterterrorister om att jag ska utrotas så fort SD kommer till makten.

Har polisanmält alla dödshot, men kommer nog inte hända något... Bra att det blir dokumenterat i alla fall.
2015-02-10, 12:04
Bannlyst
Jag har tittat upp om min mejladress förekommer i den hackade databasen och det gör den. Jag har den mejlet jag reggat här även på mina andra privata saker. Vad kommer hända nu? Hur hände det här, har admin uttalat sig något än eller försöker DU komma på något som vanligt att dribbla oss andra användare och beskylla oss för att vara klumpiga som vanligt?
2015-02-10, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Beror kanske bara på att ingen kommit på idén att åtala?

Polisen borde ju uppenbarligen vara informerade om detta (nàgon polis i Sverige läser väl nyheterna), dà är väl de skyldiga att själva göra en anmälan? Eller?
2015-02-10, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LinusShillTips
Får massa meddelanden från vänsterterrorister om att jag ska utrotas så fort SD kommer till makten.

Har polisanmält alla dödshot, men kommer nog inte hända något... Bra att det blir dokumenterat i alla fall.

Får du meddelanden här?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in