2015-02-10, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
För mig handlar det om att jag rent utav äcklas av den utveckling vi sett de senaste åren med alla dessa skjutningar som sker mellan de, som i media kallas för "gängen".

När då enskild "gäng"person drabbas som i detta fallet, så får dessa också klä skott för resten av alla olösta skjutningar och för samtliga övriga skjutningar som inträffat de senaste åren. Var och en som lever och i, och med, denna thugkultur är de som med sin medverkan underblåser och håller denna våldsspiral vid liv. Inser att det finns en viss risk för att den ene killen eller båda, inte gjort sig förtjänta av detta öde, och som jag skrivit förut, så kan de säkert också beskrivas som både urtrevliga och som personer som hade nära till ett leende.

Tyvärr hjälps inte detta i min värld då min avsky och vämjelse inför våldet i sin förhärligade form, och våldet och thuget som livsstil, är det som totalt överspeglar varje uns om insikt kring att de
möjligen kan ha varit "sköna gubbar".

Skiter högaktningsfullt hur många heggen, kilon eller kassar deras gäng kränger på orten. Inget kan beröra mig eller uppröra mig mindre...Men när det gäller att leva upp till detta Montanaideal, gärna figurera med någon puffra på fb, romantisera och rättfärdiga våldet, anamma vedergällningsidealet, skaffa sig en kamphund som värsta jönsen, ställa sig utanför samhället och påstå att man inte släpps in...
Det vinner inte min respekt och det får mig att tappa alla sympatier. Det var i, eller i utkanterna av denna värld dessa två högst troligt levde och ville leva sina liv och det kräver till och från sin tribut...

När jag växte upp rökte vi vår holk eller spliff, festade, åkte till Roskilde, Nepal eller Rio och upptäckte världen utanför våran egen stad. Inte fan hade vi ö.h.t något behov av att försvara ett eller annat revir eller spänna musklerna i parti och minut och inte heller våra kranar, stora som små, levde detta liv. Blev någon klippt så hade han gjort bort sig big big time , men idag räcker det med en blick för att en hel stadsdel ska bli kränkt.

Således är min känslokyla visavi dessa personer inte föranlett av att jag har något specifikt att lägga just dessa till last, utan likgiltigheten inför hur de slutar sina dagar och hur de mår just nu kommer sig av vad de med sitt leverne representerar.
.

Mycket bra skrivet!
Det kan vara de enklaste sakerna som gör att ungdomarna inte ser ljuset vid slutet av tunneln. arbete/sysselsättning,körkort,skaffa bostad osv detta med narkotika bruk kan få dem att lätt ge upp.
Jag kan tänka mig att många av 2:ā generationens invandrare även har lite svårt att skaffa sig en identitet. I deras föräldrars hemländer är de tex europeer och i Sverige vill man inte riktigt kalla dem svenskar heller? Rätta mig om jag har fel, man kan väl kalla det för personlighetsstörning om man vill.

Hursomhelst skrämmande våldsutveckling. Att vara kriminell i såna städer kan inte vara lätt, man börjar verkligen märka att människan är sin egna fiende.
Till o med lejon ger sig när den vet att kampen är förlorad
Citera
2015-02-10, 08:31
Medlem
VeganJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
Kan ju varit föraren som var kvar och passageraren som sprang till shell? Hylsproblemet löste väl Mangs med nån mojäng som helt enkelt fångade dom när dom flög ur?

Vart vill du komma? såklart det är möjligt och även absolut mest troligt att de sköts där bilen stod. Vad jag undrade var hur man kan utesluta att skottlossningen ägde rum någon annanstans.
Citera
2015-02-10, 09:32
Medlem
Herrstorpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeganJan
Vart vill du komma? såklart det är möjligt och även absolut mest troligt att de sköts där bilen stod. Vad jag undrade var hur man kan utesluta att skottlossningen ägde rum någon annanstans.

Blodstänken på marken utanför fordonets förarplats ger i alla fall mig känslan av att någon har kört upp och skjutit på fordonets högra sida när killarna varit upptagna med att tjafsa med någon på spårvagnshållplatsen.
Citera
2015-02-10, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bourque
Majornapacket är kända för att hänga på Vasa Viktoria och sälja sitt kokain och weed till folk. Dom muckar med alla och det förvånar mig inte att fler kommer bli skjutna. Har man inte respekten och attityden så åker man på det, så enkelt är det. Flera gånger då de bråkar oprovocerat med människor, är dessutom kända för det.

Hela gänget med Jim, Koch, Malcolm, bröderna Chidiac, Pierre och fan vad dom nu heter är ett gäng lajvare som troligtvis har gjort något jävligt för att detta ska ske. Man är allierade med Tynnered och är på bra fot med de kriminella uppe i Högsbo så jag tror på "andra sidan av stan" som gjort det här.
Finns det några svenskar i gänget eller är det de vanliga?
Citera
2015-02-10, 10:03
Medlem
dacks avatar
Kan undra vad allbert och herbert skulle tycka om utvecklingen i gamla
Majorna nu när det flyttat in pack! Eller sonja när hon drog loss med
När som ljusen tändas på andra sidan bron.
Citera
2015-02-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack

Kålle o Ada vänder sig i sina gravar över förfallet i Göteborg
"Goa Göteborg" försvann när packet tog över
Citera
2015-02-10, 11:06
Medlem
Generalen11s avatar
Den andra skjutne är Ke*al ka*ser
Citera
2015-02-10, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Dom bodde ju i Haga, en helt annan stadsdel....
Citera
2015-02-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Dom bodde ju i Haga, en helt annan stadsdel....

Och Sonya bodde i Gårda.
Citera
2015-02-10, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
Och Sonya bodde i Gårda.
Men hon var ju inte med i A&H....
Kal o Ada var väl från Masthugget.
Citera
2015-02-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Visst behöver trösklar sänkas och möjligheter ges till de som verkligen vill lämna det livet.
Där har Sverige mycket att lära av snart sagt varje annat land.
Visst har känslan av utanförskap en stor betydelse redan tidigt i dessa killars liv, när vi t.o.m kan läsa om 13 -åringar i förorten som minsann "hatar polisen" o.s.v.
Jag förstår mycket av mekanismerna bakom detta och Sverige har förändrats snabbt (15-20 år) och GBG som stad pekas nu ut av bl.a forskare på försvarshögskolan, som extremt segregerat, och står skrämmande nog för en större export av IS-krigare än vad USA som helt land och kontinent gör..... Det är ju onekligen helt horribelt och säger en hel del om hur utbredd känslan är av att inte vara en del av samhället som ung med invandrarbakgrund i dagens Göteborg. Att kompiskonstellationer då blir den fasta punkt man hänger upp livet på, är kanske också det förståeligt och särskilt om man saknar vettiga förebilder eller ledsagande och starka föräldrar. Lojaliteten med polarna blir nog det enda man vågar lita på och den enda uppbackning man möjligen kan räkna med...
Så långt är jag med.

Sedan kommer vi till detta med våldet som idag kännetecknar dessa kompiskonstellationer som låter tala om sig i ytterområdena eller som nu då för den delen i Majorna.
Där är jag helt lost och fullständigt oförstående och där någonstans upphör min förståelse och mina sympatier för de individer som inte själva kliver ur när dom redan från början vet vartåt det barkar, utan istället själva blir en del av problemet. Allt annat borde framstå som bättre. Att ta sitt pick och pack som 20-åring och flytta till en annan ort...Gå på folkhögskola och kanske läsa in högstadie eller gymnasium. Få nya kompisar.... och nya ingångar i livet och allt vad det kan föra med sig av möjligheter;men det är klart, - det är bara de riktigt modiga som vågar det....Cojones.
Resten sitter fast i bilden av sig själva....

Allt annat måste för fan vara bättre än att bli omskriven på Flashback som snubben som springer omkring med skyddsväst och adidasrevärer...för att i nästa tråd omskrivas som den som häktades för den och den skjutningen eller som han som fick en kula i pallet. Och vad har man egentligen driftat ihop annat än skit innan man är helt rökt, körd och pantad?
Nada, njet, zip, Zero, som något sa.
Orka leva det livet!

Tack för ett vettigt inlägg bland all dynga här.

Det sista stycket tål att repeteras:
"Allt annat måste för fan vara bättre än att bli omskriven på Flashback som snubben som springer omkring med skyddsväst och adidasrevärer...för att i nästa tråd omskrivas som den som häktades för den och den skjutningen eller som han som fick en kula i pallet. Och vad har man egentligen driftat ihop annat än skit innan man är helt rökt, körd och pantad?
Nada, njet, zip, Zero, som något sa.
Orka leva det livet!"
Citera
2015-02-10, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
Och Sonya bodde i Gårda.

Nej, hon bodde i Olskroken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera