Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Vad handlar det om då om det inte är "en klassisk gänguppgörelse"?
Att de involverade inte hade ett något med de etablerade gängen att göra kanske, de kan ju dock ha langat cannabis eller annat dylikt, cannabis är en ganska populär bruksvara i Majorna, det finns ju relativt normala och friska snubbar som säljer utan att vara våldsamma/involverade i gängen, det måste vara ganska hälsovådligt om någon av de riktigt rubbade individerna(som de som sitter häktade) i stan får för sig att de tar marknadsandelar från deras verksamhet dock, riskexponeringen det innebär avstår man nog helst om man inte är en riktigt härdad yrkeskriminell/gängmedlem.
Nu är inte jag någon brukare, men polisens(och andra myndigheters) "krig" mot cannabis förlorade de för många år sedan, att drogen är illegal ger ungefär samma verkan som spritförbudet i USA under förbjudstiden, då maffian/gängen ägde marknaden, att det är olagligt gör det det till en våldskatalysator, men våra lagstiftare är så verklighetsfrånvarande så någon ändring av den juridiska statusen av cannabis lär vi inte få se.