2015-02-09, 12:51
Medlem
Tack mr redox du sparade mig 368 kr
Citera
2015-02-09, 13:02
Medlem
Skaffa en kulkvarn. På lite sikt kommer det vara den absolut viktigaste investeringen du gjort inom pyro...
B!
Citera
2015-02-09, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Skaffa en kulkvarn. På lite sikt kommer det vara den absolut viktigaste investeringen du gjort inom pyro...
B!

Japp. Sedan ska jag förtydliga mig lite: det är i en kaffekvarn som man inte får mala krut. I en kulkvarn får man själv avgöra. Det kommersiella sättet att mala krut är att mala allt tillsammans. Kulkvarn med kutsar av mässing är enligt min erfarenhet helt problemfritt, förutom att kutsarna slits och kanske så småningom måste bytas ut, men det visar bara att kvarnen är effektiv.
Citera
2015-02-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Japp. Sedan ska jag förtydliga mig lite: det är i en kaffekvarn som man inte får mala krut. I en kulkvarn får man själv avgöra. Det kommersiella sättet att mala krut är att mala allt tillsammans. Kulkvarn med kutsar av mässing är enligt min erfarenhet helt problemfritt, förutom att kutsarna slits och kanske så småningom måste bytas ut, men det visar bara att kvarnen är effektiv.
Det kanske ska förtydligas också att Erikna frågade om hemgjort KClO3, inte KNO3 (det är bara det sistnämnda man gör krut av). Så det inte händer några olyckor.
Citera
2015-02-09, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Det kanske ska förtydligas också att Erikna frågade om hemgjort KClO3, inte KNO3 (det är bara det sistnämnda man gör krut av). Så det inte händer några olyckor.

Mea maxima culpa Läste lite för fort och fick för mig att han skulle göra svartkrut. KClO3 får inte på några villkor mortlas eller malas med ett bränsle.
Citera
2015-02-09, 15:50
Medlem
Tjockt papper?
Någon som vet var man kan köpa rejält tjock papper? 2-10mm ungefär, även över om ni känner till något. Cardboard finns ju men vill ha solid hårt papper som man kan göra sina behållare av.

Mvh Rixius
Citera
2015-02-09, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erikna
Någon som vet hur jag ska mala (eller något annat) mitt KClO3 till pulver istället för små kristaller?

Ja, vi får noga be dig att bekräfta om det verkligen var KClO3 eller KNO3? Om du inte redan gått upp i rök så att säga! Redox KClO3 behövs väl inte malas för att göra H3? Det är ju så reaktivt ett oxidationsmedel bara kan bli.
Citera
2015-02-09, 17:23
Medlem
Det är KClO3 som behöver bli ett lite finare pulver
Ska icke blandas med bränsle under pulveriseringen!
Det ska göras med blöjmetoden efteråt
Citera
2015-02-09, 17:52
Bannlyst
Citat:
Det är KClO3 som behöver bli ett lite finare pulver
Ska icke blandas med bränsle under pulveriseringen!
Det ska göras med blöjmetoden efteråt

Helt rätt. Du har fattat detta med säkerhet
Citera
2015-02-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Helt rätt. Du har fattat detta med säkerhet

Mycket möjligt Redox att han/hon fattat det där med säkerhet, dock tycker att personen skulle gå tillbaka till sin post #8048 och läsa igenom.. fundera fortfarande vilket oxidationsmedel det är frågan om..? Natrium eller Kaliumklorat. Om det gäller det senare så är det verkligen inget för en nybörjare, även om det rör sig om raketbränsle så blir det ju inte mindre känsligt för den sakens skull.
Senast redigerad av joador 2015-02-09 kl. 18:49.
Citera
2015-02-09, 19:14
Medlem
Jag vet att det lätt blir en pipebomb och liknande samt att kaliumklorat är känsligt mor syror svavel och mycket annat men jag behöver veta hur man kan pulverisera det på ett säkert sätt
Citera
2015-02-09, 19:18
Bannlyst
Citat:
Jag vet att det lätt blir en pipebomb och liknande samt att kaliumklorat är känsligt mor syror svavel och mycket annat men jag behöver veta hur man kan pulverisera det på ett säkert sätt

Mortla går bra. Kaliumklorat detonerar bara för t.ex. väldigt hårda slag med en hammare mot ett städ och då menar jag hårda slag. Mortling är inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in