2015-02-07, 00:34
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KURDISHEN
Vad baserar du på att USA skulle anfalla Iran och sinom tid?

Vad börjar Kiredogan göra för jobb själv? Ett inbördeskrig, mellan vilka då menar du? Kiredogan har distansierat sig från väst så långt han kan, längre bort än det går inte, då skulle han ramla bort från jorden.

Iran är det land som har gått vinnande ut ur denna katastrof som jag ser det, de har inflytande över baghdad och damaskus. Verkar även som att ryssland och iran har någon skum allians av nått slag kanske i avskyn mot väst, har sett uttalande från rysslands sida som vill utveckla kärnkraftverk i iran något som verkar vara tabu i andra länder, man har även kommit överens om att samarbeta för "säkerhet". Nu har även shiamiliser tagit över i yemen som kan hitta ett fint samarbete med iran. Frågan är om turkiet kommer att alliera sig med iran mot israel då Kerdogan asvskyr israel med. Turkiet och ryssland har ju även kommit överens om någon pipeline med olja och gas från ryssland till turkiet vilket USA inte kan vara glada över.
Iran kommer vara det land som riskerar israels säkerhet och faller samtalen om kärnvapen så tror jag att det blir ett oundvikligt krig.

Kerdogan tar åt sig makt allt mer. Han gör saker som går emot Ataturks principer, inte bara att ge rättigheter åt kurder men han tvingar på ottomansk turkiska i skolan. Tror att nationalisterna Kemalister mm inte går med på detta och att det i slutändan kan bli väpnad konflikt för Kerdogan kommer inte ge vika.
Senast redigerad av ColdAsIce 2015-02-07 kl. 00:37.
Citera
2015-02-07, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAsIce
Det finns en blandning av kurder i sydöstra turkiet, många är sekulära och PKK-anhängare och många radikala som är anhängare till Huda-par. Däremot kan jag aldrig tänka mig att Huda-par anhängare är en majoritet men de har det högre ställt och mer resurser då de samarbetar med staten.
I KRG finns det en del islamistiska partier som har stöd främst i närheten av gränsen till iran och de har ett litet stöd, har inte ens vunnit några platser i de större städerna där KDP,Goran och PUK är störst. Jag förstår dock inte vitsen med att de ska tillåtas ha partier överhuvudtaget, tycker det är extremt farligt då resten ser sin kurdiska etnicitet som prio 1 jmfrt med Islam. Gulen-rörelsen har jag inte så bra koll på dock.

Är det mellan dem du hoppas på en inbördeskrig då? Du vet själv att Huda skulle köra över nästan alla andra kurder. Alla skulle beväpnas, IS skulle lätt få passera gränsen till kurdiska områden. Du hoppas nog inte på ett inbördeskrig!

Men hur kan man förbjuda att inte ha något sånt parti, att tillåtelsen och att ansluta sig självmant är två helt olika saker, ska inte religionsfrihet få existera i ett så nytt land som KRG? Vad blir nästa sak? Att förbjuda dittan och dattan? Jag har många kompisar från KRG, en del är väldigt troende, går på moske men dem gör inte något hot mot andra kurder eller skulle börja slakta bara för att man är oliktänkande. Börjar du förbjuda saker, det är då hatet börjar växa fram. Vill du inte tro, fine gör inte det men förbjud inte andra från det bara för att du inte gillar det. Det kommer alltid finnas sånt som inte vi människor kommer komma överens om tyvärr, det är inte bara kurder. Titta på muslimerna shiiter och sunniter. Titta på turkar, Erdoganismer och Kemalister. Sverige har också sina.
Citera
2015-02-07, 00:47
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Är det mellan dem du hoppas på en inbördeskrig då? Du vet själv att Huda skulle köra över nästan alla andra kurder. Alla skulle beväpnas, IS skulle lätt få passera gränsen till kurdiska områden. Du hoppas nog inte på ett inbördeskrig!

Men hur kan man förbjuda att inte ha något sånt parti, att tillåtelsen och att ansluta sig självmant är två helt olika saker, ska inte religionsfrihet få existera i ett så nytt land som KRG? Vad blir nästa sak? Att förbjuda dittan och dattan? Jag har många kompisar från KRG, en del är väldigt troende, går på moske men dem gör inte något hot mot andra kurder eller skulle börja slakta bara för att man är oliktänkande. Börjar du förbjuda saker, det är då hatet börjar växa fram. Vill du inte tro, fine gör inte det men förbjud inte andra från det bara för att du inte gillar det. Det kommer alltid finnas sånt som inte vi människor kommer komma överens om tyvärr, det är inte bara kurder. Titta på muslimerna shiiter och sunniter. Titta på turkar, Erdoganismer och Kemalister. Sverige har också sina.

Jag tror absolut inte att Huda klarar sig mot PKK om staten har fullt upp med ett inbördeskrig, många underskattar PKK men de har trots allt klarat sig mot turkiska staten som är i allians med USA i 30 år och gör dessutom den största skillnaden på marken för kurder både i irak och syrien.

Jag tycker att man bör förbjuda de som partier, religion och politik hör inte ihop. I slutändan är partierna pantade och gör inget annat än att förstöra för landet, se iran och nu turkiet. Om man tittar på intervjuer och videos med ledare för dessa partier så är deras åsikter inte långt ifrån IS.

Dessa partier vill ha tillbaka denna parasit:http://rudaw.net/english/middleeast/050220151
Dessutom ser de honom som en hjälte. Dessa partier tyckte att slakten av Yazidier inte var någon stor katastrof...
Senast redigerad av ColdAsIce 2015-02-07 kl. 00:50.
Citera
2015-02-07, 00:57
Medlem
Piloten muath al-kasaesbehs pappa fäller ett bomb. Han påstår att han har fått veta och han är väldigt säker på vad han säger att hans son skickades på ett död dömt uppdrag och att raketen som träffade hans plan avfyrades från ett av koalitionens flygplan. Han påstår också att just planet som avfyrade raketen är från UEA närmare sagt av Mariam Almansori.

Videon är på arabiska.

https://www.youtube.com/watch?v=wFzUfYSR1vM

Vad säger ni folks?
Citera
2015-02-07, 01:06
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akkika
Piloten muath al-kasaesbehs pappa fäller ett bomb. Han påstår att han har fått veta och han är väldigt säker på vad han säger att hans son skickades på ett död dömt uppdrag och att raketen som träffade hans plan avfyrades från ett av koalitionens flygplan. Han påstår också att just planet som avfyrade raketen är från UEA närmare sagt av Mariam Almansori.

Videon är på arabiska.

https://www.youtube.com/watch?v=wFzUfYSR1vM

Vad säger ni folks?

Tycker det låter lite för konspiratoriskt, hur kan han vara så säker? Hade för mig att flyget han åkte var defekt och inte att han träffades av nått?
Citera
2015-02-07, 01:41
Medlem
Kurd hit, kurd dit. Tråden handlar faktiskt om inbördeskriget i Syrien. Sluta gå OT!
Dessutom så vet vi alla vid det här laget att användaren KURDISHEN inte är kurd! Hens syfte är endast att smutskasta kurder.
Citera
2015-02-07, 01:42
Medlem
Citat:
Tycker det låter lite för konspiratoriskt, hur kan han vara så säker? Hade för mig att flyget han åkte var defekt och inte att han träffades av nått?

Personligen litar jag inte ett dugg på USA eller den här koalitionen eller på den S.K revolutionen i Syrien. Det har rapporterats massor i Irak där folk hade klara bevis på att koalitionen slänger förnödenheter till ISIS i Irak. Allt som händer i dagsläget i MÖ har varit planerat långt innan, belive me.
Citera
2015-02-07, 08:14
Bannlyst
Citat:
Anledningen till varför svenskar åker ned och ansluter sig till IS eller militären i Ukraina har med nyfikenheten och få leva ut pojkdrömmen, inget annat.

Har verkligen etniska svenskar anslutit sig till IS?

För oss är röran i mellanöstern helt obegriplig. Det är som om bokstäverna δ, ζ, ξ, ς och ψ skulle vara osams. Vi vet inte vad de står för och vi kan inte ens uttala dem.
Citera
2015-02-07, 08:35
Avslutad
Citat:
Absolut men USA och Israel kommer väll attackera Iran inom snar framtid, får se hur det går med samtalen om kärnvapen..

Det svåra är turkiet som är NATO-allierad men jag tror att Kerdogan börjar göra jobbet sj. Får hoppas på ett inbördeskrig eller att han distanserar sig från Väst ännu mer

Vad baserar du det på? Att USA skulle attackera Iran har helt försvunnit från kartan, finns absolut ingenting som tyder på det förutom nån enstaka politiker som får en extra 5 tusen dollar i fickan från sionisterna för att stiga ut på TV o snacka lite skit.
Citera
2015-02-07, 14:01
Medlem
Chris1991s avatar
SAA har tagit en högt uppsatt Nusra till fånga: http://www.liveleak.com/view?i=aef_1423262797
Citera
2015-02-07, 14:04
Medlem
Optimus-Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrad
Har verkligen etniska svenskar anslutit sig till IS?

Ja, http://www.liveleak.com/view?i=da6_1422916404
Citera
2015-02-07, 15:55
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalennn
Vad baserar du det på? Att USA skulle attackera Iran har helt försvunnit från kartan, finns absolut ingenting som tyder på det förutom nån enstaka politiker som får en extra 5 tusen dollar i fickan från sionisterna för att stiga ut på TV o snacka lite skit.

Det är bara att titta upp så ser du varför jag tror det. Nästa president blir en republikan och om Israels säkerhet riskeras tror du USA och israel kommer titta på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in