Citat:
Ursprungligen postat av
ColdAsIce
Det finns en blandning av kurder i sydöstra turkiet, många är sekulära och PKK-anhängare och många radikala som är anhängare till Huda-par. Däremot kan jag aldrig tänka mig att Huda-par anhängare är en majoritet men de har det högre ställt och mer resurser då de samarbetar med staten.
I KRG finns det en del islamistiska partier som har stöd främst i närheten av gränsen till iran och de har ett litet stöd, har inte ens vunnit några platser i de större städerna där KDP,Goran och PUK är störst. Jag förstår dock inte vitsen med att de ska tillåtas ha partier överhuvudtaget, tycker det är extremt farligt då resten ser sin kurdiska etnicitet som prio 1 jmfrt med Islam. Gulen-rörelsen har jag inte så bra koll på dock.
Är det mellan dem du hoppas på en inbördeskrig då? Du vet själv att Huda skulle köra över nästan alla andra kurder. Alla skulle beväpnas, IS skulle lätt få passera gränsen till kurdiska områden. Du hoppas nog inte på ett inbördeskrig!
Men hur kan man förbjuda att inte ha något sånt parti, att tillåtelsen och att ansluta sig självmant är två helt olika saker, ska inte religionsfrihet få existera i ett så nytt land som KRG? Vad blir nästa sak? Att förbjuda dittan och dattan? Jag har många kompisar från KRG, en del är väldigt troende, går på moske men dem gör inte något hot mot andra kurder eller skulle börja slakta bara för att man är oliktänkande. Börjar du förbjuda saker, det är då hatet börjar växa fram. Vill du inte tro, fine gör inte det men förbjud inte andra från det bara för att du inte gillar det. Det kommer alltid finnas sånt som inte vi människor kommer komma överens om tyvärr, det är inte bara kurder. Titta på muslimerna shiiter och sunniter. Titta på turkar, Erdoganismer och Kemalister. Sverige har också sina.