2014-11-25, 17:53
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freudianslip
Detta är ingenting annat än fantasier.

Uttalanden som "den störst samlade pansarfordon mot en stad hittils" eller "IS har aldrig satsat i den skalan dom gör i Kobani som någon annan stans" och du undrar varför man ifrågasätter kurdisk propaganda?

Syrien är som sagt småpotatis jämfört med Irak. ISIS såg Kobane som ett lätt mål, vilket det också var fram tills USA startade bomba.

Kurder vet hur man ska hantera sociala medier och organisera demonstrationer och har lyckats göra Kobane till en symbol. Grattis till kurderna som lyckats bygga upp detta luftslott.

Nej, det var kurdisk hysteri som drog världens ögon mot Kobane inte det geografiska läget.

Du lever i en förnekelse.

Hur kan det vara Kurd propaganda när det inte ens kom från Kurder?

Men visst kan andra göra det åt Kurder men då har dom skrivit precis som dom vill och du verkar ta åt dig av det, gnäll hos dom istället vet jag.

Om Kobane var ett lätt byte, varför togs den inte på mer än 1 månad då? Amerikanska plan var inte ens inblandade.
Citera
2014-11-25, 17:56
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Som sagt var är Ayn al-Arab bara en av städer. Syriens befolkning bestod för 2-3 år sedan bara av 4% kurder. Helt klart spelar kurdernas stora antal i länder som sverige en stor roll, Ayn al-Arab är sedan YPG tog över staden en väldigt viktig stad. YPG har inte kunnat försvara Ayn al-Arab heller och trots massivt flygstöd så händer det inte mycket. YPG är amatörer och deras försvar föll som ett korthus på kort tid så fort ISIS kom i närheten vilket var en besvikelse men inte helt oväntat då de inte har de resurserna som ISIS har. I takt med att USA och arablänerna bombar ISIS så kommer YPG få större möjligheter att lyckas men som sagt verkar det gå väldigt segt, med tanke på att CENTCOM har sagt upp till ungefär två år för att krossa ISIS så lär det ta en jäkla tid innan YPG lyckas. Av större intresse är Aleppo och vad som händer runt Damaskus. Det är rätt fasta positioner i områden länge, sedan böljar det fram och tillbaka så för vissa av oss har tyvärr en viss mättnad på nyheter inträffat som tyvärr är vanligt om man inte har direkt koppling till ett visst område där konflikten utspelas.

Aleppo är intressant och följa då FSA/YPG kämpar om den mot terrorister och regimen.

Vem tar största kontrollen är frågan.
Citera
2014-11-25, 18:00
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Nopp, vi diskuterade familjer med makt, inte bara Tlassfamiljen, jag skrev att Tlass familjen var en av de som hade makt och det finns flera familjer från olika relegioner som har makt och inflyttande i Syrien ...och du skrev bokstavligen "Det finns inga mäktiga familjer i Syrien med olika religionstillhörighet. Om det finns, ge mig namn så kollar jag."
Nu när du fick några namn på olika familjer från olika relegioner och du lyckas inte hitta mycket info om de så nu passar det att ändra diskussionen till att bara handla om den inrre cirkeln
Detta blir sista inlägget för min del i den här så kallade diskussionen.

Vad som diskuteras och vad som inte diskuteras framgår i första inlägget som jag skrev. Där finns en deffinition, saker och ting kan inte helt plötsligt ändra inbörd vid ett senare tillfälle. Diskussionen handlar inte om aktörers makt i allmänhet eller makt i ett annat sammanhäng än det i regimen. Du skrev i ett inlägg att det fanns mäktiga familjer med olika relgion och att vissa av dessa vände kappan efter vinden och hoppade på FSA tåget. Jag svarade på det inlägget, som var mitt första inlägg och hävdade att dem familjerna som du syftar på kan inte tillhöra de familjerna som är allra högst upp. Här är inlägget, här är definitionen på vad som är vad. (FB) Konflikten i Syrien

Sedan så gjorde jag en edit, jag frågade dig om du syftade på familjen Tlass? Du svarade ja på frågan och till det så skrev jag att han inte hörde till dem som är högst upp i Syriska regimen. (FB) Konflikten i Syrien

Det är på inlägget efter detta som du tappar fokus och helt plötsligt snackar om makt i andra sammanhang än i regimen. Det är inte relevant ifall Tlass har makt i FSA, Tunisien, Uruguay eller Sverige. Min tes var att han inte tillhörde den högsta toppen i Syriska regimen. Utöver detta så skenar du iväg och börjar snacka om att farouqbrigaden hade kannibaler och att en medlem av Tlassfamiljen hade runkat på video. Här är det inlägget. (FB) Konflikten i Syrien

här är inlägget som jag påpekar att du tappat fokus samt att du skenar iväg. (FB) Konflikten i Syrien

Och nu står jag här och har kommit fram till slutsatsen att det helt enkelt inte fungerar. Det som jag skrev i första inlägget är fortfarande det som gäller. De som befinner sig högst upp i trappan är familjen Assad, Makhlouf och Slalish, utöver dessa familjer så finns det vissa nyckelpersoner inom statssäkerhetstjänsten, militäraunderrättelsetjänsten, flygvapnetsunderrättelsetjänst, politiska säkerhetstjänsten samt de militära specialstyrkorna. Om någon ifrågasätter dessa uppgifter som är från en bok, så får dem lägga fram en annan källa som har motstridig information. Om Tlass-, Beshnaq familjen eller någon annan tillhör den inre kretsen, så får dem alltså lägga fram en källa där detta framgår.

Hädanefter så kommer jag inte svara på inlägg i detta ämne ifall det inte innehåller en motstridig källa. Källan måste hävda att personen/familjen tillhör den allra högsta toppen, för min källa är av denna karaktär.

Soria. Till resten av ditt inlägg har jag inga komentarer, jag bryr mig inte vad tidigare kurder skrivit eller din åsikt om alla kurdiska användare, Farouqbrigaden, att någon pro-regim sunnit har förmågan att få en publik att skratta och allt annat som inte har koppling till mitt första inlägg.
Senast redigerad av interiorcore 2014-11-25 kl. 18:09.
Citera
2014-11-25, 19:02
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Som sagt var är Ayn al-Arab bara en av städer. Syriens befolkning bestod för 2-3 år sedan bara av 4% kurder. Helt klart spelar kurdernas stora antal i länder som sverige en stor roll, Ayn al-Arab är sedan YPG tog över staden en väldigt viktig stad. YPG har inte kunnat försvara Ayn al-Arab heller och trots massivt flygstöd så händer det inte mycket. YPG är amatörer och deras försvar föll som ett korthus på kort tid så fort ISIS kom i närheten vilket var en besvikelse men inte helt oväntat då de inte har de resurserna som ISIS har. I takt med att USA och arablänerna bombar ISIS så kommer YPG få större möjligheter att lyckas men som sagt verkar det gå väldigt segt, med tanke på att CENTCOM har sagt upp till ungefär två år för att krossa ISIS så lär det ta en jäkla tid innan YPG lyckas. Av större intresse är Aleppo och vad som händer runt Damaskus. Det är rätt fasta positioner i områden länge, sedan böljar det fram och tillbaka så för vissa av oss har tyvärr en viss mättnad på nyheter inträffat som tyvärr är vanligt om man inte har direkt koppling till ett visst område där konflikten utspelas.

Undrar om det inte är taktik? YPG skickar fram så lite så möjligt för att hålla ISIS varma och se till att ISIS har tydliga ställningar. Så kommer jänkarna och gör en överflygning och bombar ISIS gubbar i småbitar. ISIS kallar in nytt folk som ersättning för dom som brann upp. Samma igen:YPG fjongar in lite granater och skjuter på långt håll. ISIS laddar upp. Nu jävlar skall kurden få så det ryker. I samma veva flyger någon av USAs spaningsplna över och iaktar ISIS allt starkare ställningar. Nattens B1B-tur går över här och man puttar ned lite extra bomber.
Och så håller man på.
ISIS har i princip oändligt med manskap att skicka in och USA behöver ett krig för att hålla sin krigsindustri igång. Alla är glada utom dom som råkar komma ivägen.
Citera
2014-11-25, 19:32
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Undrar om det inte är taktik? YPG skickar fram så lite så möjligt för att hålla ISIS varma och se till att ISIS har tydliga ställningar. Så kommer jänkarna och gör en överflygning och bombar ISIS gubbar i småbitar. ISIS kallar in nytt folk som ersättning för dom som brann upp. Samma igen:YPG fjongar in lite granater och skjuter på långt håll. ISIS laddar upp. Nu jävlar skall kurden få så det ryker. I samma veva flyger någon av USAs spaningsplna över och iaktar ISIS allt starkare ställningar. Nattens B1B-tur går över här och man puttar ned lite extra bomber.
Och så håller man på.
ISIS har i princip oändligt med manskap att skicka in och USA behöver ett krig för att hålla sin krigsindustri igång. Alla är glada utom dom som råkar komma ivägen.

Nej, YPG är helt enkelt inte bättre än så här, eller om det är ISIS som är så pass mycket starkare. Hur man nu vill se det. USA "behöver inget krig för att hålla sin krigsmaskin igång". ISIS ställningar blir knappast starkare, de vågar inte visa sig eller köra i kolonn ens. Om USA får vetskap om samling av ISIS så smäller det. Ren skadedjurskontroll som tyvärr tar tid och YPG har ingen större förmåga att bidra. Strid i bebyggelse som i Ayn al-Arab är kostsam och YPG klarar inte det uppenbarligen utan väntar mest på att flygattackerna ska göra sitt. Det kan man förstå, varför offra manskap i onödan?
Citera
2014-11-25, 19:50
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Stalingrad var en prestigesak för Hitler, det ser ut som Kobane är något av en prestigesak för Isis.
Som utomstående så ter sig slaget om Kobane mer och mer som slaget om Stalingrad och man kan bara hoppas att Isis skickar dit fler och fler som kurderna och USA tar hand om.
Det finns inga liknelser. Man kan inte göra en höna av en millimeter av en fjäder. Stalingrad var hundratusentals män, hundratals pansarvagnar och en helt sjuk slakt där soldaterna sprang in i döden i tusentals. Det är också en sjuk jämförelse som alltför ofta dyker upp i många konflikter. Ayn al-Arab där så få slåss med lite utrustning kan som sagt inte liknas vid Stalingrad, vi ser inte hundratusen ISIS anfalla hundratusen YPG med hundratals pansarvagnar och slåss handgripligen med bajonetter. 1 miljon människor dog under 7 månader i Stalingrad! "Prestigesak" är det mycket som är i Syrien. Att det helt överlägsna USA sakta men säkert tar ut ISIS gör att såklart också att det inte är något "Stalingrad".

Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Aleppo är intressant och följa då FSA/YPG kämpar om den mot terrorister och regimen.

Vem tar största kontrollen är frågan.

4%-kurderna är en högoddsare. Det blir helt klart regimen. Om 4%-kurderna sen bråkar så fixar SAA det problemet, men jag tror inte YPG är så otaktiska. Självklart så kan YPG alliera sig med FSA och andra terrorister om de tror de främjar deras sak för en stund.
Citera
2014-11-25, 20:35
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masken23
Ak108 ingår inte i rysslands standard beväpning.
Här har du rysslands vapen som används av de ryska styrkorna.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_modern_Russian_small_arms

och 5.56 nato används även civilt och heter
223 rem. du kan köpa den i i vilket land du vill.
Att ryssland har en fabrik som tillverkar 5.56 så behöver det inte betyda att detta är för militärt bruk!

i sverige gör Norma all möjlig ammo. försvarsmakten köper inte ammo från Norma.
Jag sa aldrig ak108 är Rysslands standardbeväpning. Jag visade dig ett exempel på ett vapen med nato ammo som tillverkas av ryssarna. Jag tycker denna diskussion går amok. Vad jag ville ha sagt var att nato ammo säjs på svarta marknaden och att både ryssar och kineser tillverkar det. Om ryssar och kineser tillverkar ett vapen med nato kaliber så är det logisk att de också tillverkar ammunitionen. Det finns ingen anledning för Sveriges försvarsmakt att importera ammo till sina ak 5r när landet har an ammunitionsfabrik som tillverkar nämnda ammunition. Finns det en sån anledning skulle jag vilja höra vad det är?
Citera
2014-11-25, 22:11
Medlem
bernad_laws avatar
Forumet är INTE till för att recensera andra användare. /Mod
Citera
2014-11-26, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Jag sa aldrig ak108 är Rysslands standardbeväpning. Jag visade dig ett exempel på ett vapen med nato ammo som tillverokas av ryssarna. Jag tycker denna diskussion går amok. Vad jag ville ha sagt var att nato ammo säjs på svarta marknaden och att både ryssar och kineser tillverkar det. Om ryssar och kineser tillverkar ett vapen med nato kaliber så är det logisk att de också tillverkar ammunitionen. Det finns ingen anledning för Sveriges försvarsmakt att importera ammo till sina ak 5 r när landet har an ammunitionsfabrik som tillverkar nämnda ammunition. Finns det en sån anledning skulle jag vilja höra vad det är?

då missförstod jag dig!
jag trodde du mena att ryssarna hade nato ammo i sin standard utrustning.

och du förstod inte mig när jag skrev att även Norma som är svenskt, inte tillverkar ammo åt försvarsmakten. försvarsmakten har sina egna fabriker, jämförelsen var bara för att påvisa att den ryska fabriken såg mer ut att tillverka sport/jakt ammo precis som Norma gör i sverige

exempel: www.nammo.se tillverkar ammo åt försvarsmakten och är inte svenskt ägt UTAN ÄGS AV NORGE/FINLAND,
men har 3 fabriker i sverige

www.norma.cc tillverkar ammo för civilt bruk även 5.56 nato menhar inget med försvarsmakten att göra men fabriken ligger ändå i sverige och svenskt ägd.

min poäng är att bara för att du hittade en skit fabrik i en byhåla i ryssland som tillverkar 5.56 nato ammo så betyder det inte att den fabriken tillverkar 5.56 i så stor utsträckning att det ska räcka för en hel arme utan förmodligen är det ammo för civilt bruk!
Senast redigerad av Masken23 2014-11-26 kl. 03:21.
Citera
2014-11-26, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Det finns ingen anledning för Sveriges försvarsmakt att importera ammo till sina ak 5 r när landet har an ammunitionsfabrik som tillverkar nämnda ammunition. Finns det en sån anledning skulle jag vilja höra vad det är?

Som jag skrev så är det Nammo som tillverkar ammo åt försvarsmakten och har 3 eller 4 fabriker i sverige, men de ägs av Norge och finland.

anledningen har jag ingen aning om varför.
tycker själv de konstigt när vi har Norma!
Citera
2014-11-26, 20:17
Medlem
Citat:
Nej, YPG är helt enkelt inte bättre än så här, eller om det är ISIS som är så pass mycket starkare. Hur man nu vill se det. USA "behöver inget krig för att hålla sin krigsmaskin igång". ISIS ställningar blir knappast starkare, de vågar inte visa sig eller köra i kolonn ens. Om USA får vetskap om samling av ISIS så smäller det. Ren skadedjurskontroll som tyvärr tar tid och YPG har ingen större förmåga att bidra. Strid i bebyggelse som i Ayn al-Arab är kostsam och YPG klarar inte det uppenbarligen utan väntar mest på att flygattackerna ska göra sitt. Det kan man förstå, varför offra manskap i onödan?
Var SAA som hade stöd från Syriska flygvapnet bättre när de förlorade 40% av syriens mark till FSA hahaha. Finns ingen större hycklare än du.
Citera
2014-11-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Jaså!!! Och vad ska vi kalla milisen som försvarar städerna då?

Nubul och al-Zahra är två små städer/stora byar, det bor totalt 60000 i båda två tillsammans , alltså själva Ayn al-Arab är större än båda städerna och dessa har varit belägrade sen terroristerna tagit en del av Aleppo, dessa tvilligstäderna har varit under attack länge, lyckats stoppa många stora offensiver av IS, IF,SRF , al-Nusra, Ahrar al-Sham, al-Tawhid, al-Farouk, IF och ingen lyckats komma genom försvaret .
förra offensiven så var ju YPG nere och hjälpte er och att YPG hjälpte er i nubl och zahra ledde till att AQ och ISIS påbörjade en offensiv mot Efrin istället för att vara tacksamm hycklar du som vanligt.
Sedan så har pro assad aktivister i twitter påstått att YPG har dödat en Nusra ledare utanför nubl.

Sedan så har ju inte Nubl och zahraa blivit belägrade av 9000 isis soldater med abrahams och Kanoner från USA hehe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in