2015-02-06, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KURDISHEN
Jag förstår verkligen inte hur kurder ansluter sig till IS? Vet de om vad dem sysslar med? Varför går en kurd med IS istället för YPG eller Peshmerga eller helt enkelt med PKK?

Här saxar jag från en kurdisk nyhetskälla; 1977 doğumlu Kars nüfusuna kayıtlı Ebu Hamza Kurdî kod isimli Murat Baynal adlı bir DAİŞ çetesi de sağ ele geçirildi.

Kan översätta till de som inte förstår. Ebud Hamza Kurdi är född 77- och är från Kars, (kurdisk område) Hans kodnamn är Murat Baynal ett taget turkiskt namn men han tillfångatogs levande, väldigt positivt för YPG som kan pressa ur han mycket viktiga saker.

Undrar hur många kurder som krigar för de jävlarna Daesh alltså. Av vilken anledning, är det någon som kan förklara varför en kurd strider för dem?
Turkiets sittande regering AKP har organiserat dessa horungarna:
https://www.youtube.com/watch?v=BH6dHGwvJho
https://www.youtube.com/watch?v=rXJHe7ij7hg
Kurdiskt hizbullah (förväxla inte med shia, dessa är sunni islamister)
Senast redigerad av AdminHunter 2015-02-06 kl. 21:52.
Citera
2015-02-06, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freudianslip
Har du någon information angående offensiven mot IS i Hasakah? Är det bara lojalister eller medverkar kurder?

Man rapporterar inte om varandras operationer. Oftast är båda sidorna medverkade men fullständigt självständiga. Tex nu i Tel Temir(Tall Hamis)
Citera
2015-02-06, 21:58
Medlem
Citat:
Jag förstår verkligen inte hur kurder ansluter sig till IS? Vet de om vad dem sysslar med? Varför går en kurd med IS istället för YPG eller Peshmerga eller helt enkelt med PKK?

Här saxar jag från en kurdisk nyhetskälla; 1977 doğumlu Kars nüfusuna kayıtlı Ebu Hamza Kurdî kod isimli Murat Baynal adlı bir DAİŞ çetesi de sağ ele geçirildi.

Kan översätta till de som inte förstår. Ebud Hamza Kurdi är född 77- och är från Kars, (kurdisk område) Hans kodnamn är Murat Baynal ett taget turkiskt namn men han tillfångatogs levande, väldigt positivt för YPG som kan pressa ur han mycket viktiga saker.

Undrar hur många kurder som krigar för de jävlarna Daesh alltså. Av vilken anledning, är det någon som kan förklara varför en kurd strider för dem?

Kurder är en folkgrupp på 40 Miljoner, varav nästan alla är muslimer, självklart finns det radikala inom kurder.

Finns hundratals kurder, nästan bara yngre som har kidnappats och hjärntvättats. En del av de räddade står fortfarande fast vid att ISIS är den rätta vägen. Och en del av de har dödats i strid mot sina egna familjer.
Citera
2015-02-06, 22:01
Medlem
---Rensning av Kobane Kanton---

Ytterligare 5 byar har rensats, alla 5 på den södra fronten.

Flera YPG soldater rusar fram utan att ta order. Dessa har blivit extremt berörda av se hur byarna har förstörts, hur familj bilder har förödmjukats. Hur bilder på legendariska figurer inom PKK och dess Ledare Öcalan, har vanhedrats.
Senast redigerad av Olle01 2015-02-06 kl. 22:04.
Citera
2015-02-06, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AdminHunter
Turkiets sittande regering AKP har organiserat dessa horungarna:
https://www.youtube.com/watch?v=BH6dHGwvJho
https://www.youtube.com/watch?v=rXJHe7ij7hg
Kurdiskt hizbullah (förväxla inte med shia, dessa är sunni islamister)

vad konstigt, Diyarbekir är en miljonstad som kurder bor i. Hur kan ett fåtal Hizbullor ha en sån makt att de kan skrika Hizbullar rakt ut så? Hade Hizbullor börjat skjuta mot kurderna skulle inte deras ammunition räcka långt. Vem är motsåndargruppen mot Hizbullah då, kurdiska ungdomsrörelsen?

Sunnni islamist? Min famlij är också sunni. Finns det andra sorters kurdiska muslimer i Turkiet?

Nu menar jag inte alewiter utan tänker mera på shia kurder i Turkiet.
Citera
2015-02-07, 00:00
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:

Det som är svårare att förstå är väll att svenskar och andra européer ansluter sig till IS, kurder bor i ett område där islamism frodas. Grannar med galningar som iran och turkiet och dessförinnan Saddam och i nuläget shiaregering som styrs av iran. Vet inte varför det är så men många som ansluter sig till IS kommer från Halabja området.
Citera
2015-02-07, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAsIce
Det som är svårare att förstå är väll att svenskar och andra européer ansluter sig till IS, kurder bor i ett område där islamism frodas. Grannar med galningar som iran och turkiet och dessförinnan Saddam och i nuläget shiaregering som styrs av iran. Vet inte varför det är så men många som ansluter sig till IS kommer från Halabja området.

Anledningen till varför svenskar åker ned och ansluter sig till IS eller militären i Ukraina har med nyfikenheten och få leva ut pojkdrömmen, inget annat.

Men det är inte heller en orsak, att vara granne med några galningar, hur skulle det ha en påverkan till att ansluta sig till IS? De från Halabja borde isf veta bäst hur det var, då söker man sig inte till fienden utan till din broder. Den kurden jag pratar om som tillfångatogs är från kurdiska delen av Turkiet. Fan gick snett för den idioten? Är han trött på sin identitet liksom.
Citera
2015-02-07, 00:10
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Du borde verkligen läsa den här intervjun med Assad - http://www.almasdarnews.com/article/president-al-assads-interview-israel-supporting-terrorist-organizations-syria/
Där svarar han ganska bra på din fråga (inte direkt, men i flera svar på andra frågor).

Det som står klart är att en sekteristisk konstitution är helt oakutellt så länge Assad har makten i Syrien.
Han pekar t.ex. ut Iraks nya sekteristiska konstitution (som ersatte en sekulär) som huvudorsak till att allt gått åt helvete och poängterar igen vikten av att en konstitution måste vara sekulär i ett land med flera religioner.

Finns egentligen ingenting av hans svar som tyder på att kurderna skulle få autonomi eller liknande, snarare tvärtom. Han tror stenhårt på ett enat Syrien och att det är den enda möjliga vägen.

Sen om du orkar bläddra tillbaka nån sida så har väl Soria (tror jag iaf det va) skrivit en halv roman hur han ser på situationen om kurderna just nu och den press de står inför utifrån.

Förresten börjar det inte nästan bli lite löjligt att fortsätta klumpa ihop "kurderna" som en homogen grupp? Det finns ju ändå flera olika parter inom gruppen med olika agenda (som ibland även är dödsfiender). Det finns både gott om kommunister och mera liberalt sinnade men såklart också islamister och andra religösa.
De kan visserligen enas i sin dröm om Kurdistan, men det är också det enda. Hur man skall nå det målet är också ett stort tvisteämne.

Så du menar att det inte finns syriska islamister, vänsterorienterade och liberalister? Vad är alternativet att en man och hans familj ska styra landet för evigt? Hade du bott i irak på den tiden hade du inte sagt att irak var sekulär. Tycker att det är fascinerande att araber kan försvara Saddam trots att han gasade och avrättade mer än 300000 människor, varav 5000 på bara i halabja på en dag. Hur många palestinier var det som dog detta gazakrig, 2000 eller? Där skriker man sig hesa.
Jag önskar att målet kunde nås på ett annat sätt där nationerna i fråga kunde tillåta grundläggande mänskliga rättigheter trots att någon är kurd men som man har sett i irak så är det krig som gäller för att kurder ska kunna uppnå något. Kolla bara på Erbil idag och jämför med -91 och -03.

Som sagt så har syrien varit mildast i sitt förtryck men:
-300000 människor utan medborgarskap eller personnummer
-Arabisering och tvångsförflyttningar av kurder då de blev för många på en plats
-Förbud att lära ut kurdiskt språk
Är ju tveksamt att försvara
Senast redigerad av ColdAsIce 2015-02-07 kl. 00:15.
Citera
2015-02-07, 00:14
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Anledningen till varför svenskar åker ned och ansluter sig till IS eller militären i Ukraina har med nyfikenheten och få leva ut pojkdrömmen, inget annat.

Men det är inte heller en orsak, att vara granne med några galningar, hur skulle det ha en påverkan till att ansluta sig till IS? De från Halabja borde isf veta bäst hur det var, då söker man sig inte till fienden utan till din broder. Den kurden jag pratar om som tillfångatogs är från kurdiska delen av Turkiet. Fan gick snett för den idioten? Är han trött på sin identitet liksom.

Man influeras av sin miljö helt enkelt, hela turkiet har ju islamiserats av Kerdogan, men kurdiska hezbollah och huda-par finns i sydöstra turkiet och är stöttade av staten för att bekämpa PKK. Tror även att folk i dessa delar inte lär sig av det förgångna och i bristen på hopp så finner de det i religionen. Har även för mig att många saudiska och turkiska moskéer byggs i erbil och många iranska i suleymani.
Citera
2015-02-07, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAsIce
Man influeras av sin miljö helt enkelt, hela turkiet har ju islamiserats av Kerdogan, men kurdiska hezbollah och huda-par finns i sydöstra turkiet och är stöttade av staten för att bekämpa PKK. Tror även att folk i dessa delar inte lär sig av det förgångna och i bristen på hopp så finner de det i religionen. Har även för mig att många saudiska och turkiska moskéer byggs i erbil och många iranska i suleymani.

Vet du hur troende man är i KRG? Är det som resten av kurdiska delarna i Turkiet? Där är det väldigt många som är troende.

Tror att jag någon gång har läst eller hört att även den där... Gulen, så hette han glömde bort vad han hette så var tvungen att Googla upp namnet på han. Hur som helst, även den där Gulen håller på att startar upp skolor i KRG? Han är ju jättefarlig, iaf vad hans visioner är.
Citera
2015-02-07, 00:18
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdminHunter
borde inte Iran också spy galla?

Absolut men USA och Israel kommer väll attackera Iran inom snar framtid, får se hur det går med samtalen om kärnvapen..

Det svåra är turkiet som är NATO-allierad men jag tror att Kerdogan börjar göra jobbet sj. Får hoppas på ett inbördeskrig eller att han distanserar sig från Väst ännu mer
Citera
2015-02-07, 00:24
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Vet du hur troende man är i KRG? Är det som resten av kurdiska delarna i Turkiet? Där är det väldigt många som är troende.

Tror att jag någon gång har läst eller hört att även den där... Gulen, så hette han glömde bort vad han hette så var tvungen att Googla upp namnet på han. Hur som helst, även den där Gulen håller på att startar upp skolor i KRG? Han är ju jättefarlig, iaf vad hans visioner är.

Det finns en blandning av kurder i sydöstra turkiet, många är sekulära och PKK-anhängare och många radikala som är anhängare till Huda-par. Däremot kan jag aldrig tänka mig att Huda-par anhängare är en majoritet men de har det högre ställt och mer resurser då de samarbetar med staten.
I KRG finns det en del islamistiska partier som har stöd främst i närheten av gränsen till iran och de har ett litet stöd, har inte ens vunnit några platser i de större städerna där KDP,Goran och PUK är störst. Jag förstår dock inte vitsen med att de ska tillåtas ha partier överhuvudtaget, tycker det är extremt farligt då resten ser sin kurdiska etnicitet som prio 1 jmfrt med Islam. Gulen-rörelsen har jag inte så bra koll på dock.
Senast redigerad av ColdAsIce 2015-02-07 kl. 00:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in