2015-02-06, 20:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gs-v-se
Därmed slutar åttan som trea i hockeyallsvenskans slutgiltiga tabell och får möta förloraren från finalen, eller hur? Så min fråga består, får laget som hamnar trea i HA:s slutgiltiga tabell några fördelar?

Vad är "HAs slutgiltiga tabell" enligt dig. HA avslutas när 1:an och 2:an börjar spela direktkval. 3:an går tillsammans med lag 4-8 till slutspelsserien, vilket inte är HA.

Hur lagen placerade sig i HA kommer inte att ha någon betydelse för vem som möter vem. Det utgår från slutspelsserien som inte är HA.
Citera
2015-02-06, 20:21
Medlem
Stämmer inte. Vinnaren av finalen slutar etta (SHL), förloraren tvåa eller trea. Du påstår att en grundserie är betydelselös? Det är som att kasta en bit av historia i papperskorgen. Klart att en tabell fastställs, det med eller utan slutspel.
Citera
2015-02-06, 20:46
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Inte tillräckligt fina för att parera de skulder ni har.

AIK har levt på konstgjort andning sen 2010.
Nej, man har levt längre än så på konstgjord andning.

Men fortfarande har du alltså fel i ditt påstående, men kan icke erkänna. Största boven i dramat är inte publik, det handlar om helt andra faktorer.

Nåväl, vi kommer inte gå i konkurs. Men just nu vill jag bara att säsongen ska vara över och årsmötet starta.
Citera
2015-02-06, 21:21
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Nej, man har levt längre än så på konstgjord andning.

Men fortfarande har du alltså fel i ditt påstående, men kan icke erkänna. Största boven i dramat är inte publik, det handlar om helt andra faktorer.

Nåväl, vi kommer inte gå i konkurs. Men just nu vill jag bara att säsongen ska vara över och årsmötet starta.

Så fort Djurgården trillade ut så kunde man ju skönja den riktiga publiksiffran - 4788 säsongen 2013/14 utan derbyn. Tro fan att vi hade haft bra publiksiffror om vi hade haft en Globen runt hörnet vi kunde nyttja bara på derbyn.

Ett lag i Stockholm överlever inte med ett snitt på 5000.

För femton år sen hade ni ett snitt på 6000 och det var på den tiden övriga lag spelade i sina gamla ishallar. Varje lag som gjort omfattande renoveringar byggt nytt eller renoverat har ju haft en publikkurva som pekat uppåt. Sex av Luleå Hockeys nio bästa publiksäsonger har tillkommit sen 2009.

Trenden för er pekar ju i rakt motsatt riktning.
Citera
2015-02-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Antar att du med "PO-tabellen" menar slutspelsserien? Den har som jag poängterar ovan ingenting med resultatet av HA:s grundserie att göra, mer än att 3:an får en trepoängare, 4:an en tvåpoängare och 5:an en enpoängare med sig till slutspelsserien.

Precis , har svårt för de där
Citera
2015-02-06, 21:30
Medlem
€rics avatar
Citat:
Så fort Djurgården trillade ut så kunde man ju skönja den riktiga publiksiffran - 4788 säsongen 2013/14 utan derbyn. Tro fan att vi hade haft bra publiksiffror om vi hade haft en Globen runt hörnet vi kunde nyttja bara på derbyn.

Ett lag i Stockholm överlever inte med ett snitt på 5000.
Sedan ska vi ta skillnaden att ni var ett topplag och vi ett konstant bottenlag. Men jag förstår inte resonemanget att man skulle klaga över globen.

Men som vi då kan se är att med samma snitt kan ett lag från Stockholm inte alls ha samma möjligheter där den stora skillnaden är kommunen. Sorgligt. Dessutom så har de ju visat sig att 6000 inte räcker till heller. Tyvärr.
Citera
2015-02-06, 22:02
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Sedan ska vi ta skillnaden att ni var ett topplag och vi ett konstant bottenlag. Men jag förstår inte resonemanget att man skulle klaga över globen.

Men som vi då kan se är att med samma snitt kan ett lag från Stockholm inte alls ha samma möjligheter där den stora skillnaden är kommunen. Sorgligt. Dessutom så har de ju visat sig att 6000 inte räcker till heller. Tyvärr.

Om vi vänder på det då.

Hur mycket snittar AIK fotboll en säsong?

Vad kostar ett säsongskort, sittplats långsidan, hyfsat bra plats, hos AIK fotboll?

Vad kostar motsvarande säsongskort, sittplats långsidan, hyfsat bra plats, hos AIK Hockey?

Jag gissar att säsongsplåtar på hockeyn kostar 4000 - 4500 och för fotbollen säg 2700 - 3300. Är jag ute och cyklar?

Och jag jämför inte våra siffror med era. Jag konstaterar att ni har tappat tusen besökare i snitt jämfört med tidigt 00-tal. Alla andra lag som fräschat upp arenorna har gått åt andra hållet. Klart som fan att ni har för lite publik för att kunna spela i SHL.

Och det där med topplag, det är ett ämne i sig. Skellefteå AIK kan ju spräcka den myten. De har vunnit allt men har ändå inte slutsålt match efter match. Sportsliga framgångar är en liten delfaktor i att locka publik. Allt pekar ju mot att arenan är en jättefaktor. Dåliga sportsliga resultat tenderar dock att ge en större negativ effekt på publiken men nu är vi off topic.
Senast redigerad av Kalle-Kotte 2015-02-06 kl. 22:04.
Citera
2015-02-06, 22:17
Medlem
€rics avatar
Citat:
Om vi vänder på det då.

Hur mycket snittar AIK fotboll en säsong?

Vad kostar ett säsongskort, sittplats långsidan, hyfsat bra plats, hos AIK fotboll?

Vad kostar motsvarande säsongskort, sittplats långsidan, hyfsat bra plats, hos AIK Hockey?

Jag gissar att säsongsplåtar på hockeyn kostar 4000 - 4500 och för fotbollen säg 2700 - 3300. Är jag ute och cyklar?

Långsida i fotboll kostar 4600, och i hockeyn med kvalserie tror jag det var 5000.

Citat:
Och jag jämför inte våra siffror med era. Jag konstaterar att ni har tappat tusen besökare i snitt jämfört med tidigt 00-tal. Alla andra lag som fräschat upp arenorna har gått åt andra hållet. Klart som fan att ni har för lite publik för att kunna spela i SHL.

Och det där med topplag, det är ett ämne i sig. Skellefteå AIK kan ju spräcka den myten. De har vunnit allt men har ändå inte slutsålt match efter match. Sportsliga framgångar är en liten delfaktor i att locka publik. Allt pekar ju mot att arenan är en jättefaktor. Dåliga sportsliga resultat tenderar dock att ge en större negativ effekt på publiken men nu är vi off topic.
Ingen hemlighet, vi tappade enormt många efter globenkrisen och finlandskraschen. Du vet att vi spelar på den mest omoderna arenan för tillfället och samtidigt har en k a t a s t r o f bygge till arena intill? Förutsättningarna är dåliga och hyran hög.
Citera
2015-02-06, 22:23
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Långsida i fotboll kostar 4600, och i hockeyn med kvalserie tror jag det var 5000.

Oj, hur många matcher har ni hemma i fotbollen, 15 va? Hur mycket publik snittar AIK fotboll? 20 000?

Då är det ju bara att konstatera att AIK: s supportrar först och främst bryr sig om fotbollen.
Det är alltså billigare per match - säsongskostnaden är ungefär densamma - att gå på ishockey. Ändå har fotbollslaget flera gånger fler besökare. Hur förklarar man det?
Citera
2015-02-06, 22:30
Medlem
€rics avatar
Citat:
Oj, hur många matcher har ni hemma i fotbollen, 15 va? Hur mycket publik snittar AIK fotboll? 20 000?

Då är det ju bara att konstatera att AIK: s supportrar först och främst bryr sig om fotbollen.
Det är alltså billigare per match - säsongskostnaden är ungefär densamma - att gå på ishockey. Ändå har fotbollslaget flera gånger fler besökare. Hur förklarar man det?
Grattis. Du har upptäckt något helt otroligt.. eller?

Du konstaterar bara det alla redan vet så vet inte riktigt vad du eftersöker?

På 80-talet var det tvärtom delvis. Hockeyn drog mer än Fotbollen. Sedan försvann de mesta i slutet på 90-talet, början på 00-talet när man valde att försöka rövknulla supportrar och därmed försvann stora delar av stödet. Sedan skulle en arena i norrort troligtvis vara skillnad på 1000 pers.
Citera
2015-02-06, 22:33
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Grattis. Du har upptäckt något helt otroligt.. eller?

Du konstaterar bara det alla redan vet så vet inte riktigt vad du eftersöker?

På 80-talet var det tvärtom delvis. Hockeyn drog mer än Fotbollen. Sedan försvann de mesta i slutet på 90-talet, början på 00-talet när man valde att försöka rövknulla supportrar och därmed försvann stora delar av stödet. Sedan skulle en arena i norrort troligtvis vara skillnad på 1000 pers.

Då är det ju inte övriga kommuners fel att AIK: s enorma supporterskara väljer fotbollen framför ishockeyn trots att det är en ekonomiskt bättre deal att välja ishockeyn.
Citera
2015-02-06, 23:02
Medlem
€rics avatar
Citat:
Då är det ju inte övriga kommuners fel att AIK: s enorma supporterskara väljer fotbollen framför ishockeyn trots att det är en ekonomiskt bättre deal att välja ishockeyn.
Inte sagt att de är övriga kommuner fel. Aldrig sagt. Jag påstår dock att svensk hockey har blivit en serie där den med flest politiker bakom sig ligger i högsta serien och inte de föreningar som tex jobbar hårt för att få fram talanger men inte har pengar att behålla dem. Därför är de synd att KHL är upptaget då vi kunde kört "Kommunala hockey ligan".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in