2015-02-06, 19:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Ingenting är total avsaknad av tid och rum. Det är allt universum inte är.

Fortfarande för ospecifikt/oprecist. Kom med något matnyttigt.
Citera
2015-02-06, 20:43
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
"Hur kom universum till från ingenting?", "Gud finns visst!".

Till att börja med så är "ingenting" bara vad vi människor uppfattar som ingenting. För vissa djur är exempelvis färger ingenting, men ur människans perspektiv är det absolut något. Det jag försöker säga är att vi omöjligt kan veta vad som är den objektiva verkligheten (eller vad man ska kalla det). Därför kan man varken veta om universum skapades av vad vi kallar för "ingenting", en nisse vid benämningen gud, en häst med 3 ögon, magi eller osynliga bajskorvar. Alla teser är rimliga (eller orimliga), och man bör verkligen passa sig från att hävda sig veta sanningen. Som ateist förnekar man inte att gud möjligtvis skulle kunna finnas, man väljer bara att inte tro det helt utan belägg rätt upp och ned. De flesta motiveringarna tills guds existens bygger på vad andra människor förmedlat eller att andra människor inte kan förklara bättre. Vilket är otroligt dåliga källor när det gäller sådant som vi inte har kunskap om. Varför skulle min kompis intuition eller gissning var bättre än min eller vice versa? Varför måste någon av oss ens ha rätt? Att vara troende innebär i princip att man spikar fast magi som den enda möjliga och rätta förklaringen då den är lätt att applicera samt att alla pusselbitar faller på plats. Otroligt billigt om du frågar mig.
Citera
2015-02-06, 20:47
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
"Hur kom universum till från ingenting?", "Gud finns visst!".

Till att börja med så är "ingenting" bara vad vi människor uppfattar som ingenting. För vissa djur är exempelvis färger ingenting, men ur människans perspektiv är det absolut något. Det jag försöker säga är att vi omöjligt kan veta vad som är den objektiva verkligheten (eller vad man ska kalla det). Därför kan man varken veta om universum skapades av vad vi kallar för "ingenting", en nisse vid benämningen gud, en häst med 3 ögon, magi eller osynliga bajskorvar. Alla teser är rimliga (eller orimliga), och man bör verkligen passa sig från att hävda sig veta sanningen. Som ateist förnekar man inte att gud möjligtvis skulle kunna finnas, man väljer bara att inte tro det helt utan belägg rätt upp och ned. De flesta motiveringarna tills guds existens bygger på vad andra människor förmedlat eller att andra människor inte kan förklara bättre. Vilket är otroligt dåliga källor när det gäller sådant som vi inte har kunskap om. Varför skulle min kompis intuition eller gissning var bättre än min eller vice versa? Varför måste någon av oss ens ha rätt? Att vara troende innebär i princip att man spikar fast magi som den enda möjliga och rätta förklaringen då den är lätt att applicera samt att alla pusselbitar faller på plats. Otroligt billigt om du frågar mig.

Vad är då motsatsen till universum?
Citera
2015-02-06, 20:48
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:

Det vet inte jag. Vet du?
Hur är det ens relevant?
Citera
2015-02-06, 20:49
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Det vet inte jag. Vet du?

Ingenting.
Citera
2015-02-06, 20:50
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ingenting.
Vems definition av ingenting? Din?
Citera
2015-02-06, 20:54
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Vems definition av ingenting? Din?

Enligt mig är universum allt som existerar. Universum är allt. Innan universum fanns så fanns ingenting. Universum är någonting. Om universum vore ingenting så borde ingenting existera. Men allt existerar eftersom allt är allt.
Citera
2015-02-06, 20:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ojdå. Nu skall vi operera med falska dikotomier.

Försök inkludera åtminstone LITE logik i ditt missionsmanuals-"resonerande".
Citera
2015-02-06, 21:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Enligt mig är universum allt som existerar. Universum är allt. Innan universum fanns så fanns ingenting. Universum är någonting. Om universum vore ingenting så borde ingenting existera. Men allt existerar eftersom allt är allt.

Och belägg för din positivism, tack.

(Din semantiska akrobatik är substanslös).
Citera
2015-02-06, 21:04
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och belägg för din positivism, tack.

(Din semantiska akrobatik är substanslös).

Det är min egna sanning. Varken mer eller mindre.
Citera
2015-02-06, 21:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är min egna sanning. Varken mer eller mindre.

Aaah, du är en av dom som flaxar semantisk mellan subjektivitet och objektivitet. Förtydliga dig istället för att gömma dig i semantisk akrobatik.
Citera
2015-02-06, 21:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Så din evt religiositet är pantheistisk då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in