Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Bostaden är inte vad den en gång var. För vissa vänstertomtar är det är "rättighet". (Rättighet att bo subventionerat på södermalm). Medan för majoriteten en vara som vilken som helst. Vissa vill lägga mycket på bostaden, andra mindre.
Du verkar som sagt tro att inget kommer ändras utanför tullarna. Snälla försök att inse att stockholm är mer än tullarna. Tills dess sluta tjata om södermalm där du inte kan bo din avundsjuka jävel. Allt jag ser näre du börjar tjata om innerstaden är "Buhu jag vill också men jag kan inte för att någon med mindre pengar än jag har lägenheten jag vill ha!"
Citat:
Man kan naturligtvis inte införa det på en dag, men det måste gå mer åt det hållet.
Steg 1. Bygg bort bostadsbristen. Steg 2. Inför marknadshyror.
Innan steg 1 är gjort kommer marknadshyror innebära ökade skatter, ansträngda polisresurser och väldigt mycket mer personskador och egendomsskador.
Citat:
Har du funderat på hur mycket din egen skulle behöva höjas för att bygga nya subventionerade hyresrätter? Subventioner till folk som kanske inte ens behöver det.
Min skulle inte behöva höjas alls, ta de pengarna som går till invandringen eller nackatunnelbanan så ska du se att pengarna finns.
Jo, då jag rör mig i mer spridda kretsar än vad du gör. Du låter som min farsa som baserar allt som handlar om invandring på en välintegrerad iranska på sitt jobb. Du gör samma sak med bostäder "Jo alltså jag och min chefspolare har ju råd att betala 25k i månaden då har ju alla det."
Citat:
Jag tycker att man ska hjälpa de svaga hushåll som behöver hjälp. Inte subventionera medelklassen som inte ens behöver subventionerna.
Hur subventioneras medelklassen? Och du kan glömma att fattiga kommer få mer hjälp, de kommer hamna på gatan eller bli kriminella.
Citat:
Jag vill att alla ska kunna få ett kontrakt, men det tycker inte en person som är för regleringar.
Alla kan inte få det så länge det saknas bostäder, enkel matematik.
Citat:
NEj det är du som inte tänkt alls. Kom in i verkligheten tack.
Du tror att folk bara kommer infinna sig att bli hemlösa så att rika typer ska kunna bo vart dom vill och valsa förbi alla kösystem som finns? Typisk egoism.
Citat:
Men var bor alla idag? Det är inte så att folk kampar direkt?
Vill kurt-sune flytta hem till mamma och pappa? Kanske har du 3 syskon som du vill bo med också? Tänk dig vilket rikt liv du och din sambo skulle ha av att bo hos mamma och pappa + 3 syskon i en 2a på 60kvadrat. Fan vad bra eller hur?
Du ser det så klart som berikande och helt fantastiskt och inte alls hämmande på privatlivet och din mentala hälsa.
Folk bor jävligt trångt för att de inte kan få tag i bostad vilket stannar upp deras personliga liv. Varför tror du att folk skaffar barn och familj mycket mycket senare idag än för 30 år sedan?
Citat:
Nej då kommer folk att kunna ha mer att välja på. Det är bäst för alla.
Men naturligtvis dyrare för den som bor på ett populärt läge.
Mer att välja på? För vem då? topp 5% som tjänar mest men som redan bor i villa i Djursholm?
Det blir dyrare för ALLA på ALLA lägen men det är något du inte begriper.
Varför går min hyra upp varje år? Med din logik borde den gå ner.