2015-02-05, 20:43
  #4093
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Staten kan gå in och bygga nytt. De gjorde dom förr och kan göra igen. Men då sätter sig gnällspikar som du dig på sne och börjar gråta "OMG folk har råd att bo och de KAN bo?!? Min bostad förlorar i värde BO FUCKING HO!"

Jaha så politikerna ska bygga? Nej de har inte den kompetensen tyvärr. Och med facit på hand vet vi att miljonprogrammen inte var så lyckade med all segregation som det lett till.

Vad tror du kostnaden är för detta?
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2015-02-05 kl. 20:45.
Citera
2015-02-05, 20:43
  #4094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förstår inte hur du kan blanda ihop sjukhus och skolor med bostäder. Alla bor inte i hyreskaserner. Man kan få bo på sitt egna sätt om man känner för det i eget hus, eller bostadsrätt.

Det är ingen rättighet att få bo för en viss bestämd hyra anser jag. Vill man bo flott och på bra läge så får man betala vad det kostar. Bo som du vill så bor jag som jag vill, men ge fan i mina pengar så ger jag fan i dina. Ungefär så tycker jag.

Och jag förstår inte hur man kan blanda ihop bilar med bostäder.

Vad du anser skiter jag högaktat i och därför anser jag att marknadshyror skulle vara en TOTAL katastrof i läget vi har nu. Din skatt skulle höjas REJÄLT tills bidrag för hyran ställdes in helt och då skulle det bli totalt jävla kaos. Men det begriper inte en idiot som du. För du tror väl inte att invandrare som går på soc eller svenskar som går på soc betalar sin egen hyra? Och nej Soc tvingar inte folk att flytta, de betalar även priser för svartkontrakt. Så det är i slutändan DU som betalar marknadshyrorna. Sen har vi en annan grupp, de som inte går på soc men som har svårt att klara sig som det är, dessa kommer att få allvarliga problem att leva och dessa kommer att bli kriminella vare sig de vill eller inte.
Jag antar att du inte tänkt så långt?

Citat:
Nej det finns stora likheter i jämförelsen. Skaffar du en ny bostad så får du betala vad det kostar precis som när du köper en ny bil.

Vad som saknas är alternativ att välja på och det beror till stor del på hyresregleringen. Det blir bara värre och värre för varje år som går nu.

En ny bil är INTE ett måste för att kunna leva i landet.

Och jag kan lova dig att det blir värre när marknadshyror införs.
Citera
2015-02-05, 20:45
  #4095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha så politikerna ska bygga? Nej de har inte den kompetensen tyvärr. Och med facit på hand vet vi att miljonprogrammen inte var så lyckade med all segregation som det lett till,

Miljonprogrammen var inte ett misslyckande, invandringen är ett totalt jävla misslyckande. Eller tror du att det bara var negrer och orcher som bodde i miljonprogrammen på 70 talet?
Citera
2015-02-05, 20:51
  #4096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vem ska bygga mer?

Ja det är ju det som är målet... För när det blir lönlöst att sitta och trycka på ett kontrakt man inte behöver kan hyresmarknaden äntligen fungera igen.

Det har jag redan sagt.

Dröm vidare att hyresmarknaden kommer fungera igen med marknadshyror när det är EXTREM brist på bostäder redan.

Citat:
Det var länge sedan det byggdes så mycket som nu. Finns inga byggbolag som "vägrar att bygga". Det är politikerna som är problemet. De sitter på marken. Och sedan har du alla NIMBY:s som ska överklaga allt och alla nybyggen.

Klart de vägrar att bygga sen får du tro vad du vill. De bygger det som de behöver göra för att hålla priserna höga.

Citat:
Vaddå bli av med dessa? Man får väl bo som man har råd? Finns olika lägen, storlekar och hyresnivåer.

Och en jävla brist på bostäder så de som du vill vräka har ingenstans att ta vägen. Är du så korkad att folk bara kommer godkänna att flytta ut på gatan för att en avundsjuk kommunist som du ska kunna ta deras lägenheter?
Nej, strunta i ränteavdraget och höj räntan så ska du se att priserna börjar sjunka och folk kommer ha råd att bo.

Citat:
Varför skulle det bli så när fler får hyreskontrakt?

Hur exakt får fler hyreskontrakt utöver de 30-60.000 som folk sitter och håller på? (Ja man har undersökt saken) Byggbolagen kommer inte börja med någon jävla byggboom om du tror det. Så länge marken är begränsad i attraktiva områden (där de vill bygga) så kommer de inte bygga mer än idag. Allt kommer bara bli en jävla massa dyrare.
Citera
2015-02-05, 20:52
  #4097
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och jag förstår inte hur man kan blanda ihop bilar med bostäder.
Bostaden är inte vad den en gång var. För vissa vänstertomtar är det är "rättighet". (Rättighet att bo subventionerat på södermalm). Medan för majoriteten en vara som vilken som helst. Vissa vill lägga mycket på bostaden, andra mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vad du anser skiter jag högaktat i och därför anser jag att marknadshyror skulle vara en TOTAL katastrof i läget vi har nu.
Man kan naturligtvis inte införa det på en dag, men det måste gå mer åt det hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Din skatt skulle höjas REJÄLT tills bidrag för hyran ställdes in helt och då skulle det bli totalt jävla kaos.
Har du funderat på hur mycket din egen skulle behöva höjas för att bygga nya subventionerade hyresrätter? Subventioner till folk som kanske inte ens behöver det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Men det begriper inte en idiot som du.
Inte du heller?

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
För du tror väl inte att invandrare som går på soc eller svenskar som går på soc betalar sin egen hyra? Och nej Soc tvingar inte folk att flytta, de betalar även priser för svartkontrakt. Så det är i slutändan DU som betalar marknadshyrorna.
Jag tycker att man ska hjälpa de svaga hushåll som behöver hjälp. Inte subventionera medelklassen som inte ens behöver subventionerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Sen har vi en annan grupp, de som inte går på soc men som har svårt att klara sig som det är, dessa kommer att få allvarliga problem att leva och dessa kommer att bli kriminella vare sig de vill eller inte.
Jag vill att alla ska kunna få ett kontrakt, men det tycker inte en person som är för regleringar.


Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag antar att du inte tänkt så långt?
NEj det är du som inte tänkt alls. Kom in i verkligheten tack.



Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
En ny bil är INTE ett måste för att kunna leva i landet.
Men var bor alla idag? Det är inte så att folk kampar direkt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och jag kan lova dig att det blir värre när marknadshyror införs.
Nej då kommer folk att kunna ha mer att välja på. Det är bäst för alla.

Men naturligtvis dyrare för den som bor på ett populärt läge.
Citera
2015-02-05, 20:58
  #4098
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det har jag redan sagt.
Ok staten alltså. För vems pengar? Har du räknat på vad det skulle kosta? Jag är ganska säker på att du inte skulle tycka det var värt det, om du inte är en bidragssnyltare förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Dröm vidare att hyresmarknaden kommer fungera igen med marknadshyror när det är EXTREM brist på bostäder redan.
Nej det är inte extrem brist. Ungdomar flyttar hemifrån tidigast i hela europa.

Vad det är brist på är subventionerade kontrakt. Men det är det på alla varor under marknadspris.



Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Klart de vägrar att bygga sen får du tro vad du vill. De bygger det som de behöver göra för att hålla priserna höga.
Byggbolag får inte bygga som dom vill. Det måste finnas mark att bygga på också. På sådan mark är det brist.



Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och en jävla brist på bostäder så de som du vill vräka har ingenstans att ta vägen. Är du så korkad att folk bara kommer godkänna att flytta ut på gatan för att en avundsjuk kommunist som du ska kunna ta deras lägenheter?
Ingen ska vräkas. Men man får bo som man har råd. Har man inte råd att bo på strandvägen får man väl bo Nacka? Inte ett dugg sämre egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej, strunta i ränteavdraget och höj räntan så ska du se att priserna börjar sjunka och folk kommer ha råd att bo.

Vem ska höja räntan? Ränteavdraget lär inte tas bort. Det är inte realistiskt idag.



Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hur exakt får fler hyreskontrakt utöver de 30-60.000 som folk sitter och håller på? (Ja man har undersökt saken) Byggbolagen kommer inte börja med någon jävla byggboom om du tror det. Så länge marken är begränsad i attraktiva områden (där de vill bygga) så kommer de inte bygga mer än idag. Allt kommer bara bli en jävla massa dyrare.

Om kontrakten är rätt prissatta så kommer inte folk att vare sig bo onödigt stort, (om de inte vill betala för det) och ingen kommer att sitta och trycka på kontrakt bara för att det kan vara bra att ha någon gång.
Citera
2015-02-05, 22:41
  #4099
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och inget sådant understöd ges. Dock så subventionerar hyresgäster andra delar av det kommunala då politikerna använder bolagens pengar till annat.

Din syn är lite väl Asperger-aktig. Även om ingen explicit monetär transaktion görs från skattekistan till den som har ett förstahandskontrakt på en hyresrätt så är det uppenbart ett implicit understöd att man på politisk väg sätter ett tak för hur hög hyran får vara, som ligger under jämviktspriset för hyreslägenheter i exempelvis Stockholms innerstad. Det är ekonomiskt ekvivalent, både för hyresgästen och den allmännyttiga hyresvärden, med om man tog ut en marknadsmässig hyra och använde en del av pengarna man på det sättet fick in till att betala ut ett bostadsbidrag till hyresgästen som gjorde att nettohyran hamnade på samma nivå som den ligger på idag.
Citera
2015-02-05, 22:48
  #4100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Nej, men det kan ju bero på flera olika saker. Exempelvis kan det vara en följd av att det är svårt att få bygglov, eller att det inte utgör någon omfattande extra förtjänst för ägarna i förhållande till investeringsrisken även om bolagen kan behålla förtjänsten av ränteavdragen.
Det med bygglov är en spridd myt. DI gjorde för en tid sedan en sammanställning där man påvisade att massor med bygglov inte utnyttjades. I de flesta kommuner förföll över hälften av byggloven.

Kommunerna vill att det byggs hyreskaserner. Så vill någon bygga det så är det röda mattan som rullas ut. Men prisregleringen gör att det inte finns ekonomi i nyproducerade hyreskaserner.

Har du byggt några? Men om varken du eller andra är sugna på att bygga så har du svårt att påvisa att det är en så fantastiskt fin affär.

Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det borde inte vara så svårt att se. Med tanke på att det inte direkt finns många alternativ på hyresrättsmarknaden och eftersom det därför inte går att enkelt byta leverantör (hyresvärd) så saknas det incitament för de bolag som trots allt har befintliga hyresrätter att hyra ut att pressa priserna för att kunna locka kunder.
Jag hittade som sagt ingen logik. Och inte blev det bättre av detta.

Det har aldrig fallit dig in att det blir köer för att hyrorna är lägre än vad marknaden vill betala?
Inkomsterna av hyreskasernerna är så låga att ingen vill bygga nya. Och då fantiserar du om att fastighetsbolagen skulle tjäna bra.
Citera
2015-02-05, 22:56
  #4101
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det med bygglov är en spridd myt. DI gjorde för en tid sedan en sammanställning där man påvisade att massor med bygglov inte utnyttjades. I de flesta kommuner förföll över hälften av byggloven.
Det har också att göra med att infrastrukturen inte är tillräckligt utbyggd för att få lönsamhet i affären mm.

Det fullkomligt dräller av bygglov/byggrätter, men mark där det finns ekonomi att bygga är det brist på.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Kommunerna vill att det byggs hyreskaserner. Så vill någon bygga det så är det röda mattan som rullas ut. Men prisregleringen gör att det inte finns ekonomi i nyproducerade hyreskaserner.
Nja det tror jag inte riktigt. Det ingen slump att det nästan bara byggs bostadsrätter. Hyreskaserner ala sovjet vill man nog helst inte ha med en massa sossfall. Fast det säger man aldrig högt.
Citera
2015-02-05, 23:07
  #4102
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det med bygglov är en spridd myt. DI gjorde för en tid sedan en sammanställning där man påvisade att massor med bygglov inte utnyttjades. I de flesta kommuner förföll över hälften av byggloven.

Kommunerna vill att det byggs hyreskaserner. Så vill någon bygga det så är det röda mattan som rullas ut. Men prisregleringen gör att det inte finns ekonomi i nyproducerade hyreskaserner.

Har du byggt några? Men om varken du eller andra är sugna på att bygga så har du svårt att påvisa att det är en så fantastiskt fin affär.

Jag hittade som sagt ingen logik. Och inte blev det bättre av detta.

Det har aldrig fallit dig in att det blir köer för att hyrorna är lägre än vad marknaden vill betala?
Inkomsterna av hyreskasernerna är så låga att ingen vill bygga nya. Och då fantiserar du om att fastighetsbolagen skulle tjäna bra.

Du skrev i ett inlägg någonstans att du till skillnad från andra på Flashback faktiskt läser inlägg innan du svarar, men om du går igenom mina inlägg här en gång till så står det inte någonstans att jag tror att fastighetsbolagen tjänar bra. Vad jag däremot har skrivit är att i avsaknad av realistiska alternativ för hyresgästerna så kan man inte räkna med att den (möjligtvis lilla) förtjänst som ränteavdraget utgör för fastighetsbolagen skulle komma hyresgästerna tillgodo genom lägre hyror. Det är inte alls samma sak som att jag skulle tro att fastighetsbolagen tjänar mycket pengar.

Jag misstänker att du, liksom jag, har en ekonomexamen på högskolenivå, och då borde du kunna hålla med om att realistisk konkurrens är ett nödvändigt krav för att en kostnadsbesparing skall komma köparna av en viss vara tillgodo, vilket är precis vad min poäng är här. Att kostnadsbesparingen i det här specifika fallet skulle vara stor har jag inte alls hävdat.

För att undvika tvivel om vad min utgångspunkt är: jag tillhör gruppen som förespråkar att man inför marknadsmässiga hyror, som alltså i exempelvis Stockholms innerstad skulle ligga klart högre än vad befintliga innehavare av förstahandskontrakt på hyresrätter betalar i dagsläget. Detta skulle sannolikt medföra att fler bolag skulle vara intresserade av att bygga hyresrätter i attraktiva lägen eftersom man med marknadsmässiga, högre hyror skulle ha betydligt lättare att faktiskt gå med vinst på sitt bestånd. Vad jag kan förstå är det ungefär det som du menar.
Citera
2015-02-06, 00:50
  #4103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
http://www.dn.se/ekonomi/bostadsministern-vill-kartlagga-andrahandsmarknaden/

Alliansen har skapat ett nytt sätt för rika att sko sig på de bostadssökande: andrahandsuthyrning. Nu får sossarna försöka rätta till eländet, det har visat sig att det inte alls blev fler bostäder (hur det nu skulle gå till?),
Hur skulle det gå till. Du och alla andra bygger väl hyreskaserner och hyr ut till folk.
Då kan det väl omöjligen finnas avsättning för andrahandsuthyrning till överpriser.

Andrahandsuthyrning leder till ett ökat utbud av bostäder, iom att befintliga bostäder annars skulle stå tomma.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
utan istället att förslagna personer köper bostadsrätter och hyr ut dem till överpriser till desperata bostadssökande.
Det där är lite intressant för här säger du att det inte finns en bostadsbubbla.

Kan man köpa en BR och hyra ut och gå plus så är uppenbarligen inte BR:en överprissatt.
Citera
2015-02-06, 00:54
  #4104
Medlem
Något som faktiskt skulle hjälpa vore om Stockholm stad gav sina kommunala bolag att bygga lägenheter. Vanliga lägenheter. Inte med den höga bostadsstandard som byggs idag.
Nu pungslår staden bolagen på hundratals miljoner per år, hade exempelvis svenska bostäder byggt lägenheter för de pengarna senaste tio åren så hade vi haft tusentals fler bostäder.

Nu när dessutom tunnelbanan håller på och byggs ut. Agera proaktivt och köp upp mark och bygg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in