2015-02-06, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du skrev i ett inlägg någonstans att du till skillnad från andra på Flashback faktiskt läser inlägg innan du svarar, men om du går igenom mina inlägg här en gång till så står det inte någonstans att jag tror att fastighetsbolagen tjänar bra.
Detta: (FB) Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist
Kan jag iaf inte tolka som annat än att du uttrycker just det du här påstår att du inte gjort.
Formuleringar som "lägga förtjänsten i egen ficka" uttrycker just det.

Även andra stycket som jag också invände mot kan jag inte se som annat än oförstående av basal marknadsmässiga principer.
Just det faktum att det är kö och prisreglering gör att det inte finns utrymme för någon excess. Objekten kommer att handlas vid smärtgränsen.

Citat:
Vad jag däremot har skrivit är att i avsaknad av realistiska alternativ för hyresgästerna så kan man inte räkna med att den (möjligtvis lilla) förtjänst som ränteavdraget utgör för fastighetsbolagen skulle komma hyresgästerna tillgodo genom lägre hyror. Det är inte alls samma sak som att jag skulle tro att fastighetsbolagen tjänar mycket pengar.
Hyrorna sätts av HGF. Och det är en bra bit under marknadshyra. Därför köer. Ett ränteavdrag kan då inte vara en förtjänst utan ger bara nödvändig kostnadstäckning för att gå runt. Den är diskonterad vid förvärvet.
Citera
2015-02-06, 05:57
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Något som faktiskt skulle hjälpa vore om Stockholm stad gav sina kommunala bolag att bygga lägenheter. Vanliga lägenheter. Inte med den höga bostadsstandard som byggs idag.
Nu pungslår staden bolagen på hundratals miljoner per år, hade exempelvis svenska bostäder byggt lägenheter för de pengarna senaste tio åren så hade vi haft tusentals fler bostäder.

Nu när dessutom tunnelbanan håller på och byggs ut. Agera proaktivt och köp upp mark och bygg.

Det är inte bostandstandaren som gör höga priser utan hög produktionskostnader och markkostnader. Det finns massor med mark man skulle kunna använda, t.ex skulle man kunna bygga bostäder runt Älta Sjön och man skulle bygga bostäder vid Kymlinge, finns en färdig tunnelbanne station bara att ta i bruk.

Sänk bostadsbidraget / socialbidraget istället, så folk inte kan bo i dyrare lägenheter än vad det har råd med, då kommer man också frigöra massa en lägenheter till den produktiva delen av folket och sedan visar man att arbetslinjen är det som gäller.

Men vi har en värdelös bostadsminister som inte kan göra någonting rätt, så bostadsproduktionen kommer sjunka det närmaste åren. Det projekt som är ingång är tack vare alliansen.
Senast redigerad av Sverige2025 2015-02-06 kl. 06:01.
Citera
2015-02-06, 06:35
Medlem
Citat:
Din syn är lite väl Asperger-aktig. Även om ingen explicit monetär transaktion görs från skattekistan till den som har ett förstahandskontrakt på en hyresrätt så är det uppenbart ett implicit understöd att man på politisk väg sätter ett tak för hur hög hyran får vara, som ligger under jämviktspriset för hyreslägenheter i exempelvis Stockholms innerstad. Det är ekonomiskt ekvivalent, både för hyresgästen och den allmännyttiga hyresvärden, med om man tog ut en marknadsmässig hyra och använde en del av pengarna man på det sättet fick in till att betala ut ett bostadsbidrag till hyresgästen som gjorde att nettohyran hamnade på samma nivå som den ligger på idag.

Det är fortfarande inte en subvention. Om man istället slutade bekosta andra delar av samhället med hyresgästernas pengar hade hyrorna kunnat sänkas istället.
Citera
2015-02-06, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ok staten alltså. För vems pengar? Har du räknat på vad det skulle kosta? Jag är ganska säker på att du inte skulle tycka det var värt det, om du inte är en bidragssnyltare förstås.

Skattebetalarnas pengar, du vet samma typ av pengar som man använder för att bygga tunnelbana till Nacka. En tunnelbana nackaborna borde få betala själva med ditt resonemang. Starta en fond, dra ihop lite pengar från de boende, bygg en tunnelbana. Jag tycker inte en tunnelbana till nacka är värt det för jag kommer aldrig använda den, lägg pengarna på smågodis istället.

Citat:
Nej det är inte extrem brist. Ungdomar flyttar hemifrån tidigast i hela europa.

Vad det är brist på är subventionerade kontrakt. Men det är det på alla varor under marknadspris.

Klart det inte är någon brist, det finns fler än 10 lägenheter och det bor mer än 10 personer i Sthlm, ingen brist 10 och 10 är jämt för det har Kurt-Sune sagt.

Och fortfarande finns det inga subventionerade kontrakt någonstans i hela staden. Vad som är subventionerat är vissa personer som får det av Soc/FK men det är inget som hyresbolagen är inblandade i. Du borde istället propagera för indragna bidrag.

Citat:
Byggbolag får inte bygga som dom vill. Det måste finnas mark att bygga på också. På sådan mark är det brist.

Klart dom får bygga. Dom vill inte bygga för mycket bara. Ytan är ändlig där man kan tjäna de stora pengarna. De VILL att priserna ska gå upp så de kan få ut mer för ytan som finns.

Citat:
Ingen ska vräkas. Men man får bo som man har råd. Har man inte råd att bo på strandvägen får man väl bo Nacka? Inte ett dugg sämre egentligen.

Du tror att det kommer drabba de som bor i innerstaden alltså? Du är medveten om att folk inte direkt simmar i bostadsval utanför tullarna?

Citat:
Vem ska höja räntan? Ränteavdraget lär inte tas bort. Det är inte realistiskt idag.

Bankerna borde tvingas höja räntan så att man slipper situationer där en lägenhet kostar MILJONER för en sketen 2a på 35 kvadrat. Men det är realistiskt att ha marknadshyror i dagens läge menar du?

Citat:
Om kontrakten är rätt prissatta så kommer inte folk att vare sig bo onödigt stort, (om de inte vill betala för det) och ingen kommer att sitta och trycka på kontrakt bara för att det kan vara bra att ha någon gång.

Och mängder kommer bli hemlösa om de inte faller till brott. Vilket många kommer göra. Kåkstäder som i Rio funkar inte i Sverige.
Citera
2015-02-06, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bostaden är inte vad den en gång var. För vissa vänstertomtar är det är "rättighet". (Rättighet att bo subventionerat på södermalm). Medan för majoriteten en vara som vilken som helst. Vissa vill lägga mycket på bostaden, andra mindre.

Du verkar som sagt tro att inget kommer ändras utanför tullarna. Snälla försök att inse att stockholm är mer än tullarna. Tills dess sluta tjata om södermalm där du inte kan bo din avundsjuka jävel. Allt jag ser näre du börjar tjata om innerstaden är "Buhu jag vill också men jag kan inte för att någon med mindre pengar än jag har lägenheten jag vill ha!"

Citat:
Man kan naturligtvis inte införa det på en dag, men det måste gå mer åt det hållet.

Steg 1. Bygg bort bostadsbristen. Steg 2. Inför marknadshyror.
Innan steg 1 är gjort kommer marknadshyror innebära ökade skatter, ansträngda polisresurser och väldigt mycket mer personskador och egendomsskador.

Citat:
Har du funderat på hur mycket din egen skulle behöva höjas för att bygga nya subventionerade hyresrätter? Subventioner till folk som kanske inte ens behöver det.

Min skulle inte behöva höjas alls, ta de pengarna som går till invandringen eller nackatunnelbanan så ska du se att pengarna finns.

Citat:
Inte du heller?

Jo, då jag rör mig i mer spridda kretsar än vad du gör. Du låter som min farsa som baserar allt som handlar om invandring på en välintegrerad iranska på sitt jobb. Du gör samma sak med bostäder "Jo alltså jag och min chefspolare har ju råd att betala 25k i månaden då har ju alla det."

Citat:
Jag tycker att man ska hjälpa de svaga hushåll som behöver hjälp. Inte subventionera medelklassen som inte ens behöver subventionerna.

Hur subventioneras medelklassen? Och du kan glömma att fattiga kommer få mer hjälp, de kommer hamna på gatan eller bli kriminella.

Citat:
Jag vill att alla ska kunna få ett kontrakt, men det tycker inte en person som är för regleringar.

Alla kan inte få det så länge det saknas bostäder, enkel matematik.

Citat:
NEj det är du som inte tänkt alls. Kom in i verkligheten tack.

Du tror att folk bara kommer infinna sig att bli hemlösa så att rika typer ska kunna bo vart dom vill och valsa förbi alla kösystem som finns? Typisk egoism.

Citat:
Men var bor alla idag? Det är inte så att folk kampar direkt?

Vill kurt-sune flytta hem till mamma och pappa? Kanske har du 3 syskon som du vill bo med också? Tänk dig vilket rikt liv du och din sambo skulle ha av att bo hos mamma och pappa + 3 syskon i en 2a på 60kvadrat. Fan vad bra eller hur?

Du ser det så klart som berikande och helt fantastiskt och inte alls hämmande på privatlivet och din mentala hälsa.

Folk bor jävligt trångt för att de inte kan få tag i bostad vilket stannar upp deras personliga liv. Varför tror du att folk skaffar barn och familj mycket mycket senare idag än för 30 år sedan?

Citat:
Nej då kommer folk att kunna ha mer att välja på. Det är bäst för alla.

Men naturligtvis dyrare för den som bor på ett populärt läge.

Mer att välja på? För vem då? topp 5% som tjänar mest men som redan bor i villa i Djursholm?

Det blir dyrare för ALLA på ALLA lägen men det är något du inte begriper.

Varför går min hyra upp varje år? Med din logik borde den gå ner.
Citera
2015-02-06, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Det är inte bostandstandaren som gör höga priser utan hög produktionskostnader och markkostnader. Det finns massor med mark man skulle kunna använda, t.ex skulle man kunna bygga bostäder runt Älta Sjön och man skulle bygga bostäder vid Kymlinge, finns en färdig tunnelbanne station bara att ta i bruk.

Sänk bostadsbidraget / socialbidraget istället, så folk inte kan bo i dyrare lägenheter än vad det har råd med, då kommer man också frigöra massa en lägenheter till den produktiva delen av folket och sedan visar man att arbetslinjen är det som gäller.

Men vi har en värdelös bostadsminister som inte kan göra någonting rätt, så bostadsproduktionen kommer sjunka det närmaste åren. Det projekt som är ingång är tack vare alliansen.

Kan lova dig att dessa personer kommer bo kvar, den produktiva delen av befolkningen kommer bli fattigare å andra sidan. Dels pga högre hyror dels pga konstanta inbrott och personrån.
Citera
2015-02-06, 07:44
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Kan lova dig att dessa personer kommer bo kvar, den produktiva delen av befolkningen kommer bli fattigare å andra sidan. Dels pga högre hyror dels pga konstanta inbrott och personrån.

Hur många invånare i miljonprogrammen skulle ha råd att bo där om de inte fick bostadsbidrag och socialbidrag? Då är de bättre att man frigör dessa lägenheter åt den produktiva delen av befolkningen, så bygger campingplatset åt socialbidragstagare istället, där de få bo.

I USA har man villavagnar, vilket är en succé socialpolitiskt.
Citera
2015-02-06, 08:15
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Det är förvisso korrekt att ägaren av hyresrättsfastigheten kan göra ränteavdrag, men frågan är om hyresmarknaden verkligen är tillräckligt konkurrensutsatt för att denna besparing skall komma hyresgästerna till godo. Med tanke på kötiderna för förstahandskontrakt på hyresrätter så är min misstanke att fastighetsägarna har all möjlighet att lägga förtjänsten för ränteavdraget i egen ficka.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Detta: (FB) Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist
Kan jag iaf inte tolka som annat än att du uttrycker just det du här påstår att du inte gjort.
Formuleringar som "lägga förtjänsten i egen ficka" uttrycker just det.

Även andra stycket som jag också invände mot kan jag inte se som annat än oförstående av basal marknadsmässiga principer.
Just det faktum att det är kö och prisreglering gör att det inte finns utrymme för någon excess. Objekten kommer att handlas vid smärtgränsen.

Hyrorna sätts av HGF. Och det är en bra bit under marknadshyra. Därför köer. Ett ränteavdrag kan då inte vara en förtjänst utan ger bara nödvändig kostnadstäckning för att gå runt. Den är diskonterad vid förvärvet.

Jag citerade in det av mina inlägg du länkade för att få med texten i sin helhet. Om du verkligen tycker att du kan läsa så föreslår jag att du går igenom delen "fastighetsägarna har all möjlighet att lägga förtjänsten för ränteavdraget i egen ficka" en gång till - det står ju överhuvudtaget inte alls att det skulle vara en stor förtjänst, bara att det är en förtjänst (underförstått: jämfört med om det inte hade funnits något ränteavdrag alls). Observera att begreppet "förtjänst" inte är ekvivalent med begreppet "vinst", så jag gör alltså inte något uttalande om att ränteavdraget automatiskt betyder att man kan räkna med att fastighetsbolaget gör någon nämnvärd nettovinst.

Att den reglerade hyran är alldeles för låg i attraktiva lägen håller jag som sagt med om till 100%.
Citera
2015-02-06, 08:15
Medlem
Hårbolls avatar
A. En liten del av hyresmarknaden avregleras så det möjliggörs att få kostnadstäckning och tom avkastning på insatt kapital.

B. Människor med kapital börjar populera den nya marknaden och utbudet ökar och kötiden (till detta lilla marknadssegment) går ned. Helt enligt teorierna i ekonomisk grundkurs på gymnasienivå.

C. Politikerna ser A & B som ett problem.

Bara i Sverige barn, bara i Sverige. (och DDR)
Citera
2015-02-06, 08:19
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Det är fortfarande inte en subvention. Om man istället slutade bekosta andra delar av samhället med hyresgästernas pengar hade hyrorna kunnat sänkas istället.

Det är som sagt ekonomiskt ekvivalent för både hyresgäst och allmännyttig hyresvärd med scenariot där en marknadsmässig hyra går delvis till att bekosta ett bostadsbidrag åt samma hyresgäst så att dennes nettobetalning motsvarar dagens hyra. Således föreligger ingen meningsfull avvikelse från en explicit, betald subvention härstammande från den allmänna kassan. Ditt argument framstår därför som alldeles för Asperger-aktigt i sin petighet.
Citera
2015-02-06, 10:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Skattebetalarnas pengar, du vet samma typ av pengar som man använder för att bygga tunnelbana till Nacka. En tunnelbana nackaborna borde få betala själva med ditt resonemang. Starta en fond, dra ihop lite pengar från de boende, bygg en tunnelbana. Jag tycker inte en tunnelbana till nacka är värt det för jag kommer aldrig använda den, lägg pengarna på smågodis istället.
Jahaja. Man ska alltså ta skattebetalarnas pengar och bygga hyresbostäder till en viss lyckligt lottad grupp? Vill bara påminna dig om att vi redan har bland de högsta skatterna i världen redan. Hur hög skatt är du beredd att betala för att subventionera boende för just hyresgäster?

Vet du vad det kostar att bygga och vad det skulle innebära på din skattesedel?

Citat:
Klart det inte är någon brist, det finns fler än 10 lägenheter och det bor mer än 10 personer i Sthlm, ingen brist 10 och 10 är jämt för det har Kurt-Sune sagt.
hur står det till med ditt logiska tänkande?

Vad tror du hade hänt om staten subventionerat Ferraribilar till den grad att en ny Ferrari bara kostar 100 000 kr? jo då hade det blivit kö där med.... Särskilt när utbudet är begränsat.

Vid alla former av prisregleringar leder det alltid förr eller senare till just brist.

Citat:
Och fortfarande finns det inga subventionerade kontrakt någonstans i hela staden. Vad som är subventionerat är vissa personer som får det av Soc/FK men det är inget som hyresbolagen är inblandade i. Du borde istället propagera för indragna bidrag.

Nej vad jag propagerar för är bidrag till de som behöver det. Inte till alla hyresgäster som du gör din lilla snyltare. Det är mycket billigare för skattebetalarna och mer effektivt.

Citat:
Klart dom får bygga. Dom vill inte bygga för mycket bara. Ytan är ändlig där man kan tjäna de stora pengarna. De VILL att priserna ska gå upp så de kan få ut mer för ytan som finns.
Enligt byggbolagen själva vill de bygga mer men kan inte eftersom bristen på byggklar mark är stor, där det alltså finns ekonomi att bygga. Att det inte skulle vilja bygga är rent nonsens. Vissa byggbolag har till och med fått varsla personal pga markbristen. Märkligt va?

Citat:
Du tror att det kommer drabba de som bor i innerstaden alltså? Du är medveten om att folk inte direkt simmar i bostadsval utanför tullarna?
Vid rätthyressättning blir det ingen kö och det gäller både i förorten likväl som i innerstaden.

Förlorarna med marknadshyror är naturligtvis innestadshyresgästerna, men de har oftast också råd att betala. Jag förstår inte varför man ska gynna redan rika hyresgäster på bekostnad av alla som behöver komma in på bostadsmarknaden.

Citat:
Bankerna borde tvingas höja räntan så att man slipper situationer där en lägenhet kostar MILJONER för en sketen 2a på 35 kvadrat. Men det är realistiskt att ha marknadshyror i dagens läge menar du?
Borde tvingas av vem? Du verkar dåligt insatt i hur det fungerar. Det är inte miljoner det kostar, utan snarare räntan på miljoner.

Ja det är realistiskt med marknadshyror, men inget man kan införa på en dag.

Citat:
Och mängder kommer bli hemlösa om de inte faller till brott. Vilket många kommer göra. Kåkstäder som i Rio funkar inte i Sverige.
Varför skulle dom bli det. Man har fortfarande rätt att byta sin lägenhet mot en mindre, eller ta en i ett av marknaden ansett mindre attraktivt område.

På en fungerande marknad finns det olika priser/standard/lägen att välja på. Men i sverige har man valt ett system där lägenheter ska kosta ungefär exakt lika mycket oavsett om det är i sthlms innerstad eller i jukkasjärvi. Det håller inte i längden och det är just det vi ser idag. Och detta sjuka system försvarar du?
Citera
2015-02-06, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Hur många invånare i miljonprogrammen skulle ha råd att bo där om de inte fick bostadsbidrag och socialbidrag? Då är de bättre att man frigör dessa lägenheter åt den produktiva delen av befolkningen, så bygger campingplatset åt socialbidragstagare istället, där de få bo.

I USA har man villavagnar, vilket är en succé socialpolitiskt.

Det har inget med subventionerade hyresrätter att göra. Det har med bidrag att göra från helt andra områden. Vad du vill göra är att ta bort bostadsbidraget och socialbidraget. Det har 0 med hyror att göra. Men den produktiva delen av befolkningen hade knappast velat leva där iaf om de ens hade fått lägenheter, vilka tror du skulle få sina lägenheter länsade och vilka tror du skulle bli rånade på daglig basis?

Synd bara att USA inte haft vårat system så pass länge som vi haft då.

Jag har en skitbra idé vi tömmer alla villor och slänger in somalier i dom istället. Det skulle nog funka skitbra. Menar varför inte? Vi KAN ju göra det så länge vi inte ser på konsekvenserna av agerandet.

Ni som vill ha marknadshyror i dagsläget ser verkligen inte de sociala konsekvenserna av era förslag och det är skrämmande hur verklighetsfrånvända ni är. Folk är inte som får när det gäller att flytta dom. Om ni inte inför Gulag dvs med säkerhetspoliser som för bort de boende till de nya "bostäderna".
Gör ni inte det kommer era nya fina öppnade områden brinna ner till grunden eller förvandlas till gated communitys innan du ens hinner klämma en visslande fjärt. Sen kan ni sitta i era fina nya lägenheter som ni fått. Men ni kommer aldrig kunna röra er i områden utanför utan livvakter. Garanterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in