Citat:
Ursprungligen postat av
Run3
Priset är såklart en komponent man tittar på när man väljer mellan två fonder. Men om båda är inom samma kategori och marknad och den dyrare historiskt konsekvent har presterat bättre, är det klart att man lutar mot den dyrare.
Ja, jag håller med om att priset bara är en komponent.
Om jag tex skulle välja mellan en indexfond och en aktivt förvaltad fond skulle jag ta indexfonden även om den var dyrare. Exempel:
(FB) Avanza Zero?
Så mycket förtroende har jag för förvaltare alltså. De presterar sämre än index och för den prestationen ska de alltså ha 1% eller mer av mina pengar.
De där magiska fonderna det pratas om, som slår sitt jämförelseindex år efter år utan motsvarande ökning i risk, de har jag aldrig hittat.
Citat:
Om det inte var begripligt för dig, så är det jargongen här som jag irriterar mig på—att konsekvent enbart haka upp sig på fondens avgift och spruta sperma över Avanza Zeros förträfflighet.
Nej, det begrep jag inte. Antagligen för att jag inte känner igen det. AZ är knappast den enda fonden som rekommenderas.
Jag rekommenderade tex länge Danske Invest Global Index, som har 0,44% avgift hos Avanza.