2015-02-05, 18:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vem säger att något kommit från tomma intet? Vem har sagt att i början fanns ingenting? Religioner säger det, inte vetenskapen.

Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Stephen Hawking.
"Eftersom det finns en sådan lag som tyngdlagen kan universum skapa sig självt ur intet - och gör det också. Skapelse av sig självt är orsaken till att något finns istället för att inget finns, till att universum finns, till att vi finns. Man behöver inte åberopa Gud och be honom tända luntan för att sätta igång universum."

Och vad är det som MENAS med "ingenting"? Det verkar vara nästen omöjligt att få ett svar på detta i den pådyvlande teisms demagogi/retorik onkring vad den inbillar sig vetenskap/filososofi är.
Citera
2015-02-05, 18:57
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad är det som MENAS med "ingenting"? Det verkar vara nästen omöjligt att få ett svar på detta i den pådyvlande teisms demagogi/retorik onkring vad den inbillar sig vetenskap/filososofi är.

Enligt mig så skulle ett synsätt om att ingenting existerar bäst beskrivas som frånvaron av allting. Tomhet om man så vill.
Citera
2015-02-05, 19:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Enligt mig så skulle ett synsätt om att ingenting existerar bäst beskrivas som frånvaron av allting. Tomhet om man så vill.

Frånvaro/tomhet av VAD?
Citera
2015-02-05, 19:17
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Frånvaro/tomhet av VAD?

Allt, alla ämnen, alla planeter, hela universum.
Citera
2015-02-05, 19:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Frånvaro/tomhet av VAD?

Citat:
Allt, alla ämnen, alla planeter, hela universum.

För att vara säker: Det är alltså INTE "absolut vakuum" du refererar till?
Citera
2015-02-05, 19:43
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
För att vara säker: Det är alltså INTE "absolut vakuum" du refererar till?

För mig innebär begreppet "intet" eller "ingenting" i sammanhanget där man säger att "någonting ska kunna uppstå ur intet", just ett absolut tomrum, ett vakuum.
Citera
2015-02-05, 19:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För mig innebär begreppet "intet" eller "ingenting" i sammanhanget där man säger att "någonting ska kunna uppstå ur intet", just ett absolut tomrum, ett vakuum.

D.v.s. att du i stort sett endast argumenterar mot "positivistiska materialister" och inte flertalet ateister.

Det är ju bara det vanliga väderkvarnskrig, som den pådyvlande teismen vill göra representativ för hela religions-debatten ... istället för den VERKLIGA debatt. Alltså en debatt-strawman.

Visste du inte detta?
Citera
2015-02-05, 20:14
Bannlyst
TS: Definiera Gud för om du menar en gubbe med långt skägg som kastar blixtar så är inte Ateisterna så barnsliga i sitt argument, rättare sagt motsatsen.
Citera
2015-02-05, 20:17
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
D.v.s. att du i stort sett endast argumenterar mot "positivistiska materialister" och inte flertalet ateister.

Det är ju bara det vanliga väderkvarnskrig, som den pådyvlande teismen vill göra representativ för hela religions-debatten ... istället för den VERKLIGA debatt. Alltså en debatt-strawman.

Visste du inte detta?

Du menar att flertalet ateister inte menar att "intet" betyder "intet", utan att det fanns från början förutsättningar för att något skulle skapas, förslagsvis multiversum? Jo då, det visste jag att de anser.

Det är bara en del personers slarviga användning av begreppet "intet", där "intet" snarast blir liktydigt med frånvaron av Gud snarare. För det är vad de menar.
Citera
2015-02-05, 20:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du menar att flertalet ateister inte menar att "intet" betyder "intet", utan att det fanns från början förutsättningar för att något skulle skapas, förslagsvis multiversum? Jo då, det visste jag att de anser.

I så fall borde du vara tydligare med vem/vad du diskuterar med.

Citat:
Det är bara en del personers slarviga användning av begreppet "intet", där "intet" snarast blir liktydigt med frånvaron av Gud snarare. För det är vad de menar.

Det är en logisk konklusion med underlag i falsifierings-möjligheterna, där BEVISBÖRDA-konceptet profileras ... vilket endast har perifär relation till anti-teism och/eller positivistisk materialism.

Rensa upp i din demagogi eller förkovra dig om religions-filosofi.
Citera
2015-02-05, 20:28
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Någon MÅSTE ha skapat Universum! Ingenting kan skapa sig själv!

Gud är EVIG och befann sig i den absoluta eviga andliga världen (bortom denna relativa rumtid) innan Han skapade denna temporära materiella värld...

Springande punkten är väl här "Bortom denna relativa rumstid". Står det i Vedalitteraturen? Jag håller på och läser Bhagavad-Ghita (bra grejer) och det är den första bok som jag måste lämna tillbaka till biblan, så den måste jag läsa före många andra. Kommer inte ihåg att det står i Bhagavad-Ghita om att Gud befann sig bortom denna relativa rumstid där.

Hursomhelst, argumentet som Stephen Hawking kör med tillsammans med Leonard Mlodinow är just att de ser på tid som en dimensionerna i rummet vid universums skapelse. Deras slutsats är då att om inte tid som i rumstid (en av dimensionerna) fanns förrän universum skapades så kan inte Gud ha existerat dessförinnan. Kommentar?

Hare Krishna
Hare Krishna
Krishna Krishna
Hare Hare

Hare Rama
Hare Rama
Rama Rama
Hare Hare
Senast redigerad av RoaldDahl 2015-02-05 kl. 20:32.
Citera
2015-02-05, 20:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hursomhelst, argumentet som Stephen Hawking kör med tillsammans med Leonard Mlodinow är just att de ser på tid som en dimensionerna i rummet vid universums skapelse. Deras slutsats är då att om inte tid som i rumstid (en av dimensionerna) fanns förrän universum skapades så kan inte Gud ha existerat dessförinnan.

Citat:
Kommentar?

Ja, ta upp väderkvanskriget (mot positivistisk materialism) med relevante personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in