2015-02-04, 11:17
Medlem
Fjajjes avatar
Varför inte ta Länsförsäkringar Global Index med en förvaltningsavgift på 0,20% mot digis 0,44%?

Mitt sparande ser snarlikt ut. Stoppar in 6 k i månaden och har sparar i drygt ett år.

Har nyss köpt in mig på Cloetta så har 20% i detta företag.
Annar så ser mina fonder ut såhär.
Avanza zero 30%
LF Global 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%
Swedbank Robur Indexfond Asien 10%

Några synpunkter på detta? Har en sparhorisont på 10år+ men kanske måste ta lite av pengarna vid behov.
Citera
2015-02-04, 13:52
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag hade nog inte köpt en långräntefond idag, även om jag fortfarande sitter på Carnegie Corporate Bond.

Frågan är om den låga räntan håller i sig tillräckligt länge för att den något högre avkastningen i en långräntefond är tillräcklig för att slå korträntefonder även när räntehöjningarna sätter in.

Själv bryr jag mig inte så mycket om nån tiondels procent hit eller dit, vill bara inte ha pengarna likvida i min ISK.

Tack!

Anser du att jag borde skippa räntefonder helt eller gå in med säg 10-20% i t.ex. Spiltan?

.. när du säger att du inte vill ha pengarna likvida i ditt ISK, hur menar du?
Citera
2015-02-04, 13:55
Medlem
Fridaynights avatar
Tack till er andra också!

@flaskn: Ingenting är väl helt riskfritt, men kommer spara minst 3' månadsvis till buffert/målsparande utöver de 2' till ISK.
Citera
2015-02-04, 14:33
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Anser du att jag borde skippa räntefonder helt eller gå in med säg 10-20% i t.ex. Spiltan?
Det måste du avgöra själv. Jag förespråkar all in. Jag är själv 95% i aktiefonder.
Citat:
när du säger att du inte vill ha pengarna likvida i ditt ISK, hur menar du?
Jag vill inte ha likvider alls, men i en ISK är det ännu värre eftersom jag måste skatta på dem.
Citera
2015-02-04, 15:25
Medlem
KarlDenMindres avatar
Citat:
Det måste du avgöra själv. Jag förespråkar all in. Jag är själv 95% i aktiefonder.

Vilka fonder har du för tillfället?
Citera
2015-02-04, 15:35
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Vilka fonder har du för tillfället?
Ca 1/3 i Avanza Zero och 2/3 i Länsförsäkringar Global Index (snart i alla fall, flyttat över hälften från Danske Invest Global Index än så länge, allt ska över).

Och så drygt 100.000 i Carnegie Corporate Bond.
Citera
2015-02-04, 17:10
Medlem
Javalangs avatar
Citat:

Jag vill inte ha likvider alls, men i en ISK är det ännu värre eftersom jag måste skatta på dem.

Var det inte trevligt att ha en del likvider att putta in under oktoberdippen, till exempel? Jag har för mig att du hade en del sparade pengar som du passade på att köpa fonder för när de stod lågt. Borde du inte, med din taktik, redan legat investerad med de pengarna? Jag kanske minns fel.
Citera
2015-02-04, 17:56
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Var det inte trevligt att ha en del likvider att putta in under oktoberdippen, till exempel? Jag har för mig att du hade en del sparade pengar som du passade på att köpa fonder för när de stod lågt. Borde du inte, med din taktik, redan legat investerad med de pengarna? Jag kanske minns fel.
Jo, det var trevligt. Jag hade likvider för att jag hade sålt mina HM och SHB tidigare under året och jag lever inte som jag lär. Till och med jag hade svårt att köpa för över en halv miljon på en gång, så jag hade ett antal hundratusen kvar.

Men det är just det som min obligationsfond är till för, att köpa vid dippar. Att det tar några dar att sälja bekymrar mig inte, det brukar inte vara så bråttom.

Sen HAR jag lite likvider också, men inte i min ISK såklart.
Citera
2015-02-04, 18:06
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:

Citat:
Ca 1/3 i Avanza Zero och 2/3 i Länsförsäkringar Global Index (snart i alla fall, flyttat över hälften från Danske Invest Global Index än så länge, allt ska över).

Och så drygt 100.000 i Carnegie Corporate Bond.

Absolut kommer jag avgöra själv. Med största sannolikhet kommer jag gå all in, eller nära på.

.. Nu är jag som sagt ny i "investeringssvängen", men likvider för mig är "tillgängliga pengar" s.a.s. Hur menar du att man kan eller inte kan ha likvider på ett ISK?

Gällande din fördelning - Hur kommer det sig att du endast har 2 fonder, istället för som många förespråkar flera stycken (4-5)? Samt varför Länsfsk över Danske, läger avgift eller bättre avkastning?

Och hur kommer det sig att du valt just obligationer över t.ex. en räntefond?

Väldigt tacksam för alla dina & era svar, värt mycket för en nybörjare
Citera
2015-02-04, 19:19
Medlem
Celenos avatar
Citat:
.. Nu är jag som sagt ny i "investeringssvängen", men likvider för mig är "tillgängliga pengar" s.a.s. Hur menar du att man kan eller inte kan ha likvider på ett ISK?
Du kan ha likvider i din ISK men du betalar skatt på hela värdet i din ISK. Alltså bör man ha likviderna utanför ISKn. Och då man skattar på insättningar också så kan man inte flytta ut och in pengar hela tiden.
Citat:
Gällande din fördelning - Hur kommer det sig att du endast har 2 fonder, istället för som många förespråkar flera stycken (4-5)? Samt varför Länsfsk över Danske, läger avgift eller bättre avkastning?
Lathet och mental hälsa.

LF Global Index och Danske Invest Global Index följer samma index, MSCI World Index. LF har dock sedan årsskiftet 0,2% i avgift medan DIGI har 0,44% (via Avanza, 0,5% annars).
Citat:
Och hur kommer det sig att du valt just obligationer över t.ex. en räntefond?
Löjligt låg risk i korträntefonder
Citera
2015-02-04, 19:24
Medlem
Citat:
Hej,

Som rubriken antyder är jag sugen på att ge mig in i aktie/fondvärlden och börja spara regelbundet på väldigt lång sikt. Med väldigt lång sikt tänker jag 10++ år framåt, dvs. mer åt pensionshållet eller dylikt.

Bakgrundsfakta: Är i 25årsåldern, ingen tidigare erfarenhet, har öppnat konto hos Avanza samt förstått att ett ISK troligtvis är det bästa alternativet för mig.

Jag har skummat igenom ett par bloggar, b.la. "rikatillsammans" (nej jag köper inte allt med hull och hår, det jag tagit med mig är att långsiktigt sparande i indexfonder med låg avgift troligtvis vore bra för mig).

Kapitalet jag kommer gå in med är 10', därefter ca 2' månadsvis tillsvidare.

Frågeställningar:

* Bör jag fördela sparandet i räntefonder + aktie/indexfonder eller bör jag skippa räntefonder i dagsläget och gå all in?

* Har spanat in följande: Avanza Zero, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, SPP USA, DNB Global Indeks, Swedbank Robur Indexfond Asien (SPP Obligationsfond samt AMF Räntefond Lång om räntefonder är aktuellt). Har hört mycket gott om Spiltan Räntefond, dock är detta en "kort" räntefond, skillnad?

* Det går rykten om domedagen då börsen tydligen är nära ATH och en crash likt 08' skulle kunna vara nära och att man inte borde investera i dagsläget.

* Har förstått att risken borde spridas i olika delar av världen, hur fördela?

Ber om ursäkt om det blev lite rörigt.. Tar tacksamt emot tips, förslag & råd gällande mina tankar och funderingar.

1. Normalt så ger aktiefonder bättre utveckling än räntefonder. Eftersom vi pratar om en lång sparhorisont så skulle jag sätta allt på aktiefonder istället för räntefonder. Framförallt med hänsyn till att räntorna är låga för tillfället.

2. Även om du sparar i en "smal" aktiefond som Avanza zero eller Nordnet Superfond Sverige så har man en stor global spridning. Tittar man på aktierna som ingår i OMX30 så är det mycket globala företag. Till exempel så har Telia Sonera 190 miljoner abonnenter, vilket innebär att omkring 98% % av abonnemangen är utanför Sverige. Securitas har till exempel bara 3% av de anställda i Sverige och de resterande 97% jobbar i andra länder.

Vill man komplettera Avanza zero så kan man även köpa gratisfonderna Nordnet Superfond Norge, Danmark, Finland. (Finns även Sverige). Man har då gratisfonder bestående av Nordens 100 största företag.

3. Vi vet inte när börsen kommer att rasa. Det kan bli i morgon eller om 5 år, du kommer aldrig kunna veta när du ska vara investerad eller inte. Du pratar om 10+ år och då spelar det mindre roll hur börsen utvecklas i närtid. Som jag förstår så handlar det i ditt fall om 10 000 i engångsinsättning och därefter 2 000 i månaden. Då tycker därför att du ska investera detta 10' nu och sedan köpa för 2' varje månad. De första 10 kan du dela upp i 3-4 olika fonder (sen punkt 2) och sedan så alternerar du varje gång som du handlar.

4. Fördela enligt punkt 2. Genom att ha de 100 största företagen i Norden så har du en bra spridning. Framförallt så är dessa fonder helt gratis.
Citera
2015-02-04, 20:07
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Du kan ha likvider i din ISK men du betalar skatt på hela värdet i din ISK. Alltså bör man ha likviderna utanför ISKn. Och då man skattar på insättningar också så kan man inte flytta ut och in pengar hela tiden.

Lathet och mental hälsa.

LF Global Index och Danske Invest Global Index följer samma index, MSCI World Index. LF har dock sedan årsskiftet 0,2% i avgift medan DIGI har 0,44% (via Avanza, 0,5% annars).

Löjligt låg risk i korträntefonder

Väldigt logiskt!

Aha, då är LF klart bättre.

Tack för förklaringarna

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
1. Normalt så ger aktiefonder bättre utveckling än räntefonder. Eftersom vi pratar om en lång sparhorisont så skulle jag sätta allt på aktiefonder istället för räntefonder. Framförallt med hänsyn till att räntorna är låga för tillfället.

2. Även om du sparar i en "smal" aktiefond som Avanza zero eller Nordnet Superfond Sverige så har man en stor global spridning. Tittar man på aktierna som ingår i OMX30 så är det mycket globala företag. Till exempel så har Telia Sonera 190 miljoner abonnenter, vilket innebär att omkring 98% % av abonnemangen är utanför Sverige. Securitas har till exempel bara 3% av de anställda i Sverige och de resterande 97% jobbar i andra länder.

Vill man komplettera Avanza zero så kan man även köpa gratisfonderna Nordnet Superfond Norge, Danmark, Finland. (Finns även Sverige). Man har då gratisfonder bestående av Nordens 100 största företag.

3. Vi vet inte när börsen kommer att rasa. Det kan bli i morgon eller om 5 år, du kommer aldrig kunna veta när du ska vara investerad eller inte. Du pratar om 10+ år och då spelar det mindre roll hur börsen utvecklas i närtid. Som jag förstår så handlar det i ditt fall om 10 000 i engångsinsättning och därefter 2 000 i månaden. Då tycker därför att du ska investera detta 10' nu och sedan köpa för 2' varje månad. De första 10 kan du dela upp i 3-4 olika fonder (sen punkt 2) och sedan så alternerar du varje gång som du handlar.

4. Fördela enligt punkt 2. Genom att ha de 100 största företagen i Norden så har du en bra spridning. Framförallt så är dessa fonder helt gratis.

Precis. 10' som engångsinsättning och därefter 2' månadsvis på autogiro

Tack för tipsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in