Citat:
Bör jag fördela sparandet i räntefonder + aktie/indexfonder eller bör jag skippa räntefonder i dagsläget och gå all in?
Med din sparhorizont, 10 år, om du kan hålla den utan att behöva de pengarna skulle jag hålla mig till aktiefonder eftersom du kommer få en bättre utveckling på dina sparade slantar. Om du däremot känner på dig att du kommer måste gå in och nalla av dessa pengar så kan ju det vara smart att köra lite räntefond men du kommer gå dålig utveckling i dagens ränteläge.
Citat:
Har spanat in följande: Avanza Zero, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, SPP USA, DNB Global Indeks, Swedbank Robur Indexfond Asien (SPP Obligationsfond samt AMF Räntefond Lång om räntefonder är aktuellt). Har hört mycket gott om Spiltan Räntefond, dock är detta en "kort" räntefond, skillnad?
Både Avanza Zero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag skulle jag personligen inte välja för kommer att ha en väldigt snarlik utveckling.
Citat:
Det går rykten om domedagen då börsen tydligen är nära ATH och en crash likt 08' skulle kunna vara nära och att man inte borde investera i dagsläget.
Jo finns många domedagsprofeter här, både om börsen och bostäder. Nu är det dock så att många av dem är bittra för de stått utanför börsen sedan 08 och missat en väldigt stor uppgång samt att de inte köpte lägenhet för 10 år sedan. Om det kommer en krasch på börsen kommer många här säga "vad var det jag sa", sedan har de varnat för det i 4-5 år. Börsen går upp och ned, men på sikt går den ju upp...
Börsen står på ATH nu, alltså högre än kraschen 2008. Om du sparar på lång sikt så skall du inte tänka så mycket på detta. Bara spara månadsvis, även om börsen går ned.
Citat:
Har förstått att risken borde spridas i olika delar av världen, hur fördela?
JO, Sverige är ett bra land att investera i, men Sverige är litet så du bör investera i något annat med. Men du hade ju tittat ut några fonder som tänkte upp rätt bra. Sedan kan man ju på ett litet hörn (en liten del alltså) krydda med en tillväxtmarknad.