2015-02-03, 19:57
Medlem
Fridaynights avatar
Hej,

Som rubriken antyder är jag sugen på att ge mig in i aktie/fondvärlden och börja spara regelbundet på väldigt lång sikt. Med väldigt lång sikt tänker jag 10++ år framåt, dvs. mer åt pensionshållet eller dylikt.

Bakgrundsfakta: Är i 25årsåldern, ingen tidigare erfarenhet, har öppnat konto hos Avanza samt förstått att ett ISK troligtvis är det bästa alternativet för mig.

Jag har skummat igenom ett par bloggar, b.la. "rikatillsammans" (nej jag köper inte allt med hull och hår, det jag tagit med mig är att långsiktigt sparande i indexfonder med låg avgift troligtvis vore bra för mig).

Kapitalet jag kommer gå in med är 10', därefter ca 2' månadsvis tillsvidare.

Frågeställningar:

* Bör jag fördela sparandet i räntefonder + aktie/indexfonder eller bör jag skippa räntefonder i dagsläget och gå all in?

* Har spanat in följande: Avanza Zero, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, SPP USA, DNB Global Indeks, Swedbank Robur Indexfond Asien (SPP Obligationsfond samt AMF Räntefond Lång om räntefonder är aktuellt). Har hört mycket gott om Spiltan Räntefond, dock är detta en "kort" räntefond, skillnad?

* Det går rykten om domedagen då börsen tydligen är nära ATH och en crash likt 08' skulle kunna vara nära och att man inte borde investera i dagsläget.

* Har förstått att risken borde spridas i olika delar av världen, hur fördela?

Ber om ursäkt om det blev lite rörigt.. Tar tacksamt emot tips, förslag & råd gällande mina tankar och funderingar.
Senast redigerad av Fridaynight 2015-02-03 kl. 20:54.
Citera
2015-02-03, 20:44
Medlem
Hej,

Jag tycker du ska spana in det här blogginlägget: http://www.rikatillsammans.se/2014/07/31/en-bra-portfolj-for-nyborjaren-som-vill-bygga-en-pengamaskin/

Lycka till!

EDIT: Såg nu att du redan läst bloggen, sorry!
Citera
2015-02-03, 21:04
Medlem
Härligt!

Hoppas det går bra för dig. Långsiktigt är det enda alternativet. Själv startade jag med i stor sett med 5k på kontot, idag har jag en ekonomisk trygghet som jag tidigare bara kunde drömma om. Det handlar om att spara regelbundet, inget slösande och ett gott omdöme (vad gäller värdepappersköp).

Spara tio lax i månaden - minst! Fokusera på aktier. Fyll portföljen med bolag du begriper (ju fler desto bättre) skippa företag som får dig att sova dåligt.

Lycka till!
Citera
2015-02-03, 21:15
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Bör jag fördela sparandet i räntefonder + aktie/indexfonder eller bör jag skippa räntefonder i dagsläget och gå all in?

Med din sparhorizont, 10 år, om du kan hålla den utan att behöva de pengarna skulle jag hålla mig till aktiefonder eftersom du kommer få en bättre utveckling på dina sparade slantar. Om du däremot känner på dig att du kommer måste gå in och nalla av dessa pengar så kan ju det vara smart att köra lite räntefond men du kommer gå dålig utveckling i dagens ränteläge.

Citat:
Har spanat in följande: Avanza Zero, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, SPP USA, DNB Global Indeks, Swedbank Robur Indexfond Asien (SPP Obligationsfond samt AMF Räntefond Lång om räntefonder är aktuellt). Har hört mycket gott om Spiltan Räntefond, dock är detta en "kort" räntefond, skillnad?

Både Avanza Zero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag skulle jag personligen inte välja för kommer att ha en väldigt snarlik utveckling.

Citat:
Det går rykten om domedagen då börsen tydligen är nära ATH och en crash likt 08' skulle kunna vara nära och att man inte borde investera i dagsläget.

Jo finns många domedagsprofeter här, både om börsen och bostäder. Nu är det dock så att många av dem är bittra för de stått utanför börsen sedan 08 och missat en väldigt stor uppgång samt att de inte köpte lägenhet för 10 år sedan. Om det kommer en krasch på börsen kommer många här säga "vad var det jag sa", sedan har de varnat för det i 4-5 år. Börsen går upp och ned, men på sikt går den ju upp...

Börsen står på ATH nu, alltså högre än kraschen 2008. Om du sparar på lång sikt så skall du inte tänka så mycket på detta. Bara spara månadsvis, även om börsen går ned.

Citat:
Har förstått att risken borde spridas i olika delar av världen, hur fördela?

JO, Sverige är ett bra land att investera i, men Sverige är litet så du bör investera i något annat med. Men du hade ju tittat ut några fonder som tänkte upp rätt bra. Sedan kan man ju på ett litet hörn (en liten del alltså) krydda med en tillväxtmarknad.
Citera
2015-02-03, 21:26
Medlem
Fridaynights avatar
Tack för utförliga svar än så länge!

Lutar åt att lägga en tyngre vikt mot aktiefonder med andra ord.

Vad är skillnaden på "långräntefonder" (typ AMF) och "korträntefonder" (som t.ex. Spiltan)?
Hur bör jag fördela investeringarna procentuellt över marknaden? (Sverige, USA etc.)
Citera
2015-02-03, 21:38
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Vad är skillnaden på "långräntefonder" (typ AMF) och "korträntefonder" (som t.ex. Spiltan)?

Från och med detta inlägg och ett antal framåt så finns relativt utförlig beskrivning:

Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Jag förstår inte riktigt skillnaden på korta och långa räntefonder.
Citera
2015-02-03, 21:56
Medlem
Börja spara kontinuerligt på en gång...

Såhär kan det se ut..

Avanza Zero (20%)
SPP Aktiefond Europa (20%)
SPP Aktiefond USA (20%)
Danske Invest Global Index (20%)
Swedbank Robur Indexfond Asien (20%)

Dvs det du är intresserad av är billiga indexfonder och om du har en sparhorisont på +10 år så bör du vara helt investerad i aktier eftersom de har historiskt visat sig vara bäst på lång sikt.. Spridningen ovan tycker jag är vettig, ha vikt på USA/Europa men ha med en del Asien pga lång sparhorisont..

Om du sparar via Avanza kan du använda "Månadsspara" knappen som gör att du varje månad köper fonden för en viss summa.. Lägg in 2500:- varje månad på Avanza och pytsa in 500:- i varje fond så har du ett stabilt kapital om några år
Citera
2015-02-03, 21:57
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Från och med detta inlägg och ett antal framåt så finns relativt utförlig beskrivning:

Tusen tack!

Av din & de andra i trådens förklaringar ser jag ingen anledning till att investera i en långräntefond, eller är jag helt ute och cyklar? Dvs. om jag inte föredrog att låsa räntan framför att ha rörlig (vilket jag oftast inte skulle i andra sammanhang).
Citera
2015-02-04, 06:25
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Börja spara kontinuerligt på en gång...

Såhär kan det se ut..

Avanza Zero (20%)
SPP Aktiefond Europa (20%)
SPP Aktiefond USA (20%)
Danske Invest Global Index (20%)
Swedbank Robur Indexfond Asien (20%)

Dvs det du är intresserad av är billiga indexfonder och om du har en sparhorisont på +10 år så bör du vara helt investerad i aktier eftersom de har historiskt visat sig vara bäst på lång sikt.. Spridningen ovan tycker jag är vettig, ha vikt på USA/Europa men ha med en del Asien pga lång sparhorisont..

Om du sparar via Avanza kan du använda "Månadsspara" knappen som gör att du varje månad köper fonden för en viss summa.. Lägg in 2500:- varje månad på Avanza och pytsa in 500:- i varje fond så har du ett stabilt kapital om några år

Tack!

Låter som ett vettigt sett att fördela innehavet i fonderna. Är det bäst att hålla en så jämn spridning?

Blir nog 400kr/fond/månad till en början och ökar till en femhundring om någon månad.

Då blir det med största sannolikhet att köra all-in på aktier med tanke på sparhorisonten, bra tips angående månadsspar via Avanza
Citera
2015-02-04, 09:57
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Av din & de andra i trådens förklaringar ser jag ingen anledning till att investera i en långräntefond, eller är jag helt ute och cyklar? Dvs. om jag inte föredrog att låsa räntan framför att ha rörlig (vilket jag oftast inte skulle i andra sammanhang).
Jag hade nog inte köpt en långräntefond idag, även om jag fortfarande sitter på Carnegie Corporate Bond.

Frågan är om den låga räntan håller i sig tillräckligt länge för att den något högre avkastningen i en långräntefond är tillräcklig för att slå korträntefonder även när räntehöjningarna sätter in.

Själv bryr jag mig inte så mycket om nån tiondels procent hit eller dit, vill bara inte ha pengarna likvida i min ISK.
Citera
2015-02-04, 10:50
Medlem
En formel du kan använda för just månadssparande med ränta, så slipper du använda kalkylatorer på nätet samt du kan lösa ut variabler, se förhållanden, etc. (tex mellan månandsinsättning och startkapital).

Nu tror jag inte LaTeX fungerar på någon annan del än Vetenskap och Matematik delen av flashback, så här är en WolframAlpha länk istället:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=solve+%7BS*r%5Et+%2B+M*r*%281-r%5Et%29%2F%281-r%29%3B+S%3D10000%2CM%3D2000%2Ct%3D120%2Cr%3D1.004 5 01%7D

S = starting capital (i ditt fall 10K)
M = monthly addition (i ditt fall 2K)
t = tid i månader
r = månadsränta

Kom ihåg att räkna bort 30% av räntan ifall du sparar i Sverige, eftersom det finns en 30% kapitalinkomstsskatt. Så 8% årligen blir 0,643% i månaden, eller 0,45% efter skatt.

Så tex, med 10K i start, 2K i månaden, sparande i 10 år och en ränta på 0,45% i månaden (8% är genomsnittet för de stora indexfonderna) skulle ge dig ca 336K.
Citera
2015-02-04, 11:00
Medlem
Hur stor buffert har du nu på ett riskfritt räntekonto?
Så du inte behöver ta av ditt långsiktiga sparande om något oförutsett hände!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in