2015-02-06, 09:19
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Har för skojs skull just gjort två fiktiva portföljer hos morningstar.se som jag ska följa ett tag. En "Celeno-portfölj" med bara Zero & en globalfond, samt en modifierad "rikatillsammans.se-portfölj" med 6 st indexfonder.
Haha. Ska bli spännande.
Citera
2015-02-06, 09:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Frågan är vilken av portföljerna som är bäst.
Tillräckligt nära varandra för att det är slumpen som avgör vilken som går bäst.
Citera
2015-02-06, 13:15
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Haha. Ska bli spännande.

Ponera att jag skulle investera i AZ, LF global, Spiltan investmentbolag samt robur asien - hur hade du fördelat mellan dessa? Jämnt eller mer vikt på någon av dem?

Ev. lägga till 1? LF fastigheter eller europa/USA?
Senast redigerad av Fridaynight 2015-02-06 kl. 13:17.
Citera
2015-02-06, 13:22
Medlem
Det är precis så jag har fördelat det också i mina fonder.
Jag kör nu 10% Avanza och 25% spiltan då jag tror den kommer ge mycket högre avkastning jämfört med Avanza under det långa loppet..

Sen 20% i Asien fonden och 35% i LF globalFond..
Sen vidare har jag 10% i Carniege Indienfond
Citera
2015-02-06, 16:47
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Ponera att jag skulle investera i AZ, LF global, Spiltan investmentbolag samt robur asien - hur hade du fördelat mellan dessa? Jämnt eller mer vikt på någon av dem?

Ev. lägga till 1? LF fastigheter eller europa/USA?
Jag vill inte ha mer än 1/3 i Sverige och kommer antagligen inte att köpa mer AZ på ett tag. Börjar bli smått skeptisk till det här landet, vem vet vad regeringen hittar på härnäst . Sen hur jag skulle fördela AZ och Spiltan i den tredjedelen vet jag inte, antagligen 50/50. Enklast så.

I övrigt hade jag bara kört på LF Global, och det gör jag ju också Skulle nån sätta en pistol mot huvudet så hade jag väl köpt en Asienfond, en sisådär 15% så blir det balans med Europa.
Citera
2015-02-06, 18:46
Medlem
Citat:
Tillräckligt nära varandra för att det är slumpen som avgör vilken som går bäst.
Gjorde en jämförelse. (Ifall någon är intresserad av att skapa en egen "global" portfölj.)
Båda portföljerna har sina för- och nackdelar.
Citera
2015-02-06, 20:00
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Jag vill inte ha mer än 1/3 i Sverige och kommer antagligen inte att köpa mer AZ på ett tag. Börjar bli smått skeptisk till det här landet, vem vet vad regeringen hittar på härnäst . Sen hur jag skulle fördela AZ och Spiltan i den tredjedelen vet jag inte, antagligen 50/50. Enklast så.

I övrigt hade jag bara kört på LF Global, och det gör jag ju också Skulle nån sätta en pistol mot huvudet så hade jag väl köpt en Asienfond, en sisådär 15% så blir det balans med Europa.

Låter vettigt.Har inte heller någon enorm tilltro till Sverige, haha.
Du sa att du kommer köpa till Spiltan också, kommer du då köra 1/3 i respektive fond (AZ, LF, Spiltan)?

Verkar ganska vettigt att inte köra för många fonder i och för sig
Citera
2015-02-08, 23:09
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Låter vettigt.Har inte heller någon enorm tilltro till Sverige, haha.
Du sa att du kommer köpa till Spiltan också, kommer du då köra 1/3 i respektive fond (AZ, LF, Spiltan)?
Nej, max 1/3 totalt för Sverige.
Citera
2015-02-09, 07:10
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Plusetta, tänkte på det när du skrev
Citat:
Själv funderar jag på att fly skiten (Hade jag varit rik och lyckad känns ju USA som stabilast. Eller dra till Asien och bo var fan som helst.)

Ta alla människor som har köpt tokdyra hus med höga lån som de kan betala nu och som känner sig rika (?) som kan köpa så dyra hus.

Plus lite lägre än världens högsta skatter men med saker utsålda och en budget på minus där det skall spenderas ännu mer och massinvandringen är helig och får kosta vad den vill och göra vad den vill med landet.

Hur blir det om folk kommer på att de inte har råd med sådana hus eller räntan stiger? Hur är då viljan att betala infrastruktur och bostadsbyggande åt invandrarna som man sedan skall finansiera?

Hela idén med välfärdsstat och öppna gränser är ju helidiotisk. Sedan får väl random rom/muslim/kommunist/miljömupp stå och traggla bäst den vill om mänskliga rättigheter som minsann skall garantera hela världen ett hus, mat och skolgång i Sverige (Det står även något om slaveri i dem..)

Man kan ju undra om tanken är att vi skall ha ett välfärdssamhälle då med och till världens högsta skatter igen eller om vi skall skita i det och låta folk bli utslagna, ha ett ojämlikt samhälle och ghetton och konflikter.

Jag hade gärna sluppit eländet.
Senast redigerad av annanmedlem 2015-02-09 kl. 07:14.
Citera
2015-02-09, 18:44
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Nej, max 1/3 totalt för Sverige.

Okej, tack för tipsen
Citera
2015-02-10, 04:56
Medlem
Citat:

Själv saknar jag en småbolagsfond och har tänkt köpa Spiltan Investmentbolag vid en nedgång. När jag köpte en massa i korrektionen i oktober så glömde jag dock det och jag har fortfarande inte köpt, vilket retar mig lite. Samtidigt borde jag ju köpa när som helst eftersom jag inte tror mig kunna tajma marknaden, men det gör jag inte. Jag är inkonsekvent.
.

Nu vet jag inte att du gillar stockpicking men istället för Spiltan kan du bygga din egna passiva investmentbolagsfond med säg 5 bolag med jämn fördelning. Likt Spiltan så håller du dessa bolag och kanske ökar på 1 gång i kvartalet. Om du vill minska korrelationen till AZ kan du öka tyngdpunkten i tex Lundbergs(Skog, fastigheter), Svolder(småbolagsfond.)
Citera
2015-02-10, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Nu vet jag inte att du gillar stockpicking men istället för Spiltan kan du bygga din egna passiva investmentbolagsfond med säg 5 bolag med jämn fördelning. Likt Spiltan så håller du dessa bolag och kanske ökar på 1 gång i kvartalet. Om du vill minska korrelationen till AZ kan du öka tyngdpunkten i tex Lundbergs(Skog, fastigheter), Svolder(småbolagsfond.)
Fonden är väldigt billig (0,2%) och har bra riskspridning. Dessutom slipper man courtage. Jag skulle säga att fördelen med att äga aktier är utdelningar -- om man nu är intresserad av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in