2015-02-05, 12:44
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
1. Bra frågor!
2. Minsta antydan till pajkastning inom politiken (eller inom vilket område det än är) = arrogans. (VI har rätt och NI har fel)
3. Inom det andliga (sökandet efter Sanningen) så blir allting så mycket allvarligare eftersom ingenting är baserat på personliga upplevelser, allting här är teoretiska "bevis" som inte går att bekräfta. Som en konsekvens får vilseledandet och arrogansen mycket mer spelrum här. Religionerna är inte oskyldiga till de många "heliga" krig som är och har varit.
4. Efter att ha varit övertygad och lyckats bryta mig ur en stark övertygelse, den insikt jag fått av detta är att; öppenhet är enda vägen inför sökandet av den eventuellt existerande universella Sanningen. Med att vara öppen menar jag frånvaro av förutfattade idéer, åsikter och övertygelser om vad som är sanningen. Blankt papper. Det vore arrogant av mig att påstå mig kunna förstå ens delar av Sanningen. Att vara öppen = vara kritisk. Alltså tvärt emot vad Vakttornet predikar.

Ursäkta om jag har skrivit lite klumpigt här.

Är det verkligen det? Politik brukar handla om ideologi. Ideologin bottnar precis som religionen i någon typ av egenmoral. Och det är moralen vi lär våra barn. Jag skulle självklart acceptera mina barn oavsett vad de väljer i sina liv. Men jag skulle aldrig lära dem att "gud går inte och motbevisa så därför så är gud ett alternativ". Jag skulle säga att Gud är något som människan har kommit på och inget pekar på något annat. Därför kan man dra slutsatsen att gud inte finns. Om de skulle välja att bli religiösa ändå så är det okej. Men som förälder försöker man lära sina barn utefter sin egen logik. Sen att den kan vara fel eller att det i många fall går åt helvete, som i JVs uppfostran, det är en annan sak. För dem handlar det om liv och död. Och de har för länge sedan passerat gränsen för vad de kallar "att tro" och för vad de kallar "att veta".

Sen får man inte glömma att sådana här typer av människor ser sig själva som öppna och kritiska.
Citera
2015-02-05, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Min tanke var att jag har väldigt svårt att tro att någon skulle bry sig om vad du har gjort tidigare i livet. Framförallt om det är indirekt påtvingat från dina föräldrar. En del av läkningsprocessen är att man är ärlig mot sin omgivning och känner att man för första gången blir accepterad för den man är. Jag kan bara föreställa mig hur det är att växa upp, känna sig tvingad att anpassa sig, försöka ändra på sig själv och sina åsikter, veta att man kommer bli förskjuten ifall man hoppar av. Rädsla för evig död. Dessutom som någon tidigare sa, man målar ut alla i "världen" eller avhoppare som några perversa äckliga människor som ljuger och bedrar och lever ut alla möjliga konstiga lustar.

Sen när man äntligen har brutit med alla. Man har blivit förskjuten och är ensam, så börjar man hitta en ny bekantskapskrets där man inte är ärlig och på något sätt fortsätter leva sitt dubbelliv. Det blir så störda beteenden som fortsätter att vara destruktiva fast man inte har varit i kontakt med JV på väldigt många år. Jag tror på att man ska prata om det så mycket att man bara tröttnar. Då kommer allt uppbyggt bara att försvinna. Folk förstår hur jobbigt ni har haft och kommer stötta er.

Naturligtvis är öppenhet bäst, men jag tror att många tycker att ämnet är väldigt laddat och emotionellt jobbigt att tala om med nya bekantskaper. Men det finns ju ingen anledning att leva ett nytt dubbelliv, men jag tror de flesta som hoppar av vill bli så "normala" som möjligt, och inte framstå som något slags offer. Sen tror jag det är av stort värde att det finns avhoppargrupper på nätet...den som lämnar vet att det finns hundra- och tusentals i samma sits.

Sen är det förstås värre för unga tonåringar som är döpta och vill lämna, eller kanske bara leva ett normalt tonårsliv, d v s gå på fester, ha pojk/flickvän och liknande. Detta är i praktikenhelt otänkbart om ungdomen är döpt, då hänger hotet om uteslutning/isolering direkt över den personen. OCh det är naturligtvis därför som organisationen är mån om att ungdomar ska bli tidigt döpta....då får församlingen och organisationen stenhård koll på dem. Egentligen påminner det hela om hur flickor från hederskulturer har det.
Citera
2015-02-05, 14:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det skulle ge dig en mer objektiv bild av det hela, nu väljer du att tro på allt som ena parten säger, trots att det finns stor risk för att man utelämnar detaljer som inte är så smickrande för en själv.

Doktrinellt är det som att leta efter en nål i en höstack att söka objektivitet i JVs flerstegs-demagogi.
Citera
2015-02-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Sen att den kan vara fel eller att det i många fall går åt helvete, som i JVs uppfostran, det är en annan sak. För dem handlar det om liv och död. Och de har för länge sedan passerat gränsen för vad de kallar "att tro" och för vad de kallar "att veta".

Sen får man inte glömma att sådana här typer av människor ser sig själva som öppna och kritiska.

Det är nog bara utåt.....inåt så är det inte direkt meriterande att vara öppen och kritisk, snarare tvärtom.

Det finns en liten passus i Vakttormet från 15 april i år som är väldigt talande, tita noga på citatet:
"Ju bättre vi lär känna Jehova som person, desto mer uppskattar vi hans sätt att göra saker och ting på, och till slut känner vi inte längre att vi måste få en förklaring till precis allt han gör. Den uppskattningen växer i takt med att vi studerar hans skrivna ord och mediterar över vad han vill säga till oss. (Ps. 77:12, 13) Det i sin tur gör att vi dras närmare honom och att han blir ännu mer verklig för oss."

Det handlar om att vara så lojal/tillitsfull att man inte behöver veta VARFÖR man ska bete sig eller tänka på ett visst sätt........och att detta skulle göra Gud mer "verklig".

Artikeln det är hämtat ifrån handlar just om det "Kärleksfulla" med uteslutningar och kontaktförbud. du kan få ytterligare några manipulativa lågvattenmärken beträffande argumentation:

"Tänk dig att någon i din familj skulle bli utesluten. Eftersom du har studerat Bibeln vet du vad den säger om hur vi ska förhålla oss till dem som är uteslutna. (1 Kor. 5:11; 2 Joh. 10) Men det kan ändå kännas väldigt svårt att följa Bibelns principer i det här fallet, kanske till och med omöjligt. * Kommer du att lita på att din himmelske Far ska ge dig den styrka du behöver för att kunna följa det Bibeln säger om uteslutning? Kan du se det som ett tillfälle att komma närmare Jehova och stärka ditt förhållande till honom."

"15 I det här sammanhanget kan vi tänka på Adam, den första människan. Trodde han verkligen att han skulle kunna bryta mot Jehovas befallning och ändå leva vidare som om inget hade hänt? Nej, för som det sägs i Bibeln blev Adam inte bedragen. (1 Tim. 2:14) Varför var han då olydig mot Jehova? Adam åt av frukten Eva gav honom för att han älskade henne mer än han älskade Jehova. Han lyssnade hellre på sin fru än på sin Gud."

Detta är sådant som JV i princip stundligen blir matade med...läser man det noga så ser man att det inte är nån oskyldig söndagsskoleverksamhet man håller på med.
Citera
2015-02-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Doktrinellt är det som att leta efter en nål i en höstack att söka objektivitet i JVs flerstegs-demagogi.

Fast i detta fall handlade det om att fråga föräldrar varför de förskjuter sina barn....då främst vad för föga smickrande saker dessa barn/tonåringar kan tänkas ha gjort....det är förvisso indirekt knutet till doktrin, men säger mer om förälderns personliga moral och syn på sina nära och kära.

VAd kan det vara för hemskheter...vad det en flicka som kanske ville ha en pojvän? Eller var det någon yngling som firat jul hos en släkting som inte är JV? Det var säkert hemskheter av den kalibern de gjort sig skyldiga till!
Citera
2015-02-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Fast i detta fall handlade det om att fråga föräldrar varför de förskjuter sina barn....då främst vad för föga smickrande saker dessa barn/tonåringar kan tänkas ha gjort....det är förvisso indirekt knutet till doktrin, men säger mer om förälderns personliga moral och syn på sina nära och kära.

VAd kan det vara för hemskheter...vad det en flicka som kanske ville ha en pojvän? Eller var det någon yngling som firat jul hos en släkting som inte är JV? Det var säkert hemskheter av den kalibern de gjort sig skyldiga till!

Eller också lyder du inte ett råd från de äldste som egentligen inte är speciellt viktigt, men bara det att du inte lyder = uteslutning.

Eller också tror du att Jesus är medlaren för alla människor -som det står i bibeln, men då åker du också ut -som avfälling.

Det finns massor med lustiga uteslutningsmöjligheter. A'la fariséernas regler.
Citera
2015-02-05, 15:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Fast i detta fall handlade det om att fråga föräldrar varför de förskjuter sina barn....då främst vad för föga smickrande saker dessa barn/tonåringar kan tänkas ha gjort...

Citat:
.det är förvisso indirekt knutet till doktrin, men säger mer om förälderns personliga moral och syn på sina nära och kära.

I så fall ser jag nog ett tydligare och mer signifikant doktrinellt underlag än du gör.
Citera
2015-02-05, 15:57
Medlem
Citat:
I så fall ser jag nog ett tydligare och mer signifikant doktrinellt underlag än du gör.
I höstacken??
Visst vet vi vilka doktriner som ligger bakom, men oftast så är (religions)psykologin bakom det hela mer intressant. Även sektmänniskor tänker och känner.
Citera
2015-02-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Eller också lyder du inte ett råd från de äldste som egentligen inte är speciellt viktigt, men bara det att du inte lyder = uteslutning.

Eller också tror du att Jesus är medlaren för alla människor -som det står i bibeln, men då åker du också ut -som avfälling.

Fast när det gäller tonåringar så är nog inte teologiska eller organisatioriska spetsfundigheter det viktigast, snarare viljan att ha ett normalt liv.
Citera
2015-02-05, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Jag hörde det talet på plats och minns att jag reagerade starkt mot just detta. Det kan sägas att även delar av min släkt ställde sig tveksamma till det. De ville helst inte diskutera ämnet efteråt. Jag förstår dem.

Det kan man ha en viss förståelse för att de inte ville.
Konstigt förresten att Splane inte skällde på Jesus och hans föräldrar. Enligt bibeln var Jesus 30 bast vid sitt dop......en ohygglig slapphet och senfärdighet enligt dagens JV.
Citera
2015-02-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh

Eller så säger du till snokande äldste att du tror mer på Bibeln än på Vakttornet.
Det gjorde jag och då hette det att jag ifrågasatte den teokratiska ordningen (= uteslutning)
??????????
Citera
2015-02-05, 16:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
I höstacken??

I vittnen som personer i en grupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här