Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Jag tror en majoritet av dem som växer upp som JV och sedan lämnar som unga vuxna inte direkt basunerar ut sin bakgrund. Många har upplevt att de varit avvikande i sitt betende i skolan, inte haft så många vänner/kompisar utanför organisationen.......så de finner bakgrunden stigmatiserande eller åtminstonen egndomlig/konstig i mångas ögon. Så din väns beteende är inte unikt eller konstigt...han vill betraktas som en vanlig människa, inte som en sektavhoppare.
Min tanke var att jag har väldigt svårt att tro att någon skulle bry sig om vad du har gjort tidigare i livet. Framförallt om det är indirekt påtvingat från dina föräldrar. En del av läkningsprocessen är att man är ärlig mot sin omgivning och känner att man för första gången blir accepterad för den man är. Jag kan bara föreställa mig hur det är att växa upp, känna sig tvingad att anpassa sig, försöka ändra på sig själv och sina åsikter, veta att man kommer bli förskjuten ifall man hoppar av. Rädsla för evig död. Dessutom som någon tidigare sa, man målar ut alla i "världen" eller avhoppare som några perversa äckliga människor som ljuger och bedrar och lever ut alla möjliga konstiga lustar.
Sen när man äntligen har brutit med alla. Man har blivit förskjuten och är ensam, så börjar man hitta en ny bekantskapskrets där man inte är ärlig och på något sätt fortsätter leva sitt dubbelliv. Det blir så störda beteenden som fortsätter att vara destruktiva fast man inte har varit i kontakt med JV på väldigt många år.
Jag tror på att man ska prata om det så mycket att man bara tröttnar. Då kommer allt uppbyggt bara att försvinna. Folk förstår hur jobbigt ni har haft och kommer stötta er.