2015-02-03, 16:36
Medlem
Nu har jag gjort Np i matte 3c. Gick jätte bra!
Pm om ni behöver info.

Jag skulle behöva info om Np Engelska 5. Har provet om 1 vecka, nervös som vanligt.

Tacksam för svar.
Citera
2015-02-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wickedgayblog
Muntade av Engelska 5 för någon månad sedan, läste knappt någonting av studieguiden.

Hej hur går muntan till?
Vilka frågor ställer lärarern?
Vad ska man tänka på. Jag är sjukt nervös.
Citera
2015-02-03, 20:38
Medlem
Lecapitaines avatar
Någon som har gjort prövning i kemi 1 via hermods och vet hur det skriftliga provet ser ut?
Citera
2015-02-03, 23:33
Medlem
wickedgayblogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doggelito78
Hej hur går muntan till?
Vilka frågor ställer lärarern?
Vad ska man tänka på. Jag är sjukt nervös.
Förlåt, kom på nu såhär i efterhand att det var Engelska 7 och inte Engelska 5 som jag nyss muntat av, har dock inte läst igenom studieguiderna så noga i någon av kurserna. Muntade av femman för ca två år sedan. Läraren kommer inte fråga dig några specifika frågor utan vill mest hålla ett samtal för att se hur pass bra din engelska är. Läraren kan fråga hur vädret är, eller be dig berätta lite om boken du läst.

Jag tycker att det bästa är att diskutera mycket med sig själv innan muntan, hitta en favorittext ur blueprint, varför gillar du just den, kan du kanske relatera till den, i så fall hur? Försök att förbereda svar på "låtsasfrågor" innan muntan. Läs igenom uppdragen noga också så att du minns allt du skrivit, läraren kommer säkert vilja diskutera något i dina uppdrag.

Tror inte du behöver oroa dig, vet inte vad du har för lärare men jag har haft både Per-daniel och Gunnel, väldigt rättvisa och tillmötesgående.
Citera
2015-02-04, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wickedgayblog
Förlåt, kom på nu såhär i efterhand att det var Engelska 7 och inte Engelska 5 som jag nyss muntat av, har dock inte läst igenom studieguiderna så noga i någon av kurserna. Muntade av femman för ca två år sedan. Läraren kommer inte fråga dig några specifika frågor utan vill mest hålla ett samtal för att se hur pass bra din engelska är. Läraren kan fråga hur vädret är, eller be dig berätta lite om boken du läst.

Jag tycker att det bästa är att diskutera mycket med sig själv innan muntan, hitta en favorittext ur blueprint, varför gillar du just den, kan du kanske relatera till den, i så fall hur? Försök att förbereda svar på "låtsasfrågor" innan muntan. Läs igenom uppdragen noga också så att du minns allt du skrivit, läraren kommer säkert vilja diskutera något i dina uppdrag.

Tror inte du behöver oroa dig, vet inte vad du har för lärare men jag har haft både Per-daniel och Gunnel, väldigt rättvisa och tillmötesgående.
Tack för din information.
Citera
2015-02-04, 00:40
Medlem
Hej är det någon som har uppdragen till fysik 2. Jag ska börja om två veckor, tänkte att jag kan börja nu och titta på frågorna. Tacksam om någon vill dela med sig!!
Citera
2015-02-05, 10:27
Medlem
Citat:
Hej är det någon som har uppdragen till fysik 2. Jag ska börja om två veckor, tänkte att jag kan börja nu och titta på frågorna. Tacksam om någon vill dela med sig!!
Jag har dem och kommer snart att skicka till dig lycka till!
Citera
2015-02-05, 10:33
Medlem
Citat:

Uppdrag 1
Gungan och harmonisk svängningUppdrag nr 1.

Du kan förklara dina svar och motivera dina lösningar direkt efter varje fråga nedan och sedan bara spara filen och bifoga. Du kan enkelt också infoga hela din labrapport i slutet av filen. På så vis blir det bara en enda fil att bifoga uppdraget!
1. Den övre figuren visar en triangulär puls, som rör sig mot ett fast hinder. Då pulsen når fram till hindret kommer den att reflekteras.
Rita den reflekterade pulsens utseende i den nedre figuren.

-

Fysik 2-12
Uppdrag nr 1.

2. En partikel utför en harmonisk svängning.
Hur påverkas svängningstiden då man ökar amplituden?
a) Svängningstiden ökar
b) Svängningstiden minskar
c) Svängningstiden är oförändrad
Svara nedan
c) Svängningstiden är oförändrad

Det finns inte något samband eller relation mellan svängningstiden och amplituden därför svängningstiden är oförändrad

Fysik 2-12
Uppdrag nr 1.

3. Om ljudintensiteten hos en ljudkälla reduceras till en fjärdedel, hur mycket ändras då ljudnivån?

Svara nedan

Fysik 2-12
Uppdrag nr 1.

4. Två fjädrar har båda fjäderkonstanten 25 N/m. En kula hängs i fjädrarna, som figurerna nedan visar och sätts i vertikala svängningar. I figur A är fjädrarna seriekopplade och i figur B är fjädrarna parallellkopplade. Ange hur kulans svängningstid TA i figur A förhåller sig till svängningstiden TB i figur B.

Svara nedan

Fysik 2-12
Uppdrag nr 1.

5. Ett glasrör, som har längden 1,0 m, är öppet i båda ändar.
I mitten av röret är en liten högtalare placerad. Högtalaren sänder ut toner med frekvensen f i intervallet 0 ≤ f ≤ 1000 Hz.
För vilka frekvenser kan resonans inträffa? Ljudhastigheten är 340 m/s.
f. En högtalare mottar en elektrisk effekt av 15 W varav 2,0% omvandlas till ljud som sprids likformigt åt alla håll. Beräkna dels intensiteten, dels ljudnivån 10m från högtalaren.
Citera
2015-02-05, 10:36
Medlem
Fysik 2 uppdrag 2
Välkommen till ditt andra uppdrag i Fysik 2!

Redovisning: Ditt färdiga studieuppdrag skickar du in här i Novo. OBS!!! Det går inte att sända uppdraget via mail till webbläraren.
Rättning: Webbäraren kommenterar ditt inskickade uppdrag i Novo.

Övrig information:
• I samtliga uppdrag gäller att redovisa fullständiga lösningar. Uppställda ekvationer och uttryck i uppgifterna ska vara förklarade och motiverade. Detta kan ske genom lämpligt kort resonemang, där du förklarar hur du tänker med hänvisning till kända samband eller metoder, som du bygger din lösning på. Korrekt enhet ska anges i förekommande fall.

• När du skall skriva matematiska tecken (bråk, olikheter m.m.), finner du sådana under symbolen

• Frågorna finns också i en vanlig wordfil, som du finner längst ner i detta uppdrag. Det går bra att redovisa dina beräkningar direkt i denna, och sedan bifoga den på avsedd plats. Anvisningar för att skriva matematiska tecken, finner du i wordfilen.
• Om du är osäker på att använda datorn kan du göra vanliga handskrivna lösningar och sedan antingen scanna in sidorna eller digitalfotografera dem. Du infogar sedan bilderna i en fil som du bifogar längst ner i detta uppdrag.
• Figurer kan hjälpligt göras med ritverktygen i Word om du inte har tillgång till ett bättre ritprogram. Ett bra och lättanvänt verktyg för att rita grafer är Graph 4.3 som du kan ladda hem från http://padowan.dk/graph/. Om du vill använda andra avancerade matematikprogram eller ritprogram är du naturligtvis välkommen att göra detta.

Uppgifter
1. En plan spegel är placerad i ett rum som figuren visar. Vilka delar av rummet kan du se i spegeln om du tänker dig att du står vid punkten P?

Svara nedan

2. Vi har en planparallell glasplatta med brytningsindex 1,5 och tjocklek 2,5 cm (se figur nedan). En ljusstråle med infallsvinkeln 42 grader träffar glasplattans. Plattan är omgiven av luft.
a) Beräkna ljusstrålens brytningsvinkel i glaset.
b) Rita av figuren skalenligt och fullborda strålgången genom plattan i din egen figur.
c) Hur långt från punkten A i glasplattans bottenyta lämnar ljusstrålen plattan?

Svara nedan

3. En liten strålkastare är placerad på botten i en stor damm. På natten ger den upphov till en lysande cirkel på vattenytan. Cirkelns diameter är 1,8 m. Hur djup är dammen?
Svara nedan

4. Elsa undersöker ljuset från en spektrallampa. Hon låter ljuset passera ett gitter med 600 spalter/mm och studerar ljuset i första ordningens spektrum. Förutom centralbilden ser hon färgerna rött, blått och grönt.
a) Visa med en principiellt riktig bild utseendet på det spektrum som Elsa studerar.
b) Hon bestämmer avlänkningsvinklarna till 16,3°, 17,8° och 22,7°. Vilka våglängder har spektrallinjerna? Ange våglängden för respektive färg.

Svara nedan

5. Vitt ljus i våglängdsintervallet 400 nm - 750 nm får passera ett gitter. Man önskar se
1:a och 2:a ordningens spektrum fullständigt. Någon våglängd från högre ordning får inte förekomma. Utred om detta är möjligt.
För vilka värden på gitterkonstanten inträffar i så fall detta?
Svara nedan

6. UV-ljus med våglängden 207 nm slår ut elektroner från en metallyta där utträdesenergin är 4,0 eV. Det behövs en stoppspänning på 2,0V för att bromsa dessa elektroner. Vilket värde kan detta ge på Plank’s konstant? Vilken hastighet har de utslagna elektronerna?
Svara nedan
Citera
2015-02-05, 10:43
Medlem
Välkommen till ditt tredje uppdrag i Fysik 2!

Redovisning: Ditt färdiga studieuppdrag skickar du in här i Novo. OBS!!! Det går inte att sända uppdraget via mail till webbläraren.

Övrig information:
• I samtliga uppdrag gäller att redovisa fullständiga lösningar. Uppställda ekvationer och uttryck i uppgifterna ska vara förklarade och motiverade. Detta kan ske genom lämpligt kort resonemang, där du förklarar hur du tänker med hänvisning till kända samband eller metoder, som du bygger din lösning på. Korrekt enhet ska anges i förekommande fall.

• När du skall skriva matematiska tecken (bråk, olikheter m.m.), finner du sådana under symbolen

• Frågorna finns också i en vanlig wordfil, som du finner längst ner i detta uppdrag. Det går bra att redovisa dina beräkningar direkt i denna, och sedan bifoga den på avsedd plats. Anvisningar för att skriva matematiska tecken, finner du i wordfilen.
• Om du är osäker på att använda datorn kan du göra vanliga handskrivna lösningar och sedan antingen scanna in sidorna eller digitalfotografera dem. Du infogar sedan bilderna i en fil som du bifogar längst ner i detta uppdrag.
• Figurer kan hjälpligt göras med ritverktygen i Word om du inte har tillgång till ett bättre ritprogram. Ett bra och lättanvänt verktyg för att rita grafer är Graph 4.3 som du kan ladda hem från http://padowan.dk/graph/. Om du vill använda andra avancerade matematikprogram eller ritprogram är du naturligtvis välkommen att göra detta.

Uppgifter

1) Utträdesarbetet för fotoeffekt är 4,3 eV för en metall. Efter belysning med monokromatiskt ljus får de snabbaste fotoelektronerna rörelseenergin 1,1 eV.
Hur stor energi hade fotonerna?

Redovisa din lösning nedan!

.

2) En satellit går i en cirkelbana 500 km över jordytan. Bestäm satellitens omloppstid. Hur mycket ändras omloppstiden om banans radie ökas till det dubbla? Det tredubbla?

3) Månen rör sig runt jorden i en bana som vi förutsätter vara cirkulär med radien m. Det tar ungefär 27 dygn för månen att fullborda ett varv runt jorden. Gravitationskonstanten är .
Bestäm jordens massa ur dessa data. Obs! Inga data ska hämtas ur tabell eller på annat sätt.

Äntligen kunde jag få värden för Radian och Gravitation!

4) En väteatom emitterar elektromagnetisk strålning då atomen övergår till ett lägre energitillstånd. Ange den minsta våglängden hos den strålning som emitteras då elektronen övergår från högre liggande banor till bana 2.

5) Lisa åker karusell. Hon sitter på en bänk, 0,55 m från karusellens centrum, vid A i figuren. Karusellen roterar med 10 varv/min. Lisa väger 33 kg. Karusellen syns uppifrån i bilden.

a) Rita en figur som visar de krafter som verkar på Lisa när hon åker karusell. OBS! Du behöver inte beräkna storleken på krafterna.
b) Hur stor är Lisas hastighet?
c) Lisa flyttar sig försiktigt utåt på bänken mot punkten B, 2,2 m från centrum. Hur stort måste friktionstalet minst vara för att Lisa inte skall börja glida på bänken innan hon kommit till B?

6) Från en platå på höjden 40 m över omgivningen skjuter man iväg en liten kula med hastigheten vo = 20 m/s. Riktningen är horisontell, som figuren visar.
Bortse från luftmotståndet vid beräkningarna.
a) Hur långt kommer kulan innan den slår i marken?
b) För att komma längre ändrar man kastvinkeln till 45o. Hur mycket längre kommer då kulan?

7.​Kalle sparkar iväg en fotboll med hastigheten 12m/s. I vilken riktning ska han sparka bollen för att den ska komma så långt som möjligt? Hur långt når den då? Använd din grafräknare för att undersöka detta. Redovisa ditt resonemang och svar utgående från vad du ser i din grafräknare. Bifoga räknarbilden.

L=14,6 och h=3,6
Citera
2015-02-05, 12:36
Medlem
När gjorde du klart fysik 2? Verkar gammalt. Jag blev klar med min fysik 2 kurs för 2 månader sedan. Känner inte igen uppgifterna alls.
Citera
2015-02-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helenadaniel
Välkommen till ditt tredje uppdrag i Fysik 2!

Övrig information:

Uppgifter

1) Utträdesarbetet för fotoeffekt är 4,3 eV för en metall. Efter belysning med monokromatiskt ljus får de snabbaste fotoelektronerna rörelseenergin 1,1 eV.
Hur stor energi hade fotonerna?

.

2) En satellit går i en cirkelbana 500 km över jordytan. Bestäm satellitens omloppstid. Hur mycket ändras omloppstiden om banans radie ökas till det dubbla? Det tredubbla?

3) Månen rör sig runt jorden i en bana som vi förutsätter vara cirkulär med radien m. Det tar ungefär 27 dygn för månen att fullborda ett varv runt jorden. Gravitationskonstanten är .
Bestäm jordens massa ur dessa data. Obs! Inga data ska hämtas ur tabell eller på annat sätt.

Äntligen kunde jag få värden för Radian och Gravitation!

4) En väteatom emitterar elektromagnetisk strålning då atomen övergår till ett lägre energitillstånd. Ange den minsta våglängden hos den strålning som emitteras då elektronen övergår från högre liggande banor till bana 2.

5) Lisa åker karusell. Hon sitter på en bänk, 0,55 m från karusellens centrum, vid A i figuren. Karusellen roterar med 10 varv/min. Lisa väger 33 kg. Karusellen syns uppifrån i bilden.

a) Rita en figur som visar de krafter som verkar på Lisa när hon åker karusell. OBS! Du behöver inte beräkna storleken på krafterna.
b) Hur stor är Lisas hastighet?
c) Lisa flyttar sig försiktigt utåt på bänken mot punkten B, 2,2 m från centrum. Hur stort måste friktionstalet minst vara för att Lisa inte skall börja glida på bänken innan hon kommit till B?

6) Från en platå på höjden 40 m över omgivningen skjuter man iväg en liten kula med hastigheten vo = 20 m/s. Riktningen är horisontell, som figuren visar.
Bortse från luftmotståndet vid beräkningarna.
a) Hur långt kommer kulan innan den slår i marken?
b) För att komma längre ändrar man kastvinkeln till 45o. Hur mycket längre kommer då kulan?

7.​Kalle sparkar iväg en fotboll med hastigheten 12m/s. I vilken riktning ska han sparka bollen för att den ska komma så långt som möjligt? Hur långt når den då? Använd din grafräknare för att undersöka detta. Redovisa ditt resonemang och svar utgående från vad du ser i din grafräknare. Bifoga räknarbilden.

L=14,6 och h=3,6

Tack så mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in