Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-18, 17:48
  #2509
Medlem
Marimus avatar
Läser någon tyska på Hermods nu i sommar eller kommer att göra framöver? Framförallt, läser någon tyska steg 1 just nu? Det skulle vara guld om jag kunde få ta del av en sådan elevs studieguide, vilken är den enda platsen som hörövningarna till kurslitteraturen finns på!

För övrigt så har jag lämnat in uppdrag 1 i tyskan och läraren bedömer att jag knappt når upp till C. Så lite jobbigt. En sak som jag inte tyckte om var att det vid två tillfällen verkar ha eftersökts speciella ord (som jag inte tidigare har stött på i tyska språket). Ett specifikt ord för att ringa och ett annat specifikt ord för trevliga.
Jag tror att jag svarat med en synonym som ändå borde ha varit godkänt. (telefonieren och Gemütlich) Men det var alltså inte dessa som söktes så därför fick man helt fel
Citera
2018-06-20, 05:17
  #2510
Medlem
Får skicka ett stort tack till Christina76 som jag fått hjälp av flera gånger utan att själv ställa frågan!

3 kurser kvar för min del sen är det slut med Hermods, vill aldrig höra talas om företaget efter det. Jag älskar friheten med distans, men lärare som är likt robotar och till ingen nytta nä fy fasiken. Dock har jag haft några riktigt sköna lärare också, men det märker man ju oftast först när kursen ska avslutas.
Citera
2018-06-20, 18:20
  #2511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Får skicka ett stort tack till Christina76 som jag fått hjälp av flera gånger utan att själv ställa frågan!

3 kurser kvar för min del sen är det slut med Hermods, vill aldrig höra talas om företaget efter det. Jag älskar friheten med distans, men lärare som är likt robotar och till ingen nytta nä fy fasiken. Dock har jag haft några riktigt sköna lärare också, men det märker man ju oftast först när kursen ska avslutas.


Åh vad glad jag blir! 😀❤ Så roligt att höra att jag har kunnat hjälpa till, jag vet själv hur det känns när man sitter fast i studerandet!
Citera
2018-06-21, 17:23
  #2512
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Det allmänna meddelandet i U&S gäller här också. Ämnesfrågor tas i respektive ämnesforum. Undantaget är att efterfråga uppdrag inom en specifik kurs.

/Mod.
Citera
2018-06-21, 23:17
  #2513
Medlem
Någon som kan bekräfta www.studeranu.wordpress.com ?? Är uppdragen på bloggen legit? Någon med erfarenhet som kan bekräfta?
Citera
2018-06-23, 19:22
  #2514
Medlem
Tjena, detta är min första gång jag någonsin postar något på någon forum alls detta gör jag enbart för att underlätta för vissa av er och förklara min erfarenhet med Hermods. Som en före detta elev hos Hermods kan jag förstå frustrationen om hur "online-plugget" går till hur den muntliga examinationen fungerar hur uppdragen är upplagda och så vidare.

Jag studerade klart Hermods för ett tag sedan nu och läste diverse kurser där bland annat Fysik 1-2 och Kemi 1-2 var inblandat. Kurserna var riktigt tuffa men väldigt roliga och lärorika. Tycker att min tid hos Hermods var underbar och väldigt unik då man kunde plugga i stort sätt när man ville vilket passa mig bra då jag gillar spela på dagen och plugga någon timma på natten. Men ibland kunde det krångla till lite med uppgifter i uppdragen och det var väldigt svårt att få hjälp då exempelvis det inte fanns någon närvarande för att hjälpa, och vi som har pluggat på Hermods vet att fysikhjälpen inte alls har bra förklaringar. I och med detta var det lite tuffare att plugga distans men måste erkänna att nästan 50% av alla frågor i uppdragen finns ute på nätet om man bara tar sin tid och googlar finns bra förklaringar i olika forums bland annat i flashback. Genom tuffa kvällar och mycket svett klara jag mig igenom kurserna och med hjälp av vissa förklaringar som fanns på forumet gick det bra. Med stort tackande av de olika förklaringar där ute bestämde jag mig för att hjälpa er som studerar på Hermods om det nu är generella frågor om hur muntliga examinationen går till eller hur upplägget på uppdragen är eller helt enkelt förklaringar om olika uppgifter. Notera nu att jag inte är facit som kommer ge er alla svar utan där för er som verkligen vill lyckas men som bara behöver en förklaring och lite hjälp på traven.

För er som är intresserade kan ni kontakta mig på Discord eller Skype.
Ni når mig här,
Skype namn: Bokkkis
Discord namn: Dhavii #9229
Jag har även en discord server för er i akut (bara Hermods relaterad): https://discord.gg/Mge3MAw
För er som undrar vad discord är så funkar det som Skype nästan men det finns kanaler och diverse andra grejer där man kan skriva öppet och få hjälp av andra medlemmar (betydligt mycket bättre än Skype) Ni hittar mig snabbast i discord där det är enklare att kommunicera. Frågorna ni har kommer jag alltid besvara inom 24 timmar så ha lite tålamod.

Ha en bra dag förhoppningsvis kan jag hjälpa till så många som möjligt.

I och med jag är ny här så ber jag om ursäkt om jag bryter mot någon lag, vill bara hjälpa till lite här och inte fuska tusen tack återigen.
Citera
2018-06-28, 09:15
  #2515
Medlem
Marimus avatar
Min frustration med mina lärare är sannerligen hög just nu.

Jag läser tyska, vid vilken Hermods erbjuder möjlighet att öva på sin muntliga examination (bland annat) på ett webbforum online.

Jag kontaktade den webbläraren den 2e juni. Då fick jag svaret av läraren att det var mycket examinationer fram till den 15e och att hon skulle återkomma då. Den 15e skrev jag igen och föreslog att vi planerade in alla pass jag skulle kunna ha möjlighet till.

Läraren svarade mig den 24e juni och bad mig föreslå dagar och tider som passen skulle vara. Jag svarade efter några minuter att vi kan ju ta ett pass nu på måndag? (Den 25e) Att jag hade möjlighet att ha pass denna veckan alla dagar fram till idag (torsdag.) Samtidigt så föreslog jag måndagen veckan efter dvs. den 2e juli.
Det är nu den 28e och läraren har inte hört av sig än.

Så jag har väntat på denna handledning i 26 dagar nu.

Dessutom har jag skrivit med min ordinarie lärare och min vikarie i novo och frågat om meningsuppbyggnader, som boken föreslår eleven att göra på egen hand, är korrekta. Det var ungefär 5 meningar.

Istället för att rätta meningarna och svara mig hur de skulle se ut korrekt så föreslår läraren att jag ska öva på vissa grammatiska strategier. Och jag kan förstå hennes tankegångar, men:
Detta utan några förslag på var dessa övningar finns tillgängliga. Då skall jag alltså lägga en hel del tid på att försöka rätta mig själv. Dessutom så känns dessa övningar i kurslitteraturen totalt meningslösa eftersom jag troligtvis kommer att skriva helt felaktiga meningar utan att veta om det själv.
Jag skall tillägga att jag försöker att sitta med de verktygen och kunskaper som jag har fått genom min kurslitteratur samt försöker hitta videos på youtube som kan ge mig några exempel när jag väl skriver meningarna i första hand.

Detta sökande tar en elev mycket lång tid. Jag spenderar mer tid att söka efter svar på mina frågor och osäkerheter än på att komma vidare och utveckla mig i kurslitteraturen. (Mitt självförtroende är just nu i botten).

Jag har kurslitteratur från min aktuella kurs + har införskaffat från den första kursen i tyska (kan dock inte använda mig av halva bokens övningar för dem sitter lärarna på). Jag har inhandlat extra grammatikböcker och jag tittar flera på videos på youtube som ger ett eller två exempel på olika tyska grammatiska uppbyggnader.

Det är så jävligt att ha så här oengagerade lärare. Kul att ni tänkte ta semester just nu när jag behöver lära mig tyska på A-nivå. Det handlar liksom bara om min framtid.
Det är för övrigt skrattretande att den ena av lärarna inte kopplat att hon har kontakt med samma person på mail som hon har i novo.

Den andre läraren har även använt sig av mitt rätta namn en gång och ett felaktigt namn en annan gång.

__________________
Senast redigerad av Marimu 2018-06-28 kl. 09:36.
Citera
2018-06-29, 09:48
  #2516
Medlem
Fråga,

Efter att ha fått sitt betyg - syns betyget på antagning.se?

Försökt leta om Hermods är anslutna till antagning.se men har fått höra att de inte är det och att man själv måste ladda upp dokumentet.
/Jens
Citera
2018-06-29, 10:27
  #2517
Medlem
Plutonium239s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Fråga,

Efter att ha fått sitt betyg - syns betyget på antagning.se?

Försökt leta om Hermods är anslutna till antagning.se men har fått höra att de inte är det och att man själv måste ladda upp dokumentet.
/Jens
Du ska kunna se betyget i fliken Gymnasiala meriter, längst ner i listan bör det stå Enstaka betyg.
Citera
2018-06-29, 21:07
  #2518
Medlem
Jennyrockars avatar
Läser Engelska 7 på Hermods distans.
Någon som har uppdrag 3?

Här är frågan:

Speaking

In Studieguide 2 you worked with a listening exercise about news from different parts of the English-speaking world. Now it is time for you to send in your report. Your report should include the following:

A summary of the news.

An analysis of the different dialects of English, with regard to some or all of the following:

a) Differences in pronunciation.

b) Differences in intonation

c) Differences in vocabulary.

d) Other characteristics.
Imagine that you are reporting to other students taking this English 7 course. Record a sound file in which you give a speech of approximately 3 minutes. Attach the sound file to the assignment.

If you are aiming at the grade E, a summary of the news will be sufficient. However, if you are aiming at C-A you also need to include an analysis of the different dialects of English in the news, following the instructions in Studieguide 2.

Do not forget to list your sources of information in the box to the right.

Also remember that it is important to speak freely. You should not read from a full manuscript. A good way to prepare is to write down important keywords. Then practise speaking freely from your list of keywords. When you feel confident about speaking you record the soundfile.


Sorry om jag bryter mot ngn regel fattar inte riktigt vad man får å inte får posta här.
Citera
2018-07-03, 16:53
  #2519
Medlem
Hur stor katastrof är det att missa en inlämningsuppgift? Jag ligger ganska bra till betygsmässigt och är nöjd med godkänt betyg. Pratar alltså inte om en helt uppdrag utan bara en enstaka uppgift. Gäller svenska 2 om det spelar någon roll.

(Jag har fler att göra och funderar på om jag ska strunta i en uppgift vars ”kunskapskrav” jag redan har fått B på, för att göra de andra ordentligt istället)
Citera
2018-07-04, 02:50
  #2520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myhk
Hur stor katastrof är det att missa en inlämningsuppgift? Jag ligger ganska bra till betygsmässigt och är nöjd med godkänt betyg. Pratar alltså inte om en helt uppdrag utan bara en enstaka uppgift. Gäller svenska 2 om det spelar någon roll.

(Jag har fler att göra och funderar på om jag ska strunta i en uppgift vars ”kunskapskrav” jag redan har fått B på, för att göra de andra ordentligt istället)


Kommer personligen ihåg när jag hade uppdrags uppgifter så gick det bra att missa någon fråga utan att betyget berördes. I mitt fall var det då naturvetenskapliga ämnen. Om det är en viktig fråga att besvara på tycker jag du ska göra den om inte då är det bara att strunta i det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback