2015-02-04, 15:36
Medlem
Fick precis en stor låda med Jensens barbecue marinad från en bekant, såna här: http://www.onfos.de/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/7/5705900005791.jpg

Dom gick ut 21 oktober förra året. Vore synd att slänga för vet att dom är väldigt goda, går dom bra att använda? Svårt att känna ifall dom luktar dåligt för det är en ganska speciell doft.
Citera
2015-02-04, 16:06
Medlem
acerblazerlols avatar
Köttfärs som luktar lite surt, kan man äta om det tillagas ordentligt?

edit: det är från älg som skjutits och malts av mig, sen har köttfärsen fått tina i kylskåp, den har varit tinad i kylskåpet runt 4 dagar
färsen hade såklart rätt färg, inget brunt

edit igen: det här var underligt, nu luktar det mindre
jag hade flera förpackningar kött som skulle bli biff så det kom upp sur lukt då och då när jag blandade i en skål, men nu när jag sticker ner näsan känner jag knappt något
inte ens när jag rör om
Senast redigerad av acerblazerlol 2015-02-04 kl. 16:21.
Citera
2015-02-04, 16:57
Medlem
Jag arbetar proffesionellt bla.med livsmedelshygien, på jobbet är det 0-tollerans mot allt som blivit upptinat och sparat mer än 24-timmar, men "hemma" är en annan femma. Men man brukar säga att en föruttnelseprocess är något av det lurigaste att vara säker på hur det är ställt, nämligen är det så att först luktar livsmedlet illa när det passerat sista chansen-MEN SEN slutar det att lukta ett litet tag, OCH det är som allra mest riskabelt att avända ett livsmedel som slutat lukta!
Mitt råd är att du skall kasta OCH LÄRA DIG ATT AVÄNDA GREJERNA I TIIIID! Kram
Citera
2015-02-04, 17:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
4 dagar och köttfärs hade jag varit försiktig med.

Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
OCH det är som allra mest riskabelt att avända ett livsmedel som slutat lukta!
Meningslöst att göra ett stekprov för att kolla smak o lukt färdiglagat?`
Citera
2015-02-04, 21:55
Medlem
grumgrums avatar
Glömde framme en matlåda med gravad lax över natten. Detta var 11 timmar sedan, är det okej?
Citera
2015-02-05, 05:43
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grumgrum
Glömde framme en matlåda med gravad lax över natten. Detta var 11 timmar sedan, är det okej?

Lukta, smaka, det borde avgöra.
Citera
2015-02-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Lukta, smaka, det borde avgöra.

Gravad lax är en extremt känslig produkt. Listeria luktar eller smakar inte.

Not säger jag.
Citera
2015-02-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b4ckerr
Fick precis en stor låda med Jensens barbecue marinad från en bekant, såna här: http://www.onfos.de/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/7/5705900005791.jpg

Dom gick ut 21 oktober förra året. Vore synd att slänga för vet att dom är väldigt goda, går dom bra att använda? Svårt att känna ifall dom luktar dåligt för det är en ganska speciell doft.

Den här typen av produkt förändras kvalitetsmässigt snarare än säkerhetsmässigt under lagring. Här kan du lukta och smaka och titta för att avgöra om den funkar. Produkten kommer inte att bli farlig.
Citera
2015-02-06, 11:24
Medlem
Grebbestads ansjovis (rosa burken).
Köpte på mig ett gäng innan jul med planen att göra massa goda Janssons vilket det också blev men i min juliver i butiken plockade jag på mig några burkar för mycket och ser nu att dom går ut om någon vecka?
Det är ju konserv så jag antar att dom håller längre än angivet datum men en månad? Två? Ett halvår?
Tacksam för vettiga svar, inte lukta och smaka, tror knappast att en dålig lukt skulle gå att känna genom den intensiva ansjovisdoften.
Citera
2015-02-06, 12:33
Medlem
christerys avatar
Isterband, finns det några gränser? 2 dar har dom varit i rumstemp och åkt in i kylen igen.
Men är det nåt lurigt med rökta korvar? Vill inte förgifta nån - men skulle käkat dom själv.

Efter lite vanliga lukt prov som vanligt: då kan jag bjuda på det. Men är det bara lite giftigt så käkar jag dom nog själv (på vinst eller förlust).

Har kollat recepten, och dom verkar tåliga i alla fall.
Citera
2015-02-07, 09:46
Medlem
Moffins avatar
Har tyvärr inga svar men dock en egen fråga.

En oöppnad tub pepparotsvisp, legat i rumstemp i ca ett dygn då jag glömde lägga den i kylen efter affären, går den att äta?
Citera
2015-02-07, 11:34
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Har tyvärr inga svar men dock en egen fråga.

En oöppnad tub pepparotsvisp, legat i rumstemp i ca ett dygn då jag glömde lägga den i kylen efter affären, går den att äta?
Ja då. Inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in