Citat:
Nej jag ser ingen större skillnad på om man delar eller bor själv. Jag konstaterar att det finns bostadsyta så att det räcker och blir över. Och dagens ungdom flyttar hemifrån tidigt. Var bor dessa någonstans kan man ju undra?Du stirrar dig som vanligt blind på snittyta per person, helt utan att fundera på vad det innebär. Tittar vi på Stockholm t ex så är det ett enormt utbud av ettor. Jag hoppas och tror att du själv inser varför det är orimligt att jämföra två personer som delar på en trea på 75 kvadrat med två personer som bor i varsin etta på 40 kvadrat. Att svenskar bor på större yta per person kan lika gärna bero på att lägenhetsbeståndet består av fler kvadratmeter per sovrum än att svenskar har fler sovrum per person.
Citat:
Nej det gör jag inte... http://www.expressen.se/leva-och-bo/forsta-listan-pa-23-ar--boytor-i-hela-sverige/Tror inte det ändrats så mycket på bara ett år. Snittbostadsytan per capita ger indikationer på att det verkligen inte är tal om någon bostadsbrist. Det var vid verklig bostadsbrist som miljonprogrammen byggdes. Där är vi långt ifrån idag, även om det kanske inte är helt lätt att få tag på en hyresrätt omgående.
Citat:
Det där tror jag inte en sekund på. Oftast brukar studentkårerna hjälpa elever att bo på någon annan students soffa till dess att boendet löst sig. Och det gör det alltid i slutändan, även om man inte får en bostad direkt. Alltså är det ingen brist att tala om egentligen.Jo jag har pluggat på annan ort och hyrt i andra hand och sovit på en annan students soffa, så jag vet mycket väl vad jag talar om. Det finns inte en student där jag pluggat som avbrutit sina studier pga att hen inte fick en bostad.
Ingen kö på hemnet direkt och det behöver det inte vara för hyresrätter heller egentligen.