2015-02-03, 05:13
  #4033
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis som jag misstänkt. De som gapar om "bostadsbrist" borde fundera lite på var folk bor egentligen ? För de flesta håller väl inte på att tälta på stadens gator?

Vad det däremot är brist på är subventionerade hyreskontrakt som vissa "journalister" efterfrågar.

http://www.dagensarena.se/opinion/nathalie-mark-plats-113-pa-en-tvaa-i-hokarangen/

Subventioner existerar inte för hyresrätter ditt inavlade mongo när ska du inse detta? Hyresregleringar är INTE subventioner, dock får DU subventioner på din bostadsrätt så du kanske ska knipa käft om subventioner ?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För att det ska fungera måste ALLA hyror vara avreglerade, vilket dom inte är. Och det borde väl du känna till?

Och hur fan får du reglering till subventioner? Vet du ens vad ordet betyder?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det blir 3,26 pers per lgh det. Tyvärr ska så många envisas med att bo själva i det här landet, vilket i sig ger "brist".


Jag utgår ifrån att det bor 3-4 pers i din lägenhet då?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja klart det blir så när hyrorna inte är på rätt nivå.

Så om hyrorna är på "rätt" nivå så förmedlas det fler bostäder?
__________________
Senast redigerad av Kratatch 2015-02-03 kl. 05:18.
Citera
2015-02-03, 05:46
  #4034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Befolkningen i Stockholms län ökade med 339 832 människor under perioden år 2000-2013. Under samma tid byggdes 103 968 bostäder.

År 2004 hade Stockholms Bostadsförmedling 104 230 människor i sin kö. Den siffran hade år 2013 vuxit till 431 144.

År 2013 förmedlade Stockholm Bostadsförmedling 10 000 bostäder. Det är 2,3% av kön.

Som kuriosa kan nämnas att Stockholm Bostadsförmedling omsatte 92,5 miljoner kr på 76 anställda år 2013. Slår man ut omsättningen på förmedlade bostäder så blir det 9250 kr per förmedlad bostad. En makalöst hög siffra. Kommunalt skojeri när det är som bäst. Mina barns bostadslöshet är en arbetsmarknadsåtgärd för de som redan har.

Så nej, Kurt-Sune, det finns ingen bostadsbrist. Eller så kanske det gör det. Du äcklar mig. Cornucopias ursäkt är att hans bloggande är en del av hans inkomst och bloggens bärande tema är bostadsbubblan som spekulativt fenomen. Inte som en brist på livets nödtorft, vilken den kommit att bli. Vad är din ursäkt? Att du är en barnlös gampojk som sitter och runkar i din fusknybyggda JM-bostadsrätt?
Titta på andelen i bostadskön som säger sig ha omedelbart behov av bostad i stället, så du inte räknar med folk som redan sitter med förstahandskontrakt eller BR men står i kön av bekvämlighetsskäl.
Citera
2015-02-03, 05:59
  #4035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det blir 3,26 pers per lgh det. Tyvärr ska så många envisas med att bo själva i det här landet, vilket i sig ger "brist". Men sett till ytan i genomsnitt är det absolut inte tal om någon brist på långa vägar. Faktum är att vi bor i toppen vad gäller luftigt boende i världen. Och uppenbarligen så flyttar ju folk hemifrån tidigast i världen också. Var bor då dessa? På gatan eller? Don´t think so.
Du stirrar dig som vanligt blind på snittyta per person, helt utan att fundera på vad det innebär. Tittar vi på Stockholm t ex så är det ett enormt utbud av ettor. Jag hoppas och tror att du själv inser varför det är orimligt att jämföra två personer som delar på en trea på 75 kvadrat med två personer som bor i varsin etta på 40 kvadrat. Att svenskar bor på större yta per person kan lika gärna bero på att lägenhetsbeståndet består av fler kvadratmeter per sovrum än att svenskar har fler sovrum per person.

Din "svenskar bor störst i Europa"-analys är så bristfällig och så löjlig att man undrar om det inte är så att du bara trollar när du kommer med den gång på gång på gång.

Citat:
Jag är av den uppfattningen att det inte finns någon brist att tala om. Visst kanske man inte får tag på en billig hyresrätt precis där man vill bo direkt. Men bostäder finns alltid att hyra (inneboende, eller andrahand). Sålänge jag pluggat så har jag aldrig hört talas om en student som fått avslutat sina studier för att hen inte fått tag på en bostad. Så den myten kan man ju börja med att avliva.
Samtidigt, i verkligheten, är det inte ovanligt att blivande studenter räknar med bostadssituationen när de söker till olika program, eller om de kan tacka ja eller inte.

Det är i övrigt helt otroligt att du menar att någonting är en myt bara för att du aldrig varit med om det.
Citera
2015-02-03, 07:31
  #4036
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det blir 3,26 pers per lgh det. Tyvärr ska så många envisas med att bo själva i det här landet, vilket i sig ger "brist". Men sett till ytan i genomsnitt är det absolut inte tal om någon brist på långa vägar. Faktum är att vi bor i toppen vad gäller luftigt boende i världen. Och uppenbarligen så flyttar ju folk hemifrån tidigast i världen också. Var bor då dessa? På gatan eller? Don´t think so.

Och hur många av dessa 431 144 behöver en bostad här och nu. Jag står själv i bostadskön, men behöver ingen lgh för tillfället. Men alltid bra att stå där utifall man behöver hyra någon gång i framtiden.

Ja klart det blir så när hyrorna inte är på rätt nivå.

Ja det är sjukt egentligen...

Jag är av den uppfattningen att det inte finns någon brist att tala om. Visst kanske man inte får tag på en billig hyresrätt precis där man vill bo direkt. Men bostäder finns alltid att hyra (inneboende, eller andrahand). Sålänge jag pluggat så har jag aldrig hört talas om en student som fått avslutat sina studier för att hen inte fått tag på en bostad. Så den myten kan man ju börja med att avliva.

Det jag är emot är att vissa personer (alltid vänstermänniskor av någon anledning) vill komma åt andras pengar för att tillfredställa sina egna behov. Till exempel personer som skriker "Bygg billiga hyresrätter!!", men inte vill betala själva vad det kostar för ett nytt fullserviceboende utan risk.

Så, det finns ingen bostadsbrist för Kurt-Sune tycker att man ska tränga ihop sig? Är du socialingenjör? Varifrån kommer denna monumentala oförståelse inför hur människor är? Tror du samhället består av uteslutande studenter och singlar mellan 20 och 30? Jag blir bara matt. Ska familjebildande par vara inneboende eller flacka runt i en andrahandstillvaro? Det är blinda liberala hönor som du som är en av de absolut viktigaste förklaringarna till att Sverige är i fritt fall.
Citera
2015-02-03, 07:34
  #4037
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Jag har skrivit detta flera ggr, bristen blir för att man låter skönhetsråd och diverse nostalgiker sköta bostadspolitiken, iaf i Stockholm.
Fick bolagen bygga fritt, dvs riva hursomhelst och bygga skulle det säkert bli billigare.
Reglerna måste ju ändras förstås, behöver kanske inte vara pappväggar men lite enklare boende borde kunna byggas.

Ditt språk avslöjar att du har noll koll. Varför inte skaffa dig det?
Citera
2015-02-03, 07:41
  #4038
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För att det ska fungera måste ALLA hyror vara avreglerade, vilket dom inte är. Och det borde väl du känna till?
För att vara petig så kan man anmärka att GB har en andel social housings, så en del av marknaden är subventionerad vilket inebär att inte ALLA hyror är avreglerade. Dock är en stor majoritet det, vilket räcker. Det känner jag så klart till.

Vad jag vänder mig mot är att du hela tiden envisas med att smyga in lögnenen om att det bara är subventionerade lägenheter det är brist på. Pristaket gör att det inte finns något utbud av marknadsmässigt prissatta vita förstahandskontrakt till dem som inte vill leva med sovjetiska brödköer. Det vet du eftersom jag upprepade gånger har påpekat det. Därför är det väldigt missprydande att du gång på gång upprepar lögnen. Som här tex:

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte bostadsbrist. Det är brist på billiga hyresrätter och därav långa köer till dessa. Några nya billiga hyresrätter kommer inte att byggas som det ser ut just nu. Möjligen billigare kan de bli men absolut inte i klass med befintliga och äldre hyresrätter.

Lärde inte din mamma dig att det är fult att ljuga? Är detta tvångsmässiga ljugande en del i din frigörelse från din mor?
Citera
2015-02-03, 07:43
  #4039
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Titta på andelen i bostadskön som säger sig ha omedelbart behov av bostad i stället, så du inte räknar med folk som redan sitter med förstahandskontrakt eller BR men står i kön av bekvämlighetsskäl.

Om du tänker en vända till så inser du säkert att det inte alls är vettigt att titta endast på de som säger sig ha ett omedelbart behov. Ska bostadspolitiken bedrivas utifrån behoven hos inflyttade studenter, skilsmässopar och arbetskraftsinvandring? Knappast. Ska vi bygga skolor utifrån premissen hur många barn som har ett omedelbart behov av skolgång? En 22-årig mambo har inget omedelbart behov. Det har inte heller en 32-årig mambo. Ett par med ett barn som väntar ett andra har inte heller ett omedelbart behov. Utifrån devisen omedelbart behov kan man styra ett land rakt ner i skitgropen hur enkelt som helst. Plättlätt!

Nä. Tänk igen.
Citera
2015-02-03, 08:20
  #4040
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Subventioner existerar inte för hyresrätter ditt inavlade mongo när ska du inse detta? Hyresregleringar är INTE subventioner, dock får DU subventioner på din bostadsrätt så du kanske ska knipa käft om subventioner ?

Och hur fan får du reglering till subventioner? Vet du ens vad ordet betyder?

Det föreligger inte någon formell, statlig subvention på hyresrätter av liknande snitt som ränteavdraget som gynnar bostadsköpande (både BR och villa), men hyresregleringen får ju onekligen till följd att hyresrätter i attraktiva lägen i centrala delar av storstäderna har hyror som ligger betydligt under vad många skulle vara både villiga och kapabla att betala. Eftersom det kostar mer att få tillstånd att bygga på attraktivt belägen mark än vad det kostar att få tillstånd att bygga på mindre attraktivt belägen mark så följer att byggbolagen behöver kompensera genom att ta ut hyror som ligger högre än vad människor egentligen skulle vara OK med att betala för hyresrätter i dessa mindre attraktiva lägen (exempelvis problemförorterna i anslutning till storstäderna).

Detta är i allt väsentligt en dold subvention, som byggbolagen blir tvungna att tillämpa till följd av den statligt införda hyresregleringen. Det är oseriöst att som du till synes gör implicit definiera subventioner som enbart något som staten gör med skattemedel som finansiering.
Citera
2015-02-03, 09:01
  #4041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det föreligger inte någon formell, statlig subvention på hyresrätter av liknande snitt som ränteavdraget som gynnar bostadsköpande (både BR och villa), men hyresregleringen får ju onekligen till följd att hyresrätter i attraktiva lägen i centrala delar av storstäderna har hyror som ligger betydligt under vad många skulle vara både villiga och kapabla att betala. Eftersom det kostar mer att få tillstånd att bygga på attraktivt belägen mark än vad det kostar att få tillstånd att bygga på mindre attraktivt belägen mark så följer att byggbolagen behöver kompensera genom att ta ut hyror som ligger högre än vad människor egentligen skulle vara OK med att betala för hyresrätter i dessa mindre attraktiva lägen (exempelvis problemförorterna i anslutning till storstäderna).

Detta är i allt väsentligt en dold subvention, som byggbolagen blir tvungna att tillämpa till följd av den statligt införda hyresregleringen. Det är oseriöst att som du till synes gör implicit definiera subventioner som enbart något som staten gör med skattemedel som finansiering.

Påståendet att ränteavdraget skulle vara en subvention på bostadsrätterna som inte kommer hyresrätter till del är visserligen vanligt men likväl felaktigt.

För det första gäller avdraget vid samtliga lån och inte bara till dem som avser bostäder. Avdragsrätten korresponderar vidare med kapitalskatten enligt den systematik vi har för att undvika dubbelbeskattning.

Det är förvisso sant att avdraget ar utökats för att även kunna avräknas mot förvärvsinkomster, anledningen var att folk uppfattade det som stöttande att endast rika med kapitalinkomster skulle kunna göra avdrag.

Det väsentliga för frågeställningen är dock att avdraget även gäller hyresgäster. Fastighetsägaren till hyresrätter gör avdrag på samma vis som bostadsrättsinnehavaren. Hade denne inte kunnat höra så så hade hyror ā ökat ytterligare.

Ränteavdraget påverkar därmed kostnaderna för både hyresrätt och bostadsrätt.
Citera
2015-02-03, 09:20
  #4042
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Subventioner existerar inte för hyresrätter ditt inavlade mongo när ska du inse detta? Hyresregleringar är INTE subventioner, dock får DU subventioner på din bostadsrätt så du kanske ska knipa käft om subventioner ?
Om man får något billigare än marknaden är villig att betala är det indirekt en subvention. Iaf i min värld...



Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och hur fan får du reglering till subventioner? Vet du ens vad ordet betyder?
PGA regleringen av hyrorna uppstår en subvention. Denna subvention får folk att behålla det dom har och och inte flytta, samtidigt som ett värde uppstår i hyresrätten. Så ska inte hyresmarknaden fungera. En hyresrätt ska ha noll i värde och när man inte är i behov av den så lämnar man till bara tillbaka den precis som när man bor på hotell.

Men fungerar det så?




Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag utgår ifrån att det bor 3-4 pers i din lägenhet då?
Vad har det med saken att göra? Det inte konstigt att det bor 3,26 personer i en lägenhet. Skulle säga att det är ganska normalt. Men i det här landet verkar det mer normalt att alla ska ha en egen lägenhet, något som tyvärr inte är möjligt.



Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Så om hyrorna är på "rätt" nivå så förmedlas det fler bostäder?
Precis så! Då finns det ingen anledning att sitta och tjuvhålla på kontrakt som man inte behöver.
Citera
2015-02-03, 09:25
  #4043
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Så, det finns ingen bostadsbrist för Kurt-Sune tycker att man ska tränga ihop sig? Är du socialingenjör? Varifrån kommer denna monumentala oförståelse inför hur människor är? Tror du samhället består av uteslutande studenter och singlar mellan 20 och 30? Jag blir bara matt. Ska familjebildande par vara inneboende eller flacka runt i en andrahandstillvaro? Det är blinda liberala hönor som du som är en av de absolut viktigaste förklaringarna till att Sverige är i fritt fall.

Folk ska bo som dom själva vill och i första hand bära kostnaden för detta själv. Politiker ska hjälpa till och se till så det finns möjlighet att bygga, men byggandet ska de lämna åt proffsen. Det är ungefär min åsikt i byggfrågor. De som inte har råd ska naturligtvis ha bostadsbidrag, men man ska inte ha dyra subventioner till hyresrätter eftersom det fördyrar byggandet och subv går till fel hushåll.

Har du funderat över kostnaderna för att bygga åt alla som vill ha en bostad (men inte tänker betala vad det kostar)? Sosseriet hade 28 miljoner till satsandet på hyresrätter i sin budget. Det säger något om hyckleriet från vänsterkanten angående bostäder. Det finns inte pengar att bygga för!
Citera
2015-02-03, 09:33
  #4044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Om du tänker en vända till så inser du säkert att det inte alls är vettigt att titta endast på de som säger sig ha ett omedelbart behov. Ska bostadspolitiken bedrivas utifrån behoven hos inflyttade studenter, skilsmässopar och arbetskraftsinvandring? Knappast.
Ska bostadspolitiken bedrivas utifrån att alla som står i bostadskö trots att de har eget boende och inte står i kö för att de vill flytta ska kunna ha två boenden menar du? Om jag ska tänka en vända till så kanske du kan börja med att tänka den där första vändan.

Citat:
Ska vi bygga skolor utifrån premissen hur många barn som har ett omedelbart behov av skolgång?
Skolor byggs efter förväntat framtida behov. Ett underskott av lägenheter baseras på behovet som det ser ut i dag. Stockholms bostadsköer är inte representativa för ett förväntat framtida behov av skolplatser på samma sätt som t ex antal gravida kvinnor eller storlekar på olika årskullar.

Citat:
En 22-årig mambo har inget omedelbart behov. Det har inte heller en 32-årig mambo.
Både en 22-årig och en 32-årig mambo kan ha ett omedelbart behov av en lägenhet. Det definieras inte av huruvida de kan bo kvar hos mamma, utan av att de aktivt letar för att de vill flytta.

Citat:
Ett par med ett barn som väntar ett andra har inte heller ett omedelbart behov.
Jo. Ett par med ett barn som väntar ett andra och som letar efter nytt boende för att "få plats" har ett omedelbart behov.

Citat:
Utifrån devisen omedelbart behov kan man styra ett land rakt ner i skitgropen hur enkelt som helst. Plättlätt!

Nä. Tänk igen.
Din kritik handlar bara om att du missförstått begreppet. Även med ett överskott av lägenheter kommer det finnas lägenhetsköer. Lägenhetsköer definierar inte bostadsbristen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in