2015-02-03, 09:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Du stirrar dig som vanligt blind på snittyta per person, helt utan att fundera på vad det innebär. Tittar vi på Stockholm t ex så är det ett enormt utbud av ettor. Jag hoppas och tror att du själv inser varför det är orimligt att jämföra två personer som delar på en trea på 75 kvadrat med två personer som bor i varsin etta på 40 kvadrat. Att svenskar bor på större yta per person kan lika gärna bero på att lägenhetsbeståndet består av fler kvadratmeter per sovrum än att svenskar har fler sovrum per person.
Nej jag ser ingen större skillnad på om man delar eller bor själv. Jag konstaterar att det finns bostadsyta så att det räcker och blir över. Och dagens ungdom flyttar hemifrån tidigt. Var bor dessa någonstans kan man ju undra?

Citat:
Din "svenskar bor störst i Europa"-analys är så bristfällig och så löjlig att man undrar om det inte är så att du bara trollar när du kommer med den gång på gång på gång.
Nej det gör jag inte... http://www.expressen.se/leva-och-bo/forsta-listan-pa-23-ar--boytor-i-hela-sverige/

Tror inte det ändrats så mycket på bara ett år. Snittbostadsytan per capita ger indikationer på att det verkligen inte är tal om någon bostadsbrist. Det var vid verklig bostadsbrist som miljonprogrammen byggdes. Där är vi långt ifrån idag, även om det kanske inte är helt lätt att få tag på en hyresrätt omgående.

Citat:
Samtidigt, i verkligheten, är det inte ovanligt att blivande studenter räknar med bostadssituationen när de söker till olika program, eller om de kan tacka ja eller inte.
Det där tror jag inte en sekund på. Oftast brukar studentkårerna hjälpa elever att bo på någon annan students soffa till dess att boendet löst sig. Och det gör det alltid i slutändan, även om man inte får en bostad direkt. Alltså är det ingen brist att tala om egentligen.

Citat:
Det är i övrigt helt otroligt att du menar att någonting är en myt bara för att du aldrig varit med om det.
Jo jag har pluggat på annan ort och hyrt i andra hand och sovit på en annan students soffa, så jag vet mycket väl vad jag talar om. Det finns inte en student där jag pluggat som avbrutit sina studier pga att hen inte fick en bostad.
Citera
2015-02-03, 13:27
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ska bostadspolitiken bedrivas utifrån att alla som står i bostadskö trots att de har eget boende och inte står i kö för att de vill flytta ska kunna ha två boenden menar du? Om jag ska tänka en vända till så kanske du kan börja med att tänka den där första vändan.

Skolor byggs efter förväntat framtida behov. Ett underskott av lägenheter baseras på behovet som det ser ut i dag. Stockholms bostadsköer är inte representativa för ett förväntat framtida behov av skolplatser på samma sätt som t ex antal gravida kvinnor eller storlekar på olika årskullar.

Både en 22-årig och en 32-årig mambo kan ha ett omedelbart behov av en lägenhet. Det definieras inte av huruvida de kan bo kvar hos mamma, utan av att de aktivt letar för att de vill flytta.

Jo. Ett par med ett barn som väntar ett andra och som letar efter nytt boende för att "få plats" har ett omedelbart behov.

Din kritik handlar bara om att du missförstått begreppet. Även med ett överskott av lägenheter kommer det finnas lägenhetsköer. Lägenhetsköer definierar inte bostadsbristen.

Min fetning och svar: Nej, det ska den inte. Inte heller efter ditt omedelbara behov. Utan någonstans däremellan. Invandringspolitiken är väl ett utomordentligt skräckexempel på hur det inte skall vara. Politikerna fyller på landet på ett förutsägbart sätt, men skiter i att beakta boendefrågan och skickar fakturan till våra barn. Det går inte heller att blunda för köns utveckling i storlek och kötid som krävs för att erhålla en rimlig chans att få tag i en lägenhet. Stockholms invånarantal ökar, produktionen av bostäder hänger inte med. Som försvårande omständighet som har borgarna arbetat hårt för att minska hyresbeståndet genom ombildningar och andelen hyresrätter i nyproduktionen är löjligt låg. Bostadsbrist och extremt låg ränta har tryckt upp brf-priserna till ofattbara nivåer. Därför kan människor - läs unga - utanför brf-karusellen inte ta steget in. Och det kommer att bli etter värre. De tidiga 90-taliserna är en stor kull. De kommer effektivt sitta fast hemma. Samtidigt kommer Stockholm utsättas för ett obarmhärtigt tryck från Quisling Reinfeldts arabimport under 2006-2014. D.v.s. de som fifflades undan i mindre städer och på landsbyggd, men som kommer att söka sig till de större städerna.

Utan att anklaga dig för detta: Det finns en slags teoretiserande förlamning hos många människor som diskuterar bostadsbrist och -politik. Man hemfaller åt en lek med ord. Ett beteende värdigt normkritiker, antirasister, DN-skribenter och annat kompostmaterial. Hur kan det vara svårt att förstå en brist? Bristen på bostäder skall ses i ljuset av en viss efterfrågad minsta storlek, kvalitet på bostad och bostadens placering. Det är väl för h-e inget konstigt? Fitthuvuden som på allvar menar att det inte finns någon bostadsbrist för att det finns en ledig lägenhet i valfri ghettoförort där livet väsentligen inte kan fortskrida för ansvarskännande samhällsmedborgare, borde söka hjälp hos psykvården. Det är lite som att hävda att det inte är livsmedelsbrist för att det finns havregryn, kvarg och c-vitamintabletter kvar i hyllan på Ica.
Citera
2015-02-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej jag ser ingen större skillnad på om man delar eller bor själv. Jag konstaterar att det finns bostadsyta så att det räcker och blir över. Och dagens ungdom flyttar hemifrån tidigt. Var bor dessa någonstans kan man ju undra?

Nej det gör jag inte... http://www.expressen.se/leva-och-bo/forsta-listan-pa-23-ar--boytor-i-hela-sverige/

Tror inte det ändrats så mycket på bara ett år. Snittbostadsytan per capita ger indikationer på att det verkligen inte är tal om någon bostadsbrist. Det var vid verklig bostadsbrist som miljonprogrammen byggdes. Där är vi långt ifrån idag, även om det kanske inte är helt lätt att få tag på en hyresrätt omgående.
Det är stor bostadsbrist i Sverige idag:
Citat:
Boverket slår larm om bostadsbristen
Nybyggda bostäder är för få och för dyra för många som vill in på bostadsmarknaden.
Kännbart för många

Det är en bild av bostadsbristen i Sverige. Men den är kännbar för långt fler än de nyanlända. Tusentals unga har små förhoppningar om att hitta något eget. Som 24-åriga Julia Snöljus, som med en lön på 10.000 efter skatt varken har råd med bostadsrätt eller nybyggda hyreslägenheter.

– Det känns väl inte så hoppfullt. Det är svårt att se en framtid här i Stockholm när jag inte vet var jag ska bo. Jag får bo hos vänner, säger hon.

– Utmaningen är framför allt att bygga bostäder till kostnader och priser som gör att de som ska efterfråga bostäderna faktiskt har betalningsförmåga för att kunna göra det. Och sedan har vi byggt ganska lite hyresbostäder tidigare år.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/boverket-slar-larm-om-bostadsbristen
Citera
2015-02-03, 14:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YingYang-
Det är stor bostadsbrist i Sverige idag:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/boverket-slar-larm-om-bostadsbristen

Men Julia har ju själv valt att flytta till just sthlm. Det finns väl annat att sysselsätta sig med än att leva storstadsliv och jobba på café?

Att det är brist på billiga hyresrätter i sthlms innerstad är inte bostadsbrist på riktigt. iaf inte i min värld.
Citera
2015-02-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det föreligger inte någon formell, statlig subvention på hyresrätter av liknande snitt som ränteavdraget som gynnar bostadsköpande (både BR och villa), men hyresregleringen får ju onekligen till följd att hyresrätter i attraktiva lägen i centrala delar av storstäderna har hyror som ligger betydligt under vad många skulle vara både villiga och kapabla att betala. Eftersom det kostar mer att få tillstånd att bygga på attraktivt belägen mark än vad det kostar att få tillstånd att bygga på mindre attraktivt belägen mark så följer att byggbolagen behöver kompensera genom att ta ut hyror som ligger högre än vad människor egentligen skulle vara OK med att betala för hyresrätter i dessa mindre attraktiva lägen (exempelvis problemförorterna i anslutning till storstäderna).
Har du druckit diesel, eller vad är det fråga om? Det är inte samma bolag som hyr ut i innerstan som i betongförorterna, det är definitivt inte byggbolagen som hyr ut lägenheterna, och skulle priserna ligga högre än vad folk var okej med att betala så skulle de inte betala dem.

Citat:
Detta är i allt väsentligt en dold subvention, som byggbolagen blir tvungna att tillämpa till följd av den statligt införda hyresregleringen. Det är oseriöst att som du till synes gör implicit definiera subventioner som enbart något som staten gör med skattemedel som finansiering.
Det är oseriöst att säga rakt ut att byggbolag hyr ut lägenheter till ett högre pris än folk vill betala i vissa områden för att täcka låga hyror i andra områden, när byggbolag inte hyr ut lägenheter, när det fortfarande är kö till lägenheterna i mindre attraktiva områden, och när det inte är samma uthyrare i de nyss nämnda områdena.
Citera
2015-02-03, 16:35
Medlem
Citat:
Nej jag ser ingen större skillnad på om man delar eller bor själv. Jag konstaterar att det finns bostadsyta så att det räcker och blir över.
Du missade poängen fullständigt. Om det i stad A finns två ettor ā 40 kvadrat och i stad B finns en trea ā 75 kvadrat så bor de två personerna i stad A större än i stad B, men det betyder inte att det är rimligt att jämföra snittytan eftersom att förutsättningarna är olika. Att bara titta på snittytan och säga "titta, där bor folk större" utan att reflektera över övriga skillnader mellan städerna är ganska löjligt. Det är som att jämföra nominella löner i olika länder.

Citat:
Och dagens ungdom flyttar hemifrån tidigt. Var bor dessa någonstans kan man ju undra?
Ja, det kan man. Vad sägs om att du besvarar det inlägg jag skrev till dig där jag förklarade det bristfälliga i det resonemanget?

Citat:

Vad var snittytan per person på den tiden? Vad var normen?

Citat:
Det där tror jag inte en sekund på. Oftast brukar studentkårerna hjälpa elever att bo på någon annan students soffa till dess att boendet löst sig. Och det gör det alltid i slutändan, även om man inte får en bostad direkt. Alltså är det ingen brist att tala om egentligen.
Nej, att du är ovillig att relatera till andras erfarenheter utan tror att din egen är objektivitet par excellence är tydligt.

Citat:
Jo jag har pluggat på annan ort och hyrt i andra hand och sovit på en annan students soffa, så jag vet mycket väl vad jag talar om. Det finns inte en student där jag pluggat som avbrutit sina studier pga att hen inte fick en bostad.
Daterad anekdotisk bevisföring som argument för att någonting inte existerar. Helt fantastiskt.
Citera
2015-02-03, 16:36
Medlem
Citat:
Men Julia har ju själv valt att flytta till just sthlm. Det finns väl annat att sysselsätta sig med än att leva storstadsliv och jobba på café?

Att det är brist på billiga hyresrätter i sthlms innerstad är inte bostadsbrist på riktigt. iaf inte i min värld.
Nigga please. Givetvis är det inte bara Stockholm, det är många städer i Sverige som har stor bostadsbrist.
Citera
2015-02-03, 17:44
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Har du druckit diesel, eller vad är det fråga om? Det är inte samma bolag som hyr ut i innerstan som i betongförorterna, det är definitivt inte byggbolagen som hyr ut lägenheterna, och skulle priserna ligga högre än vad folk var okej med att betala så skulle de inte betala dem.

Det är oseriöst att säga rakt ut att byggbolag hyr ut lägenheter till ett högre pris än folk vill betala i vissa områden för att täcka låga hyror i andra områden, när byggbolag inte hyr ut lägenheter, när det fortfarande är kö till lägenheterna i mindre attraktiva områden, och när det inte är samma uthyrare i de nyss nämnda områdena.

Det kan vara värt att fundera på hur ägarstrukturen ser ut i de bolag som hyr ut lägenheter i de olika områdena. Bara för att det eventuellt rör sig om olika bolagsnamn så följer det inte automatiskt att det inte finns finansiella kopplingar mellan dem. Huruvida det är samma bolagsnamn som står för uthyrandet och byggandet är inte särskilt relevant i sammanhanget. Även om det inte finns något gemensamt ägande mellan å ena sidan byggföretagen och å andra sidan uthyrningsbolagen är det fortfarande inte särskilt relevant. Jag kan mycket väl tänka mig att det kan stämma som du antyder att det är olika bolag som har hand om byggandet och uthyrandet.

Köerna i mindre attraktiva områden beror ju huvudsakligen på att det inte finns så mycket andra alternativ om man inte har råd/av någon anledning inte vill köpa BR och ändå behöver boende på rimligt avstånd från sitt arbete. Pga hyresregleringen så är det ju små eller inga skillnader i hyresnivå mellan hyresrätter i innerstan jämfört med betongförorterna då bruksvärdet anses vara likartat. Detta motsvarar inte en strikt definition av en statlig subvention, men det är onekligen en ekonomisk obalans skapad av statlig inblandning, och de som har förstahandskontrakt på hyresrätter i innerstan betalar tveklöst för lite för det privilegiet.
Citera
2015-02-03, 17:52
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Påståendet att ränteavdraget skulle vara en subvention på bostadsrätterna som inte kommer hyresrätter till del är visserligen vanligt men likväl felaktigt.

För det första gäller avdraget vid samtliga lån och inte bara till dem som avser bostäder. Avdragsrätten korresponderar vidare med kapitalskatten enligt den systematik vi har för att undvika dubbelbeskattning.

Det är förvisso sant att avdraget ar utökats för att även kunna avräknas mot förvärvsinkomster, anledningen var att folk uppfattade det som stöttande att endast rika med kapitalinkomster skulle kunna göra avdrag.

Det väsentliga för frågeställningen är dock att avdraget även gäller hyresgäster. Fastighetsägaren till hyresrätter gör avdrag på samma vis som bostadsrättsinnehavaren. Hade denne inte kunnat höra så så hade hyror ā ökat ytterligare.

Ränteavdraget påverkar därmed kostnaderna för både hyresrätt och bostadsrätt.

Det är förvisso korrekt att ägaren av hyresrättsfastigheten kan göra ränteavdrag, men frågan är om hyresmarknaden verkligen är tillräckligt konkurrensutsatt för att denna besparing skall komma hyresgästerna till godo. Med tanke på kötiderna för förstahandskontrakt på hyresrätter så är min misstanke att fastighetsägarna har all möjlighet att lägga förtjänsten för ränteavdraget i egen ficka.
Citera
2015-02-03, 19:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är förvisso korrekt att ägaren av hyresrättsfastigheten kan göra ränteavdrag, men frågan är om hyresmarknaden verkligen är tillräckligt konkurrensutsatt för att denna besparing skall komma hyresgästerna till godo. Med tanke på kötiderna för förstahandskontrakt på hyresrätter så är min misstanke att fastighetsägarna har all möjlighet att lägga förtjänsten för ränteavdraget i egen ficka.

En sak är säker iaf. Det blir högre hyror om ränteavdraget tas bort. Ska det tas bort från BR måste det även bort från HR på samma sätt. I annat fall är det helt ologiskt.
Citera
2015-02-03, 21:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YingYang-
Nigga please. Givetvis är det inte bara Stockholm, det är många städer i Sverige som har stor bostadsbrist.

Sätt rätt hyra så ska du få se vad som händer med kön. Ingen kö på hemnet direkt och det behöver det inte vara för hyresrätter heller egentligen.
Citera
2015-02-03, 23:10
Medlem
Citat:
Det är förvisso korrekt att ägaren av hyresrättsfastigheten kan göra ränteavdrag, men frågan är om hyresmarknaden verkligen är tillräckligt konkurrensutsatt för att denna besparing skall komma hyresgästerna till godo.
Har du märkt under de senaste tio åren att det byggts massor med HR för privata fastighetsbolag, drivet av den fantastiska förtjänsten men har på HR.

Citat:
Med tanke på kötiderna för förstahandskontrakt på hyresrätter så är min misstanke att fastighetsägarna har all möjlighet att lägga förtjänsten för ränteavdraget i egen ficka.
Du behöver förklara logiken i det. Jag ser den inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in