2015-02-02, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densomtycker
Eh? Har du något exempel på liv som uppstår ur ingenting, exempelvis ett äppelträd som växer upp utan att där funnits äppelkärnor i jorden innan?

Nej.

Ex nihilo nihilio fit. Ur ingenting kan ingenting komma.
Hur gör Gud när han skapar då? Vad använder han för material? Kom ihåg att " ur ingenting kan ingenting komma",så något måste väl Gud utgå ifrån? Och vem/vad skapade det i så fall?
Citera
2015-02-02, 22:36
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur gör Gud när han skapar då? Vad använder han för material? Kom ihåg att " ur ingenting kan ingenting komma",så något måste väl Gud utgå ifrån? Och vem/vad skapade det i så fall?
Det leder till en oändlig regress. Vad/vem skapade Gud....vad/vem skapade Skaparen som skapade Gud etc etc.

Man kan vara oense om varför vi/allt finns, men utgångspunkten måste vara att vi/allt finns annars förnekar du din egen existsens om du förstår vad jag menar
Citera
2015-02-02, 22:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Man kan vara oense om varför vi/allt finns, men utgångspunkten måste vara att vi/allt finns annars förnekar du din egen existsens om du förstår vad jag menar

Vilket OCKSÅ gör teo-metafysiska spekulationer till ... SPEKULATIONER.
Citera
2015-02-02, 22:48
Medlem
Citat:
Det leder till en oändlig regress. Vad/vem skapade Gud....vad/vem skapade Skaparen som skapade Gud etc etc.

Det var det jag ville visa,vem skapar skaparen o.s.v. Och jag förnekar inte min egen existens. Jag ser bara inget bevis för någon skapare. Om det finns en skapare så borde vi kunna se när den skapar saker.
Citera
2015-02-02, 22:59
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densomtycker
Eh? Har du något exempel på liv som uppstår ur ingenting, exempelvis ett äppelträd som växer upp utan att där funnits äppelkärnor i jorden innan?

Nej.

Ex nihilo nihilio fit. Ur ingenting kan ingenting komma.
Nu är det nog som så att det är det enda sättet ett universum kan uppstå.
Citera
2015-02-02, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det var det jag ville visa,vem skapar skaparen o.s.v. Och jag förnekar inte min egen existens. Jag ser bara inget bevis för någon skapare. Om det finns en skapare så borde vi kunna se när den skapar saker.
Men det händer ju hela tiden, framför dina ögon! Men du kanske väljer att tro att det inte finns någon skapare bakom allt liv. Har du bestämt dig för det kan det vara svårt att se...
Citera
2015-02-02, 23:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HsEgen
Men det händer ju hela tiden, framför dina ögon! Men du kanske väljer att tro att det inte finns någon skapare bakom allt liv. Har du bestämt dig för det kan det vara svårt att se...

Bevisbördan är din. Jonglera inte med den.
Citera
2015-02-02, 23:12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Redan nu kan vi skriva ut 2000 DNA sekvenser på en vanlig bläckstråleskrivare kostar några dollar och du kan leka din egen Gud om du vill.

Inom hundra år eller två kan vi säkert konstruera T-rex med en liknande metod om vi skulle vilja. Vad fan har vi för behov av en skapare då?
Citera
2015-02-02, 23:57
Medlem
Citat:
Jag har då aldrig sett något skapats av en gud/skapare framför mina ögon. Varken människor , djur eller växter. Jag har inte ens sett till någon skapare.....
Citera
2015-02-03, 00:21
Medlem
Citat:
Det problemet har ateister och troende gemensamt oavsett om man ploppar in någon Gud i ekvationen eller inte. Det som är lite irriterande är att de flesta troende argumenterar utifrån att dom har kommit runt problemet när dom sätter in Gud i ekvationen.
Citat:
Man kan vara oense om varför vi/allt finns, men utgångspunkten måste vara att vi/allt finns annars förnekar du din egen existens om du förstår vad jag menar
Vi bör också kunna vara överens om att problemet med "den första existensen" är helt obegripligt att lösa för både troende och icketroende, även fast det uppenbarligen har någon lösning om vi finns. Argument som "Gud är evig" och dylikt är bara idiotiska tramssvar på frågeställningen. Det går precis lika lätt för ateister att komma runt frågan genom att säga "Universum är evig" om man vill sänka sig till den löjliga nivån.
Senast redigerad av Macbajs 2015-02-03 kl. 00:24.
Citera
2015-02-03, 01:35
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Bara påståenden utan vetenskaplig bäring, men vem är överraskad?
Inte annat att vänta.

Inte alls utan vetenskaplig bäring, en grundläggande biologisk naturlag!

Tror du inte på biologin?

Se dig om i naturen, djurriket och mänskligheten, har du någonsin sett att liv kommit från nåt livlöst?
Citera
2015-02-03, 01:40
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Trams.

Gick du inte i skolan över huvud taget

A - utan

Alltså utan tro på Gud.

Teist - bejakar Guds existens,

A-teist, motsatsen, förnekar Guds existens!

Att inte tro på Guds existens, är ju detsamma som att förneka Hans existens!

Om jag inte skulle tro på DIN existens, så förnekar jag ju därmed din existens, eller hur?
Senast redigerad av Död o återfödd 2015-02-03 kl. 01:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in