Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-02-01, 07:08
Medlem
Också lite ot men när jag kollade runt lite på kartor i trakten runt Grängen, så finner man lite mystiska lämningar i naturen.

Bla väster om klick Hammar.
Där en större öppen fyrkant visar sig.
Är det gyttorps plats eller tillhör det försvaret?
Citera
2015-02-01, 12:32
Medlem
Jesterheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Också lite ot men när jag kollade runt lite på kartor i trakten runt Grängen, så finner man lite mystiska lämningar i naturen.

Bla väster om klick Hammar.
Där en större öppen fyrkant visar sig.
Är det gyttorps plats eller tillhör det försvaret?

Jag antar att du menar väster om Klockhammar. Det är en öppen grusplan som ligger inom Bofors Test Centers område i Kilsbergen. Används som målområde vid provskjutningar om jag inte misstar mig.
Citera
2015-02-01, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesterhead
Jag antar att du menar väster om Klockhammar. Det är en öppen grusplan som ligger inom Bofors Test Centers område i Kilsbergen. Används som målområde vid provskjutningar om jag inte misstar mig.

Japp, kallas för BONUS-plan. Målområde vid test med Bonus-granater.
Citera
2015-02-02, 08:30
Medlem
Otroligt att ss19 skall köras ytterligare en gång. Försvarsmakten anstränger sig verkligen för att göra tvärsom
Citera
2015-02-02, 10:04
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinnilsson403
Japp, kallas för BONUS-plan. Målområde vid test med Bonus-granater.
Ganska OT men i anslutning till detta (eller, ja nästan under planen) finns det ju också ett gigantiskt "kulfång" insprängt i berget. Används det som ett traditionellt sådant alltså, fast för granater då?
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Otroligt att ss19 skall köras ytterligare en gång. Försvarsmakten anstränger sig verkligen för att göra tvärsom
Jag kan säga att jag fnissade lite för mig själv när jag var på sträckan förra året och det första man såg var en banderoller med "UE Lesjöfors" på. Blev som återkoppling till den här tråden på nåt vis.
Senast redigerad av Perris 2015-02-02 kl. 10:09.
Citera
2015-02-02, 12:37
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Ganska OT men i anslutning till detta (eller, ja nästan under planen) finns det ju också ett gigantiskt "kulfång" insprängt i berget. Används det som ett traditionellt sådant alltså, fast för granater då?

Jag kan säga att jag fnissade lite för mig själv när jag var på sträckan förra året och det första man såg var en banderoller med "UE Lesjöfors" på. Blev som återkoppling till den här tråden på nåt vis.

Ang stora kulfånget med bågformat tak så används det som traditionellt kulfång fast av grövre kaliber och granater, dom skjuter över sjön (minnet kan svika).
Citera
2015-02-03, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Svenska Rallyt verkar vara ett större särintresse än försvaret...
Citera
2015-02-03, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BOPE-RJ
Svenska Rallyt verkar vara ett större särintresse än försvaret...
Japp så är det :-S
Citera
2015-02-07, 20:57
Medlem
Pansararmens avatar
Dags för nästa släpp av info: 1500 pers vid fullt stängd anläggning, d.v.s. när bomberna börjar falla. Högsta hönsen är naturligtvis borta sedan länge, men maskineriet sitter kvar. Frågor på det?

Anläggningen längsmed rallyt hade en annan trevlig funktion jämte "annex". Ledtråd bergrummet är större än vad det ser ut som.
Senast redigerad av Pansararmen 2015-02-07 kl. 21:00.
Citera
2015-02-08, 10:43
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Dags för nästa släpp av info: 1500 pers vid fullt stängd anläggning, d.v.s. när bomberna börjar falla. Högsta hönsen är naturligtvis borta sedan länge, men maskineriet sitter kvar. Frågor på det?

Anläggningen längsmed rallyt hade en annan trevlig funktion jämte "annex". Ledtråd bergrummet är större än vad det ser ut som.

Intressant, är de 1500 personer avslutna från världen totalt eller är det 1500 personer i treskift? vilket jag känner som ett troligare scenario..
Citera
2015-02-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen

Några kommentarer baserade på boken "Totalförsvarets ledning under kalla kriget" av Sten Munck af Rosenschöld.
Denna bok beskriver totalförsvarets organisation under kalla kriget, med uppgifter av olika detaljeringsgrad för olika perioder.
Boken är mycket intressant, men inte kristallklar i sina mer konkreta beskrivningar. Mycket bra insats av författaren ändå inom ett mycket komplext område!

"I början av 1950-talet började Byggnadsstyrelsen bygga en berganläggning som stod klar 1958. Senare tillkom ytterligare en anläggning som stod kvar 1987. Dessa benämndes HL:B resp HL:A. Riksledningens uppehållsplatser var dimensionerade för statschefen, regeringen, den krigsorganiserade statsrådsberedningen samt krigsdelegationen."
"En anledning till krigsdelegationen var antagligen att även underlätta möjligheterna att skydda rikets ledning från väl skyddade och undandragna uppehållsplatser."

Man kan dra slutsatsen att bemanningen under perioden för FLU 74 (Försvarsledningsutredning 1974), enligt författaren, bestod av:
- Högsta ledningen (HL)
-- Krigsdelegation samt kansliorganisation
-- Regeringen samt regeringskansliet
- Samverkansgrupper ur Central ledning (CL)
-- Drygt 20 st myndigheter med en representation om 2-15 personer hos HL. Totalt max 250 personer.
-- "Från HKV sändes samverkansgrupper till regeringens olika uppehållsplatser, med uppgift att presentera läget så att regeringen kunde hållas uppdaterad"
-- Civilförsvaret
- Övriga grupper
-- Massmedia
-- Betjäningsförband för samband, bevakning etc
-- Personal för drift, underhåll, matförsörjning, städning etc
Citera
2015-02-08, 15:10
Medlem
Det finns vissa saker som förbryllar mig än. Jag anser att jag har rätt bra koll på hur saker och ting såg ut, i alla fall i slutet på -80 början på -90 -talet, i den centrala delen av zonen.

Dock så förbryllar Hästskon och Norakorset, fortfarande. Finns det någon som sitter med tillförlitlig info och vill dela med sig av den.

Norakorset:
Har hört väldigt många olika versioner, allt från sändarannex till K till B-anl till G.

För att titta på fakta, som jag själv sett, så fanns fram till någon gång runt 2000 en antennpark precis intill vägen i riktning mot Nora. Det fanns även master på toppen av anläggningen. Efter rivningen av antennparken fungerade anläggningen som centralförråd något eller några år. Efter det är användningsområdet okänt, men den är inte plomberad än i alla fall.

Det fanns/finns en helikopterlandningsplats utritad precis längs med riksvägen.

Hästskoberget:

Här har jag också hört mängder av olika versioner, från tryckeri, Tv-studio, till sändarannex till Norakorset.

Jag har sätt ritningar på anläggningen och den är inte jättestor, trots mängder med inslag (de flesta enbart en typ av förrådsrum som måste komma från tiden som dynamitfabrik). Den största kammaren kanske 60*15m och endast 2 våningar som mest. Ska ha använts som serverhall, så det borde finnas infrastruktur för Dataöverföring.

Någon som har något att tillägga eller rent av något konkret svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in