2015-01-30, 19:35
Medlem
despondencys avatar
Inte sett Kikujiros Sommar. Skam. Har en lång lista med filmer jag måste se men jag är verkligen inte bra på att se film.

På tal om Miike vill jag hylla Sun Scarred. Bästa filmen jag sett i år. Inte perfekt men mycket bra och en exceptionellt bra film om man vill studera Miike i förhållande till hur han porträtterar våld och hur han manipulerar ens reaktion inför vad man ser. DumBeast har skrivit fantastisk bra inlägg om detta (skriv mer, tack) och Sun Scarred är väldigt bra i sig och ett mycket bra exempel på hur en regissör manipulerar känslor som man ifrågasätter i efterhand. Den är inte perfekt dock, behöver påpeka det igen, men det är det bästa jag sett av Miike sen remaken av Harakiri och årets bästa film hittils. Då menar jag av filmerna jag sett; filmen är från 2006 men jag såg den inte förr än nu.
Citera
2015-01-30, 19:41
Medlem
Rakiis avatar
Mm, jag gillar också Sun Scarred men ska se om den och se om den lyfter vid en andra titt, hittills har jag en trea på den.
Citera
2015-01-30, 20:06
Medlem
despondencys avatar
Kan erkänna att mitt betyg på en 4:a förmodligen har att göra med hur mycket medioker och usel asiatisk film jag sett på senaste i mitt försök att hitta ljusglimtar i den asiatiska skräckgenren de senaste 10 åren. En svag 4:a eller en stark 3:a, det spelar egentligen ingen roll förr än jag uttalar mig om filmen och förklarar varför jag gillar den. Är ju överlag inte alls förtjust i betygsättning, föredrar att mina ord talar för mitt omdöme, inte siffror. Just därför uppskattar jag DumBeast och hans inlägg i tråden. Siffror är yta men ord är substans.
Citera
2015-01-31, 12:40
Medlem
N.I.Bs avatar
Tänkte se min sjätte Shion Sono film idag. Himizu (2011) någon som sett den? Jag såg även Strange Circus igår vilken skruvad film!
Citera
2015-01-31, 12:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.I.B
Tänkte se min sjätte Shion Sono film idag. Himizu (2011) någon som sett den?

Har sett den och gett den en tvåa på Filmtipset men minns ingenting utav den.
Citera
2015-01-31, 13:13
Medlem
N.I.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har sett den och gett den en tvåa på Filmtipset men minns ingenting utav den.

Ok! Filmens plot verkar lovande i alla fall, får hoppas på det bästa
Citera
2015-01-31, 13:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ok! Filmens plot verkar lovande i alla fall, får hoppas på det bästa

Själv är jag inte direkt ett fan av Sono som jag sagt tidigare i tråden, men hoppas att du gillar den!
Citera
2015-01-31, 13:23
Medlem
N.I.Bs avatar
Citat:
Själv är jag inte direkt ett fan av Sono som jag sagt tidigare i tråden, men hoppas att du gillar den!

Japp, man kan ju inte gilla allt!

Jag gillade ju Audition (1999) med. Finns det några mera filmer av han man borde kolla in?
Citera
2015-01-31, 14:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jag gillade ju Audition (1999) med. Finns det några mera filmer av han man borde kolla in?

Ja verkligen, Miike är underbar då han gör bra filmer, har sett 37 filmer av honom och ska ge tips på några bra som du inte får missa!

Ichi the Killer
Gozu
Visitor Q
Sun Scarred
Dead or Alive 1-3
The Happiness of the Katakuris
Blues Harp
Shinjuku Triad Society
The Guys from Paradise
Shinjuku Outlaw
Bodyguard Kiba
Hara-Kiri
Detective Story
Lesson of the Evil
Citera
2015-01-31, 14:51
Medlem
N.I.Bs avatar
Citat:
Ja verkligen, Miike är underbar då han gör bra filmer, har sett 37 filmer av honom och ska ge tips på några bra som du inte får missa!

Ichi the Killer

Ichi the Killer har jag sett, visste inte att det var samma snubbe! Tack för tipsen ska kika på dem när jag får tid.
Citera
2015-01-31, 15:29
Medlem
Rakiis avatar
Tokyo Tribe av Sono är ute, förhoppningsvis med fungerande subs.
Citera
2015-01-31, 17:39
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Tänkte se min sjätte Shion Sono film idag. Himizu (2011) någon som sett den? Jag såg även Strange Circus igår vilken skruvad film!

Som ett fan av Sono gillade jag Himizu men jag kan säga att Strange Circus inte gick hem hos mig alls.

Av Sono bör man se Suicide Club följt av Noriko's Dinner Table och den oumbärliga Love Exposure. Dessa kan man följa upp med Cold Fish, Guilty Of Romance och, för att få något lättare, en feel-good film i form av Be Sure To Share. Samtliga är bra och klart sevärda. Den sistnämnda känns knappt som en Sono-film eftersom den är så straight-forward men den är en av hans bättre filmer även om den skiljer sig från hans normala galenskaper.

Av Miike vill jag nämna hans inlägg i den överlag utmärkta Three Extremes, en skräck-antalogi bestående av tre skräckfilmer av väl etablerade asiatiska regissörer i form av Miike, Park och Chan. Miike's inlägg är den klart mest obehagliga. Även hans bidrag till den mediokra serien Masters Of Horror är bra och heter Imprint. Visades inte i USA då den ansågs för extrem. Vill man ha två kortare skräckfilmer på rad så är The Box (från antalogin) och Imprint ett mycket gott val. Annars har Miike gjort mycket bra i runt millennieskiftet så som The Bird People Of China och Happiness Of The Katakuris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in