2015-01-30, 09:18
Moderator
Amirons avatar
Kikade just lite på det officiella Xbox forumet för WoT, och föga förvånande så fanns det ett flertal trådar om att WG skulle nerfa TD:s och artys för att de är OP, den tank som nämndes oftast var Våfflan. Jag har aldrig kört med den så jag kan inte uttala mig.

Är det samma j-a gnäll på det officiella PC forumet? eller håller sig gnällspikarna till att klaga/skicka hotbrev ingame?
Citera
2015-01-30, 09:35
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Kikade just lite på det officiella Xbox forumet för WoT, och föga förvånande så fanns det ett flertal trådar om att WG skulle nerfa TD:s och artys för att de är OP, den tank som nämndes oftast var Våfflan. Jag har aldrig kört med den så jag kan inte uttala mig.

Är det samma j-a gnäll på det officiella PC forumet? eller håller sig gnällspikarna till att klaga/skicka hotbrev ingame?

WTE har en potent jädra pipa, ja - men det är 5 skott i magasinet och nästan en minuts reload på den, i tillägg till det är den inte särskilt snabb och traversen är seg som fan, plus att camovärdet är samma som Maus, d.v.s inget alls (faktiskt verkligen inget alls, du blir spottat bakom en sten) och armor har den ju inte utrustats med heller vilket sammantaget gör att den inte alls är särskilt op, plus att alla andra tror att den är vansinnigt jättefarlig så dom fokuserar ju på den direkt så allt som oftast dör man först eller bland dom fem första utan att ha laddat om första magasinet.

Visst det går att göra ordentligt med skada med den, jag har hyfsade stats med den men lyckas inte göra kanonmatcher mer än kanske var tionde match ändå.
Citera
2015-01-30, 09:39
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Communityn är rätt kasst - det är iaf mitt intryck jämfört med LoL som jag spelat innan. Kanske är det för att många trevliga spelare verkar stänga av ingame chatten och bara det negativa blir kvar..

LoL-community är ju precis lika jävla illa förutom att det är fler som kan harkla sig fram på engelska.

Ska man prata om bra communities så var Everquest 1 det enda där det var någon sammanhållning, detta förstördes när WoW kom och sen har det bara gått utför, snabbt.
Citera
2015-01-30, 10:42
Medlem
De byter inte ut WTE för att den är för bra, utan för att den är omöjlig att balansera på ett vettigt sätt + totalt ohistorisk. De har bytt ut tanks tidigare, det är inget nytt, och de kommer fortsätta göra det. Bägge britt-tiorna ska bort, VK4502B ska bort, T28 ska bort. Att klaga på att de byter ut din vagn mot en annan av samma tier känns lite gnälligt om det inte är en premium.
Citera
2015-01-30, 14:20
Medlem
knypplarNs avatar
Det är klart att WTE100 inte är balanserad. Den har på tok för bra view range, den är på tok för mobil (hade önskat att vanliga E100 hade varit lika smidig på samma chassi) men det största problemet är den korta tiden mellan skott.

En dålig spelare i en våffla är fortfarande en dålig spelare men dennes chanser att få ut mer skada ökar avsevärt. Det är klart att det är enkelt att undvika våfflor, men det är en skev sanning på samma sätt som det är lätt att undvika artilleri. Ibland måste man röra på sig för att vinna matcher och jag vet inte hur ofta jag varit med om att man blir bandad av våfflan på första skottet, reparerar, blir bandad igen och sen är det bara att sitta där och suga i sig hela hans klipp. På vilket sätt är det balanserat?

Det är obalanserat på samma sätt som att BC58-artyt borde ha en intra-clip reload som är längre än vad det tar för en T10 HT med 100% repair crew att reppa bandet. Man ska inte kunna bli permatrackad av ett jävla arty på tier 10.
Citera
2015-01-30, 14:58
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knypplarN
Det är obalanserat på samma sätt som att BC58-artyt borde ha en intra-clip reload som är längre än vad det tar för en T10 HT med 100% repair crew att reppa bandet. Man ska inte kunna bli permatrackad av ett jävla arty på tier 10.

Fast det är förbannat roligt om man är den som sitter i artyt
Citera
2015-01-30, 15:29
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Det är klart att WTE100 inte är balanserad. Den har på tok för bra view range, den är på tok för mobil (hade önskat att vanliga E100 hade varit lika smidig på samma chassi) men det största problemet är den korta tiden mellan skott.

En dålig spelare i en våffla är fortfarande en dålig spelare men dennes chanser att få ut mer skada ökar avsevärt. Det är klart att det är enkelt att undvika våfflor, men det är en skev sanning på samma sätt som det är lätt att undvika artilleri. Ibland måste man röra på sig för att vinna matcher och jag vet inte hur ofta jag varit med om att man blir bandad av våfflan på första skottet, reparerar, blir bandad igen och sen är det bara att sitta där och suga i sig hela hans klipp. På vilket sätt är det balanserat?

Men du kan ju göra samma sak med alla autoloaders.

Poängen är att även om jag får en annan T10 tank betyder inte det att jag vill ha den, jag grindar den tank jag vill ha och spenderar den tid och det guld jag gör för att jag tycker den vagnen är kul - skall du börja dra upp att vagnen är ohistorisk så är det ju någon sorts simulator du vill köra, för tro mig - det är jävligt ohistoriskt att du ens kan ta emot två penetrerande skott från en WTE till att börja med så då kan vi ju föra in att ett skott innebär att du är ute......men nej, det vill vi inte just för att det här är ett spel och ett nöje som sådant och just därför vill jag ha min WTE som jag faktiskt betalt reda pengar för att få tillgång till och om den byts ut mot något jag inte vill ha så blir jag purken, inte så konstigt.
Citera
2015-01-30, 16:02
Medlem
knypplarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Men du kan ju göra samma sak med alla autoloaders.

Poängen är att även om jag får en annan T10 tank betyder inte det att jag vill ha den, jag grindar den tank jag vill ha och spenderar den tid och det guld jag gör för att jag tycker den vagnen är kul - skall du börja dra upp att vagnen är ohistorisk så är det ju någon sorts simulator du vill köra, för tro mig - det är jävligt ohistoriskt att du ens kan ta emot två penetrerande skott från en WTE till att börja med så då kan vi ju föra in att ett skott innebär att du är ute......men nej, det vill vi inte just för att det här är ett spel och ett nöje som sådant och just därför vill jag ha min WTE som jag faktiskt betalt reda pengar för att få tillgång till och om den byts ut mot något jag inte vill ha så blir jag purken, inte så konstigt.
Jag har inte sagt någonting om historisk korrekthet. För mig är det här ett spel och det viktigaste är att ett spel är balanserat (med det inte sagt att alla vagnar måste vara balanserade på alla kartor, vagnarnas olika egenskaper kommer att göra dem olika bra på olika kartor).

Och nej, man kan absolut inte göra samma sak med alla autoloaders, clip-potenial i WTE100 är högre än i alla andra autoloaders. En 50b eller T57 dödar exempelvis inte en full hp T10 med med ett klipp vilket någonstans är den balanserande faktorn. Foch 155 har jävulskt lång intra-clip reload för att väga upp sin alfa. Tycker den är ganska välbalanserad sedan nerfen även om de kanske hade kunnat sänka laddningstiden mellan clip lite.

Jag gillar inte effekten WTE100 har på metat och på det sätt som den vagnen möjliggör det för dåliga spelare att ständigt överprestera. Det är dessutom löjligt hur mycket rörligare den är än E100an trots att de bygger på samma chassi.

För att balansera våfflan hade jag föreslagit 2,5sek eller 2,75sek mellan skotten istället för 2sek samt soft stats som är marginellt bättre än för motsvarande kanon på E100. Att WTE100 har 1,5sek aim time och 0.29 acc när E100 med samma kanon har 2,9sek aim time och 0.38 acc är bara löjligt.

2,5sek mellan skotten, 2sek aim time och 0.32acc tror jag hade gjort det till en betydligt mer balanserad vagn.
Citera
2015-01-30, 16:50
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Jag har inte sagt någonting om historisk korrekthet. För mig är det här ett spel och det viktigaste är att ett spel är balanserat (med det inte sagt att alla vagnar måste vara balanserade på alla kartor, vagnarnas olika egenskaper kommer att göra dem olika bra på olika kartor).

Och nej, man kan absolut inte göra samma sak med alla autoloaders, clip-potenial i WTE100 är högre än i alla andra autoloaders. En 50b eller T57 dödar exempelvis inte en full hp T10 med med ett klipp vilket någonstans är den balanserande faktorn. Foch 155 har jävulskt lång intra-clip reload för att väga upp sin alfa. Tycker den är ganska välbalanserad sedan nerfen även om de kanske hade kunnat sänka laddningstiden mellan clip lite.

Jag gillar inte effekten WTE100 har på metat och på det sätt som den vagnen möjliggör det för dåliga spelare att ständigt överprestera. Det är dessutom löjligt hur mycket rörligare den är än E100an trots att de bygger på samma chassi.

För att balansera våfflan hade jag föreslagit 2,5sek eller 2,75sek mellan skotten istället för 2sek samt soft stats som är marginellt bättre än för motsvarande kanon på E100. Att WTE100 har 1,5sek aim time och 0.29 acc när E100 med samma kanon har 2,9sek aim time och 0.38 acc är bara löjligt.

2,5sek mellan skotten, 2sek aim time och 0.32acc tror jag hade gjort det till en betydligt mer balanserad vagn.

Ett clip på WTE ger ca 2k skada, trots detta ser jag inte särskilt många spelare med 2k skada i snitt med den vagnen, Foch må ha längre laddtid men den har å andra sidan ett sjuhelsikes bättre armor än WTE så den har råd med den längre laddtiden.

En WTE med samma chassi är ju naturligt rörligare eftersom den saknar ett torn på runt 20 ton som E100 skall släpa runt på, så att göra WTE lika slö som den vore ju rätt onaturligt.
Citera
2015-01-30, 17:54
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:

så du är ledsen för att någon med sämre stats pajjar din wn8 runda så du inte kan få bättre stats medans han får bättre stats ??????

typ NÄSTAN aldrig dött av den, ni ser ju att fienden har den, undvik då vanliga lemmingsställen som ni lärt er och gillar
Citera
2015-01-30, 18:06
Moderator
Amirons avatar
Okej, Det här är rent hypotetiskt..

Är det inte lite så också att det beror på spelaren om en tank är OP eller inte?
Då tänker jag inte bara på de tekniska data för tanken, utan även hur pass bra spelaren är på att hantera tanken, dvs utnyttja de starka sidorna till max och vara medveten om dess svaga sidor och vända dessa till sin fördel.

Hellcat är ett imho lysande exempel på vad det är jag är ute efter.
En riktigt bra bössa, och hastighet för snabba förflyttningar.

Att få stopp på en spelare som kan hantera Hellcaten är riktigt svårt, då denne skjuter en gång och sticker snabbt som attan därifrån, medans en medioker/dålig spelare är väldigt mycket lättare att få stopp på, då de inte utnyttjar vagnens potential.
Citera
2015-01-30, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Okej, Det här är rent hypotetiskt..

Är det inte lite så också att det beror på spelaren om en tank är OP eller inte?
Då tänker jag inte bara på de tekniska data för tanken, utan även hur pass bra spelaren är på att hantera tanken, dvs utnyttja de starka sidorna till max och vara medveten om dess svaga sidor och vända dessa till sin fördel.

Hellcat är ett imho lysande exempel på vad det är jag är ute efter.
En riktigt bra bössa, och hastighet för snabba förflyttningar.

Att få stopp på en spelare som kan hantera Hellcaten är riktigt svårt, då denne skjuter en gång och sticker snabbt som attan därifrån, medans en medioker/dålig spelare är väldigt mycket lättare att få stopp på, då de inte utnyttjar vagnens potential.

Det dök upp väldigt bra charts på det där för ca ett år sen från ryska servern, där spelares WR overall jämfördes med spelares WR i specifika tanks. Myten att Hellcat bara var nånting bra spelare kunde hantera krossades rätt rejält, visst var skillnaden högre ju högre upp du kom på WR, men även för en 46% overall lyckades de väsentligt bättre i Hellcat. Den var helt enkelt OP.

KV-1S var en annan likadan, men den visste ju alla var för bra.

Det var uppdaterade siffror i stil med de här:

http://ftr.wot-news.com/2013/12/22/about-the-new-method-of-evaluating-tank-performance/

Det är dock viktigt att skilja på balans och "overpoweredness". WTE är inte OP, den är stor som ett hus och har inget armor alls på sitt turret, men den är obalanserad. Ett så kraftfull clip fuckar helt enkelt med spelet i grunden, och jag förstår (och stödjer) att WG till slut plockar bort den.
Senast redigerad av Weekends 2015-01-30 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in