2015-01-30, 00:48
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vesc
De som endast lyssnar till nyheter om behovet på högutbildade flyktingar och ensamkommande barn och att alla motståndare till regeringspolitikers invandringspolitik endast är rasister eftersom massiv invandring i sig själv är lönsam samt alla andra argument som konstant utan något ifrågasättande tvingas på de som inte kan ta del av nyheter från andra källor, hur ska någon förvänta sig att de kan fatta korrekta beslut?

Genom att exempelvis forma sina tankegångar någorlunda individuellt oberoende av vad någon tutar i dem? Du antyder ju själv här att svenskarna är korkade som bara följer vad andra berättar för dem.

Citat:
Höjs levnadsstandarden runt om i världen så kan vi hjälpas åt att hantera problem som spridning av sjukdomar, miljöförstöring och extremism som drabbar hela världen.

Men, först och främst ska svenska politiker fatta beslut så att Sverige är i stånd att kunna hjälpa, med en högutbildad och välmående befolkning, andra länder genom att bland annat framgå som ett gott exempel. Det är det absolut ingen fråga om.

Spridande av sjukdomar, miljöförstöring och extremism drabbar i huvudsak inte Sverige och svenskar. Våra skolungdomar kan knappt läsa och räkna längre, våra äldre har tur om dom kommer ut i friska luften en gång i veckan, vårt försvar kan i bästa fall avvärja tio ryska fallskärmsjägare i centrala Stockholm, våra sjuka väntar månader på behandling.

Exakt hur gynnar att "framgå som ett gott exempel" för Qatar vad gäller kvinnors rättigheter, svenska folket och dess problem?

Jag har inget principiellt emot att hjälpa andra, att vara ett gott exempel. Men då ska hemmafronten vara helt i ordning först. Så länge vi har svenska hemlösa, svenska fattigpensionärer, svenska missbrukare, svenskar som dör i väntan på behandling och svenska ungdomar som inte kan läsa en bok så är det för mig oerhört magstarkt att tilldela SIDA 27,5 miljarder av svenska skattebetalares hårt förvärvade kronor för att göra, ja gud vet vad men inte fan hjälper det en enda svensk iallafall.

Det är fullständigt oacceptabelt. Fullständigt. Svenska skattepengar ska gynna svenskar uteslutande. Att vi har en genomsnittligt hög utbildningsnivå är inget annat än runkerier på papper. I verkligheten så är det tiotusentals svenskar som knappt har råd att sätta mat på bordet varje månad. Men likförbannat ska deras skyhöga skattesatser slussas direkt ut ur landet till allt och alla utom svenskar.

Hur fan kan man leva med sig själv, sittandes i bostadsrätten med en filtallrik med flingor framför sig och resonera hur vi ska "hjälpa så många som möjligt i Syrien" när det bara 100m ifrån dig ligger en hungrig och kall svensk.

Svenska folket ska alltid och utan kompromisser gå först i Sverige. Det finns inga ursäkter, inga undanflykter. Sverige är den enda plats på jorden som svenskar har. Ingen annan kommer hjälpa oss, ingen annan kommer lyfta ett finger för oss.

Det vrider sig i magen på mig när jag försöker förstå ditt resonemang
Senast redigerad av Diseased 2015-01-30 kl. 00:51.
Citera
2015-01-30, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Hans Rosling rasar mot Sveriges inhumana regering som satsar på dyr flyktingmottagning istället för att ge vaccin till fattiga länder.

www.friatider.se/hans-rosling-rasar-mot-regeringen-tar-pengar-fr-n-de-fattigaste-f-r-att-finansiera-dyr

Har Hans Rosling rätt?
Hur kan regeringen göra denna bedömning?
Ger Hans Rosling SD rätt?
Hans Rosling ställer inte flyktingmottagning mot vaccin, Hans Rosling uttalar sig inte negativt om flyktingmottagning överhuvudtaget, Hans Rosling säger att flyktingmottagningen bör finansieras genom att ta pengar från subventioner som främst gynnar de som redan har, i stället för att ta från de som inget har.

Att du och Fria Tider försöker få det till att Hans Rosling håller med SD, eller att Hans Rosling skulle vara kritisk till flyktingmottaning, betyder endast att ni inte har en aning om vem Hans Rosling är. Då hade ni nämligen förstått precis hur patetiskt en sådan vinkling ter sig.

Det är som att säga att Fredrik Reinfeldt är invandringskritisk för att han inte såg till att släppa in ännu fler än han gjorde under sin tid vid makten.
Citera
2015-01-30, 00:59
Medlem
Varför ska man hjälpa överbefolkade människor som skaffar barn som de inte kan försörja? Om inte de vill ändra på sitt sjukligt oansvariga beteende så kommer inget att bli bättre ändå.
Jag ser hellre att att man bygger flyktingmottagningar istället för att hjälpa parasiter att föröka sig.
Citera
2015-01-30, 01:04
Medlem
Citat:
Höjs levnadsstandarden runt om i världen så kan vi hjälpas åt att hantera problem som spridning av sjukdomar, miljöförstöring och extremism som drabbar hela världen.

Om man vill höja levnadsstandarden så kan man börja med att tvångssterilisera fattiga istället för att finansiera deras oskyddade knullande.
Det föds fler människor varje dag än vad det någonsin har gjort tidigare och bara för att detta avtar om ca 80 år så betyder inte det att saker och ting blir frid och fröjd efteråt.
Dessutom så finns det inte tillräckligt med resurser för att kunna skapa en globalt hög levnadsstandard.
Låt mig citera ifrån en ny rapport ifrån WWE

The report concludes that today’s average global rate of consumption would need 1.5 planet Earths to sustain it. But four planets would be required to sustain US levels of consumption, or 2.5 Earths to match UK consumption levels.

Och ni SD'are som inte ser kopplingen mellan överbefolkning och invandring är fan i mig de mest idiotiska jävlarna som finns. Invandring är ett globalt problem som är direkt relaterat till överbefolkning och religion.
Enbart Afrika kommer att fördubbla deras befolkning om ca 35 år. Krig eller inte, religiösa parasiter kommer att vilja söka lyckan i I-länder som Sverige och trycket kommer oundvikligt hela tiden att öka.
Det finns bara ett land som har gått emot det som Hans Rosling dagligen förespråkar och det är Kina.
Jag tror knappast att varken de eller resten av jorden skulle ha gynnats med ca 400 miljoner fler kineser idag.
Senast redigerad av trancedanne 2015-01-30 kl. 01:08.
Citera
2015-01-30, 01:05
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Hans Rosling försörjer sig på välgörenhet Det är därför han är arg. Hans utkomst är hotad. Det är enda anledningen till hans ilska. Hade Hans Rosling möjlighet, skulle han utan att blinka ta hela svenska statskassan för att vaccinera varenda människa i världen. Ja, inte oss svenskarna då, eftersom vi enligt honom har det så bra och har råd att bli fattiga. Vi har råd, säger Hans Rosling. För annars har inte han råd.

Faktiskt tycker jag det är berättigat att fråga, varför jag och andra svenskar över huvudtaget ska betala nåt alls till andra. Varför ska vi göra det? Varför måste vi välja mella bistånd och massinvandring? Varför kan vi inte välja oss själva? Har jag inget annat val, än att välja mellan Hans Rosling och massinvandring? Varför får jag inte välja mig själv istället för någon av dem? Varför?

God Natt!
Citera
2015-01-30, 01:17
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancedanne
Varför ska man hjälpa överbefolkade människor som skaffar barn som de inte kan försörja? Om inte de vill ändra på sitt sjukligt oansvariga beteende så kommer inget att bli bättre ändå.
Jag ser hellre att att man bygger flyktingmottagningar istället för att hjälpa parasiter att föröka sig.

Ifall man lyssnar på Hans Roslings föreläsningar så finns det en korrelation mellan fungerande sjukvård och lågt barnafödande.
Anledningen till varför vi i Sverige inte har 6-7 ungar per familj beror på att om vi skaffar 1-2 ungar så vet vi med ganska stor säkerhet att de båda kommer överleva till minst vuxen ålder.

Det är inte lika självklart i fattiga länder, därför skaffar man fler ungar för att helgardera sig. De saknar pensionssystem och har starkare familjerelationer där de yngre tar hand om de äldre när de växer upp.

Så sjukvård i tredje världen är bland de bästa investeringar vi kan göra på vårt jordklot ifall vi vill kunna stabilisera den ökande befolkningen.
Citera
2015-01-30, 01:21
Medlem
vescs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Genom att exempelvis forma sina tankegångar någorlunda individuellt oberoende av vad någon tutar i dem? Du antyder ju själv här att svenskarna är korkade som bara följer vad andra berättar för dem.

Svenskarna har inget alternativ än att ta del av den information som är sanktionerad av staten. Det gör dem inte dumma, men indoktrinerade.

Citat:
Spridande av sjukdomar, miljöförstöring och extremism drabbar i huvudsak inte Sverige och svenskar. Våra skolungdomar kan knappt läsa och räkna längre, våra äldre har tur om dom kommer ut i friska luften en gång i veckan, vårt försvar kan i bästa fall avvärja tio ryska fallskärmsjägare i centrala Stockholm, våra sjuka väntar månader på behandling.

Exakt hur gynnar att "framgå som ett gott exempel" för Qatar vad gäller kvinnors rättigheter, svenska folket och dess problem?

Jag har inget principiellt emot att hjälpa andra, att vara ett gott exempel. Men då ska hemmafronten vara helt i ordning först. Så länge vi har svenska hemlösa, svenska fattigpensionärer, svenska missbrukare, svenskar som dör i väntan på behandling och svenska ungdomar som inte kan läsa en bok så är det för mig oerhört magstarkt att tilldela SIDA 27,5 miljarder av svenska skattebetalares hårt förvärvade kronor för att göra, ja gud vet vad men inte fan hjälper det en enda svensk iallafall.

Det är fullständigt oacceptabelt. Fullständigt. Svenska skattepengar ska gynna svenskar uteslutande. Att vi har en genomsnittligt hög utbildningsnivå är inget annat än runkerier på papper. I verkligheten så är det tiotusentals svenskar som knappt har råd att sätta mat på bordet varje månad. Men likförbannat ska deras skyhöga skattesatser slussas direkt ut ur landet till allt och alla utom svenskar.

Hur fan kan man leva med sig själv, sittandes i bostadsrätten med en filtallrik med flingor framför sig och resonera hur vi ska "hjälpa så många som möjligt i Syrien" när det bara 100m ifrån dig ligger en hungrig och kall svensk.

Svenska folket ska alltid och utan kompromisser gå först i Sverige. Det finns inga ursäkter, inga undanflykter. Sverige är den enda plats på jorden som svenskar har. Ingen annan kommer hjälpa oss, ingen annan kommer lyfta ett finger för oss.

Det vrider sig i magen på mig när jag försöker förstå ditt resonemang

Jag nämnde att Sverige först och främst ska ha en välmående och högutbildad befolkning. Med högutbildade anses människor som kan ta del av information från olika källor, organisera sig själva och tänka kritiskt och konstruktivt om hur man förbättrar sin och andra människors livssituation och framtidsmöjligheter. Med välmående menar jag att vi inte har människor i vårt samhälle som är i behov av stöd för att kunna vara en del av och ta del av fördelarna hos de tidigarenämnda högutbildade, vilka måste avstå sina rättigheter och möjligheter till fördel för människor från exempelvis andra länder som aldrig bidragit och aldrig kommer bidra något att bejaka till samhället.

Det är absurt att vi har samhällsbevarande institutioner som utarmas av politiker vilka hävdar att Sverige saknar resurser, samma politiker som talar om oändliga resurser för invandringen.

Angående Qatar så kan Sverige genom att framgå som ett gott exempel, ifall Sverige fortfarande vore ett gott exempel, stödja NGO:er eller FN organ i länder som Qatar och hjälpa kvinnors utsatta situation och få andra länder att göra det samma. Genom att gemensamt öka stabiliteten i området besparar vi oss och andra länder stora problem så att vi tillsammans kan koncentrera oss på problem som miljöförstöring, vilket leder till global uppvärmning som definitivt drabbar Sverige direkt och indirekt.
Senast redigerad av vesc 2015-01-30 kl. 01:42. Anledning: rättelser
Citera
2015-01-30, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Första gången jag hör detta. Skulle du vilja utveckla?

Sjunkande barnafödande går hand i hand med kvinnors rättigheter, inte ökat välstånd.

Kvinnors rätt att själva bestämma över sina liv och planera sin framtid.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2015-01-30 kl. 01:50.
Citera
2015-01-30, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Ifall man lyssnar på Hans Roslings föreläsningar så finns det en korrelation mellan fungerande sjukvård och lågt barnafödande.
Anledningen till varför vi i Sverige inte har 6-7 ungar per familj beror på att om vi skaffar 1-2 ungar så vet vi med ganska stor säkerhet att de båda kommer överleva till minst vuxen ålder.

Det är inte lika självklart i fattiga länder, därför skaffar man fler ungar för att helgardera sig. De saknar pensionssystem och har starkare familjerelationer där de yngre tar hand om de äldre när de växer upp.

Så sjukvård i tredje världen är bland de bästa investeringar vi kan göra på vårt jordklot ifall vi vill kunna stabilisera den ökande befolkningen.

Det räcker med att skaffa 1 eller max 2 barn även i Afrika så kommer någon av de att överleva med ca 99% chans.
En annan anledningen till att de skaffar många barn är för att de är religiösa, de är emot abort, de är emot preventivmedel och homosexualitet.
Det land som har höjt sig mest senaste 40 åren är Kina just för att de gick emot det som Hans Rosling dagligen förespråkar, de valde konkret att göra någonting åt deras extrema befolkningsökning.
Den bästa investering man kan göra är att tvångssterilisera fattiga i utbyte mot mat och resurser, då slår man alla flugor i en smäll.
Senast redigerad av trancedanne 2015-01-30 kl. 01:43.
Citera
2015-01-30, 01:47
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancedanne
Det räcker med att skaffa 1 eller max 2 barn även i Afrika så kommer någon av de att överleva med ca 99% chans.
En annan anledningen till att de skaffar många barn är för att de är religiösa, de är emot abort, de är emot preventivmedel och homosexualitet.

Hälften av världens vilda djur har utrotas de senaste 40 åren, detta har alltså skett under en period då världens befolkning har mer än fördubblats. Har man fler än tre hjärnceller så förstår man hur utvecklingen kommer att se ut om man inte gör något mer konkret åt befolkningsökningen.
Det land som höjt sig mest av alla de senaste 40 åren är Kina just för att de gick emot det som Hans Rosling dagligen förespråkar, de valde konkret att göra någonting åt deras extrema befolkningsökning.
Den bästa investering man kan göra är att tvångssterilisera fattiga i utbyte mot mat och resurser, då slår man alla flugor i en smäll.

Inte sant. I exempelvis Kongo-Kinshasa dör 10% av barnen innan de har fyllt 5 år.

http://www.childmortality.org/files_v18/download/unicef-2013-child-mortality-report-LR-10_31_14_195.pdf

Kina är ett extremt fall, du kan inte döma hela världen efter en nation över hur man ska gå tillväga för att stoppa befolkningsökningen.
I väst så har barnafödandet sjunkit när välståndet har ökat. Det är rimligt att anta att detsamma kommer att ske (och det sker redan...) i länder under utveckling.

Och det sista fetade, väx upp.
Citera
2015-01-30, 01:53
Medlem
Gdanzigsks avatar
Citat:
Sverige är precis så mycket "isolerad ö" som vi vill. Vi är ca 0,15% av jordens befolkning.

Våra gamla blir bortglömda i sin egen avföring och vi slussar hundratals miljoner utanför rikets gränser. Berätta gärna hur det gör situationen bättre för någon annan än ickesvenskar

Hur ska vi kunna isolera oss från resten av världen och dess problem? Nej, det hjälper inte de gamla och misskötta att vi skickar pengar utomlands men det hänger inte 100 % ihop. Vi hade förut en mycket bättre äldrevård trots att vi relativt skänkte mer av våra pengar utomlands. Så det skulle gå tror jag. Däremot hela det multikultimigrationsprojektet som raserar och dränerar Sverige försvarar jag inte.
Citera
2015-01-30, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Inte sant. I exempelvis Kongo-Kinshasa dör 10% av barnen innan de har fyllt 5 år.

http://www.childmortality.org/files_v18/download/unicef-2013-child-mortality-report-LR-10_31_14_195.pdf

Kina är ett extremt fall, du kan inte döma hela världen efter en nation över hur man ska gå tillväga för att stoppa befolkningsökningen.
I väst så har barnafödandet sjunkit när välståndet har ökat. Det är rimligt att anta att detsamma kommer att ske (och det sker redan...) i länder under utveckling.

Och det sista fetade, väx upp.

Väx upp? Världens ledare sa samma sak till Kina på 1970-talet och än idag så vägrar de erkänna hur fel de hade.
Allt kommer inte att bli frid och fröjd enbart för att barnafödandet kommer att sjunka, vilket det redan har gjort.
Hälften av världens vilda djur har utrotats de senaste 40 åren, detta har alltså skett under en period då världens befolkning mer än har fördubblats.
Fortsätter denna utvecklingen så kommer majoriteten av alla vilda djur att utrotas innan befolkningskurvan avtar.
Det är dessutom omöjligt att uppnå en globalt hög levnadsstandard ens med dagens befolkningsmängd, det krävs några jordklot till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in