Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-28, 23:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashnak
Det finns båda sorter på Lidl. McEnnedy's vanliga (lilafärgad kartong, 12-pack) är inte brödsmuliga utan liknar McDonalds. Även currysåsen liknar McDonalds. Smaksak om man skippar den eller ej.

Jag rekommenderar att värma dem i ugn snarare än att steka dem i stekpanna. Använd bakplåtspapper för att minimera disk och låt dem gärna ligga inne någon minut extra så att det piper om dem när de är klara.

Fritera dom, milsvid skillnad!
Citera
2015-01-29, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Fritera dom, milsvid skillnad!
Äger ingen fritös. Tycker dock att de jag värmer i ugnen hemma står sig ganska bra mot McDonalds friterade. De blir lite mer "brända" men har man dem inne i ugnen lagom lång tid så är det inget större problem.

Fast vem vet, Lidl kanske har fritöser som kampanjvara endera veckan ...
Citera
2015-01-29, 20:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashnak
Äger ingen fritös. Tycker dock att de jag värmer i ugnen hemma står sig ganska bra mot McDonalds friterade. De blir lite mer "brända" men har man dem inne i ugnen lagom lång tid så är det inget större problem.

Fast vem vet, Lidl kanske har fritöser som kampanjvara endera veckan ...

Man behöver ingen fritös, en liten kastrull (ju mindre kastrull ju mindre olja går det åt) och en ungstermometer som klarar 200c, hetta upp oljan till ~160-170c och lägg i dom och fritera till trevlig färg.

Fritöser är bra om man ska göra mycket, men för att bara bränna på några nuggets så blir det lite mycket att släpa fram, och friterar man inte ofta/mycket så blir oljevolymerna dryga.
Citera
2015-01-29, 20:50
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Man behöver ingen fritös, en liten kastrull (ju mindre kastrull ju mindre olja går det åt) och en ungstermometer som klarar 200c, hetta upp oljan till ~160-170c och lägg i dom och fritera till trevlig färg.

Fritöser är bra om man ska göra mycket, men för att bara bränna på några nuggets så blir det lite mycket att släpa fram, och friterar man inte ofta/mycket så blir oljevolymerna dryga.
Men har man en fritös så friterar man mer.

Jag har en från Lidl, den andra i raden, har haft flera av andra märken och jag är som mest nöjd med dom här billiga som går att plocka isär, när den ändå blir för geggig så köper man en ny. Jag tror jag gett 300:- styck för mina och den här är nog inne på andra året nu, snart dags att byta igen.

Lidls fritösolja är även den bra och prisvärd.
Citera
2015-01-29, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Lidls potatismos av märket Harvest Basket är fullt dugligt för 10 kr. Komplettera med valfri matkorv och du har en perfekt middag de dagar då du har mycket att göra.

Det är gott, det har varit uppe i tråden tidigare. Det innehåller ingen torrmjölk utan man blandar det med färsk mjölk. Det är därför det smakar bra, ingen trist smak av mjölkpulver. Men man måste ju ha mjölk hemma...
Citera
2015-01-29, 22:50
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Det är gott, det har varit uppe i tråden tidigare. Det innehåller ingen torrmjölk utan man blandar det med färsk mjölk. Det är därför det smakar bra, ingen trist smak av mjölkpulver. Men man måste ju ha mjölk hemma...

Du kan ju köpa mjölk samtidigt som pulvret. Lidl har - förutom den färska - även en strålsteriliserad supermjölk som förvaras i rumstemperatur och har längre hållbarhet än försvarets guldburkar. Om man bortser från den lätta smaken av aluminium, så....

http://www.matintolerans.se/wp-content/uploads/2013/11/2013-11-11_UHT_mjolk_Lidl.jpg

Men pulvermosen är faktiskt god - med riktig mjölk då. Många av de tyska köttkorvarna är också goda. Och Wienerbröden i bake-off:en är inte så illa de heller.
Senast redigerad av AndersM79 2015-01-29 kl. 22:55.
Citera
2015-01-30, 00:15
Medlem
Brukar köra pulvermoset med Åsens lantmjölk och sen en klick smör, sen Dulano tjocka grillkorvar till det.

http://4.bp.blogspot.com/-b3DRQ-U04f8/U5dXkl8HW-I/AAAAAAAAA7I/89226l7aDgE/s1600/lidl_mayonnaise_vita_dor.jpg

Den korven
Citera
2015-01-30, 00:22
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Du kan ju köpa mjölk samtidigt som pulvret. Lidl har - förutom den färska - även en strålsteriliserad supermjölk som förvaras i rumstemperatur och har längre hållbarhet än försvarets guldburkar. Om man bortser från den lätta smaken av aluminium, så....

Usch. Jag köpte den där mjölken av misstag en gång. Och det var just ett misstag.
Citera
2015-01-30, 01:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Men har man en fritös så friterar man mer.

Jag har en från Lidl, den andra i raden, har haft flera av andra märken och jag är som mest nöjd med dom här billiga som går att plocka isär, när den ändå blir för geggig så köper man en ny. Jag tror jag gett 300:- styck för mina och den här är nog inne på andra året nu, snart dags att byta igen.

Lidls fritösolja är även den bra och prisvärd.

Har själv en silvercrest fritös, men ofta om jag bara ska göra någa chilicheeze eller nuggets så ids jag inte dra fram den.

Men ska jag tex göra friterad fisk/räkor/kyckling/fläsk mm till asiatiskt så plockar jag fram den.
Lika för strips och liknande.
Citera
2015-01-30, 01:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Usch. Jag köpte den där mjölken av misstag en gång. Och det var just ett misstag.

Citat:

http://www.matintolerans.se/wp-content/uploads/2013/11/2013-11-11_UHT_mjolk_Lidl.jpg

Men pulvermosen är faktiskt god - med riktig mjölk då. Många av de tyska köttkorvarna är också goda. Och Wienerbröden i bake-off:en är inte så illa de heller.

Hehe, det där är "blattemjölk", mest bara invandrare som köpper den till kaffe mm som inte dricker mjölk annars.
Citera
2015-01-30, 07:41
Medlem
Citat:

Var står det att den skulle vara strålsteriliserad?
Den är väl snarare UHT-pastöriserad, alltså värmebehandlad vid en betydligt högre temperatur än vanlig kojuice. Bismaken är en konsekvens av steriliseringen, det är alltså INTE aluminium du känner. Möjligheten att kunna välja UHT-mjölk kan vara bra om du skall ut på någon sorts resa och vill ha "färsk" mjölk med men inte har möjlighet att bunkra på vägen och inte kan hålla den kyld.
Citera
2015-01-30, 09:39
Eridanous "greek style" creamy natural yogurt med jordgubbsmak testade jag i veckan.Finns endast
i 4-pack.Inte så syrlig som andra yoghurt.Lite annorlunda men riktigt god.

När man ändå är inne på ämnet så är Milbonas yoghurt (tex jordgubb och peach and passion)minst lika god som yoplaits om ngn gillar sån yoghurt.Och då finns Milbonas t.o.m i 1 lit förpackning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in