2015-01-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Sett till antal matcher ställde AIK upp så här 2006:

Daniel Örlund
--
Markus Jonsson
Niklas Sandberg
Nicklas Carlsson
Jimmy Tamandi
--
Kenny Pavey
Dulee Johnson
Daniel Tjernström
Mats Rubarth
--
Wilton Figureido
Bernt Hulskler

Bra lag? Absolut, men knappast något exceptionellt.

Jo det är exceptionellt för en nykomling.
Citera
2015-01-29, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The_dude2
Jo det är exceptionellt för en nykomling.
Nej...

Difs trupp 2001 var isf bättre.
Citera
2015-01-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Nej...

Difs trupp 2001 var isf bättre.

Det håller jag inte med om med tanke på att de inte hade några bra anfallare men jag tror att vi båda håller med om att båda de trupperna är betydligt bättre än det Hammarby har nu.
Citera
2015-01-29, 21:33
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Det håller jag inte med om med tanke på att de inte hade några bra anfallare men jag tror att vi båda håller med om att båda de trupperna är betydligt bättre än det Hammarby har nu.

Man kan ju direkt konstatera att du inte har tillräckligt bra koll på Hammarby. Du ser en nykomling och tänker inte längre än så. Min reaktion på gnaget-elvan från 2006 är att den inte var speciellt bättre än dagens Bajen.

Daniel Örlund
--
Markus Jonsson
Niklas Sandberg
Nicklas Carlsson
Jimmy Tamandi
--
Kenny Pavey
Dulee Johnson
Daniel Tjernström
Mats Rubarth
--
Wilton Figureido
Bernt Hulskler

Mot:

Johannes Hopf

Birkir Saevarsson
Lars Sätra
Philip Haglund
Stefan Batan

Johan Persson
Erik Israelsson

Kennedy Bakircioglu
Måns Söderqvist
Fredrik Torsteinbö

Linus Hallenius

Jämför man spelare för spelare så vinner gnaget med 6-5 enligt mig, och det med avgörandet att Örlund var bättre i målet.

Vill dock poängtera att jag inte hävdar att vi kommer topp-3, utan bara att jag verkligen inte håller med ditt påstående om att gnaget 2006 skulle vara betydligt bättre än dagens Bajen.
Citera
2015-01-29, 21:34
Avslutad
Citat:

Difs trupp 2001 hade sparkat rumpan med Aiks 2006.
Huruvida Bajens trupp i år kan mäta sig med Aik anno 2006 låter jag vara osagt tills dess att jag vet mer. Fortsätter Måns Söderkvist och Sævarsson spela som igår och Haglund blir frisk så är det jämt skägg...

Aiks trupp 2006 hade inte klarat topp 3 idag. Dom red mycket på en framgångsvåg som många nykomlingar gör mer eller mindre.
Senast redigerad av se_där... 2015-01-29 kl. 21:49.
Citera
2015-01-29, 21:38
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Såhär lät det från honom föregående år

Kommer fortfarande ihåg raljerandet om Siruis i anknytning till svenska cupen.

Jag var inte imponerad av Hammarbys värvningar vid den tidpunkten. Jag tycker nog man hade kunnat gå efter fler etablerade AS-spelare - för den dragkraften har klubben. Nu har de lite mer chansrika Norge-värvningar uppfyllt mycket av det man hoppades på, men som inte alls var säkert vid tidpunkten i vintras. Man har förstärkt med Saetra, Hallenius, Söderqvist, någon islänning (?) och Halmstads-talangen + chansningen i Haglund. Att jag då kan delvis byta åsikt ett år efter ett annat inlägg är ren pragmatism, något som tydligen du tycker är av ondo.

Sirius spöade faktiskt skiten ur Hammarby i en match förra året, så jag vet inte riktigt var jag har fel där. Och läser fler än ett inlägg, tagit ur sitt sammanhang, så ser du extremt klart vad jag ville av Sirius inför förra året. Det var att utmana i toppen - med chans att gå upp. Med ett absolut minikrav att vara på övre halvan. Nu underpresterade man under två långa perioder, och förlorade många matcher man chansmässigt var överlägsna i - ändå så fick jag rätt. Att en bra säsong kunna gå upp, hade varit fullt möjligt för klubben, och man nådde det jag minst krävde. Så återigen, vad säger du med ditt inlägg?
Citera
2015-01-29, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Man kan ju direkt konstatera att du inte har tillräckligt bra koll på Hammarby. Du ser en nykomling och tänker inte längre än så. Min reaktion på gnaget-elvan från 2006 är att den inte var speciellt bättre än dagens Bajen.

Jämför man spelare för spelare så vinner gnaget med 6-5 enligt mig, och det med avgörandet att Örlund var bättre i målet.

Jag tror mera att det är du som fullt förståeligt inte har någon vidare koll på Allsvenskan. Hammarby slutade en poäng före Ljungskile som blev fullständigt utklassade i kvalet. Tror Hammarby gör det helt ok och hamnar runt plats 10.
Citera
2015-01-29, 21:49
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Men du har ju inte rätt. Inte när du hoppar på alla och påstår att dom säger att Bajen kommer åka ut.

Eller menar du att jag har rätt i denna meningen?
"Du är ju en idiot som tror att Bajen kommer vinna Champions league nästa år." Jag har ju rätt, Bajen kommer inte vinna CL nästa år. Inget fel där väl? Jag menar, jag har ju hellre rätt än är övertrevlig på anonyma forum.

Nej, du har helt rätt i att jag inte bemödade mig med att svara på hans del om Bajens målsättning. Konstigt det där va? Jag säger inget om det, men ändå är jag med i nån slags ryggdunkarklubb som tävlar om att snacka ner deras målsättning. Du har inte funderat på att ta kontakt med polisen? Dina tankeläsarkunskaper verkar ju grymma och du kunde nog lösa Palmemordet rätt snabbt.

Du reagerar starkare på att en tror att Hammarby kommer topp-3, än att Hammarby ska satsa på att etablera sig. Det sistnämnda är alltså ingen självklarhet. Märk väl.

Och nej, du har inte exakt lika åsikter som ZM, bland annat, men du är högt delaktigt till en i mitt tycke generell och utbredd underskattning av Hammarby. Ofta med ganska bristfälliga argument utan ordentliga analyser. Annars vore det ju kul om du kunde höja nivån och förklara varför Bajen skulle ha så svårt (relativt mitt tycke) i AS, och då inte bara hänvisa till någon egen genomgång som menar på att Bajen plockat in rejects eller spelare från bottenlag i AS. Det är samma argumentsgrund som att hänvisa till att Bajen är nykomlingar. Det säger ju ingenting, nånsin. Dessutom när du citerar ett långt och välskrivet inlägg med en massa konstig text (eller liknande), så är det lite väl magstarkt att raljera tillbaka. Kasta inte sten i glashus är ett ordspråk som är eftersträvansvärt att leva upp till.

Med övre stycket i åtanke så ser inte jag någon särskild anledning att vara så särskilt trevlig mot dig nej. Du satte nivån.

Sista stycket är inte ens värdigt dig.
Citera
2015-01-29, 21:54
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Så återigen, vad säger du med ditt inlägg?
Det var väl rätt tydligt? Att jag tycker att meningar som
Citat:
Det krävs inte heller mycket av fotbollsanalyserande för att se hur tämligen unikt bra Hammarbys samlade spel är. Det ska inte behövas bekräftas eller mindre troligt falsifieras av möten med bättre lag.
Blir lustiga när de kopplas samman med hur du skrev i princip exakt samma sak om en nykomlig inför förra årets säsong. Typ
Citat:
Ska bli kul att se när Sirius spöar skiten ur er (Hammarby red anm). De vet hur man bygger ett lag. Truppen redan färdig, och som ni kommer få skrämselhicka när ni ser deras inledande resultat.

Varken mer eller mindre.
Senast redigerad av Casaba 2015-01-29 kl. 21:57.
Citera
2015-01-29, 21:55
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Jag tror mera att det är du som fullt förståeligt inte har någon vidare koll på Allsvenskan. Hammarby slutade en poäng före Ljungskile som blev fullständigt utklassade i kvalet. Tror Hammarby gör det helt ok och hamnar runt plats 10.

Jag har väldigt bra koll på Allsvenskan då jag älskar svensk fotboll och har tittat på flera matcher per omgång i Allsvenskan även när Bajen var i Superettan. Att jämföra ett brunkargäng som Ljungskile med ett Hammarby med större muskler och ambitioner att komma tillbaka till toppen av svensk fotboll, är bara fel.

Plats 10 låter rimligt även om jag förstås hoppas på en högre placering. Jag är övertygad om att vi är bättre över 30 omgångar än Falkenberg, Gefle, Åtvidaberg, Sundsvall och Halmstad. Sen finns det väl ett mellanskikt bestående av Kalmar, Örebro, Norrköping, Djurgården, Helsingborg och kanske Häcken som inte ser lika starka ut. Det är väl i detta mellanskikt som jag tror vi blandar oss in i och då kan vi lika gärna hamna på plats 11 som 6(man får ju inte glömma att Örebro kom sexa förra säsongen som nykomling). Sen blir det ju förstås intressant att se om IFK Göteborg får ihop allt och kan ligga i toppen trots allt "kaos".
Citera
2015-01-29, 21:55
Medlem
mishimas avatar
Citat:
AIK studsade rakt upp och kunde starta premiären i Allsvenskan 2006 med Wilton, Mjällby, Rubarth, Örlund, Tjernström, Boateng etc. Ett väldigt mycket bättre lag än det Hammarby har just nu.

Fast framför allt har Allsvenskan förändrats. Den är inte lika jämn längre så det går inte att slå sig in toppen lika lätt. Allsvenskan håller ju på att skikta sig.
Citera
2015-01-29, 21:59
Medlem
anteri17s avatar
Citat:

Det är så hög klass på detta. Jävlar vilken analys.

Du har två lag. Ena underpresterar något under en vår, det andra överpresterar ganska radikalt en hel säsong. Ska du då helt och hållet jämna ut styrkeförhållandena till nästkommande säsong? Jag vill ha ett intellektuellt och reflekterande svar på detta. Om dina påhitt varit sanna hade du kunnat gjort miljoner på betting. De lärda vet att det inte är så det är.

Du har ett lag, som har en tydlig närmast linjär utveckling i prestation. Det laget är Hammarby. Laget förstärker, och alla indikationer pekar på att den linjära utvecklingen fortsatt även under eftersäsongen - med stärkta tester, med uttalanden från den annars så försiktige Nanne, men även från spelarna (Israelson bland annat). Hmm, seglar laget ifrån det överpresterande i laget (LSK) mer och mer över tid, om vi antar att det som står över är sant? Ja, inte en särskilt tung fråga.

Du har ett lag som aktivt jobbar dag ut och dag in för att spela en i längden vinnande fotboll. Ett annat lag spelar bara efter sina resurser. Det i sig är rätt och fint, och viktigt och bra - men toppen är inte hög. Uppsidan för det första laget förblir en nersida för det andra laget, dvs LSK. Du måste spela som ett topplag för att bli ett topplag. Hammarby och max en handfull andra spelar som ett topplag i AS. Här har Bajen uppsida. Maxpotentialen är hög, det finns då anledning att tro att normalutfallet av en säsong blir bättre av att man ständigt höjer sin maxpotential. Är det här för svårt att förstå?

Och sist men inte minst har man förstärkt rejält utifrån säsongsstarten av SE 2014. Laget är rejält bättre.

Ditt inlägg är ett skämt då ditt argument är ett jävla luftslott. Ibland får man vara otrevlig, och jag tar mig själv friheten att vara just det idag, i den här diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in